Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 12094
Hei!

Vet ikke om jeg har postet rett egt, meen er det noen som har peiling på om det er lov/trygt å bruke skjøteledning på badet?

Er kun 1 kontakt der inne som er til vaskemaskin, å trenger en til tørketrommel også.
Går nok bra dette, husk skjøteledning med jord.
Pass på at det ikke skapes fuktighet (som følge av dusj osv.) som trenger inn til det elektriske anlegget! Ellers er det vel ikke noe i veien for å bruke dette.
Trådstarter
Mener slik grenuttak som man kan ha fler i. Men regner med den også er okei å bruke bare den er jordet?

Sitat av fisk23 Vis innlegg
Pass på at det ikke skapes fuktighet (som følge av dusj osv.) som trenger inn til det elektriske anlegget! Ellers er det vel ikke noe i veien for å bruke dette.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan jeg forhindre dette?. Eller lettere sagt hvor stor sannsynlighet er det for at det kan komme fukt i den?

Kan jeg bruke en slik?
http://www.elkjop.no/product/hjem-og...4-veis-3-meter
Skal gå bra så lenge du har et vindu åpent (eller en vifte på). Men jeg tror det vil bli for stor belastning på systemet hvis begge skal være i drift sammtidig, sikringen vil ryke
Tenker at du bare kan bruke en skjøteledning som har et slags lokk over selve pluggen. Slik har jeg det på en standard stikkontakt på badet - er bare for å hindre at det ikke skal komme inn i kontakten.

Vet du får skjøteledninger med dette lokket eller dekselet på biltema.
Jeg ser ikke helt hvordan damp skal bli et problem?

For det første leder nok damp ikke strøm i det hele tatt. For det andre, om det hadde gjort det, hva så?
I henhold til nek 400 så er det ikke lov til å bruke forgreiner som permanent løsning. Og jeg regner med at det blir permanent når denne skal være til en tørketrommel. Men om vi legger loven til side så går det vel greit å bruke en ip 44 klassifisert forgreiner, eller kanskje faktisk bare en vanlig en også.
Tar 5min å bytte til dobbelkontakt. Du har ikke lov til å gjøre det selv, men det er så enkelt. Så lenge du holder styr på hva som er fase og hva som er jord er det nesten umulig å gjøre feil
Sitat av Putas Vis innlegg
Tar 5min å bytte til dobbelkontakt. Du har ikke lov til å gjøre det selv, men det er så enkelt. Så lenge du holder styr på hva som er fase og hva som er jord er det nesten umulig å gjøre feil
Vis hele sitatet...
Og husk selfølgelig å ta sikringen
Blå er forøvrig N og brun L, mens gul/grønn er jord.
Sitat av A-H Vis innlegg
Og husk selfølgelig å ta sikringen
Blå er forøvrig N og brun L, mens gul/grønn er jord.
Vis hele sitatet...
Hva står N & L for?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ormebol Vis innlegg
Hva står N & L for?
Vis hele sitatet...
Neutral & Live.

Stortsett irrelevant ettersom Noreg har IT-nett i alt unnateke nye installasjoner.
Siden det er enkelstikk på badet vil jeg tippe at det ikke er blå og brun leder. Men blå svart eller hvit svart. Spiller ingen rolle hva du setter på L og n så lenge du får jord i midten.
Og kobler farge på farge hvis det er flere ledere i samme boks
Sist endret av Putas; 1. juli 2013 kl. 20:39.
Sitat av A-H Vis innlegg
Blå er forøvrig N og brun L
Vis hele sitatet...
Dette er forsåvidt ikke så viktig, så lenge du ikke lager kortsluttning.
Sitat av Bintang Vis innlegg
Skal gå bra så lenge du har et vindu åpent (eller en vifte på). Men jeg tror det vil bli for stor belastning på systemet hvis begge skal være i drift sammtidig, sikringen vil ryke
Vis hele sitatet...
Hvor i all verden får du det fra? Tror ikke det er veldig vanlig med flere kurser på ett vaskerom ergo så går det utrolig bra å kjøre vaske og tørketrommel samtidig. Dette finner du nok selv ut når du flytter ut fra mor og far. Normalt 10A kurs kanskje 16A i nyere hus.
Sitat av TriggerHappy Vis innlegg
Hvor i all verden får du det fra? Tror ikke det er veldig vanlig med flere kurser på ett vaskerom ergo så går det utrolig bra å kjøre vaske og tørketrommel samtidig. Dette finner du nok selv ut når du flytter ut fra mor og far. Normalt 10A kurs kanskje 16A i nyere hus.
Vis hele sitatet...

Nå er det ikke ett vaskerom TS snakker om her, men ett bad. Og det er veldig vanlig å ha egen kurs til vaskemaskin og evt henge på resten av bad (belysning, stikk v/speilarmaturer, barbermaskiner osv) i kurs i nærheten som gang eller soverom.Eller har egen kurs til resterende på bad.Er ikke sikker på om dette er normfestet, men har aldri sett det bli lagt opp kun en kurs til bad i nye boliger jeg har montert i. Om det derimot er en eldre installasjon er sannsynligheten stor for at det er lagt opp 1,5mm2 kabel til vaskemaskin kursen. Om dette stemmer, og TS henger på mye mer sammen med vaskemaskinen håper jeg for TS sin skyld at sikringen ryker.

Du burde få en fagmann til å se på dette, om man ikke har mer peiling enn at man spør på ett forum. Elektriske feil er ikke noen spøk, de kan fort koste liv. Og du vil i tilegg risikere å få igjen null kroner fra forsikring ved evt. brann.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Jeg ser ikke helt hvordan damp skal bli et problem?

For det første leder nok damp ikke strøm i det hele tatt. For det andre, om det hadde gjort det, hva så?
Vis hele sitatet...

Dampen ødelegger det elektriske! tåler ikke vann. vann leder jo også strøm, if im not mistaking.
Det om det ødelegger det elektriske, så har ikke skjøteledningen noe med det å gjøre. Vaskemaskinen og det er der fortsatt. Vann leder ikke strøm nei, men mindre noe er løst i vannet. Ingenting er løst i vann når det er i gassform.
Sist endret av Sinken; 2. juli 2013 kl. 02:01.
Nei nei nei og NEI...

Dette er IKKE lov!

Enten må du velge hvem av maskinene som skal ha strøm om gangen, eller så må du få på plass en ny stikk der.
Vann, fuktighet og strøm går dårlig sammen.
Faren går ikke på at dampen leder strøm, men at uegnede komponenter på et bad også kan medføre korrosjon og dermed lede til feil. Brann eller ødeleggelser som kan spores til eget utført arbeid eller uegnede komponenter vil medføre regress på forsikring.
Du bør absolutt se om du får en elektriker til å bytte kontakten. Hvis du vil bruke en forgreiner så gå på en byggevare eller el.butikk og kjøp en skikkelig sak beregnet for våtrom eller utendørs.
Trådstarter
Hm, mange forskjellige meninger her.

For å firklare saken.
- Ser en sier det tar 5 min å bytte til dobbel kontakt, det er ikke så lett, siden legningen på vaskemaskinen og tørketrommelen er for kort, så hele kontakten må evelt flyttes til en annen vegg. Å om en fagmann skal komme å gjøre jeg frykter jeg en sky høy sum, noe vi ikke har.

Men ser også at noen sier at jeg kan bruke 1 om gangen, går det altså greit å bruke en skjøteledning (En som forlenger ledningen) å bare bruke 1 av maskinene om gangen da?

Min mor sier det er greit å bruke skjøteledning.
Min huseier sier det er greit.
Og en kompis av min mor sier det er greit.

Men dette stemmer kanskje ikke, ikke vet jeg.

Ringte en elektriker nå å han sa at det var ulovlig som permanent løsning, (som mange her forklarer) men at det ikke var farlig. Eneste som kunne gå utover meg var om noen kom på kontroll.

Får vel vurdere å få noen til å sette opp.
Jeg har et riktignok et eget "vaskerom" (innebod), har også kun et stikk til vaskemaskin. Jeg bruker forgreningskontakt for å kople på tørketrommel også, men bruker disse aldri samtidig. Dette går helt fint, spurte også elektriker for sikkerhets skyld.
Sitat av Frktm Vis innlegg
Hm, mange forskjellige meninger her.

For å firklare saken.
- Ser en sier det tar 5 min å bytte til dobbel kontakt, det er ikke så lett, siden legningen på vaskemaskinen og tørketrommelen er for kort, så hele kontakten må evelt flyttes til en annen vegg. Å om en fagmann skal komme å gjøre jeg frykter jeg en sky høy sum, noe vi ikke har.

Men ser også at noen sier at jeg kan bruke 1 om gangen, går det altså greit å bruke en skjøteledning (En som forlenger ledningen) å bare bruke 1 av maskinene om gangen da?

Min mor sier det er greit å bruke skjøteledning.
Min huseier sier det er greit.
Og en kompis av min mor sier det er greit.

Men dette stemmer kanskje ikke, ikke vet jeg.

Ringte en elektriker nå å han sa at det var ulovlig som permanent løsning, (som mange her forklarer) men at det ikke var farlig. Eneste som kunne gå utover meg var om noen kom på kontroll.

Får vel vurdere å få noen til å sette opp.
Vis hele sitatet...
Ja det er ulovlig som permanent løsning slik som elektrikeren du ringte sa, men om DLE noengang kommer på kontroll (veldig lite sannsynlig) så er det jo faktisk bare å fortelle at dette er midlertidig, og at du skulle til å ordne med elektriker for å fikse det eller hvafaen annen grunn du kommer på!

Om dette er veldig å anbefale er en annen sak.Som jeg nevnte tidligere, det er en grunn til at dette er ulovlig som permanent løsning. Er det virkelig verdt å spare noen få tusenlapper for å risikere enorme tap av både liv og materiell?dette er vel helt opp til deg, men om du ringer elektrikeren igjen kan du vel kanskje få ett grovt prisanslag på jobben?