Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 6967
Noen freaks som har tatt fly hjem de siste månedene, og kan si litt om hva politiet spør om på flyplassen? Vi som har besøkt familie, gått på skole eller jobbet i utlandet slipper vel det drittet der?

La meg forklare situasjonen litt:

Jeg mener at dette er en ytterst nødvendig reise. Jeg var først ett og et halvt år (sammenhengende) i Asia, bodde i Thailand, så reiste jeg fra Bangkok til Amsterdam i fjor høst for å være sammen med mora mi som jeg ikke hadde sett på nesten to år. Hun har reist hjem til Norge allerede. Da vi kom til Amsterdam var det ikke karantene her, men det var i Norge. Det var litt av grunnen til at jeg fløy hit fra Thailand (og røykings selvfølgelig)

Nå har jeg venta og venta på at det skal bli lettere å komme seg hjem, men det blir jo bare værre og værre!!!!! Når skal galskapen ta slutt?

Hva jeg kan vise av papirer:

- Tre utgåtte visum fra Thailand (2019-2020), disse beviser at jeg ikke var turist mens jeg var der.

- Papirer fra skolen jeg gikk på i Thailand.

- Lå på ICU i Bangkok etter jeg ble påkjørt. Har papirene, men det meste står på thai. Nære på at jeg daua. Håper politiet skal vise sympati med meg og familien min som ikke har sett hverandre på årevis, men det er kanskje for mye å forlange...

Alle tips tas i mot med takk, men ikke be meg ta det som en mann som alle andre. Gidder ikke leke pandemi lenger. Helt sykt at de kan holde på sånn her, mens Erna og eliten driter i reglene selv.

Har en leilighet hvor jeg kan være isolert/helt alene men det er ikke jeg som eier den. Angående oppholdet mitt her i Nederland så tenker jeg bare å si at jeg besøkte mora mi og at jeg venta på at det skulle bli lettere å komme hjem til Norge. Vet ikke hvordan jeg skal kunne doukmentere når jeg kom hit, får jo ikke noe stempel i passet.
Enig i at det som foregår nå er helt sykt. Tror uansett at sjangsen for at du slipper karantenehotell er veldig liten desverre.. Virker ikke som det er mye sympati å få uansett årsak.
regjeringens nettsider står det mer om hva som regnes som sterke velferdshensyn. Å besøke frisk familie er ikke grunn nok, og å henge i Amsterdam i påvente av lettere regler er ikke grunn nok.

Imidlertid er det jo sånn at det ikke er tvangsinternering, så hvis du gidder ta boten eller rettssaken kan du selvsagt prøve deg.
Det er veldig forskjellig for hva som blir ansett som nødvendig innreise, men jeg tror ikke du kvalifiserer til å slippe karantenehotell.
Visum i Thailand eller at du har vært innlagt på sykehus for en tid tilbake er ikke noen grunn i seg selv.
Men jeg ville allikevel spilt på at du reiser tilbake til Norge for å få behandlet et eller annet i forhold til ulykken. De sjekker ikke så veldig nøye, og hele opplegget er meget amatørmessig.
Alt bærer preg av å være dårlig planlagt, og at de ikke vet konkret hva de skal gjøre.

Det var hvertfall bildet jeg fikk i februar fra Thailand til Norge. Mye kan selvfølgelig være endret siden da, så infoen min er muligens utdatert.
Tannlegen
Trådstarter
Blåskimmelost: Mora mi er ikke livstruende syk, men hun har vært innlagt flere ganger fordi hun er psykisk ustabil (gal). Vet ikke om det hjelper.

Er forberedt på at jeg kanskje må ta dem til retten, vil ikke skrive alt for mye her men har noen fysiske plager etter den episoden i Thailand som jeg må få noen til å se på så fort som mulig. Har ikke reiseforsikring eller noenting, så gidder ikke ta det her i Nederland.

Antakelig er det som Lusmisbruker skriver helt riktig, og at praksis varierer fra hvem i politiet man snakker med. Tipper det er 50/50 om jeg slipper eller ikke.
BRAND ∞ STRONG
Du har vel utgifter ved å oppholde deg i Nederland også. Eller?
De slipper nok ikke opp på karantenen nå som man begynner å skimte lyset i enden av tunellen.
Kan like gjerne dra hjem å ta oppholdet.

Eller så kan du forsøke å få tatt vaksine i Nederland.
USA skal vist begynne å vaksinere turister.
Sist endret av vindaloo; 8. mai 2021 kl. 19:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg kan ikke si jeg har reflektert spesielt mye over hvorvidt karantenehotell er et proporsjonalt og fornuftig tiltak eller en gjennomgripende dårlig idé - det har jeg ikke hatt ork til å grave i. Men at noen må og andre ikke, det forstår jeg virkelig ikke. Bryr virus seg om begrunnelser, motivasjon for reisen og personlige behov? Det hadde da vært mye enklere og ryddigere å enten kreve karantenehotell for alle eller ingen. Da hadde vi til og med sluppet å måtte tenke som advokater over de enkleste saker. Men jeg er åpen for at jeg muligens grovt overforenkler problemstillingen i samme stil som en sytti år gammel alkis som sitter på pub og løser verdensproblemer. Kan hende det faktisk foreligger gode og saklige grunner for behandle de som ankommer ulikt basert på motivasjonen de hadde for å reise. Er det noen som vil oppklare og utdype?
Sist endret av Myoxocephalus; 9. mai 2021 kl. 23:58.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Kan hende det faktisk foreligger gode og saklige grunner for behandle de som ankommer ulikt basert på motivasjonen de hadde for å reise.
Vis hele sitatet...
Hvilken motivasjonen de hadde for å reise og også for å returnere syns jeg ikke burde være avgjørende.
De bør uansett i karantene.
Det som derimot kan være relevant er jo hvilket land man kommer fra ved innreise til Norge.
Kommer man fra ett land med god kontroll holder det kanskje med en test og noen dager i karantene.
Fra India, strengere tiltak.
sier som fisken, det enkleste er alle eller ingen. Vi har hele tiden hatt så mange unntak for karantenebestemmelsene at det er opp mot 1x500 til 2000 personer som krysser inn til Norge per døgn som ikke blir testet eller skal i karantene. Enten må vi rydde opp og fjerne unntakene eller så kan vi droppe karantene.

Smittevernsmessig er det vel smartest å fjerne unntakene til karantenehotell. Da må alle som krysser landets grenser i karantene. Det vil mindre risikoen for mutasjoner og kan gjøre at vi som faktisk er innenfor landets grenser snart kan leve et mer normalt liv.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
I utgangspunktet er det å flytte hjem til Norge etter et lengre utenlandsopphold ifbm. jobb eller skolegang regnet som en nødvendig reise og gir fritak fra karantenehotell, men ikke karantene.

Jeg er litt usikker på om ditt opphold i Amsterdam kompliserer saken, men jeg kan ikke helt se at det skal gjøre det.
Sist endret av Tias; 8. mai 2021 kl. 22:55.
Sitat av Tias Vis innlegg
I utgangspunktet er det å flytte hjem til Norge etter et lengre utenlandsopphold ifbm. jobb eller skolegang regnet som en nødvendig reise og gir fritak fra karantenehotell, men ikke karantene.

Jeg er litt usikker på om ditt opphold i Amsterdam kompliserer saken, men jeg kan ikke helt se at det skal gjøre det.
Vis hele sitatet...
Flytting hjem er ikke definert som nødvendig reise. Politiet har i et par publiserte saker argumentert for at det er en nødvendig reise, men det er ikke noe som følger av noen av departementets og helsedirektoratets i overkant mange og motstridende veiledninger. Se eks. Helsenorge om hva som defineres som nødvendig reise: https://www.helsenorge.no/koronaviru...odvendig-reise
Wholesome
4 2
Grensepolitiet vil spørre deg om hva slags reise du har vært på. Så tar de det fra der.

Jeg tok kontakt med helsedirektoratet ikke mindre enn 3 ganger for å få litt klarhet i hva som regnes som nødvendig reise før jeg dro hjem til moderlandet.

Jeg er snart ferdig med karantenen, og jeg slapp å ha den på hotell. Grunnen var fordi jeg flyttet hjem etter å ha bodd i utlandet i nesten ett år. Dette går under sterke velferdshensyn ifølge ei hyggelig dame fra helsedirektoratet jeg tilslutt kom i kontakt med.

Du må ha en adresse oppført i folkeregister på ditt eget navn som du kan ha karantenen i.

For min del så måtte ikke jeg dokumentere at adressen oppfylte kravene, det holdt med en egenerklæring på stedet. Men grensepolitiet var nølende til å la meg slippe unna hotell fordi de mente det var i gråsonen. De ringte til politijuristen, og diskuterte med hverandre, og jeg fikk inntrykk av at de selv ikke visste hva som var innafor eller ikke.
Jeg er sikker på at det hjalp at jeg presenterte saken min på en ryddig måte, og sa at jeg hadde vært i kontakt med helsedirektoratet som hadde fortalt meg at flytting hjem var gyldig grunn til å slippe hotellet.
Men, grensepolitiet var motvillig, siste de sa var; "jeg får vel være grei og la deg dra hjem, da".

Det føltes litt ut som å vinne i et lotteri, for jeg var i utgangspunktet innstilt på at jeg sikkert måtte være på et jævla hotell og attpåtil måtte betale for det. Men jeg slapp!
Det sprøe er at helsedirektoratet ønsket meg lykke til fordi det er politiet som vurderer hver enkelt sak, og jeg ble advart om at de "nesten er umulig å snakke med" (sitat).

Om noen tar turen hjem til Norge nå så vil jeg anbefale følgende;
1. Sett deg inn i gjeldende regler for innreise.
2. Ta kontakt med helsedirektoratet. Vær forberedt på lang ventetid i telefonkø.
3. Sørg for å komme så langt frem i køen i grensekontrollen som mulig. Jeg kom som nummer 4, men måtte vente ca. En halvtime. De tar en person i gangen, og de fleste et uenig og skal krangle, eller har ikke satt seg inn i gjeldende regler. Og vil krangle.
(Fun fact: i grensekontrollen så blir alle tvunget til å vente i et lite område, og hele opplegget med 1 meter regel osv er ikke eksisterende overhodet. Så smittevern er nedprioritert akkurat her. Og folk blir stående her LENGE, da de som blir beordret til hotell fikk beskjed om å sette seg ned og vente i dette området)

Jeg vil også anbefale å sette deg inn i koronaforskriften som er det de forholder seg til. Det er viktig å notere seg at der kommer det tydelig frem at ingen har adgang til å benytte tvang for å få deg til å gjennomføre karantene.
Det vil si, om du må på hotell så kan du gå derfra om du ønsker. Men du vil bli TRUET med bot eller fengsel.
Om man ikke godtar forelegg så må de kunne bevise grovt overtramp. Og til nå så har ikke jeg funnet en lov, bare en forskrift. Så det vil tvilsomt havne i retten. Men jeg kan ta feil her. Vennligst opplys meg i så tilfelle.

Enda en fun fact;
Mens jeg har respektert reglene for karantene hjemme så har jeg fått flere sms som forteller meg hva slags bøter jeg risikerer om jeg ikke overholder karantenen. Og jeg har blitt oppringt av helsetjenesten i kommunen som ville fortelle meg at jeg skulle vært på et hotell.
De ga seg kjapt når jeg fortalte jeg hadde fått fritak. Ingen dokumentasjon, de tok meg på ordet og sa "Ja men da får jeg vel krysse deg av lista, da".

Lykke til!

P.s
@Makkamann1

Jeg har samme situasjon med min mor. Det holder dessverre ikke for unntak å besøke med mindre du får henne til å sende en legeerklæring som viser til livstruende sykdom. Hun må mer eller mindre være på vei i graven for at det skal hjelpe, ifølge helsedirektoratet.
Utrolig kjipt.

Det er hovedgrunnen til at jeg ble så glad for å slippe hotell, da jeg fikk mulighet til å i det minste se henne før jeg drar videre.
Hun har selvsagt enormt angst på grunn av dette opplegget, og hun tørr ikke å gi meg en klem.

Er glad i naturen i dette landet, og noen få individer. Men ellers så synes jeg det virker som en underliggende angst i hele befolkningen.
Jeg kommer fra et sted hvor det er normalt å ønske hverandre en god dag og spørre om alt står bra til.
Her er vi skuffet og forbanna over at ungdommer har møttes på en fredagskveld. Utendørs.
Nachspielet til Arbeiderpartiet er allerede glemt.
"Jeg beklager at jeg var tilstede. Det skulle ikke skjedd".
Sist endret av Steez; 9. mai 2021 kl. 04:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg kom med fly fra latin amerika for 2 uker siden , hadde vært der litt over 3 mnder siden. Er ett skjema du må fylle ut på en nettside, husker jeg ikke helt hvilken men du kan enten gjøre det på papiret i tollen eller på Internett som sagt. De stilte ikke så mange spørsmål og jeg fikk bare gå igjennom og ut av flyplassen, og virket som de fleste andre på flyet også fikk det! Skal jeg ikke si noe sikkert men sa jeg gikk på subutex og hadde vært ett par dager uten noe hun så da jeg virker abstinent men går ikke på sub så litt rart, så fikk bare beskjed om og gå kansje jeg rakk apoteket. Vet ikke hvor mye dette hjelper men er min erfaring dro med tanken om at havner jeg på hotell så havner jeg på hotell
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg kan ikke si jeg har reflektert spesielt mye over hvorvidt karantenehotell er et proporsjonalt og fornuftig tiltak eller en gjennomgripende dårlig idé - det har jeg ikke hatt ork til å grave i. Men at noen må og andre ikke, det forstår jeg virkelig ikke. Bryr virus seg om begrunnelser, motivasjon for reisen og personlige behov? Det hadde da vært mye enklere og ryddigere å enten kreve karantenehotell for alle eller ingen. Da hadde vi til og med sluppet å måtte tenke som advokater over de enkleste saker. Men jeg er åpen for at jeg muligens grovt overforenkler problemstillingen i samme stil som en sytti år gammel alkis som sitter på pub og løser verdensproblemer. Kan hende det faktisk foreligger gode og saklige grunner for behandle de som ankommer ulikt basert på motivasjonen de hadde for å reise. Er det noen som vil oppklare og utdype?
Vis hele sitatet...
I all den tid viruset ikke bryr seg om reisens formål, så synes jeg det er et svært inngripende tiltak som så absolutt virker mer som en sanksjon enn et godt og forholdsmessig smitteverntiltak. En kan saktens også argumentere for at risikoen for smitte er mye høyere på et slikt karantenehotell enn det er for veldig mange i sine private hjem. Riktignok tvinges du ikke til å følge plikten, men risikerer strafferettslig konsekvenser (en bot på 20.000 vel) om du ikke følger den. Jeg synes det er betenkelig. Det er ingen juridisk behandling av enkeltsaker da dette vurderes fortløpende med "skjønn" av politiet på stedet, ingen krav på begrunnelse for hvorvidt reisen din er nødvendig eller ikke, og ingen klagerett. Politiet behandler det som enkeltsaker, men formelt sett er det ikke regulert som det.

Hvorvidt du skal i karantenehotell eller ikke etter en "skjønnsmessig" vurdering av våre uniformerte venner har stor betydning for folk. Lukter som at det kan bryte med rettigheter i forvaltningsloven. Karantenehotell minner mer om et fengsel med hotellansatte som fengselsvoktere. Dørene låses ved midnatt, rapporter om at vektere loggfører når du går inn og ut, trusler om politi dersom du er ute mer enn 2 timer og så videre. Det er et sterkt tap av kontroll og livsutfoldelse, og 10 dager (7 døgn ved negativ test) er mye i den sammenheng for noen. Barn, folk med psykiske lidelser, traumer eller andre utfordringer kan slite mye uten noe som helst oppfølging. Hotellansatte er ikke akkurat kvalifisert helsepersonell. Å sitte innelåst brorparten av døgnets timer i slik isolasjon kvalifiserer i utgangspunktet nesten som frihetsberøvelse i EMK artikkel 5 og kanskje 8. Dessuten burde slik frihetsberøvelse være forutsigbart og etterprøvbart. Det er for kort vei til diskriminering, vilkårlighet og overformynderi. Hele opplegget stinker av manglende rettsikkerhet slik den er nå, og jeg liker det ikke!

Det er mulig at jeg selv hadde brutt plikten om karantenehotell, nektet å betale forelegget og latt dette bli prøvd for en domstol.

Just my 2 cents.

Med det sagt så er jeg helt med på at å begrense reising er et godt og viktig smitteverntiltak, og jeg er ikke for vilkårlige koseturer til Syden for å ta en drink på stranda, men akkurat denne ordningen med karantenehotell synes jeg er en gjennomgripende dårlig idé som du puttet det.
Sist endret av Sky; 11. mai 2021 kl. 22:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tannlegen
Trådstarter
Sky: Du sa det som jeg egentlig ønsket å si, bare på en bedre måte, takk for det. Ble bare litt skuffa over det du skriver på slutten, men greit nok. Du burde lese alternative medier.

Nå kommer det fram flere og flere ting som tyder på at hele "pandemien" var planlagt. Bill Gates, Kineserne, EU og Erna er alle på samme lag tipper jeg. Høres ut som en konspirasjonsteori, men er ikke sikker lenger på om det er det? Dette er nødt til å handle om noe mer enn influensa, eller hva? Penger..........

På tide å kjempe for frihet nå, det er nok for lenge siden.

Vindaloo: Ja, jeg har masse utgifter her også, det er ikke poenget, dette handler om frihet og det er også en prinsippsak. Det var ingen som sa til meg at jeg måtte i karantene før jeg dro fra Norge sist gang!!!! Vaksinen kan de stappe opp en viss plass!

Tias: Håper du har rett, noe jeg tror.

Blåskimmelost: Har sett på det greiene der før det kom nye regler, jeg driver og leter etter smutthull i lovverket her Da jeg så på det greiene der sist så virka det som at det var mest "guidelines" (finner ikke noe norsk ord). Derfor jeg spør på freak om det er noen som har reist i det siste.

Steez Takk for masse bra info, nå ble jeg en del klokere tror jeg! Jeg er oppført på en adresse i Norge (nettopp meldt flytting), så da kan jeg vel være der da? Selvom det ikke er jeg som eier stedet, stemmer det? Det er ingen andre som bruker det som fast bolig.

Mulig jeg sender deg PM forresten. Kjipt å høre at det er samme greiene med mora di og, her har det blitt litt bedre etter hun begynte på medisiner men det er varierende fortsatt.
Lest her om dagen at en eller annen studentforening krever at norske studenter i utlandet skal få komme hjem uten karantene
Sitat av Makkamann1 Vis innlegg
Sky: Du sa det som jeg egentlig ønsket å si, bare på en bedre måte, takk for det. Ble bare litt skuffa over det du skriver på slutten, men greit nok. Du burde lese alternative medier.

Nå kommer det fram flere og flere ting som tyder på at hele "pandemien" var planlagt. Bill Gates, Kineserne, EU og Erna er alle på samme lag tipper jeg. Høres ut som en konspirasjonsteori, men er ikke sikker lenger på om det er det? Dette er nødt til å handle om noe mer enn influensa, eller hva? Penger..........
Vis hele sitatet...
Nei, nå får du stikke fingeren i jorda. Det er en så avsindig lang vei fra å kritisere enkelte av myndighetenes tiltak, som seg hør og bør, til å rote seg inn i tenke at pandemien var planlagt og at nevnte tiltak stiller seg inn i rekken av lumske planer myndighetene måtte ha. Seriøst, Bill Gates, kineserne, EU og Erna på samme lag? Til hvilket formål? Hvordan? Hvorfor? Det er overhodet ingenting som tyder på noe slikt, annet enn komplett ukritisk vås fra disse crack-pipe alternative mediene du ønsker jeg skal lese. Det kommer jeg ikke til å gjøre.

Jeg kaller gjerne myndighetene for idioter i en del sammenhenger, jeg kritiserer gjerne tiltak jeg mener ikke er riktig, jeg er ikke så naiv at jeg tenker myndighetene til enhver tid har min beste interesse i tankene og jeg nekter ikke for at det kan foregå mye rart. Men slike konspirasjoner finnes det ikke et fnugg belegg for og sporer altfor langt og useriøst vekk fra rettmessig, begrunnet og vettug diskusjon som gagner det offentlige rom.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Flytting hjem er ikke definert som nødvendig reise. Politiet har i et par publiserte saker argumentert for at det er en nødvendig reise, men det er ikke noe som følger av noen av departementets og helsedirektoratets i overkant mange og motstridende veiledninger. Se eks. Helsenorge om hva som defineres som nødvendig reise: https://www.helsenorge.no/koronaviru...odvendig-reise
Vis hele sitatet...
Merk at jeg snakket om å "flytte hjem til Norge etter et lengre utenlandsopphold ifbm. jobb eller skolegang", ikke bare å flytte hjem.

Lenken du refererer til lister blant annet opp:
  • Arbeidsreiser
  • Reiser til og fra Norge for personer som er bosatt i Norge, men som arbeider midlertidig i utlandet
  • Reiser på grunn av sterke velferdshensyn. Dette kan være: samvær med mindreårige barn, eget barns fødsel, besøk til nærstående som er alvorlig syk eller døende, eller deltakelse i begravelse eller bisettelse til nærstående.
  • Studiereiser ut av Norge for studenter ved norske studiesteder
  • Reiser til og fra Norge for studenter som er bosatt i Norge, men som studerer i utlandet

Det er jo en skjønnsmessig vurdering, så det kan jo gå begge veier, men det er ikke utenkelig at det kan vurderes som en nødvendig reise til tross for ekstraoppholdet i ettertid.

Sitat av Makkamann1 Vis innlegg
Tias: Håper du har rett, noe jeg tror.
Vis hele sitatet...
Makkamann1: Nei, jeg håper ingenting, jeg prøver bare å tolke reglene. Å følge loven er ikke å utnytte et smutthull. Personlig syns jeg gjerne du kan dra på karantehotell: et halvt års opphold i Amsterdam for å røyke hasj er i mine øyne latterlig unødvendig, men det er heldigvis ikke jeg som bestemmer dette
Sist endret av Tias; 12. mai 2021 kl. 11:02.
Kanskje melde flytting? Da går det under nødvendig reise, da du flytter til landet. Husker ikke helt hvor jeg leste at dette gikk, og har ikke muligheten til å søke det opp for deg nå. Kan være noe å se nærmere på?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tannlegen
Trådstarter
Bare for moro skyld og for å gi en update her;

Hvor mange av dere tror jeg var på karantenehotell og hvor mange tror ikke det? Hahahaha