Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  537 149393
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Det er nå ihvertfall betryggende å se at de som leder oss gjennom krisen med stø hånd får sin fortjente lønn for strevet.

Er det noen her som har innsikt i hva som er gjennomsnittlig lønn for en sykepleier, forresten?
Vis hele sitatet...
Sykepleierne de fikk jo faktisk i realiteten en lønnsnedgang i år pga av at lønnsøkningen er langt mindre enn inflasjonen og prisoppgangen. For sykepleiere så ble disponibel inntekt lavere i år altså lønnsnedgang. Også fikk de jo litt applaus tidlig i pandemien.

Temmelig tragisk at eliten i helsenorge og yrkespolitikere ikke forstår hvor viktig lønn er for innsatsen som er lagt ned over de 2 siste årene. Vi ser jo resultatet av så mye kaos, overtid og dobbelvakter sykepleierne har hatt nå over lang tid. Langt flere når som slutter i offentlig helsevesen nå.

Helsetoppene og politikerne tenker vel først og fremst på seg selv kanskje? Eller politikerne de tenker jo naturligvis ikke bare på seg selv. De tenker jo på sine venner også. Det har vi jo sett blant annet i hvordan coronastøtten traff. Ikke alle som har klart seg i pandemien av de som feks driver ENK. Store konsern har jo gjerne fått mye støtte og der ble de også overskudd. Ingen trengte betale tilbake støtten, uansett overskudd. Det er jo egentlig stipendordning til eierne av disse foretakene. Og helt meningsløst. Det skulle blitt satt krav om evt. tilbakebetaling, begrensninger på aksjeutbytte osv.
Sist endret av _abc_; 9. desember 2021 kl. 15:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Flere og flere hevder overreaksjon i tiltakene mot omikron og at kritikken mot de positive tegnene fra Sør-Afrika er rent snobberi.
https://www.nettavisen.no/nyheter/om...-95-3424219541

Og antakeligvis er det ikke flere intensivplasser neste jul heller da omikronII banker på døren-skal landet stenges ned igjen da pga det?
Sitat av hollow Vis innlegg
Flere og flere hevder overreaksjon i tiltakene mot omikron og at kritikken mot de positive tegnene fra Sør-Afrika er rent snobberi.
https://www.nettavisen.no/nyheter/om...-95-3424219541

Og antakeligvis er det ikke flere intensivplasser neste jul heller da omikronII banker på døren-skal landet stenges ned igjen da pga det?
Vis hele sitatet...
Omrikon er neppe et problem neste jul.
Om det fortsatt finnes idioter som tror at vaksiner er tull så kan de lese dette.

https://www.helse-sorost.no/nyheter/...ikke-vaksinert
Det dør jo nesten ingen i Norge av det der og svært få blir skikkelig syke. 3-400 på sykehus under en pandemi hva er det liksom

Sykepleierne løp ræva av seg lenge før Covid. Staten har brukt bøtter med milliarder men ikke ei kr som jeg vet om til å bygge opp kapasiteten.

Sliter med å forstå hvordan de kan si at dette er en almenfarlig sykdom.
Sitat av Båbb Vis innlegg
Om det fortsatt finnes idioter som tror at vaksiner er tull så kan de lese dette.

https://www.helse-sorost.no/nyheter/...ikke-vaksinert
Vis hele sitatet...
Jeg også er drit lei Corona, ok? Men la oss ikke oppføre oss som noen tullinger mot de som ikke er vaksinert... De er først og fremst en fare for seg selv, og vil ikke overbevises gjennom kjeft og beskyldninger om å mangle eee dugnadsånd -,-' faenmeg flaut når vi ikke har sett en ekte dugnad siden *insert tirade om Einar Gerhardsen siden jeg er 102 år*

Selvsagt må man argumentere for det man mener er fornuftig, men ingen overbevises av å bli utstøtt heller. Har snakka med en del som har tatt sitt valg om å ikke vaksineres(uten å skrive her om at alle må gjøre det samme). Folk som nesten ikke tør å vise tryne sitt og føler seg helt uttafor. Er det sånn vi vil ha det? Serriøst?

Noen er skeptikere, og andre har faktisk fått langvarige eller vonde og ugunstige bivirkninger av vaksinen. Vi alle er mennesker og greit at Donald Trump har hatt makta i USA og høyre her, men trenger folk å miste alt vett, respekt og normal folkeskikk av den grunn. moi moi moi! Mere moi! Ja Hansi, Mich!

Skulle ønske jeg hadde like lang vei til skolen som besteforeldrene mine, hvis noen skjønner hva jeg babler om
Sitat av NoItsNotMe Vis innlegg
Sykepleierne løp ræva av seg lenge før Covid. Staten har brukt bøtter med milliarder men ikke ei kr som jeg vet om til å bygge opp kapasiteten.
Vis hele sitatet...
Den nedadgående spiralen begynte vel da foretaksmodellen ble innført.
Essensiell infrastruktur skulle plutselig fungere som næring.
Det samme med jernbane og kraft. Rike mennesker laget et system
som kunne gi dem muligheten til å bli enda rikere, mens vanlige
mennesker må betale prisen i form av synkende kvalitet på
essensielle tjenester. Postvesenet har gått samme veien.
Villet politikk over to tiår, og når vi nå står i skit opp til
langt over anklene er det ingen som har makt eller vilje til å
reversere en totalt feilslått politikk. Politikk som business og omvendt.
Sitat av hollow Vis innlegg
Flere og flere hevder overreaksjon i tiltakene mot omikron og at kritikken mot de positive tegnene fra Sør-Afrika er rent snobberi.
https://www.nettavisen.no/nyheter/om...-95-3424219541

Og antakeligvis er det ikke flere intensivplasser neste jul heller da omikronII banker på døren-skal landet stenges ned igjen da pga det?
Vis hele sitatet...
Kopi/paste fra engelsk tabloid, skikkelig håndverk av noe journalistikk. Takk for bidraget. Hva med norske nyheter, konkrete fakta om hva som gjelder for oss å ikke rykter fra bananland?


Sitat av Båbb Vis innlegg
Om det fortsatt finnes idioter som tror at vaksiner er tull så kan de lese dette.

https://www.helse-sorost.no/nyheter/...ikke-vaksinert
Vis hele sitatet...
Oh yes de finnes nå sist øverst på forsiden av nrk.no ansvarlig og uvaksinert eller uansvarlig og vaksinert eller hvordan var nå dette igjen, vanskelig dette? Nei disse leser nok ikke noe fakta fra big pharma. De får vite det de ønsker å vite på fb. Idioter ja.

Sitat av NoItsNotMe Vis innlegg
Det dør jo nesten ingen i Norge av det der og svært få blir skikkelig syke. 3-400 på sykehus under en pandemi hva er det liksom

Sykepleierne løp ræva av seg lenge før Covid. Staten har brukt bøtter med milliarder men ikke ei kr som jeg vet om til å bygge opp kapasiteten.

Sliter med å forstå hvordan de kan si at dette er en almenfarlig sykdom.
Vis hele sitatet...
Fordi det smitter som et ville helvete, fordi ingen dør så er det ikke noe problem? Det er faktisk nå vi burde følge tiltakene for å unngå smitte.

Jada men bare fordi det er noen usle prosent færre som blir alvorlig syke så blir likevel totalen alvorlig syke den samme når så mange blir smittet samtidig. Nå var det akkurat på nyhetene at 15% av pcr-testene er positive. *15%* Dette tallet har vært 2-3%. Jepp matte er no dritt og prosentregning er enda verre. Intenvisavd. på sykehusene er jo bare en liten del av sykehusene og når de blir overbelastet med covid så rammer det ALLE som trenger plass. Covid-pasientene som blir så syke blir ikke skrevet ut etter noen dager de blir liggende å ta plass. Svært ressurskrevende med respirator så kreves det en sykepleier pr respirator/pasient.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Omrikon er neppe et problem neste jul.
Vis hele sitatet...
Håper det du ser i din spåkule er rett.
Sitat av Dough Vis innlegg
Kopi/paste fra engelsk tabloid, skikkelig håndverk av noe journalistikk. Takk for bidraget. Hva med norske nyheter, konkrete fakta om hva som gjelder for oss å ikke rykter fra bananland?
----


Jada men bare fordi det er noen usle prosent færre som blir alvorlig syke
så blir likevel totalen alvorlig syke den samme når så mange blir smittet samtidig. Nå var det akkurat på nyhetene at 15% av pcr-testene er positive. *15%* Dette tallet har vært 2-3%. Jepp matte er no dritt og prosentregning er enda verre. Intenvisavd. på sykehusene er jo bare en liten del av sykehusene og når de blir overbelastet med covid så rammer det ALLE som trenger plass. Covid-pasientene som blir så syke blir ikke skrevet ut etter noen dager de blir liggende å ta plass. Svært ressurskrevende med respirator så kreves det en sykepleier pr respirator/pasient.
Vis hele sitatet...
Ifølge tall presentert på tv2.no blir kun 1.7% omikronsmittede innlagt kontra 19% i forrige korona bølge.
https://www.tv2.no/nyheter/14436466/
Nå blir tiltakene brukt for og å demme opp mot ordinære vinterinfluensan som er en årlig pandemi. Faktum er at vi har sovet i timen siden 2009 da svineinfluensaen kom som et varsku. Den viste seg å være mildere og ingen oppbygging av sykehus/intensivkapasitet ble gjort dessverre.
Sitat av hollow Vis innlegg
Håper det du ser i din spåkule er rett.

Ifølge tall presentert på tv2.no blir kun 1.7% omikronsmittede innlagt kontra 19% i forrige korona bølge.
https://www.tv2.no/nyheter/14436466/
Nå blir tiltakene brukt for og å demme opp mot ordinære vinterinfluensan som er en årlig pandemi. Faktum er at vi har sovet i timen siden 2009 da svineinfluensaen kom som et varsku. Den viste seg å være mildere og ingen oppbygging av sykehus/intensivkapasitet ble gjort dessverre.
Vis hele sitatet...
Igjen så kommer du med anekdoter fra Afrika.

Afrika er ikke representativt. De har helt andre fohold på antall vaksinerte og helt andre terskeler for å sende folk på sykehus for å nevne noe.

Hva de gjør i Afrika forandrer ikke det faktum at akkurat nå er det smekkfult på norske intensivavdelinger.
Sitat av Dough Vis innlegg
Igjen så kommer du med anekdoter fra Afrika.

Afrika er ikke representativt. De har helt andre fohold på antall vaksinerte og helt andre terskeler for å sende folk på sykehus for å nevne noe.

Hva de gjør i Afrika forandrer ikke det faktum at akkurat nå er det smekkfult på norske intensivavdelinger.
Vis hele sitatet...
Det er null med omikron på norske intensivavdelinger. Og så og si null med omikron på intensiv i Sør-Afrika. Ingen på julebordet på Aker Brygge havnet heller på intensiv og tenker at julebordeltagernes eventuelle sårbarhet mot omikron kan sies representere et tversnitt av norske statsborgeres sårbarhet mot omikron. Og derfor kan vi med god samvittighet spå at få nordmenn kommer havne på intensiv som følge av omikron.
Og Sør Afrika er relevant siden Omikron først ble opdaget der og helsevesenet der kan ikke sammenlignes med det ellers dårlige helsevesenet i andre afrikanske land.
Sitat av hollow Vis innlegg
Det er null med omikron på norske intensivavdelinger. Og så og si null med omikron på intensiv i Sør-Afrika. Ingen på julebordet på Aker Brygge havnet heller på intensiv og tenker at julebordeltagernes eventuelle sårbarhet mot omikron kan sies representere et tversnitt av norske statsborgeres sårbarhet mot omikron. Og derfor kan vi med god samvittighet spå at få nordmenn kommer havne på intensiv som følge av omikron.
Og Sør Afrika er relevant siden Omikron først ble opdaget der og helsevesenet der kan ikke sammenlignes med det ellers dårlige helsevesenet i andre afrikanske land.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke jeg eller noen tilhenger av at det er uvaksinerte på intensiv men jeg må faktisk forholde meg til det. Og jeg er på konkurskandidat med null oppdrag frem til utpå vårparten en gang.

1. DK og England har Omikron på intensiv så det e rikke noe som tyder på noe annet der. Jeg klarer ikke finne konkrete omikrontall på intensiv for norge.

Uansett variant burde disse tallene for intensiv sette noen hjerneceller i arbeid.

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-syk...tensivavdeling

Sitat av hollow Vis innlegg
Ingen på julebordet på Aker Brygge havnet heller på intensiv og tenker at julebordeltagernes eventuelle sårbarhet mot omikron kan sies representere et tversnitt av norske statsborgeres sårbarhet mot omikron. Og derfor kan vi med god samvittighet spå at få nordmenn kommer havne på intensiv som følge av omikron..
Vis hele sitatet...
98% av tilfellene på julebordet var fullvaksinerte.

https://www.fhi.no/nyheter/2021/funn...-oslo-publise/

Jeg må seriøst gjøre noe annet enn å diskutere med deg.
Sist endret av Dough; 17. desember 2021 kl. 14:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Nå er ikke jeg eller noen tilhenger av at det er uvaksinerte på intensiv men jeg må faktisk forholde meg til det. Og jeg er på konkurskandidat med null oppdrag frem til utpå vårparten en gang.

1. DK og England har Omikron på intensiv så det e rikke noe som tyder på noe annet der. Jeg klarer ikke finne konkrete omikrontall på intensiv for norge.

Uansett variant burde disse tallene for intensiv sette noen hjerneceller i arbeid.

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-syk...tensivavdeling



98% av tilfellene på julebordet var fullvaksinerte.

https://www.fhi.no/nyheter/2021/funn...-oslo-publise/

Jeg må seriøst gjøre noe annet enn å diskutere med deg.
Vis hele sitatet...
So what? samme gjelder for majoriteten av de som smittes av omikron i sør-afrika. Fullvaksinerte og havner ikke på intensiv..
1. Afrika har helt andre terskeler for innleggelser en det vi har.
2. Afrika var ikke vaksinert. Så der er det du snakker om før vs etter vaksine.
Sitat av hollow Vis innlegg
So what? samme gjelder for majoriteten av de som smittes av omikron i sør-afrika. Fullvaksinerte og havner ikke på intensiv..
Vis hele sitatet...
La oss ta et litt mer relevant eksempel for våre rammer for innleggelser:

https://www.nrk.no/urix/tall-fra-dan...lta-1.15769977

Vi er ikke i Sør-Afrika. Ting fungerer ikke likt i Sør-Afrika som her.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av drewjuice Vis innlegg
La oss ta et litt mer relevant eksempel for våre rammer for innleggelser:

https://www.nrk.no/urix/tall-fra-dan...lta-1.15769977

Vi er ikke i Sør-Afrika. Ting fungerer ikke likt i Sør-Afrika som her.
Vis hele sitatet...
Er vel ingenting som tyder på så langt at Omikron fører til en haug med flere innleggelser uansett.
Diskusjonen er helt uten rammer og har mistet all mål og mening. Hva med å heller ta tidlig juleferie?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Er vel ingenting som tyder på så langt at Omikron fører til en haug med flere innleggelser uansett.
Vis hele sitatet...
Nei ikke flere innlegger pr antall smittede i befolkningen, det er riktig. Problemet er at Omikron er veldig smittsomt så vi får flere smittede. Flere smittede = flere innleggelser.
Skrekksenariet som gjør at alle land har litt panikk nå er at Omikron og Delta ikke nødvendigvis konkurrerer ut hverandre. Vi kan få 3 pandemier gående samtidig da influensa også må regnes som en pandemi.

Hvis imunitet mot Omikron eller Delta ikke utelukker imunitet mot den andre varianten kan vi få vekselvise bølger av variantene som holder koken i et år til.
Har tenkt på en ting de siste 2 årene har jo det skjedd enorme forandringer i samfunnet hva viss vi ser like store forandringer de neste 2 årene. Tenker da ikke bare på sykdom og innleggelser men regler og demonstrasjoner og sånt. Tenker at viss vi får like store forandringer de neste årene som vi har hatt vil det får enorme konsekvenser.
Sitat av Båbb Vis innlegg
Skrekksenariet som gjør at alle land har litt panikk nå er at Omikron og Delta ikke nødvendigvis konkurrerer ut hverandre. Vi kan få 3 pandemier gående samtidig da influensa også må regnes som en pandemi.

Hvis imunitet mot Omikron eller Delta ikke utelukker imunitet mot den andre varianten kan vi få vekselvise bølger av variantene som holder koken i et år til.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare hvorfor vi plutselig også må anse influensa(hva enn du sikter til her) som en pandemi?

Sitat av Wikipedia
En influensapandemi oppstår når et nytt influensavirus utvikles, som menneskeheten ikke har noe immunitet mot. Dette resulterer i en verdensomspennende epidemi med enorme dødstall og antall smittede. Slike nye virus vil trolig raskt få fotfeste over store deler av jorda på grunn av økt global transport, urbanisering og overbefolkede områder.
Vis hele sitatet...
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Influensapandemi



Sitat av merk Vis innlegg
Har tenkt på en ting de siste 2 årene har jo det skjedd enorme forandringer i samfunnet hva viss vi ser like store forandringer de neste 2 årene. Tenker da ikke bare på sykdom og innleggelser men regler og demonstrasjoner og sånt. Tenker at viss vi får like store forandringer de neste årene som vi har hatt vil det får enorme konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Som for eksempel?

Det er jo ikke noe vits at dere skal skremme livsskiten ut av folk når dere ikke eier kjøtt på beina. Dette blir jo veldig spekulativt og lite saklig i mine øyne. Du nevner jo ikke én konkret ting som har forandret seg de siste 2 åra også høres det omtrent ut som dommedag er nær. Demonstrasjoner og sykdommer er ikke nye fenomener.
Ved evigvarende økonomisk vekst på jorden vil det bli umulig og stoppe global oppheting av jorden. Ved en evigvarende befolkningsvekst vil det bli umulig og stoppe global overoppheting av jorden. Kanskje det er noe på gang for å hindre total kollaps…
Sitat av oggen Vis innlegg
Ved evigvarende økonomisk vekst på jorden vil det bli umulig og stoppe global oppheting av jorden. Ved en evigvarende befolkningsvekst vil det bli umulig og stoppe global overoppheting av jorden. Kanskje det er noe på gang for å hindre total kollaps…
Vis hele sitatet...
Da gir jeg opp.

Konspirasjonstråden 2.0
Sist endret av knert1; 18. desember 2021 kl. 01:37.
Sitat av oggen Vis innlegg
Ved evigvarende økonomisk vekst på jorden vil det bli umulig og stoppe global oppheting av jorden. Ved en evigvarende befolkningsvekst vil det bli umulig og stoppe global overoppheting av jorden. Kanskje det er noe på gang for å hindre total kollaps…
Vis hele sitatet...
Du mener Svartedauen II ?
Sitat av knert1 Vis innlegg

Som for eksempel?

Det er jo ikke noe vits at dere skal skremme livsskiten ut av folk når dere ikke eier kjøtt på beina. Dette blir jo veldig spekulativt og lite saklig i mine øyne. Du nevner jo ikke én konkret ting som har forandret seg de siste 2 åra også høres det omtrent ut som dommedag er nær. Demonstrasjoner og sykdommer er ikke nye fenomener.
Vis hele sitatet...
Det er åpenbart at de som skremmer livskiten ut av folk i denne debatten er alle som tilber statens restriksjoner, medienes dystre spådommer og, helt og holdent mener at å leve skal være fritt for all form for risiko. Ser man på statistikkene er dette viruset ikke særlig farlig for de fleste av oss. En rask titt forteller meg at ca 1000 personer i pensjonsalder er døde av covid i Norge. Samtidig ser jeg at vi har rundt 850.000 over 70 år boende her til lands. Disse 1000 personene er det heller ikke utenkelig at hadde andre ting de slet med i forkant heller. Så kan du si at "jo, men det er fordi vi har hatt så gode tiltak at så få er døde!". Om tallet så hadde vært 20.000, så hadde dette fortsatt ikke vært noe særlig å snakke om, om vi ser på helheten. For alle under pensjonsalder er det minst like stor sjanse for å dø av å bli påkjørt av bil eller pådra seg ballekreft (obs! dette har jeg ikke faktasjekket, alle science-ryttere, men faen, dere skjønner hva jeg mener).

Dra med i beregninga hvordan en fortapt medieverden desperat prøver å holde seg i live. Frykt funker, og det har det alltid gjort.

Overfylte sykehus er et problem. Likevel, skal vi godta at staten ikke gjør noe med sykehusplasser? Skal vi godta at sittende regjering de siste 30 årene har neglisjert den største trusselen et beredskapsdepartement kan ane? Pandemi er ikke et nytt ord. Vi visste godt at dette kunne komme. Vi var fullstendig uforberedt. Danser vi etter pipa nå, så godtar vi at staten ikke gjør en dritt annet enn å kue oss.

Jeg er mer forbanna over at noen få personer har mistet livet sitt til en vaksine i denne prosessen enn at 1000 mennesker (gamle, skjøre mennesker) har mistet livet sitt til et virus, i en pandemi. Hva forventer folk? Skal vi være udødelige? Jeg forventer i hvertfall ikke å miste unge, sunne mennesker til en vaksine som vi blir oppfordret til å ta.

Videre kan vi se på ringvirkninger av nedstengt samfunn. Sykefravær i offentlig sektor er høyere enn på lenge. Næringsliv, kulturbransje, ungdom og mer går dukken. Folk er lei, folk er deprimerte, folk blir gale. Så gi faen da vel!

Det er morsomt hvordan Far Stat sier hopp, så hopper alle. Vi lever i en syk, syk verden.
Jøss der dukket Jørgen Moe opp igjen gitt...

Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Det er åpenbart at de som skremmer livskiten ut av folk i denne debatten er alle som tilber statens restriksjoner, medienes dystre spådommer og, helt og holdent mener at å leve skal være fritt for all form for risiko. Ser man på statistikkene er dette viruset ikke særlig farlig for de fleste av oss. En rask titt forteller meg at ca 1000 personer i pensjonsalder er døde av covid i Norge. Samtidig ser jeg at vi har rundt 850.000 over 70 år boende her til lands. Disse 1000 personene er det heller ikke utenkelig at hadde andre ting de slet med i forkant heller. Så kan du si at "jo, men det er fordi vi har hatt så gode tiltak at så få er døde!". Om tallet så hadde vært 20.000, så hadde dette fortsatt ikke vært noe særlig å snakke om, om vi ser på helheten. For alle under pensjonsalder er det minst like stor sjanse for å dø av å bli påkjørt av bil eller pådra seg ballekreft (obs! dette har jeg ikke faktasjekket, alle science-ryttere, men faen, dere skjønner hva jeg mener).

Dra med i beregninga hvordan en fortapt medieverden desperat prøver å holde seg i live. Frykt funker, og det har det alltid gjort.

Overfylte sykehus er et problem. Likevel, skal vi godta at staten ikke gjør noe med sykehusplasser? Skal vi godta at sittende regjering de siste 30 årene har neglisjert den største trusselen et beredskapsdepartement kan ane? Pandemi er ikke et nytt ord. Vi visste godt at dette kunne komme. Vi var fullstendig uforberedt. Danser vi etter pipa nå, så godtar vi at staten ikke gjør en dritt annet enn å kue oss.

Jeg er mer forbanna over at noen få personer har mistet livet sitt til en vaksine i denne prosessen enn at 1000 mennesker (gamle, skjøre mennesker) har mistet livet sitt til et virus, i en pandemi. Hva forventer folk? Skal vi være udødelige? Jeg forventer i hvertfall ikke å miste unge, sunne mennesker til en vaksine som vi blir oppfordret til å ta.

Videre kan vi se på ringvirkninger av nedstengt samfunn. Sykefravær i offentlig sektor er høyere enn på lenge. Næringsliv, kulturbransje, ungdom og mer går dukken. Folk er lei, folk er deprimerte, folk blir gale. Så gi faen da vel!

Det er morsomt hvordan Far Stat sier hopp, så hopper alle. Vi lever i en syk, syk verden.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er du ikke opptatt av vitenskap eller fakta som du selv påpeker.

Kanskje jeg burde trekke det jeg sa om å ikke hate på vaksinemotstadere om dette er hva som serveres ASAP.

Det er forskjell på å diskutere og akseptere andre og å rett og slett kaste bort tiden sin.
Hells yeah, baby, i'm back!

Det var uredelig av meg å sitere bare deg. Jeg ville bare få lagt inn et ord om hele denne corona-debatten, og det passet så bra med det å 'skremme livskiten av folk', som du skrev.

Siden du henger deg opp i den ene parentesen jeg har, hvor du gjør deg vrang med viten og vilje. Nå fant jeg at ca 11.000 personer under 60 dør årlig av svulster. Så langt har covid tatt langt under 100. Beklager at jeg ikke finner tall på ballekreft.
Sist endret av Jørgen Moe; 18. desember 2021 kl. 04:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg

Helsetoppene og politikerne tenker vel først og fremst på seg selv kanskje? Eller politikerne de tenker jo naturligvis ikke bare på seg selv. De tenker jo på sine venner også. Det har vi jo sett blant annet i hvordan coronastøtten traff. Ikke alle som har klart seg i pandemien av de som feks driver ENK. Store konsern har jo gjerne fått mye støtte og der ble de også overskudd. Ingen trengte betale tilbake støtten, uansett overskudd. Det er jo egentlig stipendordning til eierne av disse foretakene. Og helt meningsløst. Det skulle blitt satt krav om evt. tilbakebetaling, begrensninger på aksjeutbytte osv.
Vis hele sitatet...
Vel, satt litt på spissen kan man vel si at de som har penger og en sterk lobby står først i køen.
Ventetiden på offentlige tester er visstnok oppe i tre dager for øyeblikket.
Har du penger, kan du gå til privatklinikk og få testet deg nærmest omgående.
Det rimer dårlig ettersom virus ikke skiller folk på lommebok eller sivil status.
Men den virkelige konsekvensen av urettferdig fordeling rammer de
landene som kommer bak i vaksinekøen, siden de også er de landene
med svakest infrastruktur og dårligst kapasitet på smittesporing.

Sør-Afrika er nevnt, og det er antydet at omikron-mutasjonen har funnet
seg spesielt godt til rette i en for en stor del uvaksinert befolkning.
Man må slutte å oppføre seg som om pandemien er et problem på nasjonalt nivå. Viruset gir blanke i landegrenser, og da burde pandemibekjempelsen følge virusets egen logikk, og ikke den begrensede nasjonale forståelsen. Det hjelper lite at ett enkelt land har høy andel fullvaksinerte på et tidlig tidspunkt, når virusgryten koker på andre siden av kloden og sender resistente mutasjoner tilbake til en befolkning der effekten av vaksinene allerede har begynt å avta.

Det er dårlig pandemibekjempelse å kritisere andre lands dårlige
ledelse og høye smittetall når man heller burde gått samlet og
overnasjonalt til verks. Dvs. et internasjonalt vaksinesamarbeid og en økt spisskompetanse som kom samtlige land til gode.
Som for eksempel?

Det er jo ikke noe vits at dere skal skremme livsskiten ut av folk når dere ikke eier kjøtt på beina. Dette blir jo veldig spekulativt og lite saklig i mine øyne. Du nevner jo ikke én konkret ting som har forandret seg de siste 2 åra også høres det omtrent ut som dommedag er nær. Demonstrasjoner og sykdommer er ikke nye fenomener.[/quote]

Haha trodde folk hadde fått med seg de forandringene som har skjedd men kan jo ramse opp det jeg kommer på i farten. Å nei jeg er ikke bekymret for så mye sover faktisk veldig godt om natten og gjør det jeg har lyst til.

Okey skal vi se:

Demonstrasjoner som er en menneskerett er blitt ulovlig eller vanskelig og få til.

Fri tale og meninger er blitt senurert. Som også er en menneskerett. Da mener jeg allt som er imot det staten og legemiddelverket sier.

Nye regler og restriksjoner blir satt og gjennomført av staten bare iløpet av dager uker.

Mennesker og kvinner spesielt har kjempet en lang kamp med slagord: min kropp mitt valg. Som nå er kastet rett ut vinduet og tvangs vaksinering er nesten et faktum.

Restriksjoner på skoler begravelser, kultur begivenheter, hvem man kan være med, hvor man skal jobbe(hjemmekontor), reiser. Hvem vi kan feire jul med, hvem og hvor mange vi kan være med på fritiden.

Operasjoner på sykehus er utsatt og folk som trenger viktige operasjoner er utsatt.

Så har jo man også det som skjer i utlandet der kraftigere restriksjonener og regler, demonstrasjoner er igang.

Var dette jeg kom på i farten sikkert mye mye mer jeg kunne skrevet som har forandret seg de siste to årene. Og det jeg mente var at hva vil skje viss vi har like store forandringer de neste to årene da vil jo det være ganske så dramatisk.

Syns folk kan være litt mer grei og forståelsesfull med hverandre trenger ikke å rakke ned på folk og dømme bare fordi man ikke er enig i det andre sier. Eller ikke forstår. Man kommer mye lengre med en hyggeligere tone. Foreksempel kunne du skrevet jeg har ikke fått med meg de forandringene som har skjedd i samfunnet så derfor forstår jeg ikke helt hva du mener kan du komme med noen eksempler slik at jeg kan forstå deg bedre.
Sitat av merk Vis innlegg
Haha trodde folk hadde fått med seg de forandringene som har skjedd men kan jo ramse opp det jeg kommer på i farten. Å nei jeg er ikke bekymret for så mye sover faktisk veldig godt om natten og gjør det jeg har lyst til.

Okey skal vi se:

Demonstrasjoner som er en menneskerett er blitt ulovlig eller vanskelig og få til.

Fri tale og meninger er blitt senurert. Som også er en menneskerett. Da mener jeg allt som er imot det staten og legemiddelverket sier.

Nye regler og restriksjoner blir satt og gjennomført av staten bare iløpet av dager uker.

Mennesker og kvinner spesielt har kjempet en lang kamp med slagord: min kropp mitt valg. Som nå er kastet rett ut vinduet og tvangs vaksinering er nesten et faktum.

Restriksjoner på skoler begravelser, kultur begivenheter, hvem man kan være med, hvor man skal jobbe(hjemmekontor), reiser. Hvem vi kan feire jul med, hvem og hvor mange vi kan være med på fritiden.

Operasjoner på sykehus er utsatt og folk som trenger viktige operasjoner er utsatt.

Så har jo man også det som skjer i utlandet der kraftigere restriksjonener og regler, demonstrasjoner er igang.

Var dette jeg kom på i farten sikkert mye mye mer jeg kunne skrevet som har forandret seg de siste to årene. Og det jeg mente var at hva vil skje viss vi har like store forandringer de neste to årene da vil jo det være ganske så dramatisk.

Syns folk kan være litt mer grei og forståelsesfull med hverandre trenger ikke å rakke ned på folk og dømme bare fordi man ikke er enig i det andre sier. Eller ikke forstår. Man kommer mye lengre med en hyggeligere tone. Foreksempel kunne du skrevet jeg har ikke fått med meg de forandringene som har skjedd i samfunnet så derfor forstår jeg ikke helt hva du mener kan du komme med noen eksempler slik at jeg kan forstå deg bedre.
Vis hele sitatet...
Du forstår visst ikke at du har ytringsfrihet, ikke blir sensurert, ikke blir tvangsvaksinert eller at regjeringens tiltak er for å forhindre den overbelastningen av sykehusene du skriker og skråler om. Presterer å dra inn kvinnekampen som om du fortjener å nyte godt av den eller at det skulle ha vært relevant i det hele tatt. Åpner svaret ditt med å le av mitt innlegg, og i tillegg presterer du å bli butthurt fordi jeg ikke spør om eksempler på en høflig nok måte.

Det er som sagt ikke vits å kaste bort tid på Jørgen Moe og tydeligvis heller ikke på deg.
Sitat av merk Vis innlegg
Var dette jeg kom på i farten sikkert mye mye mer jeg kunne skrevet som har forandret seg de siste to årene. Og det jeg mente var at hva vil skje viss vi har like store forandringer de neste to årene da vil jo det være ganske så dramatisk.
Vis hele sitatet...
Tja, ingenting er statisk varer evig. Verden vil alltid være dynamisk å fornandre seg. Det er bare mennesket som har problemer med dette da de fleste liker å byssanlulle i den trygge lille vante hobitthula si med en sterkt overdrevent fet lønnslipp hver måned.

Ting vil skje, og det er sånne hendelser som forandrer verdenshistorien.

Selv synes jeg det er rart og at vi har vært ekstremt heldige i vår del av verden som ikke har fått opplevd så mye sånt tidligere. Det er nok litt på overtid at vi kan fortsette å ha den friheten men samtidig være så overbefolket som vi er.

Hadde vi ikke vært en gjeng egositiske drittsekker uten de få hjernecellene som kreves for å benytte prevensjon så hadde vi ikke vært der vi er i dag. Det kalles karma.

Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Siden du henger deg opp i den ene parentesen jeg har, hvor du gjør deg vrang med viten og vilje. Nå fant jeg at ca 11.000 personer under 60 dør årlig av svulster. Så langt har covid tatt langt under 100. Beklager at jeg ikke finner tall på ballekreft.
Vis hele sitatet...
Fullstendig sviktande analogi. Kreft er ikkje smittsomt, sånn grovt sagt. Og samfunnet bruker relativt store ressurser på å forebygge kreft.
Når vi ikke lenger har plass til å ta inn mer pasienter på intensiven blir det brått fart på statistikken for dødsfall. Er kanskje det som må til for å få med de siste antivakserne.

La oss nå se hva som ligger i det vanskelige fremmedordet Intensivavdeling:

Intensivavdeling er en sengepost i somatiske sykehus som har til oppgave å behandle og overvåke kritisk syke pasienter. Intensivavdelinger er ofte tilknyttet sykehusets anestesiavdeling. Avdelingene er utrustet med medisinsk teknisk utstyr for å drive kontinuerlig behandling av svikt i livsviktige organers funksjon og overvåking av viktige kroppsfunksjoner hos bevisstløse pasienter. Dette kalles intensivmedisin..
Vis hele sitatet...
https://sml.snl.no/intensivavdeling

Noe vi burde overse her?
Sist endret av Dough; 18. desember 2021 kl. 10:28.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Fullstendig sviktande analogi. Kreft er ikkje smittsomt, sånn grovt sagt. Og samfunnet bruker relativt store ressurser på å forebygge kreft.
Vis hele sitatet...
Svaret mitt ble slettet, jeg vet ikke hvorfor. Litt lav terskel for å sensurere etter trynefaktor her inne?

Jeg skrev at analogien min holder vann, all den tid vi ikke diskuterer hvorvidt vi skal ha vaksinepass. Jeg påpekte kun at viruset er mindre farlig enn hva medier og mange mennesker later til å tro. Det er langt større sannsynlighet for at du dør av kreft det neste året enn av covid, særlig dersom du er under 60 år gammel. Det er et faktum. Jeg argumenterer for at vi ikke skal ha noen restriksjoner overhodet. Er ikke det lov?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Jeg skrev at analogien min holder vann, all den tid vi ikke diskuterer hvorvidt vi skal ha vaksinepass. Jeg påpekte kun at viruset er mindre farlig enn hva medier og mange mennesker later til å tro. Det er langt større sannsynlighet for at du dør av kreft det neste året enn av covid, særlig dersom du er under 60 år gammel. Det er et faktum. Jeg argumenterer for at vi ikke skal ha noen restriksjoner overhodet. Er ikke det lov?
Vis hele sitatet...
Analogien er fortsatt fullstendig skivebom ettersom kreft ikkje er smittsomt. Og delar av grunnen til at risikoen for kreft er større er tiltak.

At det er historisk få som døyr i trafikken er ikkje argument for å fjerne sikkerhetsbelte og airbag i biler.
Sitat av merk Vis innlegg
Fri tale og meninger er blitt senurert. Som også er en menneskerett. Da mener jeg allt som er imot det staten og legemiddelverket sier.

(...)

Syns folk kan være litt mer grei og forståelsesfull med hverandre trenger ikke å rakke ned på folk og dømme bare fordi man ikke er enig i det andre sier. Eller ikke forstår. Man kommer mye lengre med en hyggeligere tone. Foreksempel kunne du skrevet jeg har ikke fått med meg de forandringene som har skjedd i samfunnet så derfor forstår jeg ikke helt hva du mener kan du komme med noen eksempler slik at jeg kan forstå deg bedre.
Vis hele sitatet...
Disse tingene er knyttet til et bredere felt - kommunikasjon på internett, og
hvordan mangel på god kommunikasjon og mellommenneskelig forståelse
fører til økt polarisering.

Diskusjon om pandemi og smittevern er bare ett blant mange engasjerende temaer
dette er et voksende problem. Det er et eget tema i seg selv, og bør vel
helst ha en egen tråd.

Jeg er ellers enig i at en høfligere tone er sårt tiltrengt i covid-debatten, og i
mange andre debatter. Både i dette og andre fora.
Sist endret av PVestlandia; 19. desember 2021 kl. 00:13.
Siden alt av diskusjon her virker ganske dødt, hva med å kaste diskusjonen over til fryktporno "'90'-300' tilfeller daglig" kampanjen som ble kjørt for å innføre strenge restriksjoner igjen. En uke etter at smitte toppen allerede hadde inntruffet Midt-Norge og opp, og dager før smittetoppen traff Sør-Norge.

Første stedet jeg så disse sinnsyke modellene var i UK og det spredte seg til hele Europa. En av de som lagde disse modellene for den britiske regjeringen var denne mannen og her får man et innblikk i hvordan politiske avgjørelser forekommer.
Sist endret av cesece; 19. desember 2021 kl. 01:19.
Synes det er er artig å se at enkelte i denne tråden snakker om vaksinen som om ikke vaksine- og bioteknologien har utviklet seg de siste årene. Bare de 20 siste årene har det blitt gjort helt ekstraordinære oppdagelser innen moderne medisin. Vi skal være heldige for å leve i en slik tid der vi har slik kunnskap og kan sekvensere virus så fort og lage vaksiner og modifisere de etter behov. Ta den vaksinen, vær så snill. Bare stol på moderne medisin og teknologi. Det er det som har fått verden fremover, og vil alltid gjøre det. Det er ikke ikke mange årene tilbake i tid at tyskere marsjerte, sang og bomba gatene våre, så slutt å syt og gjør samfunnet en tjeneste. Å ta den vaksinen er det minste du kan gjøre for dine medborgere.
Sist endret av TrippyPippi; 19. desember 2021 kl. 01:26.