Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2929
Heisann!

Har med jevne mellomrom småknegget av avisartikler fulle av mennesker som har blitt lurt til å dele kredittkortinfo, eller sendt penger til rike, avdøde onkler i Nigera. Men i kveld var det min tur til å gå fem på.

La ut en annonse på finn.no på en laptop. Fikk etter noen timer en sms fra et utenlandsk nummer som ba meg kontakte på mail ang. laptopen. Dette gjorde jeg, og personen viste seg å være en hyggelig type som ville sende en laptop til sønnen som studerer i Sverige og betale fra sin bank i Canada. Han godtok prisen, som var relativt stiv, uten å nøle og ba om å få tilsendt info for betaling:

"NAME ON ACCOUNT :
BANK NAME :
BANK CITY :
IBAN ACCOUNT NUMBER :s
YOUR CELL PHONE NUMBER :
ITEM TO SELL :".

Uten å tenke særlig langt ga jeg han denne infoen og bekreftet at jeg ville sende laptopen når betalingen var i orden. Ser i ettertid at det virket litt for godt til å være sant, i alle fall når telefonnummeret tilsynelatende stammer fra en region i Karibia. Det spørsmålet jeg nå sitter igjen med er om det er noen reell sjanse for at denne personen klarer å tappe meg for penger på noen måte? Har jeg oppgitt nok info til dette?

Var heldigvis lur nok til å gi kontonummeret til brukskontoen, som for øyeblikket er relativt tom
Først og fremst, nei. "Svindleren" trenger mer info for å kunne gi deg økonomisk skade.
Om du derimot hadde gitt ut bankid passord, pinkoder etc.. Da ville du vært en større fjott!

Lekse for leif
Den informasjonen er ikke nok, men svindlere utnytter forskjellige metoder hvor de forvirrer offeret sitt.
Det kan godt hende at "scammeren" håpet på at du ville gi han kredittkort detaljer.
Sitat av P3rn Vis innlegg
..La ut en annonse på finn.no på en laptop. Fikk etter noen timer en sms fra et utenlandsk nummer som ba meg kontakte på mail ang. laptopen. Dette gjorde jeg, og personen viste seg å være en hyggelig type som ville sende en laptop til sønnen som studerer i Sverige og betale fra sin bank i Canada. Han godtok prisen, som var relativt stiv, uten å nøle og ba om å få tilsendt info for betaling..
Vis hele sitatet...
Understreker typiske kjennetegn på svindel.
Men lett å gå fella, hvis man er litt følelsesmenneske i tillegg
Ser man bort fra mobilnummer og item to sell (Som han helt klart kunne oppdrive selv).
Og bytter ut "name on account" to "account-number". Så er resten informasjon han må ha for å kunne overføre penger til deg.
Dette likner på en typisk PayPal-scam, hvor svindleren enten lager falske kvitteringer for overførsel, eller overfører penger for så å trekke dem tilbake.

Det er absolutt ingen grunn til at noen fra Canada skal kjøpe en laptop i Norge som skal sendes til Sverige.
Denne svindelen går sannsynligvis ut på at han vil generere noen dokumenter som viser at betalingen er klar, men frosset inn til videre på grunn av fraktproblemer. Deretter vil svindleren si han har satt over mer penger på betalingen da dette skal dekke frakten, og legge ved dokumenter som backer opp dette. Han ber deg deretter om å betale et fraktselskap for frakt, siden han tross alt har gitt deg dokumentasjon på at han har satt over fraktpenger for deg. Går du på dette betaler du penger til et "fraktselskap," og du hører aldri noe igjen. Er du skikkelig dum/uheldig sender du også varen før du finner ut at sjekken/paypal-utskriften/bankutskriften er falsk og det aldri kommer noen penger.

Du trenger med andre ord ikke være bekymret for infoen du har gitt så langt.
P3rn
P3rn's Avatar
Trådstarter
37 4
Takk for svar, alle sammen! Betryggende å vite at jeg ikke har gitt fra meg noe som kan brukes. Kommer selvfølgelig ikke til å sende verken penger eller laptop
Har du hørt noe fra denne personen idag? Gi oss update, jeg ble nysgjerrig
P3rn
P3rn's Avatar
Trådstarter
37 4
Oppdatering!

Har ikke nevnt ovenfor kjøper at jeg aner ugler i mosen. Fikk i dag tidlig mail:
" I have just completed the Payment of the Laptop and i am sure you have received the confirmation page of the payment from my BANK regarding the Payment and if the confirmation email is not in your inbox you can also check your junk.. Because the copy of the payment sent to me as well goes to Junk. Kindly get the Laptop ship as soon as possible. Kindly mark the box gift when you filling the paper at the posten office and reduce the Value of the Laptop to 500 NOK. This is to avoid custom charges in Sweden Ok."

Engelsken har definitivt blitt mindre avansert enn i første mail. Svarte at jeg ikke hadde mottatt noen mail fra noen bank, og fikk to ganger svar som ba meg sjekke på nytt. Mailene skal visstnok være fra "Standard Bank". Dette er jo åpenbart ganske fishy, men lurer på hva denne personen ønsker å få ut av denne "handelen". Har ikke mottatt noen adresse jeg skal sende pakken til, selv om jeg faktisk ba om det i en tidlig mail. Har ikke svart ytterligere etter den siste mailen som ba meg sjekke igjen etter mail fra banken. Regner med at han tar kontakt igjen.
Sist endret av Provo; 5. november 2014 kl. 20:14.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har han fått ditt kontronummer da?
Dette må han jo ha =)
Kan du ikke bare send han en pakke med gårsdagens VG og tollklarere den til typ 12000 så mottakeren får en momsregning på 3000kr fra den svenska tullen?
Mekelig å tenke på at silroad kunne ha escrot accounts men det blir for vanskelig for finn.no og paypal. Bare sier.
Sitat av sth Vis innlegg
Kan du ikke bare send han en pakke med gårsdagens VG og tollklarere den til typ 12000 så mottakeren får en momsregning på 3000kr fra den svenska tullen?
Vis hele sitatet...
Eller noe i stil med klassikern p-p-p-powerbook: http://knowyourmeme.com/memes/events/p-p-p-powerbook