Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 8059
Hei freaks! Er nå tilbake etter noen år, med nytt nick, for å få ut litt tanker og gode ord fra noen i samme situasjon.

Er en mann på 22 år, som tidligere har hatt et problematisk forhold til rus. Alkohol, hasj, RC's og diverse legemidler. Fra jeg var 15 til jeg var 18, var livet mitt sentrert rundt rusmidler og fest. Jeg ruset meg daglig, drakk store mengder alkohol og vil absolutt kalle det en turbulent, men morsom tid i livet mitt. Hadde forsåvidt en fot plantet på jorden, å forlot denne livsstilen mens leken var god. Har selvfølgelig fått rulleblad med noen narko-dommer på, men det hindrer meg ikke så mye i hverdagen, å absolutt verdt den livserfaringen jeg har fått.

Har nå vært rusfri fra illegale rusmidler i 4 år, å livet smiler. Bra jobb som jeg mestrer og innenfor ett fagfelt jeg interesserer meg for, har bilsertifikatet og fin dame. Det jeg føler er vanskelig, er at den indre-kampen om rusfrihet fortsatt er der. Den psykiske-avhengigheten. Fristelsen for å drite i hverdagens problemer, krav og rutiner, og heller ringe etter en 5'er er stor. Dette er tanker som streifer hodet mitt flere ganger om dagen, noen dager er selvfølgelig verre enn andre.

Jeg føler identiteten min er mer lik en rusmisbrukers, enn såkalte A4-mennesker. Uten at jeg kan kalle det en identitetskrise.

Er det noe i ordtaket, "En gang narkoman, alltid narkoman"? Ønsker gjerne synspunkter og refleksjon rundt temaet.

Mvh lifestough
Jeg vet du sikkert ikke vil høre det, men jeg anbefaler deg psykolog. Mennesker er så forskjellige, og en psykisk avhengighet er i all hovedsak et psykisk problem så lenge en ikke ruser seg. Jeg tenker at en må finne ut hva som fungerer for en selv. Jeg har vært en ruskar selv i perioder (men aldri noe alvorlig rusproblem) og hva som hjelper meg er tanken på å teste min psykiske styrke, å komme igjennom en lang tid uten noen ting og mestre det. Nå vil jeg tro at vi mennesker trenger en viss rus. Å se for seg at en aldri skal få en rus igjen er helt jævlig for veldig mange. Men rus kan være annet en eksternt administrerte substanser, en meningsfylt hobby, fallskjerm, fotografi, alt ettersom hvor interressant du finner det bør lette veldig på trykket. Det gjør det ihvertfall for min del.
Personlig har jeg ingen fortid som narkoman, men har bekjente som kan betegnes som det og som er av og på med diverse rusmidler. Dette ble forbaska langt, men jeg er en jævel på å skrive veldig lange innlegg. Beklager det...

Har lyst til å fortelle om min første forelskelse, som på daværende tidspunkt, når jeg falt for han, var sprøytenarkoman. Jeg er litt usikker på hva det gikk i, det var ikke heroin, men jeg tror han skjøt amfetaminen. Etterhvert som vi ble bedre kjent forsto jeg at det var mye annet i bildet, han spiste flein tidt og ofte i sesongen, var glad i både det ene og det andre av piller og pulver, som sagt skjøt han et eller annet men igjen, jeg tror ikke det var heroin da jeg ble kjent med han. At han havnet på kjøret med heroin i ettertid derimot vet jeg med sikkerhet, per nå tror jeg han er på Subutex og holder på å trappe ned. Kontakten er av og på, delvis fordi han er forelska i meg og vil noe mer med meg, mens jeg ikke ønsker noe annet enn et venneforhold av egne personlige grunner. Jeg bruker kun hasj, ellers er jeg clean på alle områder, og hasjbruken min er ikke ute av kontroll, den er rutinert med tanke på studier og jobb. Ingenting på rullebladet, jeg er særdeles forsiktig og med planer om psykologutdannelse så trenger jeg å ha livet i sjakk. Har også store planer om å spesialisere meg innenfor rus. Har en forkjærlighet for narkomane og mennesker som sliter med rusproblemer.

Jeg har sett så mange vanvittig flotte sjeler som prøver å kravle seg utav rushelvetet, men blir ikke møtt med den forståelsen de trenger og de får ikke den hjelpen de burde få. Ettervernet spesielt er på trynet her i Norge syns jeg, ser jeg på de narkomane jeg kjenner sine erfaringer blir jeg lamslått. Det er så jævla trist. Det finnes jo gode solskinnshistorier, men det finnes så mange triste historier også.

Denne mannen jeg snakker om... Han er en usedvanlig vakker og snill mann. Beina mine blir til spagetti hver gang jeg ser han, setter han øynene i meg så flyr jeg avgårde. Han har øyne blå som himmelen på sommeren, stemmen hans er som musikk i ørene mine. Når han ler skulle en trodd han tilførte sommerfuglene i magen min en flott dose Emma. Et nydelig smil, en høy og slank herrekropp og med en sjel tilsvarende like vakker. Han er en jævla bra fyr som har fått servert alt faenskapet livet har å by på og som stadig vekk prøver å rømme ifra det. Han bor på samme stedet som han alltid har bodd på og han har den samme omgangskretsen han alltid har hatt. De er alle narkomane. Jeg er den eneste som er nykter om man ser bort ifra hasjen. Jeg har prøvd å hjelpe han, prøver fortsatt, men jeg når ikke inn. Jeg flytter til høsten, ganske langt unna og da er jeg redd kontakten bryter for alltid. Jeg skal prøve å holde den oppe.

Uansett, mannen jeg prater om tror jeg ikke kan reddes før han kommer seg vekk her ifra. Jeg er tildels overbevist om at et nytt miljø med nye mennesker og nye fremtidsplaner er nøkkelen til et bedre liv, men det er jo jævla enkelt å si det, å gjennomføre det er en annen sak. Man trenger et godt støtteapparat og man trenger å akseptere ens egen fortid. Man trenger å få orden på tankene og følelsene sine, man trenger å finne en grunn til å ikke ruse seg. Denne grunnen kan være alt ifra en kjæreste til en hund til en jobb. Jeg kjenner faktisk en som ble rusfri etter at han skaffet seg bikkje! Blir like glad hver gang jeg ser dem ute å går tur, mannen ser bra ut og hunden ser lykkelig ut. Noen som fant hverandre tenker jeg. Så klart er det ikke så enkelt at man bare kan skaffe seg en hund og pang, så er problemene borte, der ligger jo MYE arbeid bak, så misforstå meg rett. Man trenger et godt støtteapparat, som sagt. Vi er alle avhengige av noe som tar smerten bort, narkomane har rusen de får av gitt narkotisk stoff, når man finner noe som ikke skader en, men som likevel tar smerten bort, så omfavner man det for det det er verdt.. Men dette er så vanskelig å finne. Jeg er avhengig av selvskading for å få bukt med mine psykiske smerter og mine traumer. Hasj hjelper, men det er ikke alltid det KAN hjelpe og jeg må ty til barberbladene i stedet. En tafatt sammenligning kanskje, men i det store og det hele er det litt likt, er det ikke?

Jeg takler ikke dette ordtaket som sier "en gang narkoman, alltid narkoman". For det er så feil. Alle kan forandre seg, alle kan reddes fra hva enn slags demoner de er oppslukt av. Jeg skal derimot ikke uttale meg om narkomane som er avhengige av heroin og har vært det i en årrekke, her har jeg for lite kunnskap med tanke på alt det fysiske som medfører (at man blir syk om man ikke får dosen sin, i verste fall dør, osv). Jeg er likevel overbevist om at alle kan bli friske og rusfrie, men det er et tildels livslangt prosjekt tenker jeg, det krever enormt med viljestyrke, energi, pågangsmot og ikke minst håp og tro om at gresset virkelig ER grønere på den andre siden.

Det blir litt som det samme å si at en gang utro, alltid utro. En gang alkoholiker, alltid alkoholiker. En gang idiot, alltid idiot. En gang en engel, alltid en engel.. Det man har vært på et gitt tidspunkt i livet trenger man ikke være resten av livet. Når jeg gikk i 5. klasse på barneskolen var jeg en rebelsk drittunge som faktisk mobbet noen andre, selv om jeg selv ble mobbet så til de grader i barnehagen og begynnelsen av barneskolen. Det var dog ikke i mange ukene dette foregikk, etter noen uker tok jeg den frøkna jeg var stygg med inn på badet på skolen, begynte å grine og unnskyldte meg for alt jeg hadde gjort. Jeg var så lei meg at jeg trodde jeg skulle synke i jorden. Og så full av skam. Jeg ba på mine knær om at unnskyldningen min skulle bli akseptert, samvittigheten min var sønderknust.

Kanskje noen her inne blir fly forbanna på meg fordi jeg drar frem slike eksempler i et innlegg hvor man diskuterer betegnelsen "en gang narkoman, alltid narkoman". Det jeg prøver å si er at alt kan forandres på, alle kan forandres. Det man har vært en gang forblir man ikke alltid. Man lærer så lenge man lever, mitt absolutte favoritt ordtak. Klissete, men sant. Hver eneste dag lærer du noe nytt, du skaffer deg hele tiden nye erfaringer, du opplever nye inntrykk, du dannes til den du er hver dag, hver uke, hver måned, hvert år.

Lifestough, det er så fint å høre at livet smiler for deg og at du har vært rusfri så lenge. At du tenker på å drite i hverdagen og ruse deg tror jeg er ganske normalt, iallefall om dette er en hverdag man har vært kjent med og plutselig så er alt bra uten rusen. Klart man savner det, men jeg tror ikke det er tanker du må gå med resten av livet. Tanker kan være tanker så lenge du ikke gir etter for dem. Se på det du har og se om det er verdt å miste det til rusen. Er det verdt å miste dama, jobben og lappen for noen timer/dager med rus? Nei? Nei. Det virker ikke som om du er i ferd med å gå på en smell heller og godt er jo det! Den indre kampen vil ta slutt før eller senere med mindre du gir etter. Da er du på en måte back to scratch?

Jeg stopper her jeg. Det er håp for absolutt alle.
Kjenner meg igjen i problemstillingen din. Vært rusfri i noen år og kjenner ofte på at det frister og ta opp igjen gamle tråder. Men mer enn hva jeg savner rus til tider, savner jeg det livet som du nevner. Leve utenfor de vanlige normene, forventningene, reglene, samhold, penger, frihet. Men de gangene jeg har oppsøkt det igjen etter og holdt meg på den lovlydige sti over lengre tider så ender det på samme måte. Ting sklir mer og mer ut, og lovnadene man gir seg selv om at det 'ikke skal bli som sist', blir ikke holdt lenge. Som deg så føler jeg mer lik kriminelle/rusbrukere enn vanlige a4-mennesker man møter i jobblivet.

I mine øyner er det noe i ordtaket. Bare og se til statestikker som at 80% av personer i fengsel som er domfelt for narkotikakriminalitet kommer til og ende opp igjen i fengsel etter løslatelse.

Men jo eldre du blir jo mer vokser du det av deg, iallefall i mitt eget tilfelle, men, fristelsen ligger alltids i bakhodet den. Men slik du beskriver livssituasjonen din så har du forsåvidt bevist for deg selv at du klarer om du vil.
Digg at du har mange gode ting gående for deg. Jeg tror at den tanken med at du bare kan ta en telefon og ha en fersk 5´er på kjøkkenbordet aldri kommer til å gå bort. Jeg tror at når du har flere positive ting i livet som fast jobb, kjæreste, sydenturer å se fram så vil de tankene bli færre. Kanskje om 5 år så har du sånne tanker bare 1 gang i måneden? Jeg struggler med samme greia sjæl. Rus er mer hemmende enn det er produktivt, spesielt cannabis og den tåka man lever i. Bra jobba, fortsett sånn
Jeg trenger sikkert ikke presentere meg, mitt nick røper sannsynligvis mer enn nok.
Jeg har hittil ikke klart å holde meg rusfri like lenge som deg, men ser rundt meg og kjenner på meg selv at det stemmer fint.
En gang narkoman, alltid narkoman.

Imidlertid har jeg heldigvis aldri skutt en eneste ting i blodårene mine (og lykkes med å få effekt ...), for ellers hadde jeg nok ikke levd idag. Dette er en helt klar oppfordring til alle rusbrukere, rusmisbrukere og nestennarkiser: Vær så snill. Røyk, sniff, spis og plugg så mye du vil, men blodårene dine er HELLIGE.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 3. mai 2016 kl. 05:59.
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Jeg tror at når du har flere positive ting i livet som fast jobb, kjæreste, sydenturer å se fram så vil de tankene bli færre. Ka
Vis hele sitatet...
I bunn og grunn startet mine kjenninger med rus akkurat pga det der, fast jobb, sydenturer og forventninger fra samfunnet. Presset er hardt og kjedelig, systemet er ikke for alle så derfor mange detter ut av rutiner og slikt.

Vi alle kan presse oss til å gjøre dagene likt, kjede oss i en runddans av jobb og glede, dra på sydentur engang i året og skal oppleve mest mulig. Plaget av tanken at sommerferien vare i 4 - 5 uker, glede seg til neste ferie, dra på ting man absolutt egentlig ikke liker. Samboeren vil dra barn og selge seg selv til banken i 25 år, imens du ennå vil leve livet som kongen, gjøre det du vil.

Kjedsomheten er det absolutt verste som finnes, og det gjør at noen tyr til rusmidler, andre realisere drømmen og andre ikke.
Livet er en rund-dans av muligheter og press, man blir nødt og velge sin ting i livet.

Engang narkomann betyr ikke alltid, det gjelder og gjøre det "DU LIKER", ikke for å overbevise samfunnet at du er rusfri, eller gjøre hva andre mener du skal. Det viktigste er at du er lykkelig, om det måtte gjelde at du elske og samler stein eller leve et rutinert liv.

Fasiten er, du er lykkelig i det du gjør.
Man kan selvmanipulere seg til vad som helst, så ja, absolut. Men om det er verdt det, er ett annet spørsmål.
Det er en del oppoffringer som kreves når en skal slaktes og stympes til å passe in i A4-malen med alt vad det er.

Snakk med kjæresten din om det. Gjør du det nu? Deler du med deg av tankene som sliter deg åt ulike retninger?
Trener du noe? Har du en hobby att fullstendigt miste deg selv i?

Jeg har tenkt over samme sak selv mange ganger, men før meg har det aldrig varit ett spørsmål, egentlig.
En dag skal jeg dø. Alle dager innan det skal jeg gjøre kva som gjør meg lykkelig.
Se på det heller som en positiv ting i livet ditt at du har klart deg nå i 4 år, hvor en dag uten rusmidler er en dag du kan være stolt av deg selv. Jeg kan garantere deg at ditt sug på rusmidler ikke vil bli å forsvinner, men at du heller kan lette på trykket av å gjøre hobbyer eller noe koselig med dama. Det som kanskje er lurt da er og gjøre ting du ikke forbinder med rus. Det kan være for eksempel om du digger å være på kino fjern, så ikke dra på kino.

Om du skulle se frem i livet og tenke fem år fra nå, og du kunne velge å enten ha fet lønn, dame(muligens familie?) bil, mat i kjøleskapet, seng, dusj vs ...rus?
Ting virker kanskje trist og kjedelig uten dop, men jeg kan garantere deg at du vil hate deg selv om du etterlater alt det du eier nå, for noe som ikke er så kult om 5 år.
Håper alt ordner seg for deg i fremtiden og at du velger de riktige valgene månedene fremover nå som du er i en sårbar situasjon. Masse lykke til.
Sist endret av ezyy; 6. mai 2016 kl. 22:26.
Jeg synes "narkoman" er et begrep som blir brukt alt for ofte i slike sammenhenger. Du er ikke narkoman før du er sykelig opptatt av rus. Wikipedia definerer det slik:"Narkomani (fra gresk νάϱκωσις (narkos), forlammelse og μανία (mani), raseri, vanvidd) er medisinsk og sosiologisk betegnelse for sykelig trang til å bruke et eller flere narkotiske stoffer". Du har vært rusmisbruker, men ikke narkoman.
Sist endret av Mirage; 6. mai 2016 kl. 23:10.
Sitat av Fuglern Vis innlegg
medisinsk og sosiologisk betegnelse for sykelig trang til å bruke et eller flere narkotiske stoffer". Du har vært rusmisbruker, men ikke narkoman.
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp dette TS sliter med. Narkoman kan jo også bli brukt utenfor den aksepterte definisjonens rammer, problemet her er at TS brukte rus før, og ønsker å bruke rus igjen, og spørsmålet er om han alltid vil være en som ønsker rus. La oss ikke dvelle på definisjonsspørsmål.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det er jo nettopp dette TS sliter med. Narkoman kan jo også bli brukt utenfor den aksepterte definisjonens rammer, problemet her er at TS brukte rus før, og ønsker å bruke rus igjen, og spørsmålet er om han alltid vil være en som ønsker rus. La oss ikke dvelle på definisjonsspørsmål.
Vis hele sitatet...
Jeg synes absolutt det er relevant å kunne definere begrepet "narkoman" når TS ber oss om å drøfte ordtaket. Jeg sier ikke dette for å bagatellisere TS sitt problem(for det har jeg ingen formening om), men etter min mening er han ikke narkoman.

For å svare på spørsmålet til TS, så tror jeg alle mennesker har behov for stimuli i hverdagen(med eller uten hjelp av rusmidler). De som blir rusmisbrukere er kanskje de som ikke fått ønsket stimuli fra standard a4 aktiviteter. Dette blir jo bare synsing fra min side, men fra egen erfaring har jeg generelt ruset meg av to grunner. Den første grunnen er kjedsomhet og den andre er fordi jeg ønsker en virkelighetsflukt som gjør at jeg glemmer alle mine problemer. Sistnevnte har jeg meget dårlig erfaring med, ettersom problemene er like tilstedeværende når rusen er borte(naturlig nok,hehe). Vet ikke om dette gjelder for alle, men dette er mine grunner ihvertfall

Grunnen til at du føler deg som en rusmisbruker er vel at du deler følelser og erfaringer som ikke "vanlige" mennesker har opplevd. Dermed vil du kunne relatere deg mer til folk som har utforsket rus på samme måte som du har. De erfaringene setter jo sine spor, selv om du ikke ruser deg lenger kan du fortsatt relatere deg til folk ruser eller har ruset seg.

PS: sorry for rotete innlegg, er litt for trøtt nå.
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Jeg synes absolutt det er relevant å kunne definere begrepet "narkoman" når TS ber oss om å drøfte ordtaket. Jeg sier ikke dette for å bagatellisere TS sitt problem(for det har jeg ingen formening om), men etter min mening er han ikke narkoman.
Vis hele sitatet...
Om ordet hadde vært narkoman eller rusmisbruker har lite å si. Problemet er ikke ordet. Det var hele poenget mitt. La oss nå la tråden gå i favør til TS.
Sist endret av Relevant; 7. mai 2016 kl. 01:41.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Om ordet hadde vært narkoman eller rusmisbruker har lite å si. Problemet er ikke ordet. Det var hele poenget mitt. La oss nå la tråden gå i favør til TS.
Vis hele sitatet...
Jeg må støtte denne. Om vi bruker ordet narkoman eller rusmisbruker har lite å si, man forstår jo hva trådstarter mener når han skriver narkoman.
Jeg håper da at du gjør det?
Sist endret av Rusmisbrukeren; 7. mai 2016 kl. 03:14.
Har ikke vært avhengig av verken alkohol eller heroin, men jeg har misbrukt de fleste andre stoffer som er å oppdrive. Jeg tror at uansett hvor dypt nede man har vært er det alltid en mulighet for å få livet på rett kjøl, forutsett at man ikke er helt idiot i utgangspunktet. Bli clean, ta en utdanning, finne seg en straight dame og få barn - fullt mulig. Jeg sitter her nå helt clean og klar i hodet. Livet går veldig bra, men det er noe som mangler. Alt er liksom så kjedelig, og jeg tenker på å ruse meg hele tiden. Jeg har ingen planer om å ruse meg de kommende årene, da jeg har funne visse holdepunkter i livet mitt som får meg til å ville holde meg rusfri. Riktig nok er denne trangen til å ruse meg noe jeg tror jeg aldri kommer til å bli kvitt. Jeg har allerede tatt en bit av eplet liksom, og vet hvor godt det er å bare tygge i vei.. Selv om det var en grunn til at man ville ut av møkka, kan man liksom ikke bare glemme alle de gode stundene.

Jeg vil konkludere med at dette er nok relativt avhengig av hvordan personlighet du har. Men i mitt tilfelle, selv om jeg er clean og har planer om å forbli det; "En gang narkoman, alltid narkoman".
Du vil alltid være avhengig men det er egentlig bare en sak mellom deg og de du velger å dele det med. Høres ut som du egentlig spørr om stigmaet er der fremdeles nå når du er rusfri. Absolutt, dette er norge, folk leter alltid etter noe de kan bruke for å føle seg bedre enn andre. Beste er å ikke nevne det i det hele tatt og ingen kan gjette narkoman fortiden din nå som du er sluttet. Så det blir å leve med en fot i hver verden. De på bedehuset vil sikkert tro du er mindre verdt og svak. Men oss som sliter med avhengighet syns du er tøff som faen som har klart å komme deg ut av driten. Iikke la andre definere deg for deg. Og hvis noen er pågående så be de holde kjeften sin. Ellers lev livet ditt og prioriter hva som er viktig for nettopp deg. Det hadde alltid vært noe stigma, og rævhøl rundtom, selv om du aldri hadde hørt om rus.
Sist endret av jacksonv; 7. mai 2016 kl. 20:02.
Sitat av jacksonv Vis innlegg
Du vil alltid være avhengig men det er egentlig bare en sak mellom deg og de du velger å dele det med.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg vet av personlig erfaring at cravet for rus kan gå over. Men jeg vet også at for mange vil det ikke gjøre det. Men det kan, selvfølgelig - dette er noe TS må finne ut av selv, og selvfølgelig skal en ikke forsøke å bli kvitt rusproblemene.
Sitat av Mafakkaz Vis innlegg
Personlig har jeg ingen fortid som narkoman, men har bekjente som kan betegnes som det og som er av og på med diverse rusmidler. Dette ble forbaska langt, men jeg er en jævel på å skrive veldig lange innlegg. Beklager det...

Har lyst til å fortelle om min første forelskelse, som på daværende tidspunkt, når jeg falt for han, var sprøytenarkoman. Jeg er litt usikker på hva det gikk i, det var ikke heroin, men jeg tror han skjøt amfetaminen. Etterhvert som vi ble bedre kjent forsto jeg at det var mye annet i bildet, han spiste flein tidt og ofte i sesongen, var glad i både det ene og det andre av piller og pulver, som sagt skjøt han et eller annet men igjen, jeg tror ikke det var heroin da jeg ble kjent med han. At han havnet på kjøret med heroin i ettertid derimot vet jeg med sikkerhet, per nå tror jeg han er på Subutex og holder på å trappe ned. Kontakten er av og på, delvis fordi han er forelska i meg og vil noe mer med meg, mens jeg ikke ønsker noe annet enn et venneforhold av egne personlige grunner. Jeg bruker kun hasj, ellers er jeg clean på alle områder, og hasjbruken min er ikke ute av kontroll, den er rutinert med tanke på studier og jobb. Ingenting på rullebladet, jeg er særdeles forsiktig og med planer om psykologutdannelse så trenger jeg å ha livet i sjakk. Har også store planer om å spesialisere meg innenfor rus. Har en forkjærlighet for narkomane og mennesker som sliter med rusproblemer.

Jeg har sett så mange vanvittig flotte sjeler som prøver å kravle seg utav rushelvetet, men blir ikke møtt med den forståelsen de trenger og de får ikke den hjelpen de burde få. Ettervernet spesielt er på trynet her i Norge syns jeg, ser jeg på de narkomane jeg kjenner sine erfaringer blir jeg lamslått. Det er så jævla trist. Det finnes jo gode solskinnshistorier, men det finnes så mange triste historier også.

Denne mannen jeg snakker om... Han er en usedvanlig vakker og snill mann. Beina mine blir til spagetti hver gang jeg ser han, setter han øynene i meg så flyr jeg avgårde. Han har øyne blå som himmelen på sommeren, stemmen hans er som musikk i ørene mine. Når han ler skulle en trodd han tilførte sommerfuglene i magen min en flott dose Emma. Et nydelig smil, en høy og slank herrekropp og med en sjel tilsvarende like vakker. Han er en jævla bra fyr som har fått servert alt faenskapet livet har å by på og som stadig vekk prøver å rømme ifra det. Han bor på samme stedet som han alltid har bodd på og han har den samme omgangskretsen han alltid har hatt. De er alle narkomane. Jeg er den eneste som er nykter om man ser bort ifra hasjen. Jeg har prøvd å hjelpe han, prøver fortsatt, men jeg når ikke inn. Jeg flytter til høsten, ganske langt unna og da er jeg redd kontakten bryter for alltid. Jeg skal prøve å holde den oppe.

Uansett, mannen jeg prater om tror jeg ikke kan reddes før han kommer seg vekk her ifra. Jeg er tildels overbevist om at et nytt miljø med nye mennesker og nye fremtidsplaner er nøkkelen til et bedre liv, men det er jo jævla enkelt å si det, å gjennomføre det er en annen sak. Man trenger et godt støtteapparat og man trenger å akseptere ens egen fortid. Man trenger å få orden på tankene og følelsene sine, man trenger å finne en grunn til å ikke ruse seg. Denne grunnen kan være alt ifra en kjæreste til en hund til en jobb. Jeg kjenner faktisk en som ble rusfri etter at han skaffet seg bikkje! Blir like glad hver gang jeg ser dem ute å går tur, mannen ser bra ut og hunden ser lykkelig ut. Noen som fant hverandre tenker jeg. Så klart er det ikke så enkelt at man bare kan skaffe seg en hund og pang, så er problemene borte, der ligger jo MYE arbeid bak, så misforstå meg rett. Man trenger et godt støtteapparat, som sagt. Vi er alle avhengige av noe som tar smerten bort, narkomane har rusen de får av gitt narkotisk stoff, når man finner noe som ikke skader en, men som likevel tar smerten bort, så omfavner man det for det det er verdt.. Men dette er så vanskelig å finne. Jeg er avhengig av selvskading for å få bukt med mine psykiske smerter og mine traumer. Hasj hjelper, men det er ikke alltid det KAN hjelpe og jeg må ty til barberbladene i stedet. En tafatt sammenligning kanskje, men i det store og det hele er det litt likt, er det ikke?

Jeg takler ikke dette ordtaket som sier "en gang narkoman, alltid narkoman". For det er så feil. Alle kan forandre seg, alle kan reddes fra hva enn slags demoner de er oppslukt av. Jeg skal derimot ikke uttale meg om narkomane som er avhengige av heroin og har vært det i en årrekke, her har jeg for lite kunnskap med tanke på alt det fysiske som medfører (at man blir syk om man ikke får dosen sin, i verste fall dør, osv). Jeg er likevel overbevist om at alle kan bli friske og rusfrie, men det er et tildels livslangt prosjekt tenker jeg, det krever enormt med viljestyrke, energi, pågangsmot og ikke minst håp og tro om at gresset virkelig ER grønere på den andre siden.

Det blir litt som det samme å si at en gang utro, alltid utro. En gang alkoholiker, alltid alkoholiker. En gang idiot, alltid idiot. En gang en engel, alltid en engel.. Det man har vært på et gitt tidspunkt i livet trenger man ikke være resten av livet. Når jeg gikk i 5. klasse på barneskolen var jeg en rebelsk drittunge som faktisk mobbet noen andre, selv om jeg selv ble mobbet så til de grader i barnehagen og begynnelsen av barneskolen. Det var dog ikke i mange ukene dette foregikk, etter noen uker tok jeg den frøkna jeg var stygg med inn på badet på skolen, begynte å grine og unnskyldte meg for alt jeg hadde gjort. Jeg var så lei meg at jeg trodde jeg skulle synke i jorden. Og så full av skam. Jeg ba på mine knær om at unnskyldningen min skulle bli akseptert, samvittigheten min var sønderknust.

Kanskje noen her inne blir fly forbanna på meg fordi jeg drar frem slike eksempler i et innlegg hvor man diskuterer betegnelsen "en gang narkoman, alltid narkoman". Det jeg prøver å si er at alt kan forandres på, alle kan forandres. Det man har vært en gang forblir man ikke alltid. Man lærer så lenge man lever, mitt absolutte favoritt ordtak. Klissete, men sant. Hver eneste dag lærer du noe nytt, du skaffer deg hele tiden nye erfaringer, du opplever nye inntrykk, du dannes til den du er hver dag, hver uke, hver måned, hvert år.

Lifestough, det er så fint å høre at livet smiler for deg og at du har vært rusfri så lenge. At du tenker på å drite i hverdagen og ruse deg tror jeg er ganske normalt, iallefall om dette er en hverdag man har vært kjent med og plutselig så er alt bra uten rusen. Klart man savner det, men jeg tror ikke det er tanker du må gå med resten av livet. Tanker kan være tanker så lenge du ikke gir etter for dem. Se på det du har og se om det er verdt å miste det til rusen. Er det verdt å miste dama, jobben og lappen for noen timer/dager med rus? Nei? Nei. Det virker ikke som om du er i ferd med å gå på en smell heller og godt er jo det! Den indre kampen vil ta slutt før eller senere med mindre du gir etter. Da er du på en måte back to scratch?

Jeg stopper her jeg. Det er håp for absolutt alle.
Vis hele sitatet...
Damn, dreamgirl du as
Sitat av Mafakkaz Vis innlegg
Personlig har jeg ingen fortid som narkoman, men har bekjente som kan betegnes som det og som er av og på med diverse rusmidler. Dette ble forbaska langt, men jeg er en jævel på å skrive veldig lange innlegg. Beklager det...

Har lyst til å fortelle om min første forelskelse, som på daværende tidspunkt, når jeg falt for han, var sprøytenarkoman. Jeg er litt usikker på hva det gikk i, det var ikke heroin, men jeg tror han skjøt amfetaminen. Etterhvert som vi ble bedre kjent forsto jeg at det var mye annet i bildet, han spiste flein tidt og ofte i sesongen, var glad i både det ene og det andre av piller og pulver, som sagt skjøt han et eller annet men igjen, jeg tror ikke det var heroin da jeg ble kjent med han. At han havnet på kjøret med heroin i ettertid derimot vet jeg med sikkerhet, per nå tror jeg han er på Subutex og holder på å trappe ned. Kontakten er av og på, delvis fordi han er forelska i meg og vil noe mer med meg, mens jeg ikke ønsker noe annet enn et venneforhold av egne personlige grunner. Jeg bruker kun hasj, ellers er jeg clean på alle områder, og hasjbruken min er ikke ute av kontroll, den er rutinert med tanke på studier og jobb. Ingenting på rullebladet, jeg er særdeles forsiktig og med planer om psykologutdannelse så trenger jeg å ha livet i sjakk. Har også store planer om å spesialisere meg innenfor rus. Har en forkjærlighet for narkomane og mennesker som sliter med rusproblemer.

Jeg har sett så mange vanvittig flotte sjeler som prøver å kravle seg utav rushelvetet, men blir ikke møtt med den forståelsen de trenger og de får ikke den hjelpen de burde få. Ettervernet spesielt er på trynet her i Norge syns jeg, ser jeg på de narkomane jeg kjenner sine erfaringer blir jeg lamslått. Det er så jævla trist. Det finnes jo gode solskinnshistorier, men det finnes så mange triste historier også.

Denne mannen jeg snakker om... Han er en usedvanlig vakker og snill mann. Beina mine blir til spagetti hver gang jeg ser han, setter han øynene i meg så flyr jeg avgårde. Han har øyne blå som himmelen på sommeren, stemmen hans er som musikk i ørene mine. Når han ler skulle en trodd han tilførte sommerfuglene i magen min en flott dose Emma. Et nydelig smil, en høy og slank herrekropp og med en sjel tilsvarende like vakker. Han er en jævla bra fyr som har fått servert alt faenskapet livet har å by på og som stadig vekk prøver å rømme ifra det. Han bor på samme stedet som han alltid har bodd på og han har den samme omgangskretsen han alltid har hatt. De er alle narkomane. Jeg er den eneste som er nykter om man ser bort ifra hasjen. Jeg har prøvd å hjelpe han, prøver fortsatt, men jeg når ikke inn. Jeg flytter til høsten, ganske langt unna og da er jeg redd kontakten bryter for alltid. Jeg skal prøve å holde den oppe.

Uansett, mannen jeg prater om tror jeg ikke kan reddes før han kommer seg vekk her ifra. Jeg er tildels overbevist om at et nytt miljø med nye mennesker og nye fremtidsplaner er nøkkelen til et bedre liv, men det er jo jævla enkelt å si det, å gjennomføre det er en annen sak. Man trenger et godt støtteapparat og man trenger å akseptere ens egen fortid. Man trenger å få orden på tankene og følelsene sine, man trenger å finne en grunn til å ikke ruse seg. Denne grunnen kan være alt ifra en kjæreste til en hund til en jobb. Jeg kjenner faktisk en som ble rusfri etter at han skaffet seg bikkje! Blir like glad hver gang jeg ser dem ute å går tur, mannen ser bra ut og hunden ser lykkelig ut. Noen som fant hverandre tenker jeg. Så klart er det ikke så enkelt at man bare kan skaffe seg en hund og pang, så er problemene borte, der ligger jo MYE arbeid bak, så misforstå meg rett. Man trenger et godt støtteapparat, som sagt. Vi er alle avhengige av noe som tar smerten bort, narkomane har rusen de får av gitt narkotisk stoff, når man finner noe som ikke skader en, men som likevel tar smerten bort, så omfavner man det for det det er verdt.. Men dette er så vanskelig å finne. Jeg er avhengig av selvskading for å få bukt med mine psykiske smerter og mine traumer. Hasj hjelper, men det er ikke alltid det KAN hjelpe og jeg må ty til barberbladene i stedet. En tafatt sammenligning kanskje, men i det store og det hele er det litt likt, er det ikke?

Jeg takler ikke dette ordtaket som sier "en gang narkoman, alltid narkoman". For det er så feil. Alle kan forandre seg, alle kan reddes fra hva enn slags demoner de er oppslukt av. Jeg skal derimot ikke uttale meg om narkomane som er avhengige av heroin og har vært det i en årrekke, her har jeg for lite kunnskap med tanke på alt det fysiske som medfører (at man blir syk om man ikke får dosen sin, i verste fall dør, osv). Jeg er likevel overbevist om at alle kan bli friske og rusfrie, men det er et tildels livslangt prosjekt tenker jeg, det krever enormt med viljestyrke, energi, pågangsmot og ikke minst håp og tro om at gresset virkelig ER grønere på den andre siden.

Det blir litt som det samme å si at en gang utro, alltid utro. En gang alkoholiker, alltid alkoholiker. En gang idiot, alltid idiot. En gang en engel, alltid en engel.. Det man har vært på et gitt tidspunkt i livet trenger man ikke være resten av livet. Når jeg gikk i 5. klasse på barneskolen var jeg en rebelsk drittunge som faktisk mobbet noen andre, selv om jeg selv ble mobbet så til de grader i barnehagen og begynnelsen av barneskolen. Det var dog ikke i mange ukene dette foregikk, etter noen uker tok jeg den frøkna jeg var stygg med inn på badet på skolen, begynte å grine og unnskyldte meg for alt jeg hadde gjort. Jeg var så lei meg at jeg trodde jeg skulle synke i jorden. Og så full av skam. Jeg ba på mine knær om at unnskyldningen min skulle bli akseptert, samvittigheten min var sønderknust.

Kanskje noen her inne blir fly forbanna på meg fordi jeg drar frem slike eksempler i et innlegg hvor man diskuterer betegnelsen "en gang narkoman, alltid narkoman". Det jeg prøver å si er at alt kan forandres på, alle kan forandres. Det man har vært en gang forblir man ikke alltid. Man lærer så lenge man lever, mitt absolutte favoritt ordtak. Klissete, men sant. Hver eneste dag lærer du noe nytt, du skaffer deg hele tiden nye erfaringer, du opplever nye inntrykk, du dannes til den du er hver dag, hver uke, hver måned, hvert år.

Lifestough, det er så fint å høre at livet smiler for deg og at du har vært rusfri så lenge. At du tenker på å drite i hverdagen og ruse deg tror jeg er ganske normalt, iallefall om dette er en hverdag man har vært kjent med og plutselig så er alt bra uten rusen. Klart man savner det, men jeg tror ikke det er tanker du må gå med resten av livet. Tanker kan være tanker så lenge du ikke gir etter for dem. Se på det du har og se om det er verdt å miste det til rusen. Er det verdt å miste dama, jobben og lappen for noen timer/dager med rus? Nei? Nei. Det virker ikke som om du er i ferd med å gå på en smell heller og godt er jo det! Den indre kampen vil ta slutt før eller senere med mindre du gir etter. Da er du på en måte back to scratch?

Jeg stopper her jeg. Det er håp for absolutt alle.
Vis hele sitatet...
Du røyker hasj, men bruker kun hasj og ikke noe annet, men du vet hvordan en god dose emma kjennes ut? Hmm....
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Du røyker hasj, men bruker kun hasj og ikke noe annet, men du vet hvordan en god dose emma kjennes ut? Hmm....
Vis hele sitatet...
Bruker bare snus, men vet hvordan en feit linje kokain føles.

Forskjell på å bruke noe, å ha prøvd noe.
Det høres ut som du er på god vei, synes jeg!

Mitt synspunkt på akkurat det utsagnet, eller ordtaket, er vel mye det de andre sier. En vil alltid bli definert av sine handlinger, og da er det viktig å huske på at det gjelder like mye de handlingene du gjør nå, som de du gjorde. Likevel så er det du som bestemmer hvem du er, og den personen som du burde la definere deg, er deg. Så jeg mener det ordtaket er helt usaklig.

Uansett, jeg ønsker deg lykke til videre, selv om jeg har stor tro på at du vil klare det helt fint. Du høres ut som en reflektert kis, og hvis du ikke hadde vært det. Ville du nok hatt det enklere med å ta det valget angående 5'ern.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Du røyker hasj, men bruker kun hasj og ikke noe annet, men du vet hvordan en god dose emma kjennes ut? Hmm....
Vis hele sitatet...
Utsagn stjålet fra han jeg snakker om, hehe.