Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2799
Jeg ønsker å kjøpe et kosttilskudd (ecdysterone) fra en nettbutikk innen EU/EØS-området. Det består av et ekstrakt av urten reinrot (leuzea carthamoides / rhaponticum carthamoides). Jeg er imidlertid usikker på hvorvidt regelverket tillater det.

Forskrift om klassifisering av legemidler (legemiddellisten, urtelisten og unntakslisten) ble opphevet i fjor. Leuzea carthamoides stod oppført på urtelisten og var klassifisert som handelsvare. Urter klassifisert som handelsvare kunne omsettes fritt i Norge.

Jeg har to spørsmål som jeg håper noen kanskje har svaret på:
1) Urtelisten fins altså ikke lenger, og jeg skjønner ikke hvordan man da skal vurdere lovligheten av urter som tidligere stod oppført på listen som handelsvare. Er det noe i eksisterende norsk regelverk som tilsier at urter som var oppført på listen som handelsvare, ikke lenger er lov å kjøpe fra utenlandske nettbutikker?
2) Kan det tenkes at det i utgangspunktet er lovlig å kjøpe en bestemt urt, men ikke et ekstrakt av den samme urten?
Tror du trygt kan bestille denne - vertfall fra en europeisk nettbutikk. Urten selges også i Norge, hovedsakelig i løsvekt. Den innholder ikke virkestoffer som står/sto på narkotika- eller tidligere legemiddellisten.

Reinrot/maral rot sammenlignes ofte med Panax ginseng i virkning - i tillegg til en anabol effekt og mulige mannepupper ved bruk over lengre tid.
Sist endret av Uten Agenda; 2. september 2021 kl. 16:55.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kosttilskudd er ikke rette beskrivelsen, dette er hormoner spesifikt for å bygge muskler, det er bare veldig doseavhengig om du i det hele tatt får effekt: studie 1, studie 2

1. Det er rett å slett ikke meningen at det skal være lett å importere "naturmedisiner" inn i Norge, da det er visse idioter som skader seg ved å ha i seg ting de ikke har peiling på. Dette skjedde samtidig som man slo ned på privatimport av legemidler.
Hvordan tollen klassifiserer produktet er også avhengig av markedsføringen produktet har: sjekkliste for om et produkt er et legemiddel - Legemiddelverket. Tollens side om legemidler, naturpreparater og kosttilskudd sier også at det som klassifiseres som legemiddel av legemiddelverket ikke nødvendigvis klassifiseres som legemiddel av tollen.

2. Ja, det kan ha noe å si, avhenger igjen også av markedsføring etc.

Det virker som om det gjøres mange mer individuelle vurderinger nå enn før, da man hadde relativt klare regler å forholde seg til som du selv nevner. Det virker som om intensjonen til lovverket er at privatimport skal opphøre og at man skal bruke apoteket som en mellommann når man må ha kosttilskudd og naturmedisiner fra utlandet.

Det er rett å slett ikke noe klart svar om hvordan tollen vil reagere på en slik forsendelse: Bare for at varen selges i Norge betyr ikke at du som privatperson har lov å importere dette: Det er andre krav til grosister/distributører og de har lisenser for å drive med slike varer.

Du må rett å slett ringe tollen og spørre de.
Sist endret av Dodecha; 2. september 2021 kl. 17:19.
Mange takk for utfyllende svar! Da har jeg sendt spørsmål til Tolletaten, så får vi se hva de svarer. Jeg mistenker imidlertid at dette er et område der det er så mange ulike myndighetsorganer involvert (legemiddelverket, mattilsynet, tolletaten) at det er lett for den enkelte av dem å avfeie spørsmålet og vise til at dette tilhører noen andres ansvarsområde.
Tolletaten svarte at de ikke kunne hjelpe meg med dette, og viste til at spørsmålet angikk legemiddelverket eller mattilsynet. Jeg sendte derfor spørsmål til legemiddelverket, og fikk raskt et oppklarende svar.

Legemiddelverket har ikke gjort en offisiell vurdering av produkter med ecdysteron enda, og deres holdning er derfor for øyeblikket at disse produktene ikke skal stoppes i tollen eller regnes som legemidler. (Gjelder privat import/bruk og ikke til produksjon eller videresalg.) Dette kan endre seg hvis det kommer nye studier på effekten av ecdysteron, eller hvis de må gjøre en offisiell klassifisering. Videre er det slik at legemiddeldefinisjonen i Norge også gjelder påstander om virkning, ikke bare virkningen selv. Så noen produkter kan bli solgt med såpass store medisinske påstander eller presentasjon at det i seg selv kan gjøre at det regnes som legemidler.