Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2632
Hei! Skal til Moldova i Oktober med en kompis. Jeg vet ikke hva jeg skal forvente, men vi fikk knallbillige flybilletter til Chisinau. Så jeg lurer enkelt og greit på om noen har noen tips til hva vi kan gjøre der? Vi er over gjennomsnittlig interessert i sovietisk historie. Jævlig glad i god øl også forsåvidt

Vurderer sterkt en tur til Transnistria, men det er det☺️
Kult! Chisinau er latterlig forurenset. (Luftforurensning.) Ellers er Moldova kjent som landet "uten noen turistattraksjoner". Men for de som synes Soviet- og krigsetterlatenskaper er kult så er det mye å se på.


Transnistria er det vel ikke mulig å komme inn i uten et spesielt visum? Så en dokumentar om det som heter "places that don't exist" eller noe sånt.
Sitat av FlotteHester Vis innlegg
.


Transnistria er det vel ikke mulig å komme inn i uten et spesielt visum? Så en dokumentar om det som heter "places that don't exist" eller noe sånt.
Vis hele sitatet...
Snakket med en guide nå, så du trenger ikke visum ellernoe sånt om du er med noe organiseet☺️

Du får en omtur i Transnistria en hel dag på svensk av alle språk, aha. Byen Bender var visst tilholdsted i et par år for Karl XII og gikk under navnet «Lille Stockholm». Søenger med en link

https://youtu.be/sNL97HMcNlQ
Sist endret av Titsmaskin; 2. september 2018 kl. 03:24. Grunn: Ekstra info
Jeg var tre dager i Chisinau i Oktober i fjor. Jeg dro dit fra Bucharest, ene og alene for å kunne besøke Transnistria. Brukte dette byrået her for å dra til Transnistria: http://transnistria-tour.com/en/ og var veldig fornøyd med det.
Det er egentlig ikke så mye å gjøre i Chisinau i det hele tatt, men om dere er interessert i vin er det flere vingårder i Moldova dere kan besøke, blant annet Cricova og Milestii Mici som er ganske kjente.
Eneste gode ølen jeg fant i Chisinau, fant jeg på Smokehouse, en amerikansk-inspirert restaurant. Ligger midt i byen. Utover det, så er det mye standardøl av varierende kvalitet.
Bare å spørre om dere skulle lure på mer.
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Jeg var tre dager i Chisinau i Oktober i fjor. Jeg dro dit fra Bucharest, ene og alene for å kunne besøke Transnistria. Brukte dette byrået her for å dra til Transnistria: http://transnistria-tour.com/en/ og var veldig fornøyd med det.
Det er egentlig ikke så mye å gjøre i Chisinau i det hele tatt, men om dere er interessert i vin er det flere vingårder i Moldova dere kan besøke, blant annet Cricova og Milestii Mici som er ganske kjente.
Eneste gode ølen jeg fant i Chisinau, fant jeg på Smokehouse, en amerikansk-inspirert restaurant. Ligger midt i byen. Utover det, så er det mye standardøl av varierende kvalitet.
Bare å spørre om dere skulle lure på
Vis hele sitatet...
Fett!! Hvilken tur tok du? Soviet-turen ser jo ganske bra ut. Hvordan var Transnistria? Blir nok veldig sannsynlig en tur dit.

Så nattlivet i Chisinau kan sammenlignes med Namsos? Aka ikke eksisterende?
Jeg tok "classic tour". Da jeg var i Tiraspol feiret de en nasjonaldag eller noe, så det var relativt livlig. Hyggelig nok det. Jeg var ikke lenge nok i Transnistria til å gjøre meg opp noen mening om stedet annet enn "dette var sært". Artig å ha vært der. Man kan ikke bruke VISA-kort eller noe, og de har sin egen tullevaluta, så om dere vil kjøpe en suvenir derfra må dere ta ut amerikanske dollar/EUR i forkant og veksle i Tiraspol. Jeg kjøpte en flaske med brandy (Kvint) som suvenir.
Jeg er kanskje ikke rett person til å dømme uteliv ettersom jeg ikke liker å gå ut på byen, men det virket ikke som en særlig livlig by, nei. Jeg tipper at det er lett å finne steder å danse o.l. på, men hele Chisinau slo meg som en sløv by, spesielt sammenlignet med Bucharest.
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Jeg tok "classic tour". Da jeg var i Tiraspol feiret de en nasjonaldag eller noe, så det var relativt livlig. Hyggelig nok det. Jeg var ikke lenge nok i Transnistria til å gjøre meg opp noen mening om stedet annet enn "dette var sært". Artig å ha vært der. Man kan ikke bruke VISA-kort eller noe, og de har sin egen tullevaluta, så om dere vil kjøpe en suvenir derfra må dere ta ut amerikanske dollar/EUR i forkant og veksle i Tiraspol. Jeg kjøpte en flaske med brandy (Kvint) som suvenir.
Jeg er kanskje ikke rett person til å dømme uteliv ettersom jeg ikke liker å gå ut på byen, men det virket ikke som en særlig livlig by, nei. Jeg tipper at det er lett å finne steder å danse o.l. på, men hele Chisinau slo meg som en sløv by, spesielt sammenlignet med Bucharest.
Vis hele sitatet...
Hvordan er Bucharest?? Jeg har lenge ønsket å dra dit. Grunnen til at jeg drar til Chisinau er at flybillettene kostet 700kr t/r per pers, og da måtte jeg bare slå til for som du sier så er dette et land man aldri hører noe om, hehe.
Bucharest er langt større og mer interessant enn Chisinau etter min mening. SAmmenlignet med byer som Budapest og Praha, for eksempel, er den kanskje ikke så imponerende eller spennende, men du har jo det tidligere presidentpalasset til Ceaucescu som alene er verdt et besøk. Hakket dyrere enn Chisinau, men langt billigere enn andre tidligere nevnte hovedsteder. Jeg betalte ikke mer enn 4-500 kr for en flybillett mellom Bucharest og Chisinau og samme tilbake (hhv. TAROM og Air Moldova), og det er enda billigere igjen å ta bussen. Om dere har tid og har lyst, så er det ingenting i veien for å ta en svipptur innom for oppleve enda et undervurdert land. Jeg synes riktignok at det er andre steder i Romania som er mer interessante å besøke, som Sibiu, Cluj, Timisoara og Brasov, men disse blir en omvei om formålet med turen først og fremst er å besøke Chisinau og Transnistria.
Som et PS så kan dere ikke bruke gratis datatrafikk i Moldova med norsk simkort, så ha det i bakhodet dersom dere tar turen, og sørg for at hotellet har WiFi.

Med Blue Air kan dere forresten fly ganske billig både mellom Bucharest og Oslo (direkte).
Sist endret av Zahremar; 3. september 2018 kl. 16:56.
Bare skaff et lokalt SIM-kort når du kommer dit.
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Bucharest er langt større og mer interessant enn Chisinau etter min mening. SAmmenlignet med byer som Budapest og Praha, for eksempel, er den kanskje ikke så imponerende eller spennende, men du har jo det tidligere presidentpalasset til Ceaucescu som alene er verdt et besøk. Hakket dyrere enn Chisinau, men langt billigere enn andre tidligere nevnte hovedsteder. Jeg betalte ikke mer enn 4-500 kr for en flybillett mellom Bucharest og Chisinau og samme tilbake (hhv. TAROM og Air Moldova), og det er enda billigere igjen å ta bussen. Om dere har tid og har lyst, så er det ingenting i veien for å ta en svipptur innom for oppleve enda et undervurdert land. Jeg synes riktignok at det er andre steder i Romania som er mer interessante å besøke, som Sibiu, Cluj, Timisoara og Brasov, men disse blir en omvei om formålet med turen først og fremst er å besøke Chisinau og Transnistria.
Som et PS så kan dere ikke bruke gratis datatrafikk i Moldova med norsk simkort, så ha det i bakhodet dersom dere tar turen, og sørg for at hotellet har WiFi.

Med Blue Air kan dere forresten fly ganske billig både mellom Bucharest og Oslo (direkte).
Vis hele sitatet...
Fett! Blir nok Romania til sommeren. Jeg skulle egentlig kjøre på moped gjennom Transylvania i Juli via theadventurist.com men pga brekt ben ble denne turen satt på vent. Store deler av Øst-Europa er undervurdert!
Slenger meg på tipset om "alternative" byer i Romania. Cluj, Dej, Iasi f.eks. Og mellom disse er det helt crazy. Husene har ikke vann eller strøm mange steder. Ikke gateadresse og ofte ikke vinduer. Mange steder ser folka som bor der helt ville ut.

Så et par nedlagte atomkraftverk langs veien også men turte ikke gå inn.