Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2037
Min datter fylte nylig 16, og det ble voldsomt mye problemer med banken! Det kreves at hun har egen bank-id for å kunne bruke vipps og andre banktjenester, og vi foreldre får ikke tilgang! Greit nok, men det som ikke er greit, er at bankene vil tvinge oss til å skaffe henne nytt pass FØR vi kan søke om bankid, dette på tross av at hun fremviste et nylig utgått pass, samt bankkort med bilde fra banken selv!! Dette var visst ikke godt nok for banken! Jeg vil bytte bank. Noen forslag til hvordan vi ordner dette uten det passet?
Så lenge passet er ugyldig så får du samme svar i alle banker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://www.bankid.no/globalassets/d...ankid-2015.pdf

Deltagers legitimasjonskontroll ved førstegangsutstedelse av BankID til fysiske personer skal skje
på grunnlag av fremlagt gyldig norsk pass, dokumenter likestilt med norsk pass, eller utenlandsk
pass.
Vis hele sitatet...
Så nei. Pass eller ID-kort er i praksis kravet. For personer over seksten år er passet gyldig i ti år, så det er strengt tatt greit å ha uansett.
Som nevnt tidligere, så får du nøyaktig samme svar i alle banker. Hjelper ikke bytte bank for dette.
Hvis du tenker litt over hva BankID brukes til, utover innskudd/uttak og det vi tradisjonelt forbinder med bank tjenester, så skjønner du kanskje at de ikke bare kan se forbi et "nylig utgått pass".
Dette er jo ikke noe nytt, jeg fikk ikke hentet en pakke på posten i sommer fordi bankkortet mitt med bilde hadde gått ut for 2 måneder sider. Jeg måtte dra hjem å hente passet mitt som "gikk ut på dato" en uke senere for å hente pakken min. LMAO
datadyrkegeeknarkis
84 6
Sitat av susiserken Vis innlegg
Dette er jo ikke noe nytt, jeg fikk ikke hentet en pakke på posten i sommer fordi bankkortet mitt med bilde hadde gått ut for 2 måneder sider. Jeg måtte dra hjem å hente passet mitt som "gikk ut på dato" en uke senere for å hente pakken min. LMAO
Vis hele sitatet...
Det ble kanskje tungvindt for deg, men i lengden så er det jo slik som det her som gjør systemene i Norge safe(re)
Sitat av snowden Vis innlegg
Det ble kanskje tungvindt for deg, men i lengden så er det jo slik som det her som gjør systemene i Norge safe(re)
Vis hele sitatet...
Ikke så veldig egentlig. Fikk et slags nytt "postkontor" akkurat, og måtte ikke vise legitimasjon her om dagen, å måtte ikke vise leg, når jeg hentet ny telefon til 5000 kroner. Var kun nødvendig med å oppgi nmr jeg fikk i sms
Sist endret av susiserken; 22. oktober 2021 kl. 00:31.
Er det ikke enklest å bare fornye passet?

Jeg irriterer meg selv over at jeg nå har måttet begynt å ta med passet på apoteket og posten. Kanskje også på utesteder? Jeg har ikke førerkort så det er ikke et alternativ.
Sitat av susiserken Vis innlegg
Ikke så veldig egentlig. Fikk et slags nytt "postkontor" akkurat, og måtte ikke vise legitimasjon her om dagen, å måtte ikke vise leg, når jeg hentet ny telefon til 5000 kroner. Var kun nødvendig med å oppgi nmr jeg fikk i sms
Vis hele sitatet...
Å plukke opp en pakke på posten er vel ikke helt det samme som å skaffe bankid?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av susiserken Vis innlegg
Ikke så veldig egentlig. Fikk et slags nytt "postkontor" akkurat, og måtte ikke vise legitimasjon her om dagen, å måtte ikke vise leg, når jeg hentet ny telefon til 5000 kroner. Var kun nødvendig med å oppgi nmr jeg fikk i sms
Vis hele sitatet...
At noen er slepphendte med rutinene er jo ikke automatisk et argument for at rutinene er feil, da.
Det er også forskjell på sendinger. Og når de har sendt deg, personlig, en kode som du kan gjengi, er dette i utgangspunktet greit nok for autentisering som ikke er livet om å gjøre.
Sist endret av robhol; 22. oktober 2021 kl. 01:26.
Men et utgått pass har i mine tilfeller ikke vært helt smertefritt men jeg byttet bank for noen år tilbake så hele famillien hadde samme bank og forsikring via Jernbanebanken

Det passet jeg hadde da hadde gått ut for flere år siden og min eneste form for legitmasjon. Spurte hu banksjefen og hu sa det kunne fremdeles brukes som leg. Men at jeg såklart ikke kan reise med det. Uten spørsmål skrev vi under avtalen. Det har etter det vært noen dørvakter på utesteder som har prøvd seg med at jeg ikke kan bruke det, politiet kom ved en anledning og de sa også det samme at ved alderskontroll og legitimering og bilde ikke er fullstendig ugjenkjennelig kunne man bruke det.

Når jeg var på politistasjonen for å fikse meg nytt pass, spurte jeg om jeg kunn beholde det gamle til jeg fikk det nye. Ikke noe problem i det hele tatt, de klipte da vekk en del av plastikksiden og personnummeret ble igjen også tok hun en hullmaskin i margen. Det passet bruker jeg innimellom enda og det er nå over 10 år siden det gikk ut på dato
Dette med pass/ID gjelder forsåvidt i hele europa. Bytt bank så må dere alle tilbake i banken med pass.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Er det ikke enklest å bare fornye passet?

Jeg irriterer meg selv over at jeg nå har måttet begynt å ta med passet på apoteket og posten. Kanskje også på utesteder? Jeg har ikke førerkort så det er ikke et alternativ.
Vis hele sitatet...
Noen forslag til hvordan vi ordner dette uten det passet?
Vis hele sitatet...
Nå er vel endelig den lenge planlagte og etterhvert kostbare løsningen i førerkortformat klar. Tenker på det nasjonale ID kortet. Så neste gang du fornyer passet så kan du få ID kortet samtidig til redusert pris om du tar begge deler. Da kan passet bo hjemme i arkivet ditt på mer eller minder permanent basis sålenge du ikke skal utenlands utenfor EU, også kan du benytte ID kortet i kortholder som daglig ID.

Pass og nasjonal ID varer jo da 10 år frem i tid, så prisen for pass og evt. nasjonalt ID kort er til å leve med. Bare bite tennene sammen og droppe irritasjonen og sørge for at hun får nytt pass raskest mulig. Uten godkjent ID så vil dere støte på mange hverdagsproblemer i årene fremover der hun blir avkrevd ID. Dette er ikke din banks "dårlige service" eller vrangvilje. Dette er nasjonale regler alle banker er pålagt å følge. De fleste banker og andre instanser som krever ID aksepterer ikke lengre bankkort med bilde som ID, fordi kravene når disse ble gitt ut var langt lavere.
Sist endret av _abc_; 22. oktober 2021 kl. 09:10.
Sitat av susiserken Vis innlegg
Ikke så veldig egentlig. Fikk et slags nytt "postkontor" akkurat, og måtte ikke vise legitimasjon her om dagen, å måtte ikke vise leg, når jeg hentet ny telefon til 5000 kroner. Var kun nødvendig med å oppgi nmr jeg fikk i sms
Vis hele sitatet...

Det er i grunn avsender og eventuelt mottaker, som bestemmer om det ska kreves LEGITIMASJON. Ikke sted for utlevering.
Prøv Sbanken. Der legitimerer man seg på posten, og der er de ofte ikke like nøye med om du bruker pass eller bankkort med bilde etc.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Pass og nasjonal ID varer jo da 10 år frem i tid
Vis hele sitatet...
Id-kort er gyldig i 5 år. Ikke verdt penga.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ElgenEgil Vis innlegg
Prøv Sbanken. Der legitimerer man seg på posten, og der er de ofte ikke like nøye med om du bruker pass eller bankkort med bilde etc.
Vis hele sitatet...
Dei bruker PUM. Dvs. at posten tar kopi av legitimasjonen og sender tilbake til Sbanken.

Om Sbanken ikkje får eit pass i retur skal ikkje dei utstede bankid. Du kan utmerka godt vere kunde uten bankid.