Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2668
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Skal kjøpe meg aktiv sub å sette i bilen jeg kjører. Har et budsjett på 2-3k. Subben skal være aktiv fordi det allerede ligger kabler klar i bilen og siden jeg bare låner bilen må jeg kunne ta den ut når det trengs.
Noen som har noen anbefalinger?
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Trådstarter
Er det seriøst ingen som har noe som helst å anbefale?
Andre linken på Google!
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?katid=31

Late faen!
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Andre linken på Google!
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?katid=31

Late faen!
Vis hele sitatet...
Jeg spør om noen har noen spesielle å anbefale. Jeg er ikke så evneveik at jeg ikke vet hvor jeg skal finne aktive subber....
sertifisert idiot
hvis alle kabler ligger der forde(pluss, minus, remote og phono), hvorfor velger du aktiv bass?

kjøp ei billig 12 tommskasse på finn, og ett nytt 12 tommselement og en ny forsterker, så får du sinnsykt mye mere for pengene.
jeg har hørt endel av aktive subber, og alle har hittil spilt skikkelig dårlig
Hvilken type bil skal det stå i?

Sitat av cyberlink93 Vis innlegg
hvis alle kabler ligger der forde(pluss, minus, remote og phono), hvorfor velger du aktiv bass?
Vis hele sitatet...
Det er korrekt, det blir verken mer eller mindre kabler om man velger aktiv sub eller frittstående forsterker. Jeg skal selv ha aktiv sub i min bil, men det er fordi det er en pickup, og derfor har ett plassproblem. Dessuten vil det ikke kreves store anlegget i en slik bil for å få god lyd.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Trådstarter
Sitat av cyberlink93 Vis innlegg
hvis alle kabler ligger der forde(pluss, minus, remote og phono), hvorfor velger du aktiv bass?

kjøp ei billig 12 tommskasse på finn, og ett nytt 12 tommselement og en ny forsterker, så får du sinnsykt mye mere for pengene.
jeg har hørt endel av aktive subber, og alle har hittil spilt skikkelig dårlig
Vis hele sitatet...
Bilen er en 1999 Gold MK4 med plasteskifter i bagasjerommet. Den skal ut og kablen som ligger der skal brukes til sub. Spilleren i dashbordet skal også skiftes ut. Har sett på en Pioneer TS-WX206A.
Sist endret av Zendium; 13. november 2012 kl. 13:57.
Du vil jo merke bassen fra den, men her kommer det helt an på hva du setter som krav når det gjelder lyd. Den hadde i en slik bil blitt litt i det svakeste laget for meg. Jeg krever ikke at hele nabolaget skal kunne høre meg, men jeg er avhengig av å kunne stille bassen så høyt som mulig for at jeg skal kunne bli tilfreds. Denne bassen hadde mest sannsynligvis hemmet meg der.

Nå skal det sies at jeg ikke har testet den ut, og det er et godt merke, og spesiellt design som kanskje utnytter bassen bedre. Jeg går ut i fra mengde watt. Mine 6*9" høytalere er på 150W for å gi ett pekepinn.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Du vil jo merke bassen fra den, men her kommer det helt an på hva du setter som krav når det gjelder lyd. Den hadde i en slik bil blitt litt i det svakeste laget for meg. Jeg krever ikke at hele nabolaget skal kunne høre meg, men jeg er avhengig av å kunne stille bassen så høyt som mulig for at jeg skal kunne bli tilfreds. Denne bassen hadde mest sannsynligvis hemmet meg der.

Nå skal det sies at jeg ikke har testet den ut, og det er et godt merke, og spesiellt design som kanskje utnytter bassen bedre. Jeg går ut i fra mengde watt. Mine 6*9" høytalere er på 150W for å gi ett pekepinn.
Vis hele sitatet...
Har du noen linker til hva du vill kjøpt hvis du hadde en Golf 4 og 3000 kr?
Hiver du på 300 kr ekstra, så har du denne.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Hiver du på 300 kr ekstra, så har du denne.
Vis hele sitatet...
Tror heller trådstarter hadde hatt mer glede av å se 3k brenne....

Skal du bruke kabler som ligger i bilen originalt vil jeg ikke tro du får mye futt, og i verste fall vil kabelen du bruker til strøm smelte og kanskje ta fyr.

Skal jeg komme med min anbefaling ville jeg bedt deg om å spare pengene til du har råd til å kjøpe noe til en litt høyere pris.
Sitat av asktoolbar Vis innlegg
Tror heller trådstarter hadde hatt mer glede av å se 3k brenne....

Skal du bruke kabler som ligger i bilen originalt vil jeg ikke tro du får mye futt, og i verste fall vil kabelen du bruker til strøm smelte og kanskje ta fyr.

Skal jeg komme med min anbefaling ville jeg bedt deg om å spare pengene til du har råd til å kjøpe noe til en litt høyere pris.
Vis hele sitatet...
Det er et bra anlegg jeg linker til, der følger det også med kabler.
I tillegg skal man alltid ha sikring på strømkabelen som gjør at det ikke er noe brannfare.

Slik jeg forstod det på TS, så er kablene allerede lagt opp til denne bruken, og er ikke strømledningen der av det tykkere slaget, så vil jeg tro at eieren ikke gjør noe av at du TS bytter den ut med noe bedre. Regner jo med at du låner bilen for en stund fremover siden du vil hive inn bedre lyd.
Sannheten er at det er ikke spesielt mange bra aktive subber der ute. Jeg kan anbefale Infinity Basslink, om du bare vil ha litt ekstra bass til hverdagslyden, men skal du ha noe som trøkker må du nok ha forsterker ved siden av. Men du kan jo alltids bare skru forsterkeren til kassa på den subben du kjøper. Du får mange lavprofilforsterkere som ikke er høyere enn 2-3 tommer. Så skrur du den fast i siden/bak kassa så sparer du plass
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Det er et bra anlegg jeg linker til, der følger det også med kabler.
I tillegg skal man alltid ha sikring på strømkabelen som gjør at det ikke er noe brannfare.

Slik jeg forstod det på TS, så er kablene allerede lagt opp til denne bruken, og er ikke strømledningen der av det tykkere slaget, så vil jeg tro at eieren ikke gjør noe av at du TS bytter den ut med noe bedre. Regner jo med at du låner bilen for en stund fremover siden du vil hive inn bedre lyd.
Vis hele sitatet...
Det spiller sikkert greit, men ett merke som Boss har jeg ikke noe tro på. Husker ikke eksakt navn på forsterkeren, men var en de hadde som skulle klare 3k watt rms, men internsikringene tilsa at den skulle kutte på 1247 watt, og vi klarte å melke den for 840-ish watt før den kvelda.

Å legge opp kabler i en Golf MK4 er ikke noe problem, dekslene og listene i bilen kommer lett opp, og er ikke noe problem å få kabelen fra batteriet og inn i bilen da det er flere steder der du kan få strømkabelen igjennom.

Ei sikring er et must å ha ja, og den skal gjerne monteres ca. 30cm fra batteriet. Om TS har 2.5cm^2 hjelper det ikke å ha på sikring, kabelen går utrolig varm fordet.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Trådstarter
Har funnet ut at det egentlig har lite å si om jeg kjøper aktiv eller ikke...
aktivt betyr jo bare at forsterkeren er bygd inn i kassen.

Ikke noe mer hokkuspokkus enn det.
Sitat av asktoolbar Vis innlegg
Tror heller trådstarter hadde hatt mer glede av å se 3k brenne....

Skal du bruke kabler som ligger i bilen originalt vil jeg ikke tro du får mye futt, og i verste fall vil kabelen du bruker til strøm smelte og kanskje ta fyr.

Skal jeg komme med min anbefaling ville jeg bedt deg om å spare pengene til du har råd til å kjøpe noe til en litt høyere pris.
Vis hele sitatet...
Hmm, jeg skjønner. Så, hva eksakt er det som får den originale kabelen til å brenne? Er det slik at den originale kabelen trekker så syykt mye strøm som gjør at den begynner å brenne?
Sitat av McLovin Vis innlegg
Hmm, jeg skjønner. Så, hva eksakt er det som får den originale kabelen til å brenne? Er det slik at den originale kabelen trekker så syykt mye strøm som gjør at den begynner å brenne?
Vis hele sitatet...
Om kabelen h*n har planer om å bruke er 2.5cm^2 og han har planer om å ha en sub som trekker 600W sier det seg selv at det vil gå ALT for mye strøm igjennom kabelen enn det den er beregnet for.

Er en grunn til at man får kjøpt forskjellige tykkelser på stømkabler til ett bilanlegg.

Og btw, en kabel leder strøm, en enhet som er koblet opp til den trekker strømmen
Det viser seg nok en gang at internett-sarkasme funker dårlig.
Nei, det er ikke anbefalt å bruke en 2,5 kvadrats kabel, men kabelen vil ikke begynne å brenne. Du kan få ganske bra varmgang, men verken kopperen eller PVCen vil ta fyr. Du kan derimot risikere å ødelegge tilkobningspunkter i endene.

Det er ikke forskjell på en liten og en tykk kabel i seg selv, men motstanden i en liten kabel vil være høyere. Det er også det som er grunnen til at man får kabler til bil i så mange forskjellige størrelser. På så lave spenninger vil spenningstapet være høyt med en en tynn kabel på lengre strekk.
Selve kabelen vil nok ikke ta fyr nei, men kappen rundt vil smelte, og så vil det enten bli en kortsluttning som gjør at noe tar fyr, eller så vil en eller annen sikring ryke. Siden det forhåpentligvis er montert sikring på kabelen som går bakover.