Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2286
Sjefen min har sluttet å kjøre lønn på seg selv. Isteden utbetales lønnen hans til en venn eller slektning av ham, som så overfører mesteparten tilbake til ham.

Jeg antar han gjør dette for at han selv skal føres opp med lavere inntekt og dra fordelene av det, men kan jeg ta ham på dette på noen måte? Er det noen instans jeg kan varsle?

Og er det strengt tatt ulovlig i det hele tatt?

Håper på hjelp og takker for ethvert svar.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Å fuske med skatten er ulovlig og bøtes med tilleggsskatt og- eller fengsel. Hvis du er sikker på din sak kan du sende inn et anonymt tips til skatteetaten. Beskriver du situasjonen godt er sjansen stor for at de utfører et bokettersyn, og sjefen din får sin fortjente straff.

Jeg hadde ikke nølt. Godt observert!
Hvordan bedrift jobber du i??? om dette er komplett.no, rema eller noe andre store bedrifter, meld idioten! Lite selskap hvor du trives, ikke tenkt tanken! Du kan dra masse benefits ut av dette, evt blackmail om du liker kontroll! Posten Norge er utsatt for noe sånt...

Merk dette, tives du så se rundt loven! ikke alltid gresset er grønnere på andre siden!
Sist endret av justastonedhuman; 31. mai 2015 kl. 02:15.
Enig med KaiN!

Om dette er en bedrift som ikke er større en at alle kjenner alle, ville eg tenkt meg om. Men om det er en mellomstor bedrift, så hadde eg klart sendt inn tips!

Men visst du vet at sjefen snylter på skatten, kanskje sjefen også vet at du vet at han snylter på skatten?
Han kan også gjøre dette for å bedre inntektsgrunnlaget for den andre personen slik at vedkommende får sykepenger eller dagpenger.

Synes ikke du skal anmelde men passe dine egne saker - og heller bruke dette til din fordel senere, i feks. lønnsforhandlinger.
Uvaksinert 👍
Sitat av zeast Vis innlegg
Han kan også gjøre dette for å bedre inntektsgrunnlaget for den andre personen slik at vedkommende får sykepenger eller dagpenger.

Synes ikke du skal anmelde men passe dine egne saker - og heller bruke dette til din fordel senere, i feks. lønnsforhandlinger.
Vis hele sitatet...
Jepp, mange som plutselig har ansatt kone/kjæresete når hun har blitt gravid for å dra ut mer penger av fellesskapet. Men mange som kjører elbil også, men forskjellen er jo at det er lovlig snylteri. Men bør man som privatperson egentlig tenke på om snylteriet er lovlig eller ikke? Hvorfor skal vi følge de lover og regler som er lagd til punkt å prikke når man tillater lovlig snylteri? .
Sist endret av daffe; 31. mai 2015 kl. 10:33.
Tror du bør tenke deg godt om før du evt. varsler. Er dette en jobb du kan tenke deg å fortsette i? Hvordan er forholdene der du bor og jobber? Tenker på at om det er små forhold der "alle vet alt" så kan du ende opp med å få problemer med ny jobb - varsler er for noen mennesker det samme som sladrehank.

Hvilken størrelse er det på bedriften? Er det en liten bedrift kan jo resultatet i verste fall bli manglende oppdrag og konkurs om kundene snur selskapet ryggen når det blir kjent at sjefen "er en luring".

Generelt er jeg ikke for å bry seg særlig om hva andre gjør, og jeg pleier å tenke at de fleste av oss heller skulle feid for sin egen dør og ikke vært så opptatt av hva andre gjør. Men i denne saken er det ikke like enkelt. Her føler jeg sjefen din driver med noe snusk som sannsynligvis vil bidra til å ta penger fra fellesskapet. Og det synes jeg ikke er greit.

På den annen side så kan det være grunner du ikke kjenner til som gjør at han fører lønn på denne måten som ikke blir et angrep på velferdsstaten. Kanskje sjefen har gjeldsproblemer, eller whatever.

Dilemmaet ditt blir jo at om du varsler så vet du ikke sikkert hva som blir konsekvensene - om du ikke varsler så kan det være at du indirekte gir ditt bifall til å stjele fra fellesskapet.