Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 3550
Dette er et fenomen som har plaget meg en god stund nå.
Jeg vet ikke hvorfor jeg henger meg så grenseløst opp i slike feil. Alt fra da- og nårfeil til orddelingsfeil. Nå spør du sikkert deg selv om hvordan jeg holder ut på freak? Vell, det gjør jeg også.

Som nevnt så forstår jeg ikke min egen frustrasjon over skrive- og pratefeil. Jeg gir som regel faen i stort sett alt, om jeg føler for det. Men jeg kjenner jeg får en liten kreftsvulst på hornhinna og på trommehinna når jeg ser og hører språkfeil.

Vi i Norge, verdens beste land å bo i, bør da ha bedre skoleopplæring enn å la folk gå ut av ungdomsskolen å fortsatt si og skrive; gidde, jugde, bedde, skrivd, ledd(som i fortid av å le), når jeg var liten, (...)da jeg skal spise middag senere i dag, viss(hvis) vill(vil) kansje(kanskje). Listen er veldig mye lenger, men dere skjønner tegninga.

På plakater, på nyhetene, de største nettavisene og til og med norsklærere har grenseløst mange språkfeil.

Jeg nekter ikke på at jeg selv kan prestere å skrive feil innimellom, men jeg mener det finnes grenser på hvor ille det skal være.

Jeg kjenner også folk som får dysleksi i fingertuppene, som Chillzone så fint kaller det. Selv, får jeg det når jeg skriver for hånd. Hopper over en bokstav her og der, sløyfer stor bokstav og komma og spesielt glemmer streker over t-ene. Jeg slår meg selv litt i pannen og slipper ut et sukk hver gang jeg klarer å sette en strek på l-en.

Er det så enkelt som at man skriver lettere feil når man ikke er vandt til skriveverktøyet man bruker? Jeg mener det er heller tvilsomt, ettersom på f.eks PC har man god mulighet til å enkelt rette opp en skrivefeil når man ser den. Og jeg regner med at de fleste leser over det de har skrevet.

Hva er poenget med denne posten? Få ut aggresjonen min på alle dyslektikere der ute? Nei. Jeg ønsker en debatt på hvorfor gramatikken til norske barn, ungdommer, vokse og eldre er så på trynet?

Hva mener du er grunnen til denne galskapen? Hvorfor har vi ikke mer respekt for språket vårt?(som ironisk nok egentlig ikke er vårt) Hvilke tiltak mener du bør settes inn? Eller er du likeglad?

Kjør debatt folkens
Sist endret av elytsmoorhs; 2. september 2012 kl. 02:26.
Det jeg blir mest frustrert over er orddelingsfeil og tekster hvor komma og punktum er fraværende. Ser det mye Facebook og blogger. Jeg mener det kan være greit på Face enkelte ganger, men når man skriver blogg bør man ha et minimum av språkkunnskaper. Er veldig enig med TS
Sist endret av PyroMartin; 2. september 2012 kl. 02:32.
Det verste jeg ser / hører, er folk som ikke klarer å bruke riktig spørreord.
Slik som "hvem bil kjører du, og hvordan farge liker du best?" Det føles som om hjernen min blir voldtatt hver gang jeg hører noen snakke slik, jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å få til en så grusom feil når det kommer til norsk grammatikk.

Skjønner heller ikke hvordan det er blitt til at denne feilen er blitt så "vanlig", er dette virkelig så vanskelig å lære seg?
Jeg personlig bryr meg ikke om grammatikk i det hele tatt. Er ræva på komma og leser nesten AAAALDRRIII igjennom teksten, før jeg eventuelt poster/sender den. Har det seg slik at det er noe viktig, så sjekker og "reparerer" jeg. Bortkastet tid, når folk flest forstår hva du skriver. Hvis man skal bruke tid på og rette opp tekst her i livet, er det ikke mye annet man får fikset opp.

Men at jeg legger merke til feil skal jeg ikke nekte. Finner flere feil i det jeg skriver nå, men du vil ikke kunne se: "sist endret av heartslava 01.37"
Jeg hater når folk sier "sakt" i stede for "sagt"
Kjenner jeg får lyst til og slå en liten unge.
Trådstarter skriver ikke veldig pent selv. Stein i glasshus osv..
Sitat av heartslava Vis innlegg
Jeg personlig bryr meg ikke om grammatikk i det hele tatt. Er ræva på komma og leser nesten AAAALDRRIII igjennom teksten, før jeg eventuelt poster/sender den. Har det seg slik at det er noe viktig, så sjekker og "reparerer" jeg. Bortkastet tid, når folk flest forstår hva du skriver. Hvis man skal bruke tid på og rette opp tekst her i livet, er det ikke mye annet man får fikset opp.
Vis hele sitatet...
Jeg leser svært sjeldent innlegg med dårlig språk. Det er dumt for de som ikke skriver godt nok, om de prøver å nå fram til meg.

Jeg vet også at sjefen min kaster CV-er med dårlig språk, noe jeg selv også ville gjort.

Det er selvsagt forskjell på å skrive feil av og til, og det å rævpule språket. Jeg skriver masse feil selv, men jeg prøver heller å lære av feilene, enn å ignorere problemet.

(Og altfor få VIF-s på forumet vet forskjellen på ett og et.)
Ender vel opp med å understreke poenget ditt, men tok meg likevel frihet til å illustrere hykleriet:

Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Dette er et fenomen som har plaget meg en god stund nå.
Jeg vet ikke hvorfor jeg henger meg så grenseløst opp i slike feil. Alt fra da- og nårfeil [COLOR="Red"](når-feil) [/COLOR]til orddelingsfeil. Nå spør du sikkert deg selv om hvordan jeg holder ut på freak? Vell [COLOR="red"](vel)[/COLOR], det gjør jeg også.

Som nevnt så forstår jeg ikke min egen frustrasjon over skrive- og pratefeil. Jeg gir som regel faen i stort sett alt, om jeg føler for det. Men jeg kjenner jeg får en liten kreftsvulst på hornhinna og på trommehinna når jeg ser og hører språkfeil.

Vi i Norge, verdens beste land å bo i, bør da ha bedre skoleopplæring enn å la folk gå ut av ungdomsskolen å [COLOR="red"](og)[/COLOR] fortsatt si og skrive; [COLOR="Red"](feil bruk av semikolon)[/COLOR] gidde, jugde, bedde, skrivd, ledd(som i fortid av å le), når jeg var liten, (...)da jeg skal spise middag senere i dag, viss(hvis) vill(vil) kansje(kanskje). Listen er veldig mye lenger [COLOR="red"](lengre)[/COLOR], men dere skjønner tegninga.

På plakater, på nyhetene, de største nettavisene og til og med norsklærere har grenseløst mange språkfeil.

Jeg nekter ikke på at jeg selv kan prestere å skrive feil innimellom, men jeg mener det finnes grenser på [COLOR="red"](for)[/COLOR] hvor ille det skal være.

Jeg kjenner også folk som får dysleksi i fingertuppene, som Chillzone så fint kaller det. Selv, [COLOR="red"](kommafeil)[/COLOR] får jeg det når jeg skriver for hånd. Hopper over en bokstav her og der, sløyfer stor bokstav og komma og spesielt glemmer streker over t-ene. Jeg slår meg selv litt i pannen og slipper ut et sukk hver gang jeg klarer å sette en strek på l-en.

Er det så enkelt som at man skriver lettere feil når man ikke er vandt [COLOR="red"](vant)[/COLOR] til skriveverktøyet man bruker? Jeg mener det er heller tvilsomt, ettersom på f.eks PC har man god mulighet til å enkelt rette opp en skrivefeil når man ser den. Og jeg regner med at de fleste leser over det de har skrevet.

Hva er poenget med denne posten? Få ut aggresjonen min på [COLOR="red"](mot/overfor)[/COLOR] alle dyslektikere der ute? Nei. Jeg ønsker en debatt på hvorfor gramatikken [COLOR="red"](grammatikken) [/COLOR]til norske barn, ungdommer, vokse [COLOR="red"](voksne)[/COLOR] og eldre er så på trynet?

Hva mener du er grunnen til denne galskapen? Hvorfor har vi ikke mer respekt for språket vårt?(som ironisk nok egentlig ikke er vårt) Hvilke tiltak mener du bør settes inn? Eller er du likeglad?

Kjør debatt [COLOR="red"](mangel på komma)[/COLOR] folkens
Vis hele sitatet...
Sist endret av Gamgee; 2. september 2012 kl. 03:34.
Det er litt artig å se at du også gjør feil når du skal rette andres feil.

Akk ja, jeg er enig i noe av det du sier. Når jeg lese DN og E24.no så blir jeg irritert/frustrert hvis jeg ser skrivefeiler. Jeg synes ikke det skal forekomme i en så respektabel avis som DN.
Feil som trådstarter har i førsteposten er noe jeg helt fint takler.

Dialektskriving derimot.. Kjenner jeg har litt ocd når jeg leser:
''Kå ska oss gjæra me de?''
''mi må å være me på det!''
''ska på party ikveld! drekka øll me gogjengen''

Da dør jeg litt inni meg..
Sist endret av Bombasa; 2. september 2012 kl. 03:55.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Feil som trådstarter har i førsteposten er noe jeg helt fint takler.
Vis hele sitatet...
Samme her.

Unntaket er når det er i en post som raljerer over nettopp slike feil.
Sist endret av Gamgee; 2. september 2012 kl. 04:00.
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Samme her.

Unntaket er når det er i en post som raljerer over nettopp slike feil.
Vis hele sitatet...
Helt enig, men nå regner jeg med at ts ikkje startet denne tråden slik at vi kunne påpeke skrivefeilene til hverandre.

Kanskje vi burde begynne med å stille høyere krav til de som skriver det som leses daglig? Ser ekstremt mange både skrive- og slørvefeil i aviser og dette er jo noe de fleste leser daglig.

Er det forresten noen som vet om "kuer" er greit å skrive? Irriterer meg grønn over at tine skriver kuer på melkekartongene sine, ikkje kyr, slik jeg lærte at det skulle skrives/uttales.
Det er visst lov å skrive "kuer" nå, men enhver med respekt for det norske språk burde unngå det etter beste evne.
Egentlig er det bare et bevis på at det norske språket fordummes, i og med at det tilpasser seg de late som ikke orker å lære seg å skrive og prate ordentlig. Det er vanvittig trist.
Sitat av Zepur Vis innlegg
(Og altfor få VIF-s på forumet vet forskjellen på ett og et.)
Vis hele sitatet...
Det er et problem, ett annet er all feilstavingen de gjør på "verre" og "verst". Det er attpåtil med vilje!
Er da ikke noe galt med å bruke "viss", og "ledd" er vel ikke noe folk bruker i vanlig fortid "Jeg ledd" ? Har aldri fått med meg at det var en vanlig feil å gjøre, men den skal da brukes i preterium perfektum "Jeg hadde ledd".
Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
av ungdomsskolen å fortsatt si og skrive;
Vis hele sitatet...
Jeg irriterer meg stort sett over Å/OG regelen. "Å" fortsatt er altså feil.
Mye irriterende feil der ute ja, her er noen jeg irriterer meg over:

Folk som skriver "bilder" når de mener bil i flertall. Overraskende mange gjør dette.
Folk som skriver "aldrig".
Folk som sier at de skal "kjekke" ut noe (sjekke ut noe). Og lignende kj/sj-feil.
Folk som skriver "hvem bil, hvem farge" osv.

Og mye annet. Jeg har også lagt merke til at det stadig blir flere feil i aviser og på nettsider. Det er mye mer slurv nå enn før.
Sist endret av Bercedes-Menz; 2. september 2012 kl. 09:27.
Jeg er ikke så begeistret for komma jeg heller. Den lille sniken!
Ærlig talt så klarer jeg ikke å bli spesielt sint over skrivefeil. Hvis budskapet er mulig å forstå, noe det så og si alltid er hvis man legger godviljen til, så bryr jeg meg fint lite. Det er klart det kan virke litt uproft i enkelte anledninger, men det er viktig å huske på at et språket er levende og at det dermed bør ligge forholdsvis nærme det målet folk faktisk snakker. Førsteinnlegget her bærer preg av at det er gjort et grundig forsøk på å skrive korrekt hele veien, og mens det er enkelte feil underveis, så fører det til at innlegget ikke flyter. Hvis man skal gå nøye gjennom hver eneste setning for og/å, da/når og lignende enkle feil vil man ende opp med at teksten ikke henger sammen på en god måte.

Og det er mye mer irriterende!

I essens handler dette om mediet man velger: Når jeg skriver på nFF prøver jeg å holde en ok standard, på facebook/nettprat er det litt mer "anything goes" og når jeg skriver vitenskaplige publikasjoner er det fire runder med rødpenn. Forskjellige medier har forskjellige krav.
Sitat av wishb0ne Vis innlegg
Er da ikke noe galt med å bruke "viss"
Vis hele sitatet...
Hvis du er viss på forskjellen mellom hvis og viss er du vis, sa mannen hvis vise vise om hvis og viss så visst er kjent i visse vise visekretser.
Sist endret av Kråkelefse; 2. september 2012 kl. 11:31.
Leste kjapt gjennom innlegget ditt, så jeg har nok oversett noen feil, men her er en kort liste:

"da"- og "når"-feil*
Det heter særskrivingsfeil (ikke orddelingsfeil).
Vel*
Ikke komma før "om jeg føler for det"
"og fortsatt si" (ikke å)
"Jeg nekter ikke for" (ikke på)
"... grenser for ..." (ikke på)
Ikke komma etter "selv"
Vant (ikke vandt)
Mangler et ord i setningen etter
Debatt rundt (ikke på)


Jeg tror grunnen til at det er så mye dårlig rettskriving er den elendige norskopplæringen i den videregående skolen. Etter ungdomsskolen lærer man nesten ikke rettskriving, med unntak av noen få kommaregler. Det er slett ikke alle som er flinke til å skrive når de går ut av ungdomsskolen, og hvis man kombinerer det med et demotiverende norskfag på videregående, som er så godt som blottet for rettskriving, så tror jeg man ender opp med at de som er dårlige til å skrive på ungdomsskolen ikke gidder å lære seg noe nytt.
Sist endret av drittunge; 2. september 2012 kl. 11:35.
Det er nok ikke et nytt fenomen og det har nok ingenting med elendige norsklærere eller Jens & co i verdens rikeste land i år 2012 å gjøre. De aller færreste er særlig interessert i å skrive, og det fører til at de aller færreste blir spesielt gode til å skrive.
Deltidsnykter
elytsmoorhs's Avatar
Trådstarter
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Forskjellige medier har forskjellige krav.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg stort sett enig i.

Men nå snakker jeg generelt folkens. Jeg mener at våre språkkunnskaper er rett og slett for dårlige generelt. Selv om man ikke konsentrerer seg bør man være i stand til å ikke skrive ord som "gidde" og "aldrig". Hvorfor gir vi så faen i språket?

Som mange folk påpeker så har ikke jeg verdens beste norsk. Men jeg klarer i allefall å formulere meg uten å sende folk på mentalen når de er ferdig med å lese det jeg har skrevet.

Som noen nevner om dialektskriving: Jeg syns det er het ok. Så lenge jeg slipper å lese det.. Om noen skriver til meg på f.eks facebook chat på dialekt, ber jeg dem snakke norsk. Skriver folk dialekt i en status er det bare ikke meg den statusen appelerer til men alle andre med den dialekten. Samme som når en pakkis skriver på urdu.
Sitat av Bercedes-Menz Vis innlegg
Mye irriterende feil der ute ja, her er noen jeg irriterer meg over:

Folk som skriver "bilder" når de mener bil i flertall. Overraskende mange gjør dette.
Folk som skriver "aldrig".
Folk som sier at de skal "kjekke" ut noe (sjekke ut noe). Og lignende kj/sj-feil.
Folk som skriver "hvem bil, hvem farge" osv.

Og mye annet. Jeg har også lagt merke til at det stadig blir flere feil i aviser og på nettsider. Det er mye mer slurv nå enn før.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke mer slurvefeil nå. Det har bestandig vært minst like mange. Korrekturleserne har fått sparken og avisene velger å stole på at skriveprogrammer skal fikse alt. Jeg kjenner en som jobber som korrekturleser i en av de større avisene i Norge og han mener bestemt at rettskrivingen har tatt seg opp i forhold til før. Det stilles hardere krav til journalistene. Før gikk de fleste artiklene gjennom grundig språkvask. De fleste større avisene med respekt for seg selv hadde en relativt stor stab med korrekturlesere, men det er dessverre historie.
ting var så mye bedre før. merker jeg savner gode gamle dager, da analfabetismen var mye lavere enn den er nå. bedre råd hadde vi òg.
Hvorfor er vi verdens beste land å bo i? Jeg synes det er mer frustrerende med nordmenn som tror det
Sitat av Badgerconda Vis innlegg
Det verste jeg ser / hører, er folk som ikke klarer å bruke riktig spørreord.
Slik som "hvem bil kjører du, og hvordan farge liker du best?" Det føles som om hjernen min blir voldtatt hver gang jeg hører noen snakke slik, jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å få til en så grusom feil når det kommer til norsk grammatikk.

Skjønner heller ikke hvordan det er blitt til at denne feilen er blitt så "vanlig", er dette virkelig så vanskelig å lære seg?
Vis hele sitatet...
Er ikke helt sikker, men tror dette har noe med dialekt å gjøre.
De aller verste tilfellene jeg har vært borti er når folk (gjerne fra nord, hvor jeg er vokst opp) skriver "hva" når de mener ordet "var" som i "jeg var på butikken".

Selv kan jeg tillate moderat dialektskriving, så om de skriver "æ va på butikken", så gjør det meg fint lite. Hvordan de presterer å lire av seg "æ hva på butikken" i skriftlig kommunikasjon er noe jeg nok aldri vil forstå. Men det irriterer meg grenseløst. Svigermor kan bl.a. finne på å skrive "hva" istedenfor "var" eller "va" i tekstmeldinger. Da holder jeg raseriet inni meg.
Sist endret av Nougatti; 2. september 2012 kl. 17:21. Grunn: Må jo prøve å holde grammatikken på et noenlunde greit nivå i en slik tråd.
Det eneste som egentlig irriterer meg er når enkelte på f.eks. nFF lager en tråd hvor de trenger hjelp med et stort/vanskelig problem og ikke en gang gidder å legge inn en hundredel av tiden til de som løser det i rettskrivning. Hvis man ønsker gratistjenester, jobber eller selv et seriøst guild i WoW så kommer man langt ved å være ydmyk og gi et godt inntrykk. Å gå over og rette sine vanlige skrivefeil er noe jeg derfor forventer at folk gjør om de vil at jeg skal ta dem helt seriøst i den settingen vi er i.

En annen viktig egenskap er å kunne beskrive f.eks. dataproblemer på en måte slik at det er mulig for en annen person å utelukke en del løsninger basert på hva som er prøvd allerede og hva som ikke er relevant. Forventningen er visst at dataekspertene er synske, og om et dårlig forklart problem dukker opp kan skrivefeilene være en avgjørende faktor for hvorvidt jeg gidder å hjelpe eller ikke.
Jeg har også strengere standarder for førsteposter enn svarene.

I førsteposten bør alle åpenbare skrivefeil være luket bort, man bør å grei lengde på setningene.. og for guds skyld, stor forbokstav. Dette klarer hvem som helst om man setter av 30 sekunder. Når et førsteinnlegg faktisk blir lest av noen hundre personer, så er det direkte uhøflelig å forlange at alle skal pusle seg igjennom hva man faktisk forsøkte å kommunisere.

Når det kommer til selve diskusjonen i tråden har jeg derimot mye større toleranse for at noen har språk som suger. Jeg blir ikke imponert, men det er greit nok at man ikke bruker spesielt mye tid på å fikse det opp.
*insert tittel her*
Hvorfor rette på noen når, man ikke skriver perfekt selv? Eneste jeg irriterer meg over, er forsåvidt stor forbokstav.
Tror jeg irriterer meg mer over folk som klager på skrivefeil enn de som sliter med å skrive. Er forsåvidt også ganske morsomt når de som klager over skrivefeil selv har noen feil her og der, er vel kun et lite fåtall som er i stand til å skrive korrekt etter reglene hele tiden.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg har også strengere standarder for førsteposter enn svarene.

I førsteposten bør alle åpenbare skrivefeil være luket bort, man bør [COLOR="Red"]å grei[/COLOR] lengde på setningene.. [COLOR="Red"]o[/COLOR]g for guds skyld, stor forbokstav. Dette klarer hvem som helst om man setter av 30 sekunder. Når et førsteinnlegg faktisk blir lest av noen hundre personer, så er det direkte [COLOR="Red"]uhøflelig[/COLOR] å forlange at alle skal pusle seg igjennom hva man faktisk forsøkte å kommunisere.

Når det kommer til selve diskusjonen i tråden har jeg derimot mye større toleranse for at noen har språk som suger. Jeg blir ikke imponert, men det er greit nok at man ikke bruker spesielt mye tid på å fikse det opp.
Vis hele sitatet...
Artig å se hvordan de som retter på andres skrivefeil skriver selv.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
[…] noe det så og si alltid […]
Vis hele sitatet...
Så å si.

§!"#¤
Kanskje jeg er kresen av meg. Leser sjeldent innlegg med mye skrivefeil. Er forskjell på folk som ga/ gir fullstendig blaffen i norsktimene og de som faktisk sliter generelt med konsentrasjon eller dysleksi

Blir litt tafatt å unnskylde alle som ikke klarer å skrive. Slet mye før, så begynte jeg å ta skolen på alvor og leste masse bøker. Det er ikke umulig.

Skolen burde få vekk den hersens nynorsken så vi kan få inn mer grammatikktimer. Nynorsk burde være et valgfag på ungdomskolen/ VGS.

Lagt merke til små feil som "skole bussen", "tog stasjonen".. teite eksempler Men det går nå gå.. kommer ikke på noe bedre i farta. Så en liten ting til. Folk som skriver Spider man, det skrives Spider-Man Takk for meg.
Sitat av emmma Vis innlegg
Skolen burde få vekk den hersens nynorsken så vi kan få inn mer grammatikktimer. Nynorsk burde være et valgfag på ungdomskolen/ VGS.
Vis hele sitatet...
Det er jeg ikke enig i. Derimot kunne sidemål vert et valgfag på skolen
Sitat av Saarloos Vis innlegg
Det er jeg ikke enig i. Derimot kunne sidemål vert et valgfag på skolen
Vis hele sitatet...
Ha ha, alle jeg kjenner kaller sidemål for nynorsk så det får nå ha sin egen debatt
Folk som klager på grammatisk små pirk, er langt mer plagsomt, enn de få skrivefeilene rundt om kring.
Hvis du forstår hva den andre personen forteller deg, hvorfor skal du henge deg opp i skrivefeil? Jeg ser seriøst ikke poenget i å være så pirkete, det finnes viktigere ting i livet en rettskriving. Med mindre det er helt uforståelig dårlig språk så burde du ikke klage IMO.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Folk som klager på grammatisk små pirk, er langt mer plagsomt, enn de få skrivefeilene rundt om kring.
Vis hele sitatet...
Det kan være fordi du ikke fatter de grammatiske feilene du gjør. Det er greit å bare bli ferdig med det. For øvrig kan du øve på riktig bruk av tegnsetting.
Deltidsnykter
elytsmoorhs's Avatar
Trådstarter
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Hvis du forstår hva den andre personen forteller deg, hvorfor skal du henge deg opp i skrivefeil? Jeg ser seriøst ikke poenget i å være så pirkete, det finnes viktigere ting i livet en rettskriving. Med mindre det er helt uforståelig dårlig språk så burde du ikke klage IMO.
Vis hele sitatet...
jeg er helt enig i det du skriver. Språk er stort sett kun ment for å formidle det man mener og vil. Så lenge den i andre enden forstår det som blir sakt så skulle det være nok.

Men igjen, når det er skrivefeil det er snakk om så blir det veldig mye tyngre å lese. Wall of text er et stikkord her. Avsnitt, stor forbokstav og orddeling er vell de viktigste elementene som skal til for at teksten skal bli leselig.

Enda en ting som irriterer meg er folk som ikke bruker punktum i chat, og trykker på enter for hvert andre eller tredje ord de skriver. Eksempel følger:


Dude, du
hørte om han
han der
uuhm
som hadde blått hår
og gikk på den stien
du vet
han som ikke likte is XD
haha
du skjønner
tegninga?

Årets mest random tekst men er bare ment å få ut et poeng.
Takler stort sett alt av skrivefeiler, bortsett fra når folk bruker hva som en substitutt for var. Dt hva godt med mat ja!
Jeg er også ganske sikker på at dialekt har ødelagt mye av språk-kunnskapene mine. når æ skriv sånn hær så forsvinn grammatikken rett til hælvette
Hva håp er det når selv politikere ikke klarer å uttale seg om noe uten at det er liksom på en måte liksom.

Jeg skylder på skolene som vektlegger pugging fremfor forståelse og funksjon av hva som skal læres, både innen språk og mattematikk. Ett godt eksempel er prefixer, som jeg først lærte år etter endt skolegang. Hvis du vet hva en prefix er skjønner du at pre er prefix i ordet prefix, og grunnleggende for forståelse av hvordan ord er satt sammen. Hadde prefix, subfix og ordoppbyggning vært vektlagt læring på grunnskolen ville ingen hatt problemer med å skrive ordet interessant.