Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1109
Hei!

Ser Macbook Air nettopp har kommet med den nye Haswell-arkitekturen til Intel. Denne er jo ganske fersk, men lurte likevel på om noen har fått testet denne på andre maskiner? Er det et stort løft opp fra Ivy Bridge?

Macbook Air leveres nå som standard med tokjernes i5-prosessor på 1,3 Ghz (Haswell). Alternativet mitt er Macbook Pro med tokjernes i5-prosessor på 2,5 Ghz (Ivy Bridge). http://www.apple.com/no/why-mac/compare/notebooks.html

Prosessorerer er ikke helt mitt spesialområde, men hvilke av disse tror dere er kjappest? Sånn i rene tall ser jo Pro-en overlegen ut, men det er vel mye annet en Ghz i rene tall som spiller inn? Og ser jo Air-en har "Turbo Boost up to 2.6GHz", hva nå det betyr?

Generelt er det snakk om skolebruk m/ media (bilde- og filmredigering)
Tenker du på Macbook pro 13 med retinaskjerm? Ifølge denne testen av hardware, er det liten forskjell mellom MBPr og MBA, utenom at MBPr har en mye høyere oppløsning.

Jeg sitter også å lurer på å kjøpe meg en macbook, og må si det frister med 12 timers batteritid Men er det lurt å oppgradere MBA til i7 prosessor og 8Gb RAM, eller kan jeg likegodt bruke pengene på noe annet?
Sist endret av A-H; 11. juni 2013 kl. 22:32.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Du bør vurdere 8GB dersom du vil få behov for det.
Hvis det står mellom MBA og vanlig MBP så ville jeg sannsynligvis gått for en air per nå. Mer bang for buck, siden MBP ikke er oppgradert med ny arkitektur. MBA kommer også med flash storage, som er betraktelig kjappere enn HDDene i MBP.

Hvis det hadde stått mellom MBP Retina og noe annet, hadde jeg definitivt gått for retina. Skjermen er uvurderlig, spesielt hvis du skal drive med bilde- og filmredigering.
Du får MBA ganske billig via studenttorget. Tror det er 7900 for 13"
Sist endret av mo3; 12. juni 2013 kl. 00:27.
Trådstarter
Det stod altså mellom en MBP (ikke retina) og Air. Air er nok absolutt en favoritt, ja! 8 GB RAM forhåndsinstallert høres heller ikke dumt ut, med tanke på at dette ikke kan oppgraderes seinere.
MBA vs MBP(Ikke Retina) Ville jeg valgt MBA.