Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 14021
Jeg har en søster som sliter med narkotika . , jeg vet hvor hun er å ruser seg ( hvem leilighet osv)

har Politiet Ressurser til å dra dit? hvis jeg ringer og tipser om narkotikamissbruk i leiligheten ?

Noen som har erfaringer ?
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Det er vanskelig å si i forhold til hvor du bor i landet, og om politiet har andre prioriteringer. Ta kontakt og meld fra, så finner du ut
Hvorfor ikke bare ringe?
Hva vil hjelpe med at du ringer politiet?

Hun vil bli forbanna på deg. Hun vil få en bot. Hun vil få noe på rullebladet. Det er andre steder du kan søke hjelp til søsteren din enn politiet. Vil hun ikke slutte selv, så gjør du saken bare verre om du ringer politiet.
Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
Hva vil hjelpe med at du ringer politiet?

Hun vil bli forbanna på deg. Hun vil få en bot. Hun vil få noe på rullebladet. Det er andre steder du kan søke hjelp til søsteren din enn politiet. Vil hun ikke slutte selv, så gjør du saken bare verre om du ringer politiet.
Vis hele sitatet...
Har selvsagt prøvd men det er noen narkomane gutter som har en slags makt over hun , så da er valget 1 ringe politiet 2. Banke dem opp.. noe jeg ikke vil da jeg ser helst at rullebladet mitt er rent.

Så ringer dem i morgen
Sist endret av SleggeFett; 7. februar 2014 kl. 03:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du bør nok tenkte deg godt om før du gjør der ja.. Er forskjell på om søstra di bare røyker litt cannabis iblant, og sprøyter- ymsepiller (legemiddelpiller).

Som sagt så finnes det mange bedre og mer effektive ting å foreta seg...
Sist endret av tetragrammaton; 7. februar 2014 kl. 03:14.
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
Du bør nok tenkte deg godt om før du gjør der ja.. Er forskjell på om søstra di bare røyker litt cannabis iblant, og sprøyter og piller (legemiddelpiller).

Som sagt så finnes det mange bedre og mer effektive ting å foreta seg...
Vis hele sitatet...
Er nok litt sterkere saker enn hasj dessverre
Tviler sterkt på at gjør situasjonen noe bedre, men heller verre. Din søster er tydeligvis narkoman. Det er ikke guttene som har noen makt over din søster, men dopet. Du støter henne heller mer bort fra deg og din familie blander du inn politiet.

Ringer du politiet så vil hun havne på ei glattcelle i morgen tidlig med ei bot på flere 1000 kr. Noe som ikke vil gjøre det lettere for henne den dagen hun finner motivasjon til å slutte med sitt eget rusmisbruk. Jeg kan godt forstå at du er frustrert, men politiet gjør ikke din søster noe godt.

Så lenge hun ikke vil slutte selv så kan du egentlig ikke gjøre annet enn vise forståelse og støtte i de situasjonen hun har behov for det. Hun har behov for et ok forhold til familien den dagen hun vil slutte.
Du ringer faen ikke politiet, din idiot.
Du kontakter en rehabiliteringsklinikk, som f.eks. Mestringshusene eller Vangseter og spør om hva du kan gjøre. Forklar HELE situasjonen til punkt og prikke.

DU RINGER FAEN IKKE POLITIET!!!!!!!
ArbeidsledigProletar
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
Jeg har en søster som sliter med narkotika . , jeg vet hvor hun er å ruser seg ( hvem leilighet osv)

har Politiet Ressurser til å dra dit? hvis jeg ringer og tipser om narkotikamissbruk i leiligheten ?

Noen som har erfaringer ?
Vis hele sitatet...
Ja, GJØR DET, GJØR DET GJENNOMFØR DET!
Du kommer serriøst til å bli ansett av henne som det beste mennesket i verden etter at du har fått henne inn i systemet, hun kommer til å elske deg etter at hun har måttet sitte i et trangt rom på en tynn madrass med sånn "gymmadrasstrekk" som klistrer seg til ryggen i mange timer. Og etterpå må betale en bot eller kanskje måtte pisse på glass i månedsvis.

Sitat av SleggeFett Vis innlegg
Har selvsagt prøvd men det er noen narkomane gutter som har en slags makt over hun , så da er valget 1 ringe politiet 2. Banke dem opp.. noe jeg ikke vil da jeg ser helst at rullebladet mitt er rent.

Så ringer dem i morgen
Vis hele sitatet...
Jeg liker også hvordan du ser å banke opp de guttene som et reelt alternativ, men siden du har så ren en vandel så kan du ikke det, er vel LANGT bedre å påføre din søster det du selv frykter. HYKLER

Er du gammal egentlig? 14? Så vanvittig lite gjennomtenkt. Snakk med henne, hennes liv. Snakk med foreldre.

Det meste er egentlig bedre enn å ringe politiet.
Sist endret av Batabusa; 7. februar 2014 kl. 04:46.
Du må støtte din søster, det er det man gjør for familien sin. Ringer du politiet og lager vanskeligheter for henne er sjansen stor for at hun ikke vil ha noe mer med deg å gjøre. Ring som det er skrevet om her før, til rus telefonen, blåkors eller andre som har mer erfaring en deg på dette området. Du trenger rådgivning og hjelp til hvordan å forholde seg til et så vanskelig problem, og selvfølgelig er du bekymret for søsteren sin som driver med rus.
Bare ikke fuck opp dette.
Ønsker deg lykke til med søsteren din :-)
Som regel kan du ikke få noen ut av rusbruk før de er moden for det selv.

Skal du virkelig tyste på søsteren din? På din egen familie?
Politiet kommer ikke til å gjøre en dritt for å hjelpe henne, de kommer til å låse henne inne i noen timer og snakke nedsettende til henne, gi henne en bot hun kanskje ikke kan betale som kommer til å balle på seg til en stor gjeld, og gi henne et rulleblad som utelukker henne fra mange jobber den dagen hun skal bli en del av samfunnet igjen.

Dette tar dem en halv dag, så er hun ute på gata igjen med gjeld og rulleblad. Tenk nøye gjennom om du tror det hjelper.
Sist endret av Ramaskrik; 7. februar 2014 kl. 08:53.
Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Du må støtte din søster, det er det man gjør for familien sin. Ringer du politiet og lager vanskeligheter for henne er sjansen stor for at hun ikke vil ha noe mer med deg å gjøre. Ring som det er skrevet om her før, til rus telefonen, blåkors eller andre som har mer erfaring en deg på dette området. Du trenger rådgivning og hjelp til hvordan å forholde seg til et så vanskelig problem, og selvfølgelig er du bekymret for søsteren sin som driver med rus.
Bare ikke fuck opp dette.
Ønsker deg lykke til med søsteren din :-)
Vis hele sitatet...
Har støttet henne lenge nå og gjort veldig mye . , så jeg tenkte at hun kunne få oppleve konsekvensene av rusmissbruk , skjønner ikke hva hun ser i dem tafatte narkisene hun er hos , prøver først å oppsøke leiligheten etterpå i dag før jeg ringer Politiet
Oppdater oss etter besøket SleggeFett.

Lykke til!
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
Har støttet henne lenge nå og gjort veldig mye . , så jeg tenkte at hun kunne få oppleve konsekvensene av rusmissbruk , skjønner ikke hva hun ser i dem tafatte narkisene hun er hos , prøver først å oppsøke leiligheten etterpå i dag før jeg ringer Politiet
Vis hele sitatet...
Det er flott at du har støttet søsteren din lenge nå. Å være i familie og så nært med en rusmisbruker er slitsomt og energikrevende. Ikke legg noe til rette for din søster ved å gi henne penger. Om du vil gi henne noe gi henne mat.

Jeg er ganske sikker på at hun ikke vil klare å se konsekvensen av sitt eget rusmisbruk før det begynner å gå utover henne selv, fks begynner å bli sliten av livet hun lever og andre problemer som følger med.

Nå kjenner ikke jeg hennes historie, men min start var bla av mange sviktende venner som utnyttet meg og plutselig ble jeg veldig ensom når jeg måtte si nei til å hjelpe enda mer. Naboen hadde rassia og noen dager senere gikk jeg opp for å høre om en bønne. Plutselig hadde jeg ihvertfall noen jeg kunne gå til. Nå var ikke disse så tunge rusmisbrukere og vi hadde det både morsomt og sosialt.
Poenget er; har du tenkt noe over hvorfor din søster henger med disse tafatte narkisene? Har hun noe annet å fylle livet med og har andre rusfrie å henge med? Prat litt med din søster. Ofte kommer man lenger med omsorg og omtanke enn rassia og trusler.
Hold oss oppdatert !
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
Har støttet henne lenge nå og gjort veldig mye . , så jeg tenkte at hun kunne få oppleve konsekvensene av rusmissbruk , skjønner ikke hva hun ser i dem tafatte narkisene hun er hos , prøver først å oppsøke leiligheten etterpå i dag før jeg ringer Politiet
Vis hele sitatet...
Det er ikke konsekvenser av rusmisbruk, men resultatet av et lovverk som virker mot sin hensikt og ikke tjener oss folket noe som helst, gjør rusbrukere på flere måter til kriminelle.

Jeg håper du ender opp med skikkelig juling hvis du tyster på din egen søster og resten av gjengen med rusmisbrukere som ikke har gjort deg en drit. Du trodde vel ikke du slipper unna så lett ved å gjøre noe så dumt uten å få noen følger av det? Men du skal vel være feig og ringe inn som anonym tenker jeg. Enten så gir du faen eller så står du for det du gjør, særlig når du ødelegger for din egen søster og så si alle her ber deg ikke gjøre det. Hva faen var vitsen å spørre her? Du har jo allerede gjort opp en mening.
Sist endret av Mexxy; 7. februar 2014 kl. 10:26.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Det er ikke konsekvenser av rusmisbruk, men resultatet av et lovverk som virker mot sin hensikt og ikke tjener oss folket noe som helst, gjør rusbrukere på flere måter til kriminelle.

Jeg håper du ender opp med skikkelig juling hvis du tyster på din egen søster og resten av gjengen med rusmisbrukere som ikke har gjort deg en drit. Du trodde vel ikke du slipper unna så lett ved å gjøre noe så dumt uten å få noen følger av det? Men du skal vel være feig og ringe inn som anonym tenker jeg. Enten så gir du faen eller så står du for det du gjør, særlig når du ødelegger for din egen søster og så si alle her ber deg ikke gjøre det. Hva faen var vitsen å spørre her? Du har jo allerede gjort opp en mening.
Vis hele sitatet...
dessverre så er jeg ikke redd for å tyste på noen narkomaner, få juling ? nå klarer jeg å beskytte meg selv og kan garantere at min vennekrets er mye større enn narkisene sitt.. det er snakk om narkiser av nederste rang ..

Og heldigvis har vi lov til å beskytte oss hvis det kommer en taper av narkoman på døra...

Har ikke helt gjort opp min mening, men fleste som svarer ikke tyst osv her er jo på god vei til å bli narkomane selv .

I min verden så er vi ikke redd for narkomaner
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
Og heldigvis har vi lov til å beskytte oss hvis det kommer en taper av narkoman på døra...
Vis hele sitatet...
Nja, det eneste du omtrent har lov til å gjøre er å løpe fra personen, med mindre du er sperret inne i et rom.
Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Det er flott at du har støttet søsteren din lenge nå. Å være i familie og så nært med en rusmisbruker er slitsomt og energikrevende. Ikke legg noe til rette for din søster ved å gi henne penger. Om du vil gi henne noe gi henne mat.

Jeg er ganske sikker på at hun ikke vil klare å se konsekvensen av sitt eget rusmisbruk før det begynner å gå utover henne selv, fks begynner å bli sliten av livet hun lever og andre problemer som følger med.

Nå kjenner ikke jeg hennes historie, men min start var bla av mange sviktende venner som utnyttet meg og plutselig ble jeg veldig ensom når jeg måtte si nei til å hjelpe enda mer. Naboen hadde rassia og noen dager senere gikk jeg opp for å høre om en bønne. Plutselig hadde jeg ihvertfall noen jeg kunne gå til. Nå var ikke disse så tunge rusmisbrukere og vi hadde det både morsomt og sosialt.
Poenget er; har du tenkt noe over hvorfor din søster henger med disse tafatte narkisene? Har hun noe annet å fylle livet med og har andre rusfrie å henge med? Prat litt med din søster. Ofte kommer man lenger med omsorg og omtanke enn rassia og trusler.
Hold oss oppdatert !
Vis hele sitatet...
har pratet mye med min søster og hjelpet henne på alle mulige måter , selvsagt aldri gitt henne penger men rett som det er kjøpt en gave og tatt henne med på turer osv. Hun har det bra sammens med familien sin men så får hun noen tekstmeldinger og blir borte noen dager å kommer hjem trist og utkjørt.
De narkisene driter jo i om dem ødelegger livet hennes ,
har spurt henne om hvorfor men hun svarer bare at hun vet ikke hva som skjer med henne når hun drar !

Jeg skulle liksom skjønt det hvis det var noen kjekke gutter men dette er slitne eldre narkomane som ikke har utseende med seg.

Jeg har brukt veldig mye av min tid på henne , hjelpet henne hver gang og alltid ordnet opp i rotet hennes , derfor har hun aldri fått noen ordentlige konsekvenser av russmisbruket sitt utenom at hun blir mentalt skakkskjørt..

Derfor tenkte jeg at hvis gun ble tatt av politiet så får henne kansje opp øynene sine

Sitat av SkittenKanyle Vis innlegg
Nja, det eneste du omtrent har lov til å gjøre er å løpe fra personen, med mindre du er sperret inne i et rom.
Vis hele sitatet...
tja kommer dem på døra mi og truer meg evnt med noen sinna sms eller tlf så har jeg rett til å forsvare gitt
Sist endret av SleggeFett; 7. februar 2014 kl. 10:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
dessverre så er jeg ikke redd for å tyste på noen narkomaner, få juling ? nå klarer jeg å beskytte meg selv og kan garantere at min vennekrets er mye større enn narkisene sitt.. det er snakk om narkiser av nederste rang ..

Og heldigvis har vi lov til å beskytte oss hvis det kommer en taper av narkoman på døra...

Har ikke helt gjort opp min mening, men fleste som svarer ikke tyst osv her er jo på god vei til å bli narkomane selv .

I min verden så er vi ikke redd for narkomaner
Vis hele sitatet...
Hvis du er så jævla tøff, så møter du opp personlig, presenterer deg på høflig vis og forklare at du vil ha en liten prat med søsteren din. Det er faktisk mennesker vi prater om. Hvis de begynner å bli vanskelig, så får du vise hvem som bestemmer. For du sa rett ut de ikke er redd disse narkisene? Eller? Du har vel ikke noe problem når du er så tøff som du fremstår, og det er jo snakk om din egen søster.

Hvis ikke, så synes jeg bare du skal holde kjeft.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hvis du er så jævla tøff, så møter du opp personlig, presenterer deg på høflig vis og forklare at du vil ha en liten prat med søsteren din. Det er faktisk mennesker vi prater om. Hvis de begynner å bli vanskelig, så får du vise hvem som bestemmer. For du sa rett ut de ikke er redd disse narkisene? Eller? Du har vel ikke noe problem når du er så tøff som du fremstår, og det er jo snakk om din egen søster.

Hvis ikke, så synes jeg bare du skal holde kjeft.
Vis hele sitatet...
Det kan jeg godt gjøre men da vet jeg at det garantert blir litt action.., og at det ender opp med at jeg truer meg inn i leiligheten og da ringer nok dem feige narkisene politiet..
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Jeg liker også hvordan du ser å banke opp de guttene som et reelt alternativ, men siden du har så ren en vandel så kan du ikke det, er vel LANGT bedre å påføre din søster det du selv frykter. HYKLER
Vis hele sitatet...
Så du mener at en person som vil si ifra om noe ulovlig til politiet er en hykler, om han ikke vil gjøre noe ulovlig selv? Det er det dummeste jeg har hørt.

Er forsåvidt enig i at det nok ikke kommer til å komme noe særlig godt utav å ringe politiet. Slik jeg skjønner det begynner TS å bli ganske desperat, og skjønner at en bror er villig til å gjøre mye for at søsteren skal ut av narkohelvetet. Men jeg tror nok at han bør prøve andre midler først, kanskje ikke vold, men hva med å snakke med gamle venner av søsteren, og høre om de kan hjelpe?
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
Og heldigvis har vi lov til å beskytte oss hvis det kommer en taper av narkoman på døra...
Vis hele sitatet...
Måtte det gå deg alt gått i livet og at du ikke kom ut for noe som helst. Søsteren din er jo en av disse taperene.


Sitat av SleggeFett Vis innlegg
Har ikke helt gjort opp min mening, men fleste som svarer ikke tyst osv her er jo på god vei til å bli narkomane selv .
Vis hele sitatet...
Her gidder vi å prøve å komme med forslag å hjelpe deg, også er du bare et rasshøl? For min del varte det ca 3 år og er 17 år siden, jeg har egen familie, bolig og jobb, jeg kan sitte bedre i det enn deg. Men takk for at du ga meg en god latter! Tipper de aller fleste her på forumet også fikk seg en god latter. Jeg mistet også plutselig lysten til å hjelpe deg mer.

Sitat av SleggeFett Vis innlegg
I min verden så er vi ikke redd for narkomaner
Vis hele sitatet...
Fint, tenker at du hadde trengt litt juling, så bare ring og bevis det.

Men hold oss oppdatert, da :-)
__________________
:-)
Sist endret av Huttetutta; 7. februar 2014 kl. 12:40.
ArbeidsledigProletar
Sitat av jagunnar Vis innlegg
Så du mener at en person som vil si ifra om noe ulovlig til politiet er en hykler, om han ikke vil gjøre noe ulovlig selv? Det er det dummeste jeg har hørt.

Er forsåvidt enig i at det nok ikke kommer til å komme noe særlig godt utav å ringe politiet. Slik jeg skjønner det begynner TS å bli ganske desperat, og skjønner at en bror er villig til å gjøre mye for at søsteren skal ut av narkohelvetet. Men jeg tror nok at han bør prøve andre midler først, kanskje ikke vold, men hva med å snakke med gamle venner av søsteren, og høre om de kan hjelpe?
Vis hele sitatet...
Nei. Jeg sier han er en hykler når GRUNNEN til at han ikke vil gjøre det er ikke at det er et problem for han at det er ulovlig, men at han vil få vandel.
Han skrev spesifikt at det var fordi han ville få vandel og ikke at det var fordi det var ulovlig. Han har gjentatt dette flere ganger i tråden. at han er villig til å ty til vold mot narkisene som han ikke liker. Hadde han sagt, nei, jeg tyr ikke til vold, det er ulovlig.

Heller enn nei, jeg kan ikke banke dem fordi jeg har ren vandel.

Du skjønner forskjellen, ikke sant?

Til TS:
Og spar oss for tøffingpraten, når alt kommer til alt hadde du nok stoppa i døra hadde de nekta deg.

Som allerede nevnt, de er mennesker som sannsynligvis ikke ønsker å ødelegge søstra di. De er sikkert ikke så kjipe som du skal ha det til, alle innleggene dine oser av fremmedfrykt, sannsynligvis der på grunn av at du ikke vet hvem/hva du prater om.

Er det i Trondheim, så kan jeg gå så langt som at om det betyr at du holder det testohelvettet ditt i ro, så kan jeg bli med å prate for deg, løse dette.

Jeg lover at dette kan løses med en vennlig prat, og vil ikke søstra di være med deg hjem, så er det hennes avgjørelse, ikke din. Det er hennes liv, om du vil anmelde henne, sikkert greit det. Hun taper på det og du taper også på det, men du får jo utøvd litt makt over henne og vist hvor flink en bror du er.

Hvis dette skjer håper jeg for din del at hun er ganske kul og ikke avskriver deg permanent. Det hadde jeg gjort.
Det virker som du mener vold eller politiet er eneste utvei. Det jeg hadde gjort er å dra over dit når din søster ikke er der. Vær fly forbanna(helt psyko) uten å bruke vold. Be de om å holde seg unna søsteren din ellers kommer du tilbake.
Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Måtte det gå deg alt gått i livet og at du ikke kom ut for noe som helst. Søsteren din er jo en av disse taperene.




Her gidder vi å prøve å komme med forslag å hjelpe deg, også er du bare et rasshøl? For min del varte det ca 3 år og er 17 år siden, jeg har egen familie, bolig og jobb, jeg kan sitte bedre i det enn deg. Men takk for at du ga meg en god latter! Tipper de aller fleste her på forumet også fikk seg en god latter. Jeg mistet også plutselig lysten til å hjelpe deg mer.



Fint, tenker at du hadde trengt litt juling, så bare ring og bevis det.

Men hold oss oppdatert, da :-)
__________________
:-)
Vis hele sitatet...
vel dette er sprøytenarkomane, min søster er ikke enda en av disse taperne men er på god vei. når du er en narkoman så er du en taper i samfunnet sånn er det bare , ikke sant min søster prøver hardt for å slutte men han ene narkomanen sender hu meldinger på sms /ringer , facebook og alle andre muligheter han har på å kontakte henne hver eneste dag ... mens han driver å lokker med gratis dop.. blokkerer hun nr sender han fra ett annet nummer..

Hatet mitt mot narkomane er forbeholdt de som driver å skal ødlegge min søster.. ikke alle narkomane er sånn d vet jeg
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Det virker som du mener vold eller politiet er eneste utvei. Det jeg hadde gjort er å dra over dit når din søster ikke er der. Vær fly forbanna(helt psyko) uten å bruke vold. Be de om å holde seg unna søsteren din ellers kommer du tilbake.
Vis hele sitatet...
Da kan det jo slå den veien at søstra blir hissig fordi han går bak hennes rygg mot hennes "venner" og prøver å ta fra henne de siste angivelige vennene hennes? Det kunne kanskje brent suppa litt det også.

TS, hvor gammel er du og søster?
Sist endret av Bruskork1; 7. februar 2014 kl. 13:28.
Uansett om du tyr til politi eller vold kommer det sikkert ikke til å hjelpe i det hele tatt, så hva er egentlig poenget? Og gjøre det kjipt for andre folk også søsteren din som du faktisk vil hjelpe.
For min del må du bare kjøre på, men jeg er nesten helt sikker på at det ikke blir noe happy ending.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Da kan det jo slå den veien at søstra blir hissig fordi han går bak hennes rygg mot hennes "venner" og prøver å ta fra henne de siste angivelige vennene hennes? Det kunne kanskje brent suppa litt det også.

TS, hvor gammel er du og søster?
Vis hele sitatet...
hun 20 jeg er 27
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Syns du har fått alt for lite kudos for at du virkelig engasjerer deg. Du skal ha credd av meg for det! For å svare på spørsmålet ditt, så er det å ringe politiet ingen god løsning. Det vil resultere i at hun får ekstra notater på rullebladet sitt (noe hun kan være foruten om du ikke ringer). Nå vet ikke jeg hvor oppegående hun er når hun tilbringer tid med deg, men det jeg ville gjort er å få henne bort fra det miljøet hun er i. Kanskje dere kan ta en biltur til et sted i Norge som dere begge liker? Tilbringe tid sammen, kanskje få hun i lag med de vennene hun hadde tidligere. Det å vise videoer av narkomane som er på kjøret kan også være lurt, - her på forumet ligger det mange videoer om du bare søker litt.

Du skriver at de hun omgis med er sprøytenarkomane. Da vil jeg oppfordre deg til å se reportasjen Leo Ajkic lagde da han tilbringte en hel dag med en sprøytenarkoman. Finnes to episoder, som du finner her:

http://p3.no/leo/sproytenarkoman-1/
http://p3.no/leo/sproytenarkoman-2/

Stå på, du vil ikke miste søsteren din..eller vil du?
Altså, hvis du ikke ser noen som helst annen utvei så ser jeg ingen problemer med å ringe politiet. Men det burde være siste løsning!

Drit i alle moralpreknene her, når det kommer til familie og rus så må man kanskje ta veldig vanskelige valg som kan bli sett ned på. Prøv å få henne inn på en avrusningsklinikk først, funker ikke det og hun absolutt ikke vil stoppe så ville ihvertfall jeg ringt politiet. Forklart for politiet at hun er en ung jente som nylig har blitt tatt inn i rusmiljøet og at du ikke vil se henne ødelegge livet sitt.

Bedre at hun er litt på glattcella og kanskje må pisse og få litt problemer med politiet enn at absolutt hele livet hennes blir ødelagt av rus.

Men jeg syns dog det virker som at du har et sterkt stigma mot folk som tar ulovlige rusmidler. Å røyke litt cannabis eller ta litt stimulanter i helgene gjør deg ikke til en "narkis". Så hvis det bare er snakk om at hun tar det i helgene feks så er det lureste å ta en prat med henne, men ikke vær han idioten som sier at hun ødelegger livet sitt pga litt rusbruk i helgen. Halve Norge stikker på fylla hver helg og de klarer seg rimelig fint, litt speed/cola feks i kun helgene er ikke spesielt mye verre så lenge man holder det til det.

Så les deg opp ordentlig på ting før du tar en sånn samtale med henne. Gjerne forklar hvordan du føler, men ikke snakk om at feks "hasj er narkotika som dreper deg" eller "en linje speed så er du avhengig for alltid!". Det er bare bullshit og det vet nok hun også.
Av en eller annen grunn klarer jeg ikke å ta den "Internet Tough Guy"-attituden din seriøst. Minner meg om en boler jeg kjente for en stund siden, 18-19 år og var verdens tøffeste dersom han hørte at noen slengte dritt, men lite handling om de kom opp i fjeset på ham. Tomme tønner ramler mest er det noe som heter.

Forøvrig; Du presterer å sette i bås et relativt stort antall "normale" mennesker med påstander om at "narkomane er tapere" - Narkotika kan anskaffes fra alt i fra Ali Baba på hjørnet i en liten zippybag til Dr. Nilsen i form av resept; Mitt poeng er at man finner 'narkomane' i alle samfunnsklasser- og trinn. Fullstendig oppegående narkomane advokater og eiendomsmeglere, lærere etc er en helt normal ting, men forskjellen er at deres foretrukkede gift kommer i en lovlig variant og med et patentert navn, og ikke som et utvannet råstoff. Verden er ikke så svart-hvit som du enten er blitt innbilt eller prøver å innbile oss.

For å komme tilbake til saken; Jeg kan ikke komme med nye punkter som ikke allerede er presentert, men i mine studiedager ble jeg alltid fortalt at repetisjon er nøkkelen for å lære, så jeg prøver å viderebringe dette prinsippet til deg. Nei, du går ikke til politiet. Hvorfor? Fordi hun vil med 99% sikkerhet legge deg for forakt. Du vil i hennes øyne ikke være den personen som hjalp henne, men vedkommende som gjorde den allerede tunge hverdagen enda verre. Bot, rulleblad, utrivelig opplevelse, tilbake til rutinene med gode dager og ille dager med rus etc.

Hvilke konsekvenser har dette, tenker du? I dine øyne er du jo tross alt ridderen i skinnende rustning, du er den misforståtte helten som kun ønsker å verne om dine egne. La oss undersøke hva som faktisk kan skje;
1 - Krisemaksimering; Hun kommer til punktet hvor hun overdoser, og vil enten dø eller forhåpentligvis ha en ahá-opplevelse og komme seg ut av det. Kvitt eller dobbelt, enkelt og greit.
2 - Positiv spin; Hun kommer seg ut av dette på egen hånd, men du vil fortsatt være den jævelen som solgte henne ut.
3 - Hun når bunnen, og innser at hun trenger hjelp. Hvem er der til å hjelpe henne? Ihvertfall ikke det rasshullet av en bror som tystet på henne, alt han gjør er å forverre situasjonen og henge henne ut.
Jeg har sittet i samme situasjon med en narkoman søster. Hjelper til med alt, kjører frem og tilbake. Til rehab, til byen. Det er utrolig frustrerende, men ihvertfall ikke gå til politiet, det er det siste jeg hadde gjort. Min søster var heroinmisbruker, speedet seg, var mye piller osv. Det jeg gjorde til slutt etter å ha prøvd å hjelpe. Sluttet all kontakt med henne. Heldighvis kom hun seg ut av det, nå røyker hun bare iblandt, noe jeg anser som greit.
Men prøv å snakk med henne, snakk med folk for henne, prøv å hjelp, selv om det virker nyttesløst.
Tror du virkelig at razzia, glattcelle, stripping, pissing og diverse håndtering av politiet kommer til å konvertere søstra di vekk fra disse folka? Politiet er ikke psykologer og støttekontakter, de er der for å håndheve loven. De håndterer narkomane hele tia og driter sannsynligvis i søstra di, de vil ha flest saker løst, innrømmelser, razziar gjennomført og flere bøter innkrevd.

Hvis du vil hjelpe så må du prate med søstra di, evt sette henne i kontakt med noen som kan prate henne ut av dette. Kjenner du noen som har erfaring med rusmidler og har kommet ut av det i familien? Noen med tips, evt psykolog eller noen form for rehab. Hun er 20 år og henger helst med sprøytenarkomane som du sier, jeg tror ikke onkel, og aspirant onkel kommer til å konvertere henne.
Sist endret av Bothrops; 7. februar 2014 kl. 15:43.
Prøv og ring politiet når søsteren din ikke er der og håp at de blir tatt med masse dop i huset.
Hjelper ikke å ringe politiet, det eneste du gjør da er å gjøre livet surt for søstra di og eventult føre hun inn i større rus problemer. Hun blir ikke å slutte fordi hun fikk en bot på 3-4 tusen og et ødelagt rulleblad, tvert imot hun blir bare å ruse seg mer å ha en enda mer "gi faen" innstiling til livet(Snakker ut ifra erfaring her).

Enten så snakker du med søstra di å forklarer situasjonen, eller så drar du til folka søstra di henger med å tar en prat med dem uten å bruke vold.
Men du må huske at det er KUN søstra di sin feil at hun ruser seg, du kan ikke legge skylda på noen andre.

Sitat av Oleee Vis innlegg
Prøv og ring politiet når søsteren din ikke er der og håp at de blir tatt med masse dop i huset.
Vis hele sitatet...
Hva er poenget med det? Da er han jo bare en drittsekk. Hjelper jo søstra hannes fint lite at vennene hennes blir tatt med narkoitka, i værste fall må de en liten tur i fengsel eventuelt en bot. Søstra hannes blir jo bare å ringe noen andre for å få tak i dop.
Sist endret av EyesWideShut; 7. februar 2014 kl. 15:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Hun blir ikke å slutte fordi hun fikk en bot på 3-4 tusen og et ødelagt rulleblad, tvert imot hun blir bare å ruse seg mer å ha en enda mer "gi faen" innstiling til livet(Snakker ut ifra erfaring her).
Vis hele sitatet...
Jeg har samme erfaring.
SleggeFett, dersom du har penger så behøver du ikke å få skitne hender selv. Og joda, man kan smekke nok frykt i en narkis til at vedkommende ikke våger å ta kontakt med folk lengre..

men..du er jo like langt uansett, for søstra di finner lett andre "venner". Hun er bare 20 år og er et yndet objekt å bli venn med for enkelte.

Kanskje du kan smekke vett i søstra di? Tviler egentlig på at du klarer å banke vett i henne, er vell heller sannsynlig at hun trekker seg helt bort fra deg.

Hvem skal smekkes da? Jeg vet ikke..
Den narkomane søsteren din vil alltid få tak i dop, uansett hvor mange junkier du anmelder eller prøver å banke opp. Hva med å innse at hun selv velger hva hun putter i kroppen, i stedet for å skylde på andre?
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Altsåt hun ødelegger livet sitt pga litt rusbruk i helgen. Halve Norge stikker på fylla hver helg og de klarer seg rimelig fint, litt speed/cola feks i kun helgene er ikke spesielt mye verre så lenge man holder det til det.
å.
Vis hele sitatet...
det er snakk om sprøyter , amfetamin og daglig bruk dem narkisene her driver med
Om det er denne kammeraten som er problemet, så skrem han såpass at han ikke tørr å nærme seg søstra di. En narkoman burde ikke være noe problem å skremme. Om du ikke vil gjøre det selv kjenner du sikkert noen som kan ta på seg noe slik. Man trenger jo faktisk ikke slå fyren halvt i hjel.
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
det er snakk om sprøyter , amfetamin og daglig bruk dem narkisene her driver med
Vis hele sitatet...
Tror du må desverre innse at søstra di også er "narkis" som du kaller det. Er ikke noen andre sin feil en hennes at hun ruser seg.
Sist endret av EyesWideShut; 7. februar 2014 kl. 16:44.
Om min søster hadde havnet i miljøet, hadde jeg flyttet langt utpå kysten å tatt hun med, ingen internett, mobildekking eller vei forbindelse. Kanskje det hjelper eller ikke, men alt er verdt et forsøk.
Hun bestemmer selv, hvis hun absolutt til stikke sprøyta, så gjør hun det til slutt.

Handler om å få personen til å se noe nytt i livet, skaffe livs ambisjoner og livsgnisten tilbake. Banke opp hele narkis gjengen gjør ikke noe godt, blir bare at søsteren din må unnskylde seg til alle på grunn av din oppførsel.
En person som vil slutte med narkotika oppsøker gjerne hjelp selv sammen med støttespillere. Slik jeg ser det så vil ikke din søster slutte med dop. Ja, hun blir "lurt" av de fæle narkomane som setter skitne sprøyter i øyeeplet.

Nei, hun gjør nok ikke det. Hun velger til syvende og sist hva hun vil selv, ikke de andre skitne narkomane som du kaller de. Søsteren din er like "skitten" selv. Det er bare du som er litt trangsynt, men det kan jeg forstå da du aldri har vært, eller har hatt kontakt med miljøet. Ingen tvinger din søster. Din søster tvinger seg selv.
Må ikke glemme at det har skjedd mange uoppklarte drap nettop på grun av tysting, og noen bestemmer seg for å hevne seg flere år senere.
Sitat av Masclet Vis innlegg
Må ikke glemme at det har skjedd mange uoppklarte drap nettop på grun av tysting, og noen bestemmer seg for å hevne seg flere år senere.
Vis hele sitatet...
Du mener TS er i en situasjon hvor dette er en real ting a vurdere? Da er det vel heller mer sansynlig at knarkeren forsvinner en dag.
Sitat av Masclet Vis innlegg
Må ikke glemme at det har skjedd mange uoppklarte drap nettop på grun av tysting, og noen bestemmer seg for å hevne seg flere år senere.
Vis hele sitatet...
nå er ikke dem narkomanene her i den ligaen... nederst på rangstigen er disse amfetamin junkiene..
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
nå er ikke dem narkomanene her i den ligaen... nederst på rangstigen er disse amfetamin junkiene..
Vis hele sitatet...
Slutt å fokusere på de andre, er det ikke søstra di du vil hjelpe? Men virker ikke som du har noe høyere IQ enn det du bruker i skostørrelse, så du kan jo like gjerne dra å banke hele gjengen å leke tøff..
Sist endret av EyesWideShut; 7. februar 2014 kl. 18:05.
Sitat av Masclet Vis innlegg
Må ikke glemme at det har skjedd mange uoppklarte drap nettop på grun av tysting, og noen bestemmer seg for å hevne seg flere år senere.
Vis hele sitatet...
nå er ikke dem narkomanene her i den ligaen... nederst på rangstigen er disse amfetamin junkiene..

Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Slutt å fokusere på de andre, er det ikke søstra di du vil hjelpe? Men virker ikke som du har noe høyere IQ enn det du bruker i skostørrelse, så du kan jo like gjerne dra å banke hele gjengen å leke tøff..
Vis hele sitatet...
tja hun blir hentet etterpå i kveld
Sist endret av SleggeFett; 7. februar 2014 kl. 18:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.