Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2738
Hei, vet ikke hvor denne posten skulle så satte den her. Endre plassering om du må administrator
Jo, min far fikk idag en check i posten på 20k pund sendt fra ghana der han jobber. Den kommer fra "The Manchester College" og "NatWest - Manchester City Centre Branch", så det jeg lurer på er om noen av dere vet om no slik evt scam osv?

Link til natwest : http://www.natwest.com/personal.ashx

Edit : Det var også med et "Thank You" brev, fylt med roser.
Sist endret av Magnisx; 25. juni 2012 kl. 21:27.
Hvis det er en sjekk der du bare kan gå i banken å oppheve den, så kan jeg ikke se for meg hvordan dette kan være svindel siden det ikke er noe registrering osv.

Står navnet hans der osv så kan han jo ringe de å spørre eller gå til banken å høre om den er gyldig.
I si i, i.
Magnisx's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Hvis det er en sjekk der du bare kan gå i banken å oppheve den, så kan jeg ikke se for meg hvordan dette kan være svindel siden det ikke er noe registrering osv.

Står navnet hans der osv så kan han jo ringe de å spørre eller gå til banken å høre om den er gyldig.
Vis hele sitatet...
Nope, han fikk den bare helt random.
Garantert en scam. Sjekken er falsk
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Garantert en scam. Sjekken er falsk
Vis hele sitatet...
Han jobber i ghana da... prøv å fikse det i banken.
Sist endret av Spirituell; 25. juni 2012 kl. 23:58.
Hvis det er en falsk sjekk, så er det ikke en scam. Pga at de kommer jo ingen vei med sende en falsk sjekk. De får ikke noe kort info, personlig info eller noe ut av å sende en person en sjekk.

Så det er bare å sjekke den i banken og se om den er falsk eller ikke.
Det eneste du har å tape er noen minutter og de kaloriene det koster deg for en tur til banken. Tidenes leieste beskjed å få om du finner ut at den allikevel var ekte, og at den nå er brent opp i en peis eller ligger på en av BIR sine stajoner...
bare gå med den i banken og hør om den er ekte det...

sikkert mange som sender penger random til andre, skjer nok støtt og stadig!
Det er antagelig en scam. Hvor tanken er at når du ikke får hevet sjekken så tar du kontakt med avsender som sier at du må betale "skatt" av summen før du kan heve den med et fint kontonr du kan overføre penger til, eller tilsvarende versjoner.

Men det er ikke verre enn å gå i banken og si "Jeg fikk denne sjekken i posten. jeg regner med det er scam, men kan du se om den er reell for meg?"
I ghana har dem jo cedi og ikke britiske pund så hele driten virker ikke helt. Men hei kan jo være faren din vant noe. Som sakt stikk imorra og sjekk. Er det ekte har du i underkant 200k
I si i, i.
Magnisx's Avatar
Trådstarter
Ja, vet de har cedis, men på checken står det klart og tydelig pund. Den er sendt fra ghana, men fra en bank i manchester?
Hvorfor spør du egentlig?

XX antall personer har nå sagt at det bare er å gå i banken å sjekke det hele ut, er det scam, så er det bare å ikke bry seg =) Er det ikke scam, så er han 20k pund rikere.
Sist endret av Blackkoz; 26. juni 2012 kl. 01:16.
Er det ikke slik at sjekker ikke er gyldige som betalingsmiddel i Norge lenger? Eller tar jeg feil?
Sitat av P3rn Vis innlegg
Er det ikke slik at sjekker ikke er gyldige som betalingsmiddel i Norge lenger? Eller tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
Er vell fortsatt gyldig? Er ikke så lenge siden jeg så noen betale med sjekk.
Men sist jeg hørte noe om det så er det ikke mange som bruker det pga at mange banker ikke har og ikke klarer å skaffe sjekkhefter.

De sier at det er vanskelig å oppdrive i disse tider når nesten alle bruke visa, sette inn penger til hvilken som helst konto via en automat osv.
Og hvis man skal ha sjekkhefte, så koster det 200-400 kr for et hefte i banken.

Men her så skal han jo i banken, så banken tar alltids imot sjekker.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Er vell fortsatt gyldig? Er ikke så lenge siden jeg så noen betale med sjekk.
Men sist jeg hørte noe om det så er det ikke mange som bruker det pga at mange banker ikke har og ikke klarer å skaffe sjekkhefter.

De sier at det er vanskelig å oppdrive i disse tider når nesten alle bruke visa, sette inn penger til hvilken som helst konto via en automat osv.
Og hvis man skal ha sjekkhefte, så koster det 200-400 kr for et hefte i banken.

Men her så skal han jo i banken, så banken tar alltids imot sjekker.
Vis hele sitatet...
Mener å ha hørt at sjekker ikke kan brukes lenger, eller at det er i ferd med å bli en lov som nekter sjekker?
Sjekker er fortsatt gydlige betalingsmidler, er en del gamlinger som bruker de fortsatt.

Men det er jo ekstremt uvanlig å bruke, for det er vel kun banker som faktisk vil ta imot de.
Du må beise sjarken!
jeg får fortsatt sjekker av bestemoren min når jeg får penger, hun er stuck på 50 tallet, men banken løser de inn
▼ ... over en uke senere ... ▼
hadde vert flott med en update i saken da. ser mange som bare avslutter innlegg, uten noe mer. hadde vert fijnt og hørt slutten på denne historien og ikke sitte med flere spørmål
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Var jeg den eneste som fikk en haug med sjekker til konfirmasjon?
Det er ingen mulighet å ta penger fra andre ved å sende dem en sjekk, da er de isåfall ekstremt dumme og fortjener å miste pengene de har skrevet på sjekket.

Ta kontakt med banken og forklar at du ønsker å heve sjekken. Om den ikke er gyldig er det ikke værre enn å si "nei, da får du bare kaste den" og glemme det hele.

Skulle du få £ 20.000 får du bare ta deg en velfortjent tur på byen og skåle for andres dumhet.