Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1268
Heisann! Jeg jobber i et skianlegg som selger forskjellige typer heiskort. For eksempel har vi noen typer kort som går på hele anlegget (kan kjøpes som dagskort, 3 timer etc) også har vi eget heiskort for kun den lille barneheisen som har mye lavere pris. Dette kommer tydelig frem av våre prislister både på nett, plakater og på tavle over disken. Likevel er det til stadighet mennesker innom som kjøper heiskort til barna sine (for hele anlegget) og deretter kommer inn igjen og klager fordi de egentlig skulle ha kort til barneheisen. Dette blir som regel ganske kjipe situasjoner. Vi har lite retningslinjer på akkurat denne typen saker og det blir ofte vurdert på skjønn om kunden får pengene tilbake eller bare må aksepetere at de kjøpte feil type kort.

Hva mener dere om denne typen situasjoner? Har kunden noen rettigheter eller er de selv ansvarlige for å kjøpe riktig vare?
Med mindre det skaper store kapasitetsproblemer eller lignende for dere så synes jeg det vil være god kundeservice å la kundene bytte kort. En annen policy kunne jo være å gi kundene tilgodelapp på anlegget. Men noen rett har de nok ikke.
Uvaksinert 👍
Hei, kan jeg hjelpe deg? Ja, jeg skulle hatt 2 heiskort. Ok, til den store eller lille bakken?

Se, det er ikke så veldig komplisert å unngå slikt i det hele tatt. Synes vel egentlig at hvis dere selger feil kort til kunden så skulle det bare mangle om de ikke fikk byttet. Dere kan vel se om kortet er brukt i den store bakken så man kan sjekke om kunden prøver å lure dere.
Slik jeg ser det: Er "varen" ubrukt, altså at de enda ikke har stått på ski i bakken, så bør de få bytte uten problemer.
Men om de kommer tilbake noen timer senere, bør de ikke få bytte. Siden dere ikke har oversikt over hvilke bakker de har stått i.

Generelt så er det kundens ansvar å kjøpe korrekt produkt første gang.

Som legalize_it foreslår, med å få en "tilgodelapp" eller "Rabatt ved neste besøk"lapp, kan være en god ide. Da det vil kunne generere mer trafikk.
Det er ingen bytte eller returrett på kjøp gjort fra fast utsalgssted. Det er også et eget regelverk for billetter, som jeg er ganske sikker på at et heiskort vil falle inn under, ved salg utenfor fast utsalgssted eller ved fjernsalg. Men det er nok ikke relevant i dette tilfellet uansett.

Jeg syntes daffe sitt forslag var godt. Sannsynligheten for at kunden føler seg lurt eller i det hele tatt prøver å lure dere er svært liten hvis han allerede har fått spørsmål om han vil i den "lille eller store bakken". Hvis de ikke forstår hva det vil innbære vil de spørre, hvis ikke er de allerede klar over forskjellene.

Det er en uting at kunder får lov til å krangle seg til alt. Det setter presedens for hva de forventer andre steder og lager bare kvalme. Hvis dere tilbyr å bytte så ville jeg kun gitt en tilgodelapp med 6 mnd varighet.