Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2812
Skal si opp en biarbeidsplass i dag og trenger litt hjelp. Det koker rett og slett over og jeg har grublet på dette i et par timer nå med positive og negative sider. Har omsider kommet til den frustrasjonspregede konklusjonen, jeg slutter på dagen!
Som sakt er dette en biinntekt og dette har kun vært litt ekstra penger.

Men her kommer det et par spørsmål:
1. Er det vanlig å begrunne oppsigelsen?
2. Oppsigelsestiden bryter jeg da, skriver jeg dette i oppsigelsen eller sender jeg bare en melding til daglig leder om at jeg ikke kommer til å jobbe ut oppsigelsestiden?
3. Vedkommende kan sikkert sende meg erstatningskrav for at han/hun må betale overtid for å "dekke over". Skjer dette i praksis?

Hvis du trodde dette var noe super stort så må jeg skuffe deg, dette er snakk om jobb på en bensinstasjon.......
PS skal levere oppsigelse om 1-2 timer så raske svar /erfaringer setter jeg stor pris på
Sist endret av Schlaeg; 2. juli 2015 kl. 16:30.
Hør her mann, sov på det til i morgen. Du er frustrert og følelsesladet nå. Tenk på det til i morgen.
Oppsigelse + sykemelding
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Ja, sov på det til i morgen og ta en ny vurdering da. For å svare på spørsmålene dine:

1. Det er vanlig hvis man har et godt forhold til arbeidsgiver. De er nysgjerrig på hvor veien går videre, men hvis du har et dårlig forhold trengs det ikke å begrunnes.
2. Du må levere en skriftlig oppsigelse. Søk på Google for å finne mal. Der kan du skrive at du ønsker å si opp umiddelbart, så lenge det er OK for arbeidsgiver.
3. Du har garantert en oppsigelsesperiode. En periode der arb.giver skal ansette en ny om nødvendig og gi han/henne tilstrekkelig med opplæring før du slutter.

Jeg ville satt meg ned å tenkt litt hva som gjør at denne situasjonen har oppstått og hva som kunne blitt gjort annerledes ? Du er vel klar over at du mest sannsynlig ikke har noe referanse å vise til på denne jobben når du slutter? Hva har du da gjort på i løpet av den perioden....Hull i CV.
Har hatt en jobb i over 3 år og har jobber her i 7 måneder så CV tenker jeg ikke på.
Sykemelding går dårlig sid jeg jobber 100% hos hovedarbeidsgiver.
Dersom du ikke jobber ut oppsigelsetiden må du også dekke de ekstrautgiftene arbeidsgiver har fått som følge av dette.
Det vil i praksis si at du risikerer å måtte betale prisen det koster for å leie inn en via et bemanningsbyrå.

Dersom man er så idiot at man "slutter" på dagen og driter i de forpliktelser man har for arbeidsgiver, kan du være sikker på at arbeidsgiver kommer til å trekke deg i lønn/fakturere deg for ekstrakostnadene dette har medført.
Sist endret av Spelly; 2. juli 2015 kl. 17:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du må jo fortelle hva som har skjedd.
Sitat av Schlaeg Vis innlegg
Sykemelding går dårlig sid jeg jobber 100% hos hovedarbeidsgiver.
Vis hele sitatet...
Nei, du kan enkelt og greit sykmelde deg fra denne jobben og begrunne det med at du har mer enn nok med den faste jobben. Det er ingen som kan kreve at du skal klare å jobbe over 100% i lengre tid. Dette tar du enkelt med fastlegen din.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av woff Vis innlegg
Nei, du kan enkelt og greit sykmelde deg fra denne jobben og begrunne det med at du har mer enn nok med den faste jobben. Det er ingen som kan kreve at du skal klare å jobbe over 100% i lengre tid. Dette tar du enkelt med fastlegen din.
Vis hele sitatet...
hehe, tull og vås.
du kan selvfølgelig ikke ta opp jobb to plasser for så å sykemelde deg den ene plassen siden du ikke klarer å jobbe to jobber.

velkommen til arbeidslivet, du kommer ikke til å like alle arbeidsgivere og ikke alle arbeidsgivere kommer til å like deg.

jobb ut oppsigelsestiden din og ta ansvar for dine egne valg.
Sitat av somnium Vis innlegg
hehe, tull og vås.
du kan selvfølgelig ikke ta opp jobb to plasser for så å sykemelde deg den ene plassen siden du ikke klarer å jobbe to jobber.

velkommen til arbeidslivet, du kommer ikke til å like alle arbeidsgivere og ikke alle arbeidsgivere kommer til å like deg.

jobb ut oppsigelsestiden din og ta ansvar for dine egne valg.
Vis hele sitatet...
Poenget er vel at han må sykemeldes i tilsvarende prosent i hovedjobben sin.

La oss si at han jobber:
100% fast jobb.
30% bensinstasjobb.

Skal han da sykemeldes for bijobben, kan han ikke jobbe mer enn 70% hos hovedarbeidsgiver.

Dersom han derimot er 100% sykemeldt, er han i praksis sykemeldt 130%, dersom legen har vurdert at ingen av jobbene er hensiktsmessig å være i av helserelaterte årsaker.

Slik mener jeg det er, mulig jeg bommer litt på detaljene.
Om den ene jobben gjør han "syk" på noen måte må det jo gå an å sykemelde seg uten at det går utover begge jobbene(selv om han jobber over 100%)? Ett dårlig eksempel: Hvordan blir det om den ene jobben er noe skikkelig fysisk mens den andre er noe han kan gjøre hjemme på pcen eller sittende på ett kontor? Tenker da at om han knekker foten eller noe, så er det vel ikke vits at han er sykemeldt i jobben han gjør hjemmefra på pcen eller kontoret?
Sist endret av Hater; 2. juli 2015 kl. 21:10.
Nå kjenner jeg ikke nevneverdig til lovgivningen vedrørende sykemelding, men jeg vet at det er mulig å sykemelde seg for psykisk belastning.
Det bør væll være mulig å få denne til å kun gjelde den ene arbeidsplassen?
Overskuddsmateriell
Du kan bli sykmeldt fra bare en arbeidsplass ja, forhold som går på det psykiske på arbeidsplassen er saker som kun kan gjelde for en arbeidsplass.