Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 9141
Jeg sitter nå og drikker vanlig Coca Cola for første gang på 12 år. Jeg er mektig forbauset egentlig. I hele barndommen min og helt til jeg var rundt 11 år gammel drakk jeg vanlig Coca Cola, men etter dette ble det servert Pepsi Max hjemme til enhver anledning. Jeg likte smaken og siden jeg fikk gratis brus hjemme ble det til at Coca Cola'en som jeg var vokst opp med ble byttet ut med Pepsi Max. Har siden den tid aldri smakt en dråpe Coca Cola, ikke fordi jeg ikke ville men fordi Pepsi Max bestandig var tilgjengelig.

Når jeg sitter her å drikker Cola er jeg overrasket over hvor smakløs brusen egentlig er i forhold til Pepsi Max. Det smaker egentlig bare utblandet vann med sukker tilsatt noe som ligner på cola-ekstrakter. Bestandig når jeg har forestilt meg Cola-smaken i senere år, så har jeg forbundet brusen Cola med Cola-is, men sannheten er at jeg synes Pepsi Max smaker mer som Cola-is enn hva brusen Cola gjør. Gir det mening?

Jeg er ingen røyker eller kaffedrikker, men kan det være at smaksløkene mine er svekket? Er jeg bare blitt mer vant til Pepsi Max og derfor er blitt intollerant til å kjenne Cola'en sin egentlige smak? Finnes det en logisk forklaring på dette mon tro?

Akkurat nå forstår jeg ikke hvorfor det er så mange som elsker Coca Cola. Det som slår meg er at det finnes svært få som elsker BÅDE Pepsi Max og Coca Cola. De enten hater eller elsker den ene og andre brusen. Hvis man spør en Coca Cola-elsker så blir han å si at Pepsi Max smaker helt jævlig.. Det må være noe i disse brusene som gjør oss inntolerant til å like den andre brusen etter at vi har tilvendt oss èn av dem.

Er dette forsket på? Jeg skulle vært svært interessert i å se hvorfor det er slik egentlig.
Er vell bare en vanesak.Jeg er ikke noe glad i pepsi max,smaker ikke vondt-men liker generelt ikke sukkerfri brus.Coca cola må jeg ha,drikker vell 2-3liter i gjennomsnitt daglig.
Pepsi Max er ikke så ille faktisk. Er den lettbrusen jeg klarer å drikke...

Når en er voksen setter en vel pris på andre ting, når en er barn liker en søtsaker, for meg er det øl og brennevin nå. En forandrer seg vel med alderen.

Når en er eldre trenger en jo mindre mat, og for meg var det en lang prosess å slutte å drikke Cola, og få i meg mindre sukker. Drikker det ikke vanligvis lenger med uten vodka.
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Det som slår meg er at det finnes svært få som elsker BÅDE Pepsi Max og Coca Cola.
Vis hele sitatet...
Elsker er nok å ta litt hardt i, men jeg liker begge veldig godt. Drikker sjelden brus for tiden, men når jeg gjør det, så varierer jeg gjerne. Synes ikke Cola smaker noe mindre enn Pepsi. Begge deler er jo i og for seg bare vann med sukker, kullsyre og en smakstilsetning.
Frankrikes Solkonge
Jeg synes pepsi max smaker søtt med bitter ettersmak. Det er dessverre ikke noen god søtsmak på den heller. Jeg kan drikke vanlig pepsi og cola, men brus uten sukker smaker ikke noe særlig. Eneste jeg kan takle er Cola Zero. Den har ikke den stramme, bitre ettersmaken som de andre lettbrusene har.
Haha, dette var interessant!

Det begynte vel med at jeg smakte cola først, og drakk det når jeg var mindre også. Drakk endel pepsimax mens jeg slanka meg for å unngå sukker (Selv pepsimax er skadelig på andre måter).

For å være ærlig, så var det et helvete! Jeg gikk på min diett og skulle ikke spise eller drikke sukker, så pepsimax var det eneste jeg kunne drikke. Det var jo bedre enn ingenting da
Jeg var vandt til å drikke kanskje 2L cola hver dag til ingenting.

Etter jeg gikk ned, og jeg var ferdig med diett så har jeg aldri smakt pepsi max igjen fordi jeg var drittlei den smaken.

Nå drikker jeg bare brus av og til, men hvis jeg skal velge så er det alltid cola

Kan hende du har noe der Tåler nesten ikke smaken av pepsimax.. Da MÅ det være boks.
Coca-Cola og Urge ble aldri helt det samme igjen etter de byttet ut de gamle plastflaskene med gjenvinningsflasker.
En iskald boks cola kan være virkelig godt i sommervarmen.
Men stort sett drikker jeg vann, vann er skikkelig undervurdert. Vann til måltider, vann når en er tørst og kaffe utenom.
Disse light brusene har jeg aldri vært tilhenger av. Smaken er for med syntetisk, så jeg lar være å drikke light brus.
Cola bokser er geniale, de er på 0.33 liter og passe størrelse. I asia er de på 0.22 liter. Problemet er plastflaskene med skrukork hvor størrelsen plutselig ble økt til 0.5liter. Størrelsen har ikke noe å si, er korken åpnet må jo flaska tømmes... har aldri forstått hvorfor aluminiumsbokser i norge skal være så dyrt... lettbrus er litt pyton, men kanskje greit å drikke for å venne seg av med brus?
Selvom jeg drikker en del Coke er jeg enig i at det faktisk smaker jævlig lite.. Pepsi har en mer definitiv smak.
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Når jeg sitter her å drikker Cola er jeg overrasket over hvor smakløs brusen egentlig er i forhold til Pepsi Max. Det smaker egentlig bare utblandet vann med sukker tilsatt noe som ligner på cola-ekstrakter. Bestandig når jeg har forestilt meg Cola-smaken i senere år, så har jeg forbundet brusen Cola med Cola-is, men sannheten er at jeg synes Pepsi Max smaker mer som Cola-is enn hva brusen Cola gjør. Gir det mening?
Vis hele sitatet...
Merkelig, din beskrivelse av Cola er så og sei heilt lik min breskrivelse av Pepsi.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Jeg syntes Pepsi Max har mer smak som du sier. Jeg drikker aldri Cola da den egentlig smaker dritt. Noen andre som syntes at den har på en måte alt for mye kullsyre? Ihvertfall når den er kald, det er for mye kullsyre til at man kan ta store slurker om gangen.
Er ikke så stor fán av sukker Pepsi og sukker Cola. Synes dem er for syrlig. Litt for høy ph verdi. Drikker mest Pepsi Max og Cola Zero. Det er kullsyren jeg setter pris på. Lurer på om det kommer en brus, sner "ultra kullsyre mega greie". Haha
Sist endret av Ghostskull_96; 26. mai 2014 kl. 12:14.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Synes Pepsi Max smaker som en uheldig blanding av syntetisk framstilte kjemikalier.

Prøv å drikke Coca-Cola fra glassflaske eller boks. Det er betydelig mye bedre enn colaen i plastflasker.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg drikker absolutt mest Pepsi Max, men det er da langt i fra like fyldig smak i Pepsi Max som i Coca Cola. Jeg føler Coke har en mye rundere smak med en god ettersmak, mens Pepsi Max egentlig bare smaker kullsyrevann med søtningsstoff.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Synes Pepsi Max smaker som en uheldig blanding av syntetisk framstilte kjemikalier.

Prøv å drikke Coca-Cola fra glassflaske eller boks. Det er betydelig mye bedre enn colaen i plastflasker.
Vis hele sitatet...
Et helt enig. Stort sett drikker jeg vann. Men når jeg først drikker brus en sjelden gang så gjør jeg det skikkelig og drikker cola på boks........eller en cola fra dispenser om man er litt slapp etter en lang natt på byen.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Er vell bare en vanesak.Jeg er ikke noe glad i pepsi max,smaker ikke vondt-men liker generelt ikke sukkerfri brus.Coca cola må jeg ha,drikker vell 2-3liter i gjennomsnitt daglig.
Vis hele sitatet...
Herregud, vet ikke om det var en overdrivelse men hvis du faktisk drikker 2-3 liter cola om dagen bør du virkelig trappe ned hvis du ikke har lyst å dø av hjertesykdom før du fyller 40
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Jeg ser på Pepsi som den barnslige "lillebroren" til Coca-Cola. Den er på en måte en brus som passer bedre for barn, mye søtere osv.

Coca-Cola derimot er noe jeg ser på som passer bedre for voksne mennesker, den har en litt mer "ekte" smak på en måte. Smaken er litt mildere enn Pepsi, men den føles mer ut som den er laget av ekte råvarer og ikke bare kjemikalier, selv om den nok er like kjemisk fremstilt som Pepsi.

Det skal derimot sies at jeg ikke foretrekker noen av de, da jeg heller drikker Fanta. Så jeg snakker ikke som en fanboy.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
Jeg synes pepsi max smaker søtt med bitter ettersmak. Det er dessverre ikke noen god søtsmak på den heller. Jeg kan drikke vanlig pepsi og cola, men brus uten sukker smaker ikke noe særlig. Eneste jeg kan takle er Cola Zero. Den har ikke den stramme, bitre ettersmaken som de andre lettbrusene har.
Vis hele sitatet...
Helt enig, bare at Cola zero er like ræva som de andre haha
Sist endret av Grisefett; 26. mai 2014 kl. 16:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Litt OT:
Sitat av Ghostskull_96 Vis innlegg
Lurer på om det kommer en brus, sner "ultra kullsyre mega greie". Haha
Vis hele sitatet...
Prøv julebrus.. Dei pleier å være så fudle i kullsyre at det nesten er umulig å helle eit fullt glass.
Jeg har alltid drukket Coka Cola og syns den smaker både mer og mye bedre enn Pepsi, men du kan være uheldig å få en flaske som ikke smaker så godt (hender av og til).

Eneste lettbrusen jeg klarer å drikke er Cola Zero, fordi den smaker ganske likt som Cola om du ser bort ifra ettersmaken all sukkerfri brus har.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Om du vil smake skikkelig Cola, prøv Fentimans Curiosity Cola. Den smaker fantastisk.
Er jeg den eneste som syntes Cola smaker moll? Eller har ettersmak som moll? Liker Pepsi Max, men har alltid syns at Cola smaker moll av en eller annen grunn, helt siden jeg var unge.
Sitat av Grix Vis innlegg
Herregud, vet ikke om det var en overdrivelse men hvis du faktisk drikker 2-3 liter cola om dagen bør du virkelig trappe ned hvis du ikke har lyst å dø av hjertesykdom før du fyller 40
Vis hele sitatet...
Null overdrivelse,går ofte 2 1,5liters flasker om dagen.Har drikki enorme mengder cola helt siden jeg var liten.Ellers så står det bra til med hjerte,er nokk andre ting jeg stapper i meg som er verre på den fronten.
Har heller aldri vært overvektig.
Veit jo at det ikke er bra,men null planer om å kutte ut colaen med det første.
Kan ikke fordra Pepsi Max. Synes Coca-Cola er mye bedre, men Pepsi med sukker er den aller beste colaen.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Kan virkelig ikke fordra Pepsi Max, jeg kunne det før, men den smaker så "kunstig søtt", og dette kommer fra en fyr som synes Monster smaker fantastisk.

Men utenom lettbruser bryr jeg meg ikke så mye om hvilken colabrus det er, jeg drikker gjerne billigcola, kjøper Coca-Cola om jeg skal ha "kvalitetsbrus" til en aktivitet jeg skal gjøre med noen andre, men ellers er det ikke så nøye. Den beste sukkerfrie er btw grans sin Cola X.
Iskald Coca-Cola på Boks eller Glassflaske er det aller beste!
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Sitter å drikker 2 grader varm Cola as we speak og ser Kremen av Top Gear på NRK, og må si det er fantastisk! Definisjonen min på velstand er nettopp denne kalde drikken og Top Gear (UK ofc).
Sist endret av Mozzie; 27. mai 2014 kl. 23:35.
1. Jeg anser Pepsi Max som en brus som typisk drikkes av folk som tror de skal være "sunnere". Typisk er det også en hel familie, hvor hele familien er like overvektige. De alle drikker pepsimax og tror det er sundt. PS: Det hjelper lite å drikke sukkerfri brus når tallerken din er så stappfull av mat at du kunne fôret en hel landsby i Afrika med den.

2. Pepsi Max er, og forblir sukkerfri. Og sukkerfri brus anser jeg og være beregnet på de menneskene som ikke skal ha for mye sukker. Nettopp diabetikere. Så hvorfor skal helt friske mennesker drikke sukkerfri brus, når den er så stappfull av andre e-stoffer og dritt. Som for eksempel det meget omstridte aspartan? Uten at jeg skal gå noe mer inn på det, da dette er forsket på og diskutert opp i mente fra før av, uten at det ser ut til at noen blir enige. (Ja, sukkerinnholdig brus inneholder også e-stoffer og dritt den også, no doubt! Men man slipper som sagt kunstig søtningsmiddel)

3. All sukkerfri brus har en meget utilfredsstillende, kunstig og kjemisk ettersmak. Pepsi Max er intet unntak, og denne brusen skummer også sånn i tillegg at jeg får følelsen av rabies når jeg tar meg en slurk.


Og til den som nevnte over her at smaken på brus forandret seg etter de gikk over til disse mer miljøvennlige flaskene: Jeg er helt enig! Spesielt Cola.. Men heller du den over på glass, så kjenner du faktisk ikke smaksforskjellen. Det er rett og slett flaska, tror jeg.. Hvis ikke er det placebo for min del!

-fred, ut.
Du drar frem aspartam som argument å kaller det omstridt. Eneste grunnen til at det er omstridt er at alternativ medisin og folk som tror at alt som er syntetisk er farlig får så mye spalteplass. Alt av forskning viser at om aspartam skal være farlig må man drikke absurde mengder av det. Drikker man samme mengden med sukkerholdig drikke er det også livsfarlig.

Når det er sagt så kjenner jeg ingen som tror at pepsi max er sunt, det er bare et bedre alternativ enn sukkerholdig drikke - men det beste er om man drikker vann. Men av og til ønsker man litt smak.

I denn tråden kan du se hva mer fornuftige mennesker enn meg sier om saken: http://freak.no/forum/showthread.php?t=218175
Sist endret av etse; 28. mai 2014 kl. 11:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av djxfade Vis innlegg
Om du vil smake skikkelig Cola, prøv Fentimans Curiosity Cola. Den smaker fantastisk.
Vis hele sitatet...
Den er skikkelig digg, men ingen har råd til å drikke den på samme måte som folk drikker Coca Cola/Pepsi Max.
Hittil har jeg bare sett dem på importhylla til Meny og på helsekost-butikker.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Null overdrivelse,går ofte 2 1,5liters flasker om dagen.Har drikki enorme mengder cola helt siden jeg var liten.Ellers så står det bra til med hjerte,er nokk andre ting jeg stapper i meg som er verre på den fronten.
Har heller aldri vært overvektig.
Veit jo at det ikke er bra,men null planer om å kutte ut colaen med det første.
Vis hele sitatet...
Litt off topic, men du burde ta kalk piller som kosttilskudd for å motvirke syredannelse i kroppen din.

Og nei alle narkohoder, jeg tenker ikke på lsd!
Sist endret av Grisefett; 31. mai 2014 kl. 20:46.
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
1. Jeg anser Pepsi Max som en brus som typisk drikkes av folk som tror de skal være "sunnere". Typisk er det også en hel familie, hvor hele familien er like overvektige. De alle drikker pepsimax og tror det er sundt. PS: Det hjelper lite å drikke sukkerfri brus når tallerken din er så stappfull av mat at du kunne fôret en hel landsby i Afrika med den.

2. Pepsi Max er, og forblir sukkerfri. Og sukkerfri brus anser jeg og være beregnet på de menneskene som ikke skal ha for mye sukker. Nettopp diabetikere. Så hvorfor skal helt friske mennesker drikke sukkerfri brus, når den er så stappfull av andre e-stoffer og dritt. Som for eksempel det meget omstridte aspartan? Uten at jeg skal gå noe mer inn på det, da dette er forsket på og diskutert opp i mente fra før av, uten at det ser ut til at noen blir enige. (Ja, sukkerinnholdig brus inneholder også e-stoffer og dritt den også, no doubt! Men man slipper som sagt kunstig søtningsmiddel)

3. All sukkerfri brus har en meget utilfredsstillende, kunstig og kjemisk ettersmak. Pepsi Max er intet unntak, og denne brusen skummer også sånn i tillegg at jeg får følelsen av rabies når jeg tar meg en slurk.


Og til den som nevnte over her at smaken på brus forandret seg etter de gikk over til disse mer miljøvennlige flaskene: Jeg er helt enig! Spesielt Cola.. Men heller du den over på glass, så kjenner du faktisk ikke smaksforskjellen. Det er rett og slett flaska, tror jeg.. Hvis ikke er det placebo for min del!

-fred, ut.
Vis hele sitatet...
Og du klager på "skumle" kjemikaler som aspartam og andre "skumle" E-stoffer. HUFF og HUFF.
Hva med alle Coladrikker i seg selv, som inneholder så mye fosforsyre, sukker (eller erstatning) og en klype krydder, at det er nesten på nivå med magesyre. Og du klager på aspartam?!?!?
Sitat av etse Vis innlegg
Du drar frem aspartam som argument å kaller det omstridt. Eneste grunnen til at det er omstridt er at alternativ medisin og folk som tror at alt som er syntetisk er farlig får så mye spalteplass. Alt av forskning viser at om aspartam skal være farlig må man drikke absurde mengder av det. Drikker man samme mengden med sukkerholdig drikke er det også livsfarlig.

Når det er sagt så kjenner jeg ingen som tror at pepsi max er sunt, det er bare et bedre alternativ enn sukkerholdig drikke - men det beste er om man drikker vann. Men av og til ønsker man litt smak.

I denn tråden kan du se hva mer fornuftige mennesker enn meg sier om saken: http://freak.no/forum/showthread.php?t=218175
Vis hele sitatet...
Hvorfor er Pepsi Max, eller sukkerfri brus generelt bedre enn sukkerholdig drikke? Og hvis du så mener det, så vil jeg gjerne ha ei forklaring, da sukker i seg selv ikke er farlig for kroppen. Da er vi inne på mengder igjen, som du selv argumenterer med.

Og når du argumenterer for at du må opp i ekstreme mengder aspartam for at det skal være farlig, og at sukkerholdig drikke er like farlig i de mengdene, ja, da kan man jo bruke samme argument motsatt også?

Du sier sukkerfri drikke er bedre, hvorfor? Aspartam er jo like farlig som sukkerholdig drikke, i store mengder? Get it?

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Og du klager på "skumle" kjemikaler som aspartam og andre "skumle" E-stoffer. HUFF og HUFF.
Hva med alle Coladrikker i seg selv, som inneholder så mye fosforsyre, sukker (eller erstatning) og en klype krydder, at det er nesten på nivå med magesyre. Og du klager på aspartam?!?!?
Vis hele sitatet...
Leste du egentlig innlegget i det hele tatt?

Klager på de? Jeg skriver jo faktisk at det er diskutert opp i mente, og at det virker som at forskere aldri blir enige om det er farlig eller ikke. Ergo så sier jeg bare at det inneholder et omstridt stoff, som kan være dårlig for deg. Meget mulig er det ikke dårlig for deg heller. Men jeg velger og holde meg unna det.

Du framstiller det som at jeg noen gang glorifiserte Cola`en, ser du virkelig ikke at jeg skriver at Cola også inneholder mye e-stoffer og annet piss den også. Jeg sa aldri at cola var sunt for deg.

Ja, sukker er det i cola, og det vet vel de fleste? Derfor bør man ikke drikke mye av det, på lik linje med alt annet som har mye sukker i seg.. Men sukker er ikke farlig for deg om du faktisk har et normalt forhold til det.


Kom tilbake å diskuter når du har noe saklig og vettugt og komme med. Så kan du i samme slengen kanskje begynne å lese innleggene du svarer på.
Sist endret av KarlsenK; 6. juni 2014 kl. 19:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Karlsen: poenget mitt var at du trenger ikke drikke mye brus før de kan være skadelig. Man kan selvfølgelig drikke 1flaske cola hver dag om man balanserer resten av kostholdet rundt det. Men velger du sukkerfritt vil du slippe unna karbohydratene og mengden aspartam er så lav at den ikke vil påvirke deg.

Om man måtte velge mellom 3 flasker vanlig cola og cola zero hver dag ville i hvertfall jeg gått for zero.
Sist endret av etse; 8. juni 2014 kl. 01:10.
Skjønner meg ikke på brusavhengige folk. Greit med et glass i ny og ne men flere liter daglig? Skal jeg føkke opp kroppen min på den måten må jeg i det minste få en behagelig rus av det