Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 10034
Hei.
Jeg skulle gjerne kommet i kontakt med noen forskere/arkeologer som faktisk tar seg tid til å se på det jeg har å vise. Jeg har nemlig noe jeg er overbevist om at er en hodeskalle, ekstremt gammel hodeskalle. Den ble funnet på Jomfruland i 1968, og etter forskjellige eiere har den funnet sin vei til meg. Jeg trodde det kun var en stein som lignet veldig på en hodeskalle, men etter at jeg skulle vaske den, har jeg blitt mer og mer overbevidt om at jeg har en ekte hodeskalle, som er veldig gammel, og ikke som de andre tror jeg. det meste ser ut som stein, men, når man tar det under vann, ser nøye på det, da ser det mer ut som skjellett/skalle. den begynner å fordunse fra meg, og jeg mener verden virkelig burde vite om denne før den blir helt borte.

btw, de som har sett på den har ikke tittet nøye, bare avfeid d med tilfeldighet og at det er stein. og at hodeskalle ikke kan bli til stein. Om det nå så er stein, så er det ikke alt for langt mellom Jomfruland og "The Petrifying Well"... Just saying...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du får poste bilder av det om du vil ha snev av kredibilitet...
3ll
Trådstarter
7 1
det skal jeg gjøre. fikk lpne meg kamera i kveld, så i dag dkal jeg laste opp noen bilder. . men det5 er liksom ikke no vits i å laste opp bilder, for man ser ikke det samme på bildene som når man står med den foran seg. men skal laste opp, -slik at jeg kanskje får en snev av kredibilitet..
Den ser ut som en stein men når du legger den under vann ser den ut som en hodeskalle? Hva får deg til å tro at den er ekstremt gammel om du såvidt klarer å se om det i det hele tatt er en hodeskalle? "Og ikke som de andre tror jeg". Du har altså flere hodeskaller?

"Den begynner å fordunse fra meg, og jeg mener verden virkelig burde vite om denne før den blir helt borte." Legg ut bilde ja, helst under vann slik at det ser ut som en hodeskalle.
Hvis du er seriøs, så tar du kontakt med fylkesarkeologen der du bor. Og så slutter du umiddelbart å mishandle den med vasking og skrubbing osv. I verste fall kan du ødelegge den og fjerne spor som kan være med på å datere skallen, eller lignende.

Et bilde til oss hadde heller ikke skadet
3ll
Trådstarter
7 1
bilde1 bilde2 bilde3bilde4
bilde5

Okai, nå håper jeg har klart å gjøre dette riktig. si i fra om det ikke funker da

Alzo88, jeg har jo trodd det har vært stein hele veien, frem til jeg var overbevist. da slutta jeg å vaske den. den driver å fordunster sakte men sikkert syns jeg. men kan jo være meg som bare lurer meg selv.
En deling: sjekk bildene , så skjønner du kanskje hvorfor jeg tror det jeg tror. Hahahaha Har ie så mange nei, men veit da hvordan en normal skalle ser ut.
Sist endret av 3ll; 4. desember 2017 kl. 12:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så jo skikkelig fucka ut rett og slett. Alien hodeakalle? Fra et dyr kanskje? Eller er det et jævlig kult fossil? Vill gjetting blir det i allefall xd
Det er antageligvis en eldgammel murstein/teglstein som har ligget i vann over lenger tid. Det som gjør, at jeg lander på musrstein? Det er at på bilde 1, så ser det ut som om det er 3 sider, som er ganske nære 90 ° grader ovenfor hverandre. Dette er noe som rett og slett ikke forekommer i naturen, hvis det ikke er snakk om krystaller (noe dette ikke er). Det som er forsvunnet er kanskje manuelt fjernet, eller via en brann en gang eller noe annet. De hullene har kanskje vært nesten som forurensning i steinmassen. En forurensning som har vært rikere på kalk enn det andre. Eller det kan være noe annet mineral også, men jeg kjenner igjen mønsteret mest med kalkstein. Poenget er, at vannet har vært en veldig svak syre (CO2 (karbondioksid) løst i H2O (vann) blir H2CO3 (karbonsyre), dette er en balansereaksjon, altså økt CO2 løst i vann gir mere karbonsyre) over lang tid, denne syra har tæret svakheter eller bort de stedene hullene er. Det er ikke mere mystisk enn dette. Kanskje arkeologer er interessert i steinen likevel? Hvis du forteller, at det kanskje er en gammel murstein.
Sist endret av aluminiumfluorid; 4. desember 2017 kl. 13:15.
Ligner unektelig på en hodeskalle.
Mennesker prøver ofte å finne mening i ting rundt oss, se her, https://no.wikipedia.org/wiki/Pareidoli
Bilde av 600000 år gammel forsteinet hodeskalle. Kan desverre ikke se vesentlige likheter med steinen din
3ll
Trådstarter
7 1
Legger inn ett bilde til, se om dere ser det samme som meg..skallen
Bilde #1 og #5 du la ut tidligere ligner mere. Det er hull til øyne, nese og noe som kan være en munn. Og siden dette er plassert omtrent slik det vill vært i en skalle så ser vi automatisk ett annsikt. Men det betyr ikke att det er det.
Den er jo kul da, selv om det kanskje ikke er en skalle.
Det er vel like bra å ha en kul stein?
Muligens interesse for deg:
Mudfossil Universitys' most spectacular finds:
https://www.youtube.com/watch?v=EUSOzfMMSPs
Kan jo være noen som har hugget ut en hodeskalle i en stein. Stilig var den uansett. Du bør kontakte noen som kan undersøke den nermere.

edit: For de som ikke gidder å klikke seg inn på bildene:











Sist endret av GreenRay; 4. desember 2017 kl. 16:07.
Jeg synes absolutt det ser ut som en hodeskalle, men det ser også veldig ut som en mursten -Som ser ut som en hodeskalle. Kul var den ihvertfall, men jeg tror neppe det er noe vilt arkeologisk funn du har kommetover (her trenger du sikkert en ekspertvurdering).

Hvis du ser på pannen foreksempel, så har den jo helt identiske former som en litt stor murstein? Eller kanskje jeg bare ser det jeg vil se?
Hodeskalle vil vel være rimelig hul inn i, med tanke på at det engang i tiden har sittet en hjerne der. Og det skal være hull mellom der øyene har sittet og hjernen, noe som ikke, værtfall synes på bildene dine. Slik som man ser på bildet under:



I tillegg ser den steinen din veldig kantede ut, hodeskaller er runde i formene. Dessverre er det nok en [mur]stein, men kult funn uansett.
Sist endret av 0xFF; 4. desember 2017 kl. 16:31.
Den steinen hadde jeg stilt ut hjemme, hodeskalle eller ikke. Den ser jo ut som noe tatt ett ut ifra en fantasyfilm!
Sitat av 3ll Vis innlegg
Hei.
Jeg skulle gjerne kommet i kontakt med noen forskere/arkeologer som faktisk tar seg tid til å se på det jeg har å vise. Jeg har nemlig noe jeg er overbevist om at er en hodeskalle, ekstremt gammel hodeskalle. Den ble funnet på Jomfruland i 1968, og etter forskjellige eiere har den funnet sin vei til meg. Jeg trodde det kun var en stein som lignet veldig på en hodeskalle, men etter at jeg skulle vaske den, har jeg blitt mer og mer overbevidt om at jeg har en ekte hodeskalle, som er veldig gammel, og ikke som de andre tror jeg. det meste ser ut som stein, men, når man tar det under vann, ser nøye på det, da ser det mer ut som skjellett/skalle. den begynner å fordunse fra meg, og jeg mener verden virkelig burde vite om denne før den blir helt borte.

btw, de som har sett på den har ikke tittet nøye, bare avfeid d med tilfeldighet og at det er stein. og at hodeskalle ikke kan bli til stein. Om det nå så er stein, så er det ikke alt for langt mellom Jomfruland og "The Petrifying Well"... Just saying...
Vis hele sitatet...

Tror det dreier seg om vulkansk stein,eller så er det ET som har døua her en gang
Denne greia ser jo solid ut tvers igjennom. Som noen påpekte så er en hodeskalle hul. Så hvordan kan du få dette til å bli en hodeskalle da?
Ser ut som vann har dryppet over lengre tid og skapt "øynene" mens det har rent rundt "munnen" og skapt denne formen. Merkelig at det ligner så på tenner. Men de burde jo ikke vært der uten kjøtt uansett. Finnes det en type leire eller noe som forsteiner/herder og kunne gjort dette med en skalle? Hvis skallen havnet der etter det var bare skjelett igjen?
Dette er nok seriøst ingen hodeskalle. Ser ut som fortæret og naturlig nedslitt murstein.
▼ ... over en uke senere ... ▼
3ll
Trådstarter
7 1
jeg vet at det ikke ligner på noe særlig på bildet. derfor er jeg ute etter at noen vil møte opp personlog og faktisk ta seg tid til å se på denne. .
Sitat av 3ll Vis innlegg
jeg vet at det ikke ligner på noe særlig på bildet. derfor er jeg ute etter at noen vil møte opp personlog og faktisk ta seg tid til å se på denne. .
Vis hele sitatet...
Så hvorfor poster du om den her?
Ta den med deg på naturhistorisk musem eller ta turen innom et av landets universiteter og få en arkeolog, paleontolog, medisiner, biolog eller geolog til å se på den.
Det der er en sedimentær bergart hvor mykere mineraler (f.eks. kalk) har blitt vasket ut over tiden. Finner de overalt langs Vestfold og Telemark-kysten. Hender det er fossiler i dem, men dette var mens hodeskallen var i beta ;-)
Kommer ikke over hvor mye den ligner på denne.
Sist endret av Thrashcan; 14. desember 2017 kl. 15:54.
Problemet er at du ikke undrer deg over hva den er men heller har bestemt deg for at det er en hodeskalle og du leter etter enighet, ikke kunnskap.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Så hvorfor poster du om den her?
Ta den med deg på naturhistorisk musem eller ta turen innom et av landets universiteter og få en arkeolog, paleontolog, medisiner, biolog eller geolog til å se på den.
Vis hele sitatet...
Han er jo åpenbart ute etter tips om hvem/hvor han kan få noen til å se på denne, er ikke det kurrant å spørre om her på freak? Du gir han jo tips til hvor selv. Bildene legger han jo ut fordi han fikk beskjed om det.

OT:
Jeg holder nok også en knapp på en stein av noe slag, men utseende er jo spennende nok til å sjekke det ut, som f.eks. ved et universitet som Myoxocephalus skriver. Om ikke annet er den jo kul å ha på peishylla.
Sist endret av Latechs; 14. desember 2017 kl. 22:48.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hva skal han med tips om hvem som kan se på den? Det er åpenbart at det ikke er en hodeskalle når den er solid tvers igjennom. En hodeskalle er ikke det.
Sitat av Latechs Vis innlegg
Han er jo åpenbart ute etter tips om hvem/hvor han kan få noen til å se på denne, er ikke det kurrant å spørre om her på freak? Du gir han jo tips til hvor selv. Bildene legger han jo ut fordi han fikk beskjed om det.
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede sagt til vedkommene at han skal ta den til fylkesarkeologen sin, om han er seriøs.
Men ut i fra bildene er det egentlig bare å drite i det, da det 100% dreier seg om gammel murstein med mørtel, som har gått i oppløsning over tid.

Skulle overraske meg om dette på noen måte interesserer arkeologer i det hele tatt. Kan ikke se for meg at dette er noe eldre enn maks 100-200 år, som arkeologisk sett ikke er veldig interessant.
Har du vekta på den?
Og vet du om hvor den ble funnet på Jomfruland?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hva skal han med tips om hvem som kan se på den?
Vis hele sitatet...
Han skal vel bruke dem til å avgjøre hvem han kan og bør kontakte, siden det er akkurat det han spør etter?

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er åpenbart at det ikke er en hodeskalle når den er solid tvers igjennom. En hodeskalle er ikke det.
Vis hele sitatet...
De vil gjerne fylles av sedimenter.

Jeg skjønner ikke denne voldsomme negativiteten så mange her utviser. Det er like lite åpenbart at det ikke er rester eller avtrykk av en hodeskalle som det er åpenbart at det er det. Ingen her er i stand til å avgjøre dette ut fra bildene. Steinen har en påfallende form og noe som kan se ut som beinrester i den ene uthulingen, og selv om det kanskje bare er en artig formet stein som aldri har vært i kontakt med en skalle, så er det jo selvsagt interessant å få sjekket hva fagfolk mener.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Den skallen fylt med sedimenter er åpenbart fylt av noe annet. Gjenstanden til TS består av det samme tvers igjennom.
Jeg tror ikke dette er en hodeskalle... Nå har jeg riktig nok ikke en arkeologogisk utdannelse, men som "hobbyarkeolog" har jeg kikket på og sett bilder av mange fossiler, og det første som slo meg da jeg så bildene dine er at massen ikke er ensartet. Hvis du søker på bilder av fossiler av mennesker vil du se at selv om fargen kan variere fra hvit, elfenben til brunrød er materialet alltid tydelig ensartet. På bildene dine kan man se mange forskjellige typer sten, noe i hvert fall jeg aldri har sett i fossiler, kanskje med unntak av noen sjødyr som er mye eldre enn noe som stammer fra Homo slekten.

Kul er den uansett da, jeg ville plassert den på peishyllen og skremt intetanende gjester med røverhistorier
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Den skallen fylt med sedimenter er åpenbart fylt av noe annet. Gjenstanden til TS består av det samme tvers igjennom.
Vis hele sitatet...
Ja, men hverken du eller jeg vet om hodeskallen kan ha blitt fylt for deretter å gå i oppløsning. Ett av bildene ser ut til å vise noe som kan likne på benrester. Jeg tviler også på at det er en hodeskalle, men det er den kontante nedsablingen jeg stusser over.
Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, men hverken du eller jeg vet om hodeskallen kan ha blitt fylt for deretter å gå i oppløsning. Ett av bildene ser ut til å vise noe som kan likne på benrester. Jeg tviler også på at det er en hodeskalle, men det er den kontante nedsablingen jeg stusser over.
Vis hele sitatet...
Hvorfor heller ikke bruke "Occam's razor", og heller si; at sannsynligvis så spiste mursteinmakeren noe kjøtt. Egentlig så ligner beinbiten på noe av en nakke- eller en ryggvirvel, så kanskje han spiste en kotelett. Når han var ferdig, så puttet han beinet inn i mursteinmassen, og den ble senere brent inne i steinen. Steinen har så forvitret i litt surt vann, og beinet kommet frem igjen. Ikke et totalt usannsynlig scenario.

Det som virkelig taler imot hodeskalle, er de rette vinklene jeg har nevnt tidligere. Jeg lastet ned bildet, og har gjort et lite forsøk på å tegne inn disse tre aksene. Jeg har til gode å se, at steinmasse erroderer på denne måten, og danner slike rette vinkler. Selv om jeg nå har sett og bodd mitt i kalksteinssentum av Norge bortimot i 25-30 år. For hvis det er avleiringer inne i skallen, som du snakker om, så er det mest sannsynlig kalk, hvis det nå er forsteinet (noe det så absolutt ser ut til å være). Andre sedimenter ann sand og kalk ( slik som leire, silt og organisk materiale) lager skifer (noe også kalk ofte gjør, men ikke alltid). Et eksempel på slik skifer, er alunskifer (som det også er mye av her jeg bor). Den er dannet av leire og organisk materiale utskilt fra havet, som engang var her for 400-600 millioner år siden.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Hvorfor heller ikke bruke "Occam's razor"
Vis hele sitatet...
Jeg gjør jo implisitt det. Det er derfor jeg sier at jeg tviler på at det er rester eller avtrykk av en hodeskalle. Men jeg sier også at den kontante og skråsikre avvisningen er ganske fjollete, da ingen her har kompetanse til å si noe som helst sikkert om gjenstanden basert på bildene.

(Vinklene du har tegnet inn er for øvrig mindre overbevisende om man ser på bildene fra andre vinkler. Den virker ikke å være så "hjørnete" som pilene gir inntrykk av.)
Sist endret av Provo; 18. januar 2018 kl. 08:48.
Sitat av Provo Vis innlegg
(Vinklene du har tegnet inn er for øvrig mindre overbevisende om man ser på bildene fra andre vinkler. Den virker ikke å være så "hjørnete" som pilene gir inntrykk av.)
Vis hele sitatet...
Dette forklarte jeg i den første posten min i denne tråden. At denne musteinen antageligvis har blitt lagd av masse, som har vært/er delvis kalkholdig. Denne mursteinen har da ligget i litt surt vann, og det har da tæret bort.
Det samme opplegget har jeg sett mye i kalkstein i mjøsvann (som er relativt kalkrikt og lite sur). Dette gjelder særlig på steiner/berg med fossiler og innslag av andre mineraler (bl.a. noe som ligner på kvartsårer i enkelte kalksteiner? Altså hvite lag og striper.). Men fra den vinkelen på det bildet og et annet bilde, så synes jeg disse vinkelene er ganske entydige, Jeg synes iallfall det taler en hodeskalle mitt i mot.