Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1542
Før jeg søkte meg inn i LAR hadde jeg hørt fra mange rusmisbrukere om forskjellige skrekkhistorier, og selv om jeg syntes det var leit så tenkte jeg også at det kunne være en del ansvarsfraskrivelse i bildet, noe som er ganske vanlig. For to årsiden meldte jeg meg inn i LAR, gjorde alt jeg skulle, alltid bedt om urinprøver frivellig, hentet daglig osv, likevel virker det som om LAR prøver å motarbeide personer som prøver å lykkes, behandlere er ofte frekke og stigmatiserende, systemet gir ingen mening utenom makt og kontroll over hvert enkelte individ. Det burde være bedre tilrettelagt synes jeg, og pasienter burde bli behandlet inviduelt.. og ikke etter noen retningslinjer! Mange har andre avhengigheter også, f eks til benzo, men siden man er i LAR så er det veldig vanskelig å få gjennomslag på å få dette også på resept, må bare få presisere at jeg snakker nå om folk som har brukt benzo i så mange år at det er vanskelig å hoppe av så brått. Løsningen hadde vel vært om fastlegen kunne skrive ut resept på subutex eller metadon til pasienten sin istedenfor å måtte gå igjennom LAR og dets byråkrati.

En ting er sikkert, og det er at noe må endres på raskt!

Er det noen andre som har erfaringer med LAR?
Ikke erfaring med LAR, men det du beskriver som "frekke, stigmatiserende osv" synes jeg kjennetegner deler av helsevesenet meget godt desverre.
Ville heller gått gjennom abstinenser enn å begynt på lar. Sett alt for mange kjenninger gått på den smellen. Yngste personen er 23 år. Mye værre å slutte på subutex, metadon, buvidal og tilsvarende enn heroin.
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har en kompis som har vært i LAR i en evighet, må nærme seg 20 år snart. Han startet på metadon, men gikk over til subutex etter at han blåste opp som en ballong og tennene begynte å ramle ut!
Han drikker 8-10 pils og røyker hasj daglig. Allikevel får han 3x25mg sobril daglig i tillegg til subutexen!
Han leverer urinprøver en gang i blant, men får lite pes for alkohol og hasj inntaket sitt.
Han har blitt tatt noen ganger for å selge subutexen sin, dette har ført til daglig utlevering en periode før han er tilbake på utlevering et par ganger i uka igjen.
Spør du meg så er LAR et slapt opplegg...
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av dnbalex Vis innlegg
Ville heller gått gjennom abstinenser enn å begynt på lar. Sett alt for mange kjenninger gått på den smellen. Yngste personen er 23 år. Mye værre å slutte på subutex, metadon, buvidal og tilsvarende enn heroin.
Vis hele sitatet...
Det er mye værre å slutte med subutex enn heroin ja, men om man trapper ned sakte så går det nok, er bare seigpining.
Imawesome:
Jeg synes LAR blir litt til hva du lager det til. Jo, det er mange som klager på ditt og datt med LAR. Men LAR krever at man forstår at dette er for rusfrihet. At det er det man skal arbeide mot er noe jeg tror vi må forstå.
Grunnen til at fastlegene i utgangspunktet ikke har anledning til å skrive ut skile medisiner til opiatavhengige er at erfaringen viser at da vil disse medisinene i mye større grad havne på gaten. En av grunnene.

I alle fall.
Feels good man.
Har ingen erfaring med helsevesenet fra et rusperspektiv, men dette med frekk holdning er blitt et samfunnsproblem slik jeg ser det.

Jeg har vært der selv. I for eksempel Kundestøtte starter man svært engasjert, gir 110% for hvert minste lille problem, behandler alle problemer likt kun fordi man ønsker takknemlighet, og vil gjøre hverdagen til den man hjelper litt bedre.

Sånn kan man holde på en stund, men det er dessverre en grense på hvor lenge denne lidenskapen varer.

En sak som kanskje tar 2 timer med konstant feilsøking, deretter løst, så ringer en ny person med AKKURAT samme problem, og du innser at det er snakk om nok antageligvis 2 timer til med feilsøking, fører fort til at man begynner å dempe engasjementet sitt.

Sånn fortsetter det bare videre, du kan kanskje få gjort dagen litt bedre for en person, men nestemann vet jo ingenting om dette. Alt starter med blanke ark for dem, men ikke for deg. Det er utrolig kjipt, for i noen tilfeller vil jo faktisk nestemann oppleve deg som frekk og upersonlig, kanskje man til og med får inn en klage eller to, og da blir hvertfall arbeidsplassen kjip.

Dette er ikke noe man selvfølgelig mener å gjøre mot noen, det bare skjer av seg selv over tid.

Så selv om jeg har null erfaring med LAR sånn sett, er det svært mange ting nevnt i denne tråden jeg kjenner går igjen.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er dårlige epler der men mest gode som i alle andre yrker. Min erfaring er at LAR ønsker at man skal lykkes og gir deg forsvarlige rammer og behandling men at de er lei av folk som trikser og juger for dem. De jeg hører har dårlig erfaring med LAR er de som møter opp på lar møte å sier at de er så flinke å holder nedtrappingsplanen sin men blir tatt i å juge og ruse seg, f eks kjenner en som bytter bort metadonen i andre saker og juger for å få mer metadon og såklart LAR ville ha strengere kontroller og pisseprøver da, men da er det plutselig lar som er slemme og nedlatende og kontrollerende.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er dårlige epler der men mest gode som i alle andre yrker. Min erfaring er at LAR ønsker at man skal lykkes og gir deg forsvarlige rammer og behandling men at de er lei av folk som trikser og juger for dem. De jeg hører har dårlig erfaring med LAR er de som møter opp på lar møte å sier at de er så flinke å holder nedtrappingsplanen sin men blir tatt i å juge og ruse seg, f eks kjenner en som bytter bort metadonen i andre saker og juger for å få mer metadon og såklart LAR ville ha strengere kontroller og pisseprøver da, men da er det plutselig lar som er slemme og nedlatende og kontrollerende.
Vis hele sitatet...
Det finnes vel dem som gjør det også, men i mitt tilfelle og flere andre sine så får man aldri tillitt ordentlig, man blir ikke trodd når det gjelder heller, hvorfor skal man samarbeide når man blir jobbet imot enn hele tiden? Det er veldig demotiverendes. Uansett om man ruser seg eller ikke.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Imawesome Vis innlegg
Det finnes vel dem som gjør det også, men i mitt tilfelle og flere andre sine så får man aldri tillitt ordentlig, man blir ikke trodd når det gjelder heller, hvorfor skal man samarbeide når man blir jobbet imot enn hele tiden? Det er veldig demotiverendes. Uansett om man ruser seg eller ikke.
Vis hele sitatet...
Kan ikke uttale meg noe om de du har møtt og det er kjipt om du er møtt sånn..
Men ofte er jo også de som har noe å skjule de som opplever at andre mistror de også. Sjeldent mistroelsen kommer fra ingen steder men utelukker ikke at det kan være en yrkesskade hos noen som desverre kan gå ut over uskyldige..

Systemet for å hjelpe rusmisbrukere burde vært mye mye bedre.
Jeg beklager at jeg er den ene, men:
Du snakker om at du opplever at det virker som at de ønsker å ta kontroll over deg og livet ditt og livet til andre rusavhengige.

Da er mitt spørsmål: Er ikke det fornuftig at noen i det minste følger med på den rusavhengige? Jeg vet om mange rusavhengige i byen min som jeg gjerne skulle tatt tak i fysisk og tvunget til å slutte med dop. De ville vært døde om ingen tok grep og hjalp dem på den måten. Da er det viktig med retningslinjer og protokoller for hvordan de skal følges opp. Det er absolutt ikke enkelt å vite hva en rusavhengig egentlig trenger, men ihvertfall ikke ubegrenset tilgang til dop, og mulighet til å gjøre absolutt hva vedkommende vil. Ikke at de ikke har rettigheter, men man kan tenke seg at den rusavhengige ikke vet hva som er til det beste for seg selv.

Det med at du opplever at de kan være frekke og ha frastøtende oppførsel, kan ikke det være en del av jobben? Hvis en rusavhengig møter på snille sykepleiere og helsearbeidere hele tiden, så er det lett for den rusavhengige å lede videre kommunikasjon til å skape en personlig tilknytning / et personlig forhold.

Det er mine tanker om det du beskriver. Jeg ville sannsynligvis ha jobbet på samme måte selv dersom jeg var helsepersonell og jobbet med sånne som meg selv da jeg var en aktiv rusavhengig.

Mitt eget motto: Man skal aldri stole på en aktiv rusavhengig.
Sist endret av Stingray; 28. januar 2021 kl. 17:51.
Sitat av Imawesome Vis innlegg
Det finnes vel dem som gjør det også, men i mitt tilfelle og flere andre sine så får man aldri tillitt ordentlig, man blir ikke trodd når det gjelder heller, hvorfor skal man samarbeide når man blir jobbet imot enn hele tiden? Det er veldig demotiverendes. Uansett om man ruser seg eller ikke.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke mye om din situasjon. Og kanskje jeg tenker till mye utenom det du sier. Skal prøve å ikke gjøre det i alle fall.
Jeg tror det er viktig å hele tiden huske på at de som jobber i LAR og i rustjenesten i kommunen osv, de har sine rettningslinjer de må følge.
Og en ting anngående individuell behandling, som du nevnte lengre opp. Blandt andre LAR brukere der jeg bor ser jeg at mange av de snakker veldig mye om detaljer om behandlingen de får.
Foreksempel, hvis de hadde en positiv prøve, men de slapp å få innskrenket henteordning vil de gjerne si dette til andre LAR brukere.
Dette er veldig dumt, da det gjør det veldig vanskelig for rustjenesten å behandle folk individuellt.
Bare noe jeg ser her.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Imawesome:
Jeg synes LAR blir litt til hva du lager det til. Jo, det er mange som klager på ditt og datt med LAR. Men LAR krever at man forstår at dette er for rusfrihet. At det er det man skal arbeide mot er noe jeg tror vi må forstå.
Grunnen til at fastlegene i utgangspunktet ikke har anledning til å skrive ut skile medisiner til opiatavhengige er at erfaringen viser at da vil disse medisinene i mye større grad havne på gaten. En av grunnene.

I alle fall.
Feels good man.
Vis hele sitatet...
Sorry for sent svar, argumentet ditt med at LAR er det man gjør det til selv kan man diskutere med at det bunner igrunn med retningslinjene, det er for eksempel nå et massesøksmål mot lar nettopp pga lar har den oven fra og ned holdningene til pasientene sine, en annen sak som er verdig å nevne er ei som gjorde absolutt alt rett, hun gikk på urinprøver i så måte for å få utlevert medisinen sin ukentlig og har vært stabil i flere år med reine prøver, likevel tvinges hun til å ta urinprøver og om hun ikke gjør som de sier vil de da true med å redusere dosen med medisnene hun går på som straff. Fortell meg igjen om lar er da hva man gjør det til. Så kommer spørsmålet mitt, mener du virkelig at noen som har vært stabil i så mange herrens år burde ta urinprøver gjevnlig resten av sitt liv?

Glemte helt å si at noe inviduell behandling er det rett og slett ikke i LAR, man får medisinene sine og det er vel det, og når det gjelder medisiner som blir solgt på gata så hadde det vel være ungått betraktelig mindre bare de fikk den medisinen som funket for dem, er ikke alle rusavhengige som tåler hverken subutex/subuxone eller metadon i seg selv. For ikke å nevne at LAR pasienter ikke har rett på fritt sykehusvalg.
Sist endret av Imawesome; 8. september 2021 kl. 04:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ingen erfaring med LAR fordi jeg er ikke rusmisbruker, men jeg vil fortelle dere en ting, og det er viktig at folk inser dette:
"Systemet" (som gjelder globalt i forskjellige varianter alt etter kulturelle tendenser) er PSYKOPATISK i sin natur.
Systemet er problemet!
Det nytter ikke å spre meninger du vil ska bli hørt uten noen begrunnelse, anonym..