Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 18941
Heisann.

Jeg har akkurat flyttet til en leilighet med to venninner men vi har bare fått en nøkkel, noe som er ganske upraktisk siden vi jobber til forskjellige tider.

Jeg lurer derfor på om noen vet om en nøkkelsliper i Oslo som kan slipe opp en eller to ender til? Flere nøkler er bestilt via huseier, men det kan fort ta tid før de kommer.

Håper på positive svar.


Mvh Faller
De fleste har nok mulighet til dette.

Selv har jeg god erfaring med han som ligger rett ved majorstuen t-banestasjon =)
Det er ikkje bare å slipe systemnøkler, disse nøklene har unike spor og er derfor grunnen til at dem må bestilles.

Her ser du bilde av en systemnøkkel, denne har vesentlig flere og mindre spor enn en vanlig nøkkel.
http://aktuellsikkerhet.no/var/askmedia/storage/images/media/gloriapark/aktuell-sikkerhet/bilde.jpg5/378589-4-nor-NO/bilde.JPG_full.jpg

Vanlig trioving nøkkel emne:
http://www.britboatparts.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/u/s/us11001721_trioving_key_blank.jpg

Som du ser så har denne bare 2 spor på hver side.
Sitat av Faller Vis innlegg
Heisann.

Jeg har akkurat flyttet til en leilighet med to venninner men vi har bare fått en nøkkel, noe som er ganske upraktisk siden vi jobber til forskjellige tider.

Jeg lurer derfor på om noen vet om en nøkkelsliper i Oslo som kan slipe opp en eller to ender til? Flere nøkler er bestilt via huseier, men det kan fort ta tid før de kommer.

Håper på positive svar.


Mvh Faller
Vis hele sitatet...
Jobber som låsesmed, systemnøkler er noe som ikke er lov til å slipe/kopiere uten rekvisisjon. Det er kun lov uten rekvisisjon hvis systemet er over 20 år gammelt.
Sitat av robbi13 Vis innlegg
Jobber som låsesmed, systemnøkler er noe som ikke er lov til å slipe/kopiere uten rekvisisjon. Det er kun lov uten rekvisisjon hvis systemet er over 20 år gammelt.
Vis hele sitatet...
Og du jobber som låsesmed? Da burde du lære deg jobben din.

Det er ikke ulovlig å kopiere systemnøkler. Punktum.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Det er ikkje bare å slipe systemnøkler, disse nøklene har unike spor og er derfor grunnen til at dem må bestilles.

Her ser du bilde av en systemnøkkel, denne har vesentlig flere og mindre spor enn en vanlig nøkkel.
.
Vis hele sitatet...
Jo, det er bare å kopierer disse. De fleste som driver med dette har emner som kan brukes....
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Freaka, tror du må lese litt gjennom før du svarer, og finne en kilde til slik informasjon når du svarer på den måten.

Systemnøkler er nok ikke ulovelig å kopiere nei, men disse som kopierer nøklene har nok ikke lov til å gjøre dette uten at de rette prosedyrene skal følges. Jeg venter på nøkkel fra utleier, og hun fikk ikke kopiere systemnøkkel uten å fylle ut et spesielt skjema.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=63789
Nøkkelsliperen på Grorud t-banestasjon sliper det meste
Sist endret av Oddish; 19. august 2013 kl. 21:03.
Har aldri hatt problemer med å kopiere en systemnøkkel, selv ikke 1 uke etter en leilighet var ny.


De eneste som setter begrensninger på lovligheten rundt dette, er låsesystem-produsentene. Så blir det opp til hver enkelt låsesmed om de velger å følge dette eller ikke.

50 spenn for en nøkkel, gjør at de fleste dropper dette papirarbeidet.
Sitat av robbi13 Vis innlegg
Jobber som låsesmed, systemnøkler er noe som ikke er lov til å slipe/kopiere uten rekvisisjon. Det er kun lov uten rekvisisjon hvis systemet er over 20 år gammelt.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje ikke etisk, men ulovlig er det ikke, som han over meg sier
Edit: lol. Oppdaterte ikke tråden, som jeg leste for 10 min siden.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 19. august 2013 kl. 21:21.
Eat to bite?
Curver's Avatar
Det er nok i gråsonen ja. Det er fullt mulig å kopiere disse hos en låsmed, den første du kommer til sier kanskje nei, da går du til nestemann, da sier han defenitivt ja Snakker av erfaring

Dette er saksa fra Dinside:

"
Ikke ulovlig

Bjørn Langlo fikk hakeslepp da en leietager nylig skulle flytte ut. Sammen med de originale TrioVing systemnøklene overrakte leietageren en MisterMinit-kopi. (Foto: Jogrim Aabakken)
En fellesnevner for kopiene vi har sett, er at enkelte av nøkkelemnenes langsgående sidespor er filt helt ned. Driver nøkkelfilere på norske kjøpesentre med åpenbar kriminalitet?

Nei, faktisk ikke. Etter å ha snakket med en rekke kilder, inklusive låsesmed-mestre, kan DinSide avdekke at det overraskende nok ikke finnes noe lovverk her i landet som forhindrer nøkkelfilere fra å produsere kopier av systemnøkler. Kopiering av systemnøkler er med andre ord ikke ulovlig.
"
Vis hele sitatet...
Les selv her også: http://www.dinside.no/848374/systemn...isikre-likevel
Sist endret av Curver; 19. august 2013 kl. 21:23.
Fikk min kopiert for 100-150 spenn på grorud , ved narvesen uten spørsmål
Trådstarter
Takk for svar folkens. Da får jeg bare prøve meg fram.


Mvh Faller
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nøkkelsliperen som ligger i inngangspartiet til Coop Obs! på Løren filer 1 og 2-spors TrioVing nøkler for 200 kr.
Sitat av Oddish Vis innlegg
Nøkkelsliperen som ligger i inngangspartiet til Coop Obs! på Løren filer 1 og 2-spors TrioVing nøkler for 200 kr.
Vis hele sitatet...
Hvordan relaterer dette til trådstarters problemstilling, hvor h*n skal kopiere en systemnøkkel, som har fler enn 2 spor? :P

Sorry for offtopic.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som vet om en som sliper sånne nøkkler? Tror det er system og måtte tydligvis bestille for 600,- stk...
Sitat av seimannen Vis innlegg
Noen som vet om en som sliper sånne nøkkler? Tror det er system og måtte tydligvis bestille for 600,- stk...
Vis hele sitatet...
Bestill nøkkel på alibaba/ebay og ta med til låsesmed/noen som sliper nøkler.
Det å kutte hakkene er smal sak om emnet er riktig.
Tror dere at man kan få slipt bumpkeys på grorud?
Treffer du riktig kis, så fikser han dette.

Dersom han ikke har emne som passer med sporene på siden av nøkkelen, så lar også dette seg justere...

http://bilde.dinside.no/trioving-systemn%F8kler+ikke+kopisikre+likevel.jpg?o=3587772&w=300&frame=0&ee=1281090161

Jeg har sett flere eksempler på nøkler der hele siden er slipet ned, for at den skal passe.
Mister minit på i kjellern på oslo city gjør det meste
▼ ... over et år senere ... ▼
Noen som vet om det er mulig å få kopiert Trioving Double Protection? Sårt behov for nye nøkler.
Sitat av ps3 Vis innlegg
Noen som vet om det er mulig å få kopiert Trioving Double Protection? Sårt behov for nye nøkler.
Vis hele sitatet...
Da må du ta kontakt med ett TrioVing Sikkerhetssenter.
Det er kun de som har mulighet til å hjelpe deg videre med dette siden TrioVing enda har patent på DP-nøklene.
Her må det nok også en del papirarbeid til før du får noen ny nøkkel. :-)
Sitat av sh9 Vis innlegg
Da må du ta kontakt med ett TrioVing Sikkerhetssenter.
Det er kun de som har mulighet til å hjelpe deg videre med dette siden TrioVing enda har patent på DP-nøklene.
Her må det nok også en del papirarbeid til før du får noen ny nøkkel. :-)
Vis hele sitatet...
Det jeg mistenkte :-/