Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1356
Treningsnarkoman
fcknfreak's Avatar
Speilreflekskameraet (Canon EOS 1100D) klarer ikke å fokusere når jeg zoomer max på standardobjektivet (55mm). Har bare ett objektiv. Og siden den ikke klarer å fokusere så klarer den ikke ta bilde, uansett hvor lenge jeg holder knappen inne helt eller halvveis. På laveste klarer den å ta bilder av og til etter litt om og men, men når jeg prøver å gå zoome utover så funker det ikke i det hele tatt.

Så lurer på om noen har hatt lignende problemer, eller vet hva som kan være galt. Er på ferie i Kreta, så er ganske kjipt å slite med å ta bilder.

Takker for all hjelp på forhånd!
Se om du finner noen andre turister med canon kamera og spør pent om du kan teste objektivet deres på kameraet ditt. Da kan du iallefall finne ut om det er kameraet eller objektivet som er vrangt.
Ellers høres det ut som du bør få en forhandler/verksted til å ta en titt.
Som en midlertidig løsning kan du også skru av autofokus og bruke manuell.
Bruk manual fokus man , drit i autofokus er oftes utavfokus
Selv tar jeg kun med manuelt
du har sikker kommu borti Manual fokus (M) knappen på lensa. sett den til A

men det er uansett best med M fokus
Jeg er ikke kjent med 1100D, så jeg vet ikke hvor enkelt det er å komme borti feil innstillinger, men du kan jo se at du ikke har endret på noe ved et uhell. AF-drive: One Shot. Valg av fokuspunkt: alle, eller bare det i midten. Selv bruker jeg bare det i midten, men jeg har et annet kamera så det er ikke sikkert at det er riktig for deg. Noe annet å tenke på er at objektivet ditt ikke har en konstant blenderverdi. Det går vel til f/5.6 ved lengste brennvidde og f/3.5 på korteste. Jo mørkere det er, jo vanskeligere er det for kameraet å fokusere, så det kan hende at du bare trenger mer lys. Men det skulle ikke være noe problem å finne ut av, så jeg antar at det er noe annet som er i veien.

Dersom du ikke får det til, så setter du objektivet i "M". Deretter holder du utløseren halvveis inne mens du vrir. Da vil du få "AF confirm" som i praksis vil si at de aktiverte fokuspunktene blinker i søkeren når de er i fokus, selv om du skrur selv. Dette er veldig nøyaktig og skulle gi deg like gode bilder som autofokus.