Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3813
Hallo. Er en fyr på 21 som har seilbåt i Hellas(naxos) og vurderer å ta denne hjem eventuelt selge den på turen hjemover. Er det noen som kunne tenkt seg å bli med på en tur? Er mest i planleggingsfasen men tenkte bare å høre om det er noe interesse for sånt her.
Jeg seiler alene så hadde vært fint med noe mannskap.
Send en pm eller skriv her så kan vi bli bedre kjent og se om vi får til noe.
Kan eventuelt chartre litt mot noen kroner.

Mvh
hei. er en gutt på 17år som har høy interesse for seiling. har ikke mye kunnskap i praksis dog. skal kjøpe meg seilbåt om noen år. men jeg leter etter kunnskap og erfaring, så dette har jo hvert perfekt for meg. jeg har også en kompis som kunne tenkt seg dette. hilsen -Flowa
Hei, ddtge høres sykt digg ut.
Litt Berserk aktig :-)
Har ønsket meg seilbåt i mange år, men har aldri blitt.
Er 36år, uføretrygdet og skikkelig liberal.
Dette vil æ bli med på, når tenker du?
Trådstarter
24 3
Var jo bra respons her da
Dette blir vell rimelig impuls for dere, men som det ser ut nå så blir jeg en måned til på naxos for og stelle og ordne på båten siden den har stått her en stund nå, for så å seile til Slovenia. Planen er så enkel som Naxos - Slovenia for så og ta båten på bil til Kiel i Tyskland også seile den til Norge derifra.
Det blir jo ikke all verden til langtur fra Naxos til Slovenia men det kan nok bli en fin tur for alle som er interessert. Fint å lære å seile hær nede! jeg regner en måned fra naxos til Slovenia.
Kan alle som har lyst sende meg en melding om hva de vil ha ut av en slik tur og hvem de er som person? Viktig at folk kommer overens når man skal bo i samme båt over lengre tid.

Jeg skal høre litt med de som ordner med båtfrakt fra Slovenia til Tyskland så poster jeg når jeg vet mer eksakt. Men turen starter om ca en måned pluss minus.
Hvor stor er båten?
Jeg vil ha ut av en slik tur;
-Lære og seile ordentlig
-Bli kjent med nye kamerater
-Få en jævlig fin tur generelt :-)
Litt om mæ;
Er nordlænning, 36år som sagt.
Eventyrlysten og spirituell.
Liker og ta meg en god joint, så det må ikke være et problem.
Bor i Bodø for tiden, men planlegger og flytte permanent til Spania i vinter.
Tja... Ka skal æ ellers si enn, er en trivelig kar og det e mye hygge i en nordlænning ;-)
Trådstarter
24 3
Båten er 34 fot. Av eldre type så ikke like romslig som en ny bavaria osv, men solid. Comfort 34 er båt typen.

må ha det sakt at all seiling jeg selv har gjort er fra Sicilia til naxos. Jeg kjøpte båten der og dro til Hellas, forrige eier var med på deler av turen så lærte litt av han. Ellers så er det jo ganske greit å seile, bare ha respekt for været og bruk sunn fornuft. Har jobba på fiskebåt siden jeg var 16 til jeg ble 18 ca, og har ellers bodd ved sjøen i ei lita bygd. Mye båt erfaring.

Har ingenting mot en Jonas eller alkohol, men det kan by på problemer for båt og mannskap. Så dette må diskuteres nærmere og noen grunnregler må eventuelt settes opp.
Men jeg årker ikke å være barnevakt for partyløver og den slags, det skal seiles og jeg er mest interessert i å ha med folk som gjerne liker å snorkle, utforske ubebodde øyer, se litt nærmere på plasser som ikke er ødelagt av turisme osv. Litt hippie seiling.

Jeg har faktisk planer om å selge seilbåten når jeg kommer hjem for å kjøpe mark en plass i Middelhavet eller muligens på Sørlandet i Norge/Sverige for å starte en selvforsynt gård. Kun i planleggingsfasen enda men det er vell ikke noe sånt du har tenkt? Det blir ellers en tråd for neste år hvor jeg blir å se etter folk som kunne tenkt seg noe sånt og kanskje vil være med på det.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Hei, om du har tenkt deg å komme hjem før 1. August så kunne jeg godt tenkt meg en tur. Kom akkurat hjem fra seilas fra Kroatia til Corsica, jeg har seilt ganske mye, og har en del nautiske mil på baken. Har hentet hjem flere båter fra middelhavet, kanariøyene de siste årene. Har papirer som kystskipper som er godkjent internasjonalt. Ta kontakt på pm. hvis det er mer du lurer på.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Pokkers jobb!!
Om jeg ikke hadde hatt jobb hadde jeg blitt med over natta!!!
Er båten trygg? Blir vel fort tusen sjømil den ruta der. Mesteparten kan jo seiles langs land, men pass på at rigg, seil, ror og motor tåler turen
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Hvis det virker interessant så sender jeg gjerne med deg et par kameraer (og en fin mengde minnekort og batterier + solcellelader eller 12v-lader om du har "bilutak" i båten) så kan du/dere videodokumentere seilasen.
Når dere er hjemme igjen i Norge kan jeg klippe sammen det dere har filmet. Lengden på filmen og innholdet vil jo komme helt ann på hva dere filmer, men det kan bli spennende å se hva dere kan få ut av det. Hvis dere filmer hverandre, det dere ser og opplever, snakker litt til kameraet underveis og ikke minst alt dere vil lære om seiling og samhold på turen, så kan dette bli interessant! Så kan vi poste videoen på nett slik at alle kan få se.

Det letteste er i så fall at den/de som reiser fra Norge tar med seg utstyret (en enkel vanntett "stresskoffert", ikke mye vekt) hvis du er i Naxos allederede.

Det eneste er at jeg selv er på tur og filmer med flere kameraer frem til ca. 5. august, så kun aktuelt hvis avreise (for de som reiser fra Norge) er etter 7. august.
Jeg har jobbet som frilans fotograf og klipper i to-tre år nå, og har blant annet filmet egen tur til Svalbard og jobbet som kameramann opp Kilimanjaro.
Nå er jeg gira på å sende med kameraer på andres turer for å se hva for noe spennende jeg kan få klippet av materialet som blir filmet.

Ikke alle som ønsker å eksponere seg selv slik, men hvis du og de som blir med deg synes forslaget høres kult ut så si ifra! (Og hvis andre folk har planlagt spennende turer i fremtiden så send gjerne en PM)
jeg har sinnsykt lyst, tror ikke mosjan slipper meg avgårde dog.
Trådstarter
24 3
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Er båten trygg? Blir vel fort tusen sjømil den ruta der. Mesteparten kan jo seiles langs land, men pass på at rigg, seil, ror og motor tåler turen
Vis hele sitatet...
Det er sånt jeg skal få i orden nå før jeg drar. men jeg kan si såppass at jeg hadde meg en fin tur i 50 knops vind like før jeg kom til Naxos. Sifnos til Paros var dette, så da fikk det meste prøvd seg. Så vil påstå båten er trygg ja.
Skal ordne meg med 2 drivanker også, det var noe jeg savnet sårt på forrige turen.
Ellers så skal jeg oppgradere sikkerheten litt. Skal handle inn nye flytevester, ny Jolle med ny motor, en eller 2 håndholdte vhf'er.
Motor er fra 2004 og seil er fra 2008 så det er jo forsåvidt ''nytt'' utstyr.
Skal ta service på motor og drev, rense tanker, få noen kyndige til å gå over riggen, bytte det meste av tauverk osv. Båten skal også opp på land her i Naxos eller på Paros før avreise.

Ellers så er det som du sier seiling ved land omtrent hele tiden, og planen er å ta det rolig hele veien, skal jo få med seg plasser også. Kun dagsseiling med andre ord. Jeg har lyst til å gå irundt pelepones da jeg gikk gjennom korinth på tur ned hit. Men det kan vell diskuteres med de som blir med eventuelt.

Det blir nok veldig travelt om jeg skal hjem før 1. August, dessverre.

Thoryllo: Det hørtes ikke så værst ut, jeg hadde planer om å gjøre noe av det samme da jeg dro hit men ble aldrig gjort så mye mer ut av det. Jeg synes det høres risky ut for deg å sende med utstyr til noen ukjente, men det går kanskje å få ordnet noe? Eventuelt så kan jeg gå til innkjøp av et kamera eller to også sende deg materialet om du vil klippe osv?
Er jo ellers veldig avhengig av å stå på skikkelig og filme mye om man skal få til noe skikkelig film, så må nesten tenke litt på det. Men flott tilbud, jeg kommer tilbake til deg om det blir aktuelt.
Jeg har bakgrunn fra assuranse (også) og kan fortelle deg at du MÅ forsikre båten, om du ikke har gjort det.
I Italia og Spania så kommer det en havnebetjent løpende og ber om et internasjonalt forsikringsbevis, på minst 2-3 mill SDR (Special Drawing Rights) som tilsvarer en ansvarsforsikring på 20-30 millioner kroner.
De pleier å godta en skannet kopi sendt på mail, stemplet og undertegnet av forsikringsselskapet.

Hvis din båt tar fyr og tar med seg en håndfull båter og en flytebrygge, så koster ansvaret fort slike beløp og det vil ikke bryggeeieren betale for.
Bare advokatkrangelen kan knekke en småbåthavn økonomisk.

Forsikringen må også dekke områdene du skal seile i, ansvar for passasjerene og juridisk bistand.

Husk også god dokumentasjon på eierforhold, helst register (NOR).

Passasjerene krever du at har med seg Europeisk helsetrygdekort og reiseforsikring og kort på det.
Da slipper du som båteier å bli pådyttet økonomisk ansvar for skader disse måtte få.

Hvis du synes forsikringen blir dyr (gjetter på 5-10k pr. år) så senker du kaskoansvaret, det er det som koster.
Motorservice er viktig, det holder med en lekk kjøleslange for at en båt skal synke, noen forsikringsselskaper gir deg en liten rabatt for fersk service på godkjent verksted.

Gratulerer forresten med valg av god båt, jeg har selv seilt en slik og likte den veldig godt.
Jeg ville skaffet meg mer tid var jeg deg.
Trådstarter
24 3
Fin oppsumering der Bajjaz.

Eierbevis og forsikring er i boks. Har hatt båten her nede siden ifjor og har reist med det.
Selv reiser jeg uten helsekort og reiseforsikring, men det kan vell være lurt at folk som er med har slikt på stell ja.

Båten blir tatt opp iløpet av neste uke, på Paros. Der skal gjennomføringer, motor, drev, rigg og seil gåes over, samt ny bunnsmorning på. Mulig det blir tidligere avreise en antatt.

Er en som har meldt seriøs interesse på pm, hadde vært greit om det ble med en eller to personer til.
Er du registrert på marine traffic?
Trådstarter
24 3
Har ikke ais, så er heller ikke på MT, dessverre.