Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2627
Internett er en så integrert del av min hverdag, at jeg nesten ikke tenker over det. Vi bruker det på tv,pc, laptop,ipad,ipone,android og lesebrett, og har forholdsvis rask tilgang. Dermed kan jeg kommunisere med andre i verden, og gjøre alt mulig som er mulig på internett. Spesielt er det jo greit å fremheve ting som å lese nyheter, betale regninger, utføre offentlige tjenester o.l.

Men.. det finnes ganske mange eldre som ikke bruker Internett i det hele tatt. Ofte er forklaringen: "Nei, forstår det ikke, vanskelig å bruke etc." Oftest er nok heller dette et resultat av at man er litt redd denne teknologien, og når man er gammel er man ofte 'grodd' fast i sine mønstre og vaner, og har vanskelig for å begynne med noe nytt, ikke fordi det egentlig er vanskelig, men fordi man i sitt eget hode forteller seg selv at det er vanskelig.

Det finnes ingenting vanskelig ved å surfe på nettet eller å skrive en e-post. Hvem som helst som klarer å se på tv kan lære seg dette.

Det som skjer er at vi har en rekke eldre som er helt 'utenfor' i samfunnet fordi de ikke har tilgang til internett. Burde staten her gått inn med tiltakt, som kurs og opplæring, evt. støtte til IKT-utstyr for å få disse med i internetalderen ?

Det er jo mange eldre som elsker ting som kryssord, sjakk, bridge osv. Med internett så kunne de spilt mot andre på internett, de kunne likefult sett dokumentarer på nrk.no, fått betalt regninger osv..

Hva mener dere, har staten/fylkene/kommunene en oppgave her, eller er det noe som heller burde være opp til hver enkelt ?

Jeg mener, det er jo ikke tilgangen som er problemet her, alle kan jo få seg internett om de vil, men jeg forbauses stadig over hvordan de som har nådd en viss alder fullstendig stivner i et bestemt verdensbilde og omtrent får skylapper for nye ting. Det finnes nok unntak fra regelen, men bare i mitt nabolag er det flere eldre som ikke bruker internet, eller endog har en datamaskin.

Jeg mener det ville forenklet hverdagen deres betraktelig å bruke slike ting som nettbank. Slik det er i dag, er det jo snakk om å ta taxi til banken og betale regninger i skranken osv. Tungvint for alle parter.
Høres skummelt ut hvis eldre uten noen som helst it kunnskaper skulle bruke nettbank. Tenker på sjansjen for at dem skulle bli hacka/cracka/keylogga/virus.
Jeg mener at det bør være opp til enhver om en vil benytte seg av det eller ikke. Tror i det lange løp at man utvikler intelligensen sin mer om man sitter klistra foran en bok framfor en skjerm. Kommer selvfølgelig an på hva du bruker datatiden din til, men som oftest går det i mye av det samme. Bl.a underholdning.

På sykehjem har jeg vært med å installere utstyr på hvert enkelt pasientrom som etterhvert skal, etter planen, kunne programmeres slik at eldre kan sitte på nett, med tilhørende skjermer osv, på rommene sine. Der skal de kunne kan leke seg, bestille middag, surfe går jeg utifra, med mer.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Jeg mener at det bør være opp til enhver om en vil benytte seg av det eller ikke.
Vis hele sitatet...
Enig, men det kan jo være en samfunnsmessig utfordring at en større gruppe ikke er på nett, de kommer utenfor samfunnet på en måte. Nå digitaliseres også flere og flere tjenester.

Ang. frykt for datavirus, så ser jeg ikke på det som et legitimt innspill i denne debatten.

La oss ta et eksempel. Om man vil ha utført en håndverkertjeneste, kan man gå på et internettforum, lese andres erfaringer, lese kundetilbakemeldinger osv, mens uten internett må man på lykke og fromme bruke telefonkatalogen.

Jeg betviler ikke at bøker generelt sett kan være mer berikende enn å underholdningssurfe på internett, men uansett hvilken interesse man har, det være seg reparasjon av olds-mobiles, sjakk, stell av hage eller lignende, så vil man finne informasjon om dette på internett, og man kan ta del i diskusjon med likesinnede, det er jo det som er interessant med internett, at man kan ha kontakt med andre mennesker.

På samme tid vil nettilgang kunne utvide den sosiale kontakt for mange gamle ensomme mennesker. Det er ikke alle som har like lett for å komme seg ut, spesielt ikke på vinteren, muligens er de dårlige til bens også, så å kunne ha kontakt med andre mennesker og kunne utføre tjenester på nettet, måtte være svært positivt for disse menneskene.

La meg ta ennå et konkret eksempel. Jeg var ute og gikk tur med hunden min i dag. Så traff jeg en gammel kone med en spark. Hun mente det var en hyggelig og fin hund, og sa at de hadde hatt hund i mange år. Så jeg sa, men du kan jo ha det igjen ? Da ble hun litt betenkt, som om tanken ikke hadde slått henne før. Så sa jeg, du kan bare gå inn på finn.no og se på annonser der.

Hun så ut som et spørsmålstegn, og sa, hå nei, internett hadde de ikke, hun kunne ikke sånt.

Besteforeldrene mine, da de levde var av samme ulla. Hvorfor er det slik at eldre mennesker stivner totalt i et bestemt verdensbilde og dermed lever begrensede liv. Riktignok er de ikke 20 lengre, men det er ikke dermed sagt at de ikke kan ha kjæledyr, ta seg en treningsøkt nå og da, eller benytte seg av internett.

Prøv å tenke ut fra din egen situasjon, hvor mange praktiske ting bruker du nettet til, og hvordan hadde livet ditt fortont seg uten internett ? For min del, så er nettet en fullstendig integrert del av min hverdag.
Det du kanskje ikke har tenkt på er at disse eldre blir det bare mindre og mindre av.. De dør ut etterhvert. Og mange av de som skal ta over plassen til disse eldre som eksisterer i dag, har internett som sine vaner.

Min bestemor på over 80, har ikke datamaskin, og føler ikke hun har behovet for å lære seg/bruke det. Hennes valg.
Min bestefar på andre siden av familien min, har alltid hatt teknologisk innsikt, og bruker data og internett daglig. Da for å betale regninger, lese nettaviser, drive litt med bildebehandling osv.. Han har også fått med bestemor på over 70 til også å lese avisen og betale regninger.


Det er bare 10 år forskjell, men det har veldig mye å si! Alle vennene til besteforeldra mine bruker data og internett, mens alle venna til bestemora mi på 80 år, der er det ingen som bruker..



Så, jeg tror ikke det er så mange år til denne generasjonen som ikke bruker, vil være utdødd..
Selvsagt vil disse menneskene dø, og internettgenerasjonen vil bli gamle med laptoper på fanget. Spørsmålet var jo mest om vi skulle søke å øke deres livskvalitet mens de lever i dag. Jeg vil tro at årsaken til at mange sier at de ikke vil bruke nettet er fordi de ikke vet hvilke berikelser som ligger i det, og hva de kan få ut av det. Jeg er sikker på at mange eldre ville like å bruke nettet veldig godt dersom de fikk opplæring i hvordan de kunne bruke nyttige funksjoner.

Man kan på en måte si at de som ikke bruker internett i dag på en måte kommer utenfor digitalsamfunnet, litt i bakleksa, nesten som en underklasse.


Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Det du kanskje ikke har tenkt på er at disse eldre blir det bare mindre og mindre av.. De dør ut etterhvert. Og mange av de som skal ta over plassen til disse eldre som eksisterer i dag, har internett som sine vaner.

Min bestemor på over 80, har ikke datamaskin, og føler ikke hun har behovet for å lære seg/bruke det. Hennes valg.
Min bestefar på andre siden av familien min, har alltid hatt teknologisk innsikt, og bruker data og internett daglig. Da for å betale regninger, lese nettaviser, drive litt med bildebehandling osv.. Han har også fått med bestemor på over 70 til også å lese avisen og betale regninger.


Det er bare 10 år forskjell, men det har veldig mye å si! Alle vennene til besteforeldra mine bruker data og internett, mens alle venna til bestemora mi på 80 år, der er det ingen som bruker..



Så, jeg tror ikke det er så mange år til denne generasjonen som ikke bruker, vil være utdødd..
Vis hele sitatet...
Jeg må bare få si at jeg skulle ønske jeg ikke brukte internett så mye.. Føler internett sinker meg.. jeg bruker vanvittig mye tid på å bare sitte å oppdatere nettaviser og liknende.. Mye mens jeg er på jobb, men likevell.. Denne tiden kunne man brukt til vesentlig viktigere ting.. Ting som er mye mer stimulerende..
Jeg føler faktisk at internett er avhengighetsskapende, og at jeg er missbruker av det..
Problemet er ikke å lære seg å surfe. Mine besteforeldre ville i hvert fall måttet lære seg ALT som har med operativsystemet å gjøre. De kan ikke grunnleggende ting som ikoner, menyer, høyre og venstre musknapp... Aldri rørt en PC i hele sitt liv. Å lære opp disse ville tatt måneder og år, før man i det hele tatt kom fram til surfinga. Men de eldre som har de grunnleggedne skillsa kommer seg også ganske problemfritt på nett.
Sist endret av Ramaskrik; 19. desember 2012 kl. 17:58.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Problemet er ikke å lære seg å surfe. Mine besteforeldre ville i hvert fall måttet lære seg ALT som har med operativsystemet å gjøre. De kan ikke grunnleggende ting som ikoner, menyer, høyre og venstre musknapp... Aldri rørt en PC i hele sitt liv. Å lære opp disse ville tatt måneder og år, før man i det hele tatt kom fram til surfinga. Men de eldre som har de grunnleggedne skillsa kommer seg også ganske problemfritt på nett.
Vis hele sitatet...
Man kunne jo hatt et ganske enkelt system, og printet ut noen oppskrifter og hengt ved siden av pc'n, som hvordan starte nettleser og gå til en side, hvordan sende e-post osv. Enkle og greier oppskrifter, man kunne endog tilpasset og fordummet brukergrensesnittet, og lagt inn direkteikoner til en rekke nettsider. Bare man tørr, så lærer man seg det ganske kjapt.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Problemet er ikke å lære seg å surfe. Mine besteforeldre ville i hvert fall måttet lære seg ALT som har med operativsystemet å gjøre. De kan ikke grunnleggende ting som ikoner, menyer, høyre og venstre musknapp... Aldri rørt en PC i hele sitt liv. Å lære opp disse ville tatt måneder og år, før man i det hele tatt kom fram til surfinga. Men de eldre som har de grunnleggedne skillsa kommer seg også ganske problemfritt på nett.
Vis hele sitatet...
Det er jo virkelig ikke så mye som skal til for å lære seg det. Jeg klarte utmerket godt å komme meg på nett, registrere en RuneScape-bruker og spille regelmessig i 6/7-årsalderen basert på det jeg lærte meg selv.
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Det er jo virkelig ikke så mye som skal til for å lære seg det. Jeg klarte utmerket godt å komme meg på nett, registrere en RuneScape-bruker og spille regelmessig i 6/7-årsalderen basert på det jeg lærte meg selv.
Vis hele sitatet...
Så er det jo også kjent at barns hjerne er som en svamp, hva angår å lære.. Ingen lærer så godt som barn.


En gammel person, som kanskje i tillegg har begynt å bli smålig glemsk eller liknende, vil nok ha en større utfordring i å lære slikt, enn en 6-7 åring.
▼ ... over en uke senere ... ▼
JA til pads på gamlehjemmet I det minste.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Min morfar på 70 har stor teknologisk innsikt og bruker ipad, smarttelefon og PC daglig. Farmor på 80 gidder ikke prøve seg på stort annet enn TV og mobil(enkel nokia). Er nok stor forskjell på et par år her, og jeg tror mange eldre vil ha stor glede av å få en ipad eller lignende på gamlehjemmet. Er tross alt mange eldre som liker å holde seg oppdaterte og sosiale.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Min morfar på 70 har stor teknologisk innsikt og bruker ipad, smarttelefon og PC daglig. Farmor på 80 gidder ikke prøve seg på stort annet enn TV og mobil(enkel nokia). Er nok stor forskjell på et par år her, og jeg tror mange eldre vil ha stor glede av å få en ipad eller lignende på gamlehjemmet. Er tross alt mange eldre som liker å holde seg oppdaterte og sosiale.
Vis hele sitatet...

Tror det ligger mer i det at de ikke vet hva de går glipp av, så de lever bare slik de alltid har vært vant til å leve. Tror min morfar og mormor levde slik som dette sine 20 siste år:

Legge seg 23:00, stå opp 08:00, spise frokost, lese avisen, gå en liten tur om de orket, se på nrk (ja, det var alltid nrk, selv om de hadde kabel med mange andre kanaler), se på sportssendinger, spise middag, hvile middag, se på dagsrevyen, gå til sengs. Og repeat.

Mange eldre er vanemennesker, som ikke tør å prøve nye ting, men det er nok noe individuelt også, så man skal ikke dra alle over en kam, men om vi ser 20-åringer kontra 80-åringer, så er det nok flere 20-åringer som tør prøve noe nytt.
Ut ifra det man kan lese her er det de som er 80 + som sliter med internett, ja, sikkert en del yngre også av forskjellige grunner. Men jeg vil anta at alle som enda er yrkesaktive er borti en datamaskin en gang iblandt.

Jeg synes det er flotte ideer du har, både med operativsystem og kurs. Men kommunene har såvidt råd til å ha eldreomsorg, skal vi begynne å lesse på med ipads og kursutgifter i tillegg? Samtidig tar ting tid, om det tar 1 år å planlegge, et par år å utvikle og nok et par år å implementere vil de fleste som sliter med å komme seg på nett være 85+ eller død og begravet allerede.

Den absolutt enkleste og billigste måten jeg ser for meg dette blir realisert på er barnebarn, jeg har lært mine foreldre på 60+ hvordan pc'n med tilhørende programmer fungerer, hvordan bruke nettbanken osv, men jeg prøver ikke å overtale de til å være på facebook. La nå de leve som de vil, om de eldre er fornøyd med tilværelsen ser jeg ikke problemet, om de ikke er det har de fleste barnebarn som kan lære bort ting. Evt kan du starte en frivillig organisasjon som lærer enslige eldre å bruke pc
Er jo det jeg liker med Bestemor/Far, det er at man kan være på kaffe bessøk uten den jævla nettbrettet/laptopen på bordet, man kan faktisk snakke uten å måtte chatte med hverandre..
La unge være ung å dum, og gamlinger sta å snil
Som en bekjent sa, så er det for mange gamle litt håpløst. Bestefaren min skulle skrive inn en kode for glemt passord, og når han skrev den inn feil så begynte han å banne høylytt. Da måtte jeg komme å hjelpe han med CTRL + C.