Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3731
Noen som har noen tips til hvordan man kan slutte enkelt med cannabis, og helst uten noen form for store abstinenser?

Har akkurat begynt i en ny lederstilling, og nå etter opplæringen merker jeg at nesten alt jeg har lært ikke sitter, noe som er uvanlig for meg da jeg alltid har tatt ting utrolig enkelt.

Første gangen jeg sluttet med cannabis var etter 7-8mnd med daglig røykings og nattings, sov ikke på ca 2 uker, og det selv om jeg fikk stilnoct av legen, hjernen for var innrøyka og dermed var det enkelt og slutte.
Merket ekstremt stor forskjell allerede på dag 1 av pausen, med mye mere energi etc og da ble jo det enkelt å fortsette.

Nå derimot er jeg i en sånn midtfase, har røyket daglig i ca 4 mnd, men er ikke like innrøyket som forrige gang, og jeg merker minimal forskjell den dagen jeg velger å ikke røyke, og da ødelegger det motiviasjonen min til å ta pause, men jeg MÅ ha pause for å klare jobben, men hver _JÆVLA_ kveld så sprekker jeg.
Skal også sies at jeg får store abstinenser i form av søvnløshet, kvalme, hodepine, hetetokter(må ha med skift på jobb), svimmelhet, og rastløshet.

Noen som har noen smarte råd?
Trening etter jobb(den type som gjør det utslitt), eneste som funker etter min erfaring.
Har noen erfaringer med å slutte etter overdrevent bruk selv, så kan komme med noen tips som forhåpentligvis vil hjelpe deg

Utstyr og slikt: Om du skal slutte permanent ville jeg kvittet meg med alt, ellers ville jeg plassert det hos en venn som kunne lånt det litt i bytte mot at du ikke får det tilbake med det første.

Søvn: Hold deg unna koffein og lignende, det hjalp hvert fall litt for meg. Ikke bruk sovemeds overdrevent heller. Om det virkelig er krise (du har ikke sovet på veldig lenge og trenger absolutt noe søvn, så kan du ta et par øl og en stilnoct. Det er ikke et bra tips egentlig (ikke bytt ut cannabis med alkohol elno sånt det forverrer ting), men det var noe jeg gjorde et par ganger siden det forsterker effekten til en viss grad.) Om du ikke får sove og klokken er ca 4 kan det for min del i hvert fall lønne seg å bare holde seg våken, og dagen etter prøve å legge meg litt tidligere. Ha det mørkt og kaldt, ville også hørt fra legen om du kanskje kunne fått circadin (melatonin) ettersom det vil hjelper litt etter min erfaring.

Mat: Prøv å spis noe som er lett på magen eller noe du lett får ned. Det er ikke så enkelt å spise de første dagene, og er ikke så rart å oppleve litt småkvalme. Stekte poteter spiste jeg mye siden det var så lett å spise mye av. Banan osv er vel ganske greit også - spis flere måltider istedenfor å spise mye på en gang.

Generelle ting: Hvis du virkelig kjeder deg og nå normalt ville tatt et trekk så kan det være en idé å se om det er noe å finne på. I verste fall kan du gå en tur, du vil tenke en del på det, men vil være lettere å holde seg unna det. Trening er også greit om det er noe du interesser deg for. Drikk mye vann.

Når du våkner, sett heller som mål hver dag at du IKKE skal røyke i dag. Det er for min del lettere å holde fremfor å tenke nå skal jeg ikke røyke på lenge eller i det hele tatt.

Det viktigste er god viljestyrke, for mange er det ikke et problem i det hele tatt Lykke til!
Fyll tomrommet som røykings etterlater med noe du interesserer deg for. Spis balansert og bra. Sørg for å ha en balanse i mosjon og søvn.

Flytt fokuset mentalt, legg motivasjon til side, motivasjon er flyktig. Det du trenger er disiplin. Ta dag for dag og tenk at idag skal jeg ikke røyke. Du kommer til å møte mange fristelser men nykter energien og belønningen man på sikt opplever av å ikke være fjern hver dag trumfer dette for meg. Nå har jeg vært røykfri i 13 dager og for meg er det mye. Jeg er ivrig på å holde det sånn framover.

Jeg har røyket mye over et tidsrom på 11 år ca.
Det er bare du som kan bestemme deg, gjør det for deg selv.
Slutt og kjøp selv og røyk kun når du blir tilbudt av andre. Etter det lærer du deg å si nei av og til så slutter du etter hvert.
Kutta selv helt i februar.

Kuttet mer eller mindre helt kontakt med røykekompiser. Kastet ALT av utstyr som man har hjemme. Ga beskjed til de som var i "miljøet" at jeg trekker meg ut på ubestemt tid pga. en lengre pause. Har gått bra så langt.

Trening er alfa omega for både kropp og sinn etter en lengre periode med stillesitting og en innrøyka skalle.
Sist endret av Hei-Det-Er-Meg; 27. oktober 2015 kl. 14:27.
Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
Trening er alfa omega for både kropp og sinn etter en lengre periode med stillesitting og en innrøyka skalle.
Vis hele sitatet...
Dette. Mange eks-stonere begynner med styrketrening. Bra for helse og fysikk. Bedre fysikk = mer attraktiv = bedre selvtillit. Dropp junk og brus/energidrikker til fordel for proteinrik mat og vann + kaffe.

Kast alt av brukerutstyr som nevnt tidligere og gi slipp på din tidligere rusomkrets. Belag deg på å føle deg litt ensom en stund, men gi det tid og du vil finne ordentlige, gode venner som du ikke trenger å ruse deg med for å ha det gøy med.

Hvis du kjenner et enormt sug, kan det være faktisk være nikotinen du streber etter og ikke hasjen. Ta deg en sigarett hvis det er krise. Første målet ditt er å slutte med hasjen. Nikotinen kan være neste mål


Også vil jeg avslutte med at det er vanlig å ha det kjipt når man slutter og serotonin-nivået kan være lavt noe som kan føre til en depresjon. Blir det for ille kan man søke behandling (gjøres gjennom fastlegen).


Lykke til!
Sist endret av Darko; 27. oktober 2015 kl. 14:56.
Absinensene dine er psykosomatiske symptomer, dvs. ikke av fysisk somatisk årsak. Du kan dog få somatiske symptomer på grunn av psyken. Lærer du deg å akseptere den nye sinnstilstanden din vil også alt av abstinenser forsvinne. Det er ikke som fysisk avhengighetskapende rusmidler. Prøv bare å aksepter at sånn er det visst å være edru igjen, det er faktisk ikke så ille! Håper du klarer det, og gratulerer med lederstilling. Hilsen Relevant. God uke!
Sist endret av Relevant; 27. oktober 2015 kl. 22:29.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Absinensene dine er psykosomatiske symptomer, dvs. ikke av fysisk somatisk årsak. Du kan dog få somatiske symptomer på grunn av psyken. Lærer du deg å akseptere den nye sinnstilstanden din vil også alt av abstinenser forsvinne. Det er ikke som fysisk avhengighetskapende rusmidler. Prøv bare å aksepter at sånn er det visst å være edru igjen, det er faktisk ikke så ille! Håper du klarer det, og gratulerer med lederstilling. Hilsen Relevant. God uke!
Vis hele sitatet...
Weed er fysisk avhengighetsskapende om man holder på lenge nok. Kaldsvetting og angst har forekommet hos meg når jeg har prøvd å slutte to ganger. Jeg vet nå at angsten er kjemisk/fysisk så jeg ignorerer den. Er på 14. dagen nå, og de verste symptomene har gitt seg, mens psyken min har vært konstant og konsekvent.

Om forskning sier at marijuana ikke er fysisk hektende er de nødt til å ta feil.
Sitat av Toaru Vis innlegg
Weed er fysisk avhengighetsskapende om man holder på lenge nok. Kaldsvetting og angst har forekommet hos meg når jeg har prøvd å slutte to ganger. Jeg vet nå at angsten er kjemisk/fysisk så jeg ignorerer den. Er på 14. dagen nå, og de verste symptomene har gitt seg, mens psyken min har vært konstant og konsekvent.

Om forskning sier at marijuana ikke er fysisk hektende er de nødt til å ta feil.
Vis hele sitatet...
Det at du opplever kaldsvetting og angst behøver ikke bety at symptomene er somatisk betinget. Jeg tror de fleste, inkludert meg selv, har opplevd dette etter å ha kuttet ut etter lang tids bruk, men jeg tror fortsatt dette sitter mellom ørene og ikke er en ren fysisk reaksjon.
Det kan også ha sammenheng med nikotin. Det er flere faktorer.

Har selv opplevd denne svettinga og søvnløsheta men det er en forbigående fase og det har ikke skjedd de siste åra.
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Det kan også ha sammenheng med nikotin. Det er flere faktorer.
Vis hele sitatet...
Som du sier så kan nikotin og andre faktorer spille inn, men en som røker rent uten tobakk kan også oppleve kaldsvette ved slutt.

Cannabis har anti-kolinerge effekter, en av disse effektene er å redusere svette. Røker man mye, er man mye påvirket som fører til mindre svetting. I overgangen fra å være påvirket mye i en periode, til å være edru så begynner man å svette normalt igjen. Mange som slutter å røke opplever kaldsvette som abstinens, men jeg tror kroppen svetter normalt og at det heller er brukeren som ikke har kjent svette på lenge pga stort cannabisbruk.

Røker man ofte bør man ha hyppige pauser, så man får kjent på kroppens både behageligheter og ubehageligheter i edru tilstand.
Sist endret av RosaElefant; 28. oktober 2015 kl. 12:48.
Sitat av mdmafreak Vis innlegg
Skal også sies at jeg får store abstinenser i form av søvnløshet, kvalme, hodepine, hetetokter(må ha med skift på jobb), svimmelhet, og rastløshet.

Noen som har noen smarte råd?
Vis hele sitatet...
Kjenner meg igjen i en del her, har så og si selv, røyket vær dag siste 2 årene, totalt i 6 år.

Det har blitt noen dager og en sjelden gang en uke uten røyk.
Svettingen er værst på natten, våkner vær natt første uken ca 2 timer
etter jeg til slutt greier å sovne, av at puten, madrassen, dynen og alt annet er klissvått, og kroppen er iskald. Pleier å skifte dyne så sovner jeg etterpå.

Gjelder å drikke mye vann da, både før man legger seg og når man står opp.

Lykke til!
Takk for alle gode råd!

Er snart på dag 3 nå, merker at svettingen begynner å ta seg opp(spesielt om natten), har mye hodepine og en følelse av utmattelse, men fortsatt happy og uten noen form for psykiske belastninger enda iallefall, og det fikk jeg heller ikke forrige gang heldigvis.

Sov ca 20-30 min første natten, klarte aldri å sovne, men duppa av en gang. Natt nummer 2 fikk jeg inn 30-40 min søvn, litt lenger dupp denne gangen, dette skjedde også forrige gang, og da fikk jeg 4 timer natt nummer 3, så satser på det samme nå!

Problemet mitt er spesielt søvnen pga nattingsen, for jeg tok nok neppe vanlige nattingser, jeg tok nattings for deretter å legge meg til å sove etter 5-10 min, så er ikke rart hodet mitt sliter med å sove uten, men har heldigvis aldri hatt søvnproblemer før, så innen en uke er nok det værste over.

Du som påstod lenger opp her at abstinensene er psykiske har tydeligvis aldri røyket 6-10 bonghits hver eneste dag over en lengre periode.
Det er ikke nikotinen jeg reagerer på ettersom jeg ikke bruker nikotin i bonghits, kun når jeg ruller, og det er kun når jeg skal røyke med andre folk, og jeg snuser i tillegg, so it makes 0 sense.

Det som er litt spesielt er at selv om jeg ikke sover de første nettene, så føler jeg meg MYE klarere allerede en natt uten røykings, og jeg merker intelligensen og den kreative delen av meg øker vanvittig fort, noe som gir meg en GOD motivasjon til å fortsette pausen, og tror det har noe med at jeg slipper de psykiske belastningene i form av ensomhet, deppa etc som er nevnt.
Sist endret av mdmafreak; 29. oktober 2015 kl. 19:59.
Litt på kanten tips, men noe jeg har hatt meget god erfaring med.

Om du er åpen for det, skaff deg noen få' gram med sopp(flein eller cubensis) og prøv deg frem med microdosing* i dagene du nå skal slutte.
Jeg har i det siste eksperimentert litt med dette, ikke i sammenheng med røykepause/slutt men heller for og løste humør og sinn til ett høyere stadie. Har røyket hver dag i det siste for så å gå brått tom uten mulighet for og fikse på ett par dager. Fikk da noe jeg vil beskrive som kraftige abstinenser i form av søvnmangel, appetitt, kroppstemperatur, humør og energi.
3. dagen våknet jeg uten for store abstinenser men valgte ta en lite microdose* med fleinsopp, kun for og få litt energi og humørløft igjennom dagen. Jeg merket fort at abstinensene forble minimale igjennom hele dagen og delvis utover natten.
Tenker for meg selv at jeg kommer til og bruke dette i fremtiden når jeg skal ta pauser fra røyking i tillegg til alle de andre forslagene i tråden her.

Om noen velger og teste dette så ønsker jeg dere lykke til og håper dere slipper en kjip uke.

*MERK: En microdose for de som ikke vet jeg en meget liten dosering av psykedelisk stoffer som lsd eller sopp i så liten grad at man ikke merker noe form for visuelle endringer i synsfelt. En dose med f.eks sopp(cubensis) kan være så liten som 50mg altså 0,050g( normal soppdose fra 1g)

Se her for mer info:
https://www.youtube.com/watch?v=UGxSZqTZVaU
Sitat av mdmafreak Vis innlegg
Du som påstod lenger opp her at abstinensene er psykiske har tydeligvis aldri røyket 6-10 bonghits hver eneste dag over en lengre periode.
Det er ikke nikotinen jeg reagerer på ettersom jeg ikke bruker nikotin i bonghits, kun når jeg ruller, og det er kun når jeg skal røyke med andre folk, og jeg snuser i tillegg, so it makes 0 sense.
Vis hele sitatet...

Plagene du beskriver er fyiske ja, det tror vi alle på. Men det betyr ikke automatisk at det er på grunn av en fysisk avhengighet. En rekke psykiske tilstander, de fleste faktisk, kan fremkalle fysiske reaksjoner.