Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1535
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Heisann jeg skal bringe et par hundre kuler med 22. KALIBER innenlands om en liten stund, er dette noe jeg kan bringe i vanlig koffert som insjekket bagasje, har orginal embalasje.

Er det sannsynlig at de vil se det i røntgen eller nå da de tar det under flyet?,

Trenger jeg noe papirer på dette?
Førstetreff på en kjent søkefunksjon når jeg søkte på: Ammunisjon på fly innenlands

https://www.sas.no/hjelp-og-kontakt/...vapen-om-bord/

Treff nummer to:
https://luftfartstilsynet.no/passasj...je/ammunisjon/
Sist endret av meitemark; 2 uker siden kl. 00:40.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Førstetreff på en kjent søkefunksjon når jeg søkte på: Ammunisjon på fly innenlands

https://www.sas.no/hjelp-og-kontakt/...vapen-om-bord/

Treff nummer to:
https://luftfartstilsynet.no/passasj...je/ammunisjon/
Vis hele sitatet...
Er det sannsynlig om de fanger opp at det er ammunisjon i kofferten uten at jeg trenger å melde at jeg har med meg ammunisjonen.
Hele poenget med sikkerhetskontrollen er jo å fange opp sprengstoff. Jeg ville ikke gjort det for å si det sånn.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Hele poenget med sikkerhetskontrollen er jo å fange opp sprengstoff. Jeg ville ikke gjort det for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
er de like nøye da bagasjen går som insjekket bagasje under flyet da?
Sitat av Drsskkr Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke kan gjøre dette lovlig og slik reglene beskriver har du ingenting å gjøre med å ha med deg ammunisjon ombord. Slik er det bare uavhengig om du liker det eller ei.
Vis hele sitatet...
Bagasjen går nok gjennom røntgen den også. Og hvis den ser mistenkelig ut tar dem en swab, og til slutt åpner dem nok kofferten. Og så kommer politiet inn på flyet og drar deg ut og spør om du vedkjenner deg innholdet i kofferten. Og ammunisjon vil synes da det er laget av metall.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Er det bedre og sende disse via post da evt?, Mindre sjangse på at det blir oppdaget?.
Lvl 5 Taskenspiller
Hvorfor er du så redd for å bli "oppdaget"?
I linkene som meitemark gav deg står det at du kan pakke inn ammunisjonen forsvarlig,
og melde fra ved innsjekk om at du har dette med deg. Det står heller ikke at du trenger våpenkort
for det aktuelle kaliberet. Jeg har fraktet våpen og ammunisjon med fly både innenlands og over grensen,
og det har aldri vært noen problemer med dette, utover litt kø for å hente ut våpen i utlandet.
Det er forbudt å sende i posten. Om det blir oppdaget eg en annen sak.
Fordelen med posten er at det er lettere å benekte. Om du virkelig vil gi deg et "alibi" utformer du innholdet som en trussel :-)
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Fordelen med posten er at det er lettere å benekte. Om du virkelig vil gi deg et "alibi" utformer du innholdet som en trussel :-)
Vis hele sitatet...
Jeg skal snart fly hjem til ny bolig og vil gjerne ta med meg ammunisjonen jeg bruker på skytebanen. Men siden både avsender og mottaker er samme person, funker det nok dårlig å sende det som en «trussel» til meg selv.

Det er litt synd om jeg må kaste ammunisjonen, siden jeg skyter ofte på banen. Jeg låner våpen og har derfor ingen våpenlisens – kun et medlemskap i skyteklubben. Det gjør meg litt bekymret for at flyselskapet kan be om dokumentasjon jeg ikke har, og jeg vil helst unngå å bli ropt opp på flyplassen.

Derfor vurderer jeg å sende ammunisjonen med posten sammen med litt flyttelast, da sjansen for at det blir stoppet kanskje er mindre. Men hvis ammunisjonen likevel blir oppdaget, lurer jeg på om de da bare beslaglegger ammunisjonen og sender resten av pakken – som f.eks. en PC-skjerm – videre, eller om hele forsendelsen blir holdt tilbake?
Hadde du jobbet overtid den tiden du har brukt på å skrive i tråden så hadde du hatt råd til å glemme patronpakken og kjøpe ny der du flyttet til ;-)
.

Derfor vurderer jeg å sende ammunisjonen med posten sammen med litt flyttelast, da sjansen for at det blir stoppet kanskje er mindre. Men hvis ammunisjonen likevel blir oppdaget, lurer jeg på om de da bare beslaglegger ammunisjonen og sender resten av pakken – som f.eks. en PC-skjerm – videre, eller om hele forsendelsen blir holdt tilbake?
Vis hele sitatet...
Er vel bare en måte å finne ut av det på...

Virker ikke særlig gjennomtenkt dette, besittelse av ulovlig ammo har en strafferamme på to år, seks for grovt.

Det kjedelige svaret her er å levere det tilbake der det kom fra. Så unngår du også å dra med deg andre, klubben du fikk dette fra? To hundre kuler er ikke rare greiene å skyte med men kanskje nok til at utøvende makt blir interessert.
Hmmm, litt spesiell problemstilling. Praksisen med ammosalg til aspiranter er velkjent, men om det er helt lovlig i dag er jeg usikker på. Men det er jo bare å sjekke med flyselskapet, bare forklar at du ikke har våpenkort tilgjengelig for øyeblikket.
22 ammo er jo billig da. Vi snakker om noen få hundrelapper her?

Det er vel best å bare levere det tilbake der du fikk det. Eller levere det til en våpenforhandler.
Sitat av Spaceman Vis innlegg
22 ammo er jo billig da. Vi snakker om noen få hundrelapper her?

Det er vel best å bare levere det tilbake der du fikk det. Eller levere det til en våpenforhandler.
Vis hele sitatet...
Nja ikke nødvendigvis, kjører man feks Norma Xtreme 22cal ligger det på 5.9kr stk. Men får jo treningsammo helt ned i 1.5kr. Hadde bare gitt det til noen lokale jeg og latt saken gå spes siden intet våpenkort
Det er da bare sende i posten innenlands.
Nettbutikker sender da ammo så hvorfor skulle ikke du kunne det? Er du ekstra nervøs vakuumpakker du det først.

https://www.kammeret.no/topic/99735-...on-med-posten/

Kan også lese der for fremgangsmåte.

Sjansen for at posten internt i Norge stopper det er ganske lav. Både med og uten merkingen det står om der
Sist endret av Fashen; 1 uke siden kl. 14:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Fashen Vis innlegg
Det er da bare sende i posten innenlands.
Nettbutikker sender da ammo så hvorfor skulle ikke du kunne det? Er du ekstra nervøs vakuumpakker du det først.

https://www.kammeret.no/topic/99735-...on-med-posten/

Kan også lese der for fremgangsmåte.

Sjansen for at posten internt i Norge stopper det er ganske lav. Både med og uten merkingen det står om der
Vis hele sitatet...
Kansje lese det du selv linker. Kommer ganske tydelig frem der at dette ikke lenger er mulig for privatpersoner.
Uansett bare sende det. Driver med skyting selv og veit det sendes haugevis av både våpen og ammo i posten blant privatpersoner.
Er ikke som om de har røngten eller tilsvarende på innenlands.

Er du nervøs så vakuumpakker du det og vasker vakuumposen bytter hansker og pakker en runde til så slår det ikke ut hvis de mot formodning skulle ta en sveip prøve noe som det er under 1% sjanse for.
Sist endret av Fashen; 1 uke siden kl. 16:50.
Har du tillatelse til å eie en 22? Isåfall følg reglene til flyselskapet.

Hvis ikke del opp i flere pakker og send til deg selv. Fikk tilsendt fra en nettbutikk 100stk 22lr for ca 3 mnd siden. Kom i en vanlig boble konvolutt, ikke noe merking.
Norske butikker må du selvfølgelig dokumentere du har våpenkort osv på kaliber du skal kjøpe.
Ammo fra utlandet høres ut som en rask måte få politiet/pst på døra
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Vasken Vis innlegg
https://www.itromso.no/nyheter/i/25j...agasjeroentgen

Gadd ikke å sende i posten likevel?
Vis hele sitatet...
HAHA, heldigvis var det ikke meg, blir nok ikke å ta med på flyet nå nei. Kanskje en advarsel denne artikelen om at jeg ikke burde gjøre det XD
Send det med posten. Null stress. Har gjort det 100 ganger, bokstavlig talt. Har solgt ammo på finn i manger år, inkludert flere pakker med hundrevis av .22LR.