Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 8745
Hei.

Har en pakke (Dyrt print til verdi av flere tusen), som opprinnelig skulle bli levert til meg av FedEx. Men da jeg var bortreist da FedEx var utenfor hjemmet mitt ba jeg dem levere til min Bunnpris-nærbutikk.

FedEx-sjåføren ville av en eller annen grunn ikke levere pakken der, men heller på en lokal kiosk (ikke offentlig utleveringssted) drevet av en privatperson. Sjåføren har vist levert pakker der flere ganger.

Pga. dårlig erfaring med å hente pakke der èn gang før (frekk, arrogant og nedlatende mann som driver sjappa.) Godtok jeg motvillig at sjåføren leverte der heller, men jeg gjorde sjåføren oppmerksom på den dårlige servicen og min generelle skepsis til stedet.

Når jeg i dag dro dit for å hente pakken, ble jeg kjeftet på av mannen i butikken, da FedEx sjåføren hadde levert pakken min og bedt ham om å "være snillere med kundene sine." Og nå nekter han å gi meg pakken, og påstår at han ikke "har noe pakke."

Jeg sa til han at i prinsippet nå har stjålet min pakke og om jeg ikke får den tilbake kommer jeg til å ta kontakt med politiet. Jeg har også ringt FedEx-sjåføren, som har lovet meg å ta turen innom i kveld for å forsøke å få pakken tilbake.

Kjenner et enormt raseri og får tanker om å begå psykisk og fysisk terror på denne mannen og hans butikk dersom han ikke gir meg tilbake pakken min, men prøver å holde hodet kaldt. Skriver her for å høre om noen har liknende erfaring, eller tips og råd å gi i denne situasjonen?

Håper jo på å få pakken tilbake i kveld, men hva tenker dere er lurt å gjøre dersom det ikke skjer?

Oppdatering kommer!

Update: FedEx sjåføren har fått fri fra jobb og kan dra dit nå for å prøve å hente ut pakken. Jeg skal bort og møte ham der.
Sist endret av Madcat; 20. desember 2020 kl. 12:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Første som slår meg er at resten av verden burde få vite hvilken kiosk dette er snakk om. Videre ville jeg anmeldt innehaveren til politiet for tyveri, du har jo fedex-sjåføren som vitne at pakken er levert til vedkommende.
Lykke til, håper det løser seg.
Første som slår meg er at ts ikke bør tenke psykisk og fysisk terror, det er tross alt bare en pakke, verden går videre uansett hva som skjer i pakkesaken. Og får han ikke tak i pakken så får FedEx og avsender fordele skyld og skaffe ham en ny print eller dekke tapet til ts.

Jeg skjønner du er frustrert og forbannet, men hold hodet kaldt. Om du blir bajas og lapser til mannen i kiosken så skaper du bare problemer for deg selv.

FedEx har helt sikkert klare regler på hva de gjør med pakker der mottaker ikke er hjemme. De har sikkert avtaler med butikker om levering til de, så her kan det faktisk være sjåføren fra FedEx som har skapt kaoset, og da regner jeg med FedEx får ta regninga og dekket et evt. tap for deg.
Sist endret av _abc_; 20. desember 2020 kl. 12:38.
Madcat's Avatar
Trådstarter
3 18
Siste oppdatering: FedEx sjåføren klarte å hente ut pakken, og få den levert over til meg. Det blir ingen anmeldelser og jeg destruerer alle mord-planene jeg hadde satt i gang. Takk for oppmerksomheten og moralsk støtte!
Hos den lokale Bunnprisen var de av og til sure når jeg hentet pakker.
Tjener de ikke noe på å levere dem ut ?
Ikke glem at andre folks surhet sjeldent er din personlige feil og heller de som tar med seg følelser fra en tidligere situasjon
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Ikke glem at andre folks surhet sjeldent er din personlige feil og heller de som tar med seg følelser fra en tidligere situasjon
Vis hele sitatet...
This! Det speiler heller hvordan den personen har det inni seg. Som oftest
Sitat av dggr Vis innlegg
Tjener de ikke noe på å levere dem ut ?
Vis hele sitatet...
Ikke de som jobber på gulvet i hvert fall.

Da jeg jobbet i Bunnpris hatet jeg å levere ut pakker. Unødvendig arbeid i tillegg til alt annet vi måtte gjøre.
Sitat av Madcat Vis innlegg
Siste oppdatering: FedEx sjåføren klarte å hente ut pakken, og få den levert over til meg. Det blir ingen anmeldelser og jeg destruerer alle mord-planene jeg hadde satt i gang. Takk for oppmerksomheten og moralsk støtte!
Vis hele sitatet...
Bra det løste seg og at det igjen er balanse i kraften
Sitat av SajN Vis innlegg
Ikke de som jobber på gulvet i hvert fall.

Da jeg jobbet i Bunnpris hatet jeg å levere ut pakker. Unødvendig arbeid i tillegg til alt annet vi måtte gjøre.
Vis hele sitatet...
De som "jobber på gulvet" tjener heller ikke noe ekstra på å selge bananer, brus eller brød, men det er nå en gang det jobben går ut på og de får formodentlig betalt for jobben de gjør.

Helt absurd å høre at en arbeider "hater" å gjøre jobben de er satt til fordi de mener det er "Unødvendig arbeid i tillegg til alt annet vi måtte gjøre."

Ta deg sammen og gjør jobben din, eller finn noe annet å gjøre på...

EDIT: TS: Godt det løste seg, men neste gang ber du naturligvis sjåføren forholde seg til etablert rutine. Han har ingenting med å levere pakken til en random kiosk. FedEx har avtale med utleveringssteder og/eller posten for håndtering av slike forsendelser. Jeg ville kontaktet dem angående sjåføren som leverer ut kundenes pakker til randoms uten avtale.
Sist endret av Cikey; 20. desember 2020 kl. 17:07.
Syns det var en jævlig grei kar - brukte fridagen sin på å hjelpe ut en kunde han satt i en knute lissom.

Ikke gi sjåføren trøbbel når han ordnet opp i det så fort..
Han har nok lært det han trenger om den kiosken
Sist endret av colakork; 20. desember 2020 kl. 17:26.
Jeg synes du burde sette deg ned og skrive en saklig klage til FedEx sentralt om denne butikken og be dem finne et annet utleveringssted. Og selvfølgelig rose sjåføren for at han løste saken.
Få se printet pls.
Sitat av Cikey Vis innlegg
De som "jobber på gulvet" tjener heller ikke noe ekstra på å selge bananer, brus eller brød, men det er nå en gang det jobben går ut på og de får formodentlig betalt for jobben de gjør.

Helt absurd å høre at en arbeider "hater" å gjøre jobben de er satt til fordi de mener det er "Unødvendig arbeid i tillegg til alt annet vi måtte gjøre."

Ta deg sammen og gjør jobben din, eller finn noe annet å gjøre på...

EDIT: TS: Godt det løste seg, men neste gang ber du naturligvis sjåføren forholde seg til etablert rutine. Han har ingenting med å levere pakken til en random kiosk. FedEx har avtale med utleveringssteder og/eller posten for håndtering av slike forsendelser. Jeg ville kontaktet dem angående sjåføren som leverer ut kundenes pakker til randoms uten avtale.
Vis hele sitatet...
Skjønner godt hva personen mente. Har du noen gang jobbet på gulvet?

Jeg skal garantere deg at selvom butikken ble om til POST i butikk så gikk ingen arbeidere opp i lønn selvom de fikk mere arbeid å gjøre.

Alt som skal gjøres ferdig til kl 23.00 å alt som skal være klart til de som begynner på skiftet kl. 07.00 fikk nå itillegg en extra jobb å gjøre itillegg til alt annet man gjør på gulvet.

"Selge bananer, brus eller brød" sier meg at du ikke har peiling på hva det innebærer "å jobbe på gulvet".

Anyway, man skal ikke være asshole med kunder. Er bare det at jeg skjønner hva denne personen mente.

Hva med at arbeiderne gjerne fikk litt lønnsøkning for det xtra arbeidet de nå må gjøre? Syntes det høres rett å rimelig ut.
Sitat av eRixn Vis innlegg
Skjønner godt hva personen mente. Har du noen gang jobbet på gulvet?

Jeg skal garantere deg at selvom butikken ble om til POST i butikk så gikk ingen arbeidere opp i lønn selvom de fikk mere arbeid å gjøre.

Alt som skal gjøres ferdig til kl 23.00 å alt som skal være klart til de som begynner på skiftet kl. 07.00 fikk nå itillegg en extra jobb å gjøre itillegg til alt annet man gjør på gulvet.

"Selge bananer, brus eller brød" sier meg at du ikke har peiling på hva det innebærer "å jobbe på gulvet".

Anyway, man skal ikke være asshole med kunder. Er bare det at jeg skjønner hva denne personen mente.

Hva med at arbeiderne gjerne fikk litt lønnsøkning for det xtra arbeidet de nå må gjøre? Syntes det høres rett å rimelig ut.
Vis hele sitatet...
Dere får beholde jobben når butikken vinner konkurransen om Post I Butikk og dermed tjener mer på mersalg ved pakkehenting. Blir det for krevende, ta en utdannelse og skaff en "bedre" jobb, er nok av folk som klarer seg helt fint på gølvet med litt ekstra pakkeutlevering.
Som bruisepristine nevner hadde det vært noe å få vite hvor det her gjelder, men skjønner at det blir for personlig for deg å si noe om.

Høres ut som du har gjort det du kan i utgangspunktet, mulig du kan nå ut til franchise-eier (men det var vel han?), kanskje i det mest dramatiske laget å klage inn til forbrukerrådet, men foreslår det.

Annet enn det kan du som sagt nå ut til FedEx eller posten. Det her er jo ulovlig, og mannen kan og burde få fyken for det her. Klag til noen, forbrukerrådet er vel det organet som får de her typene til å pisse i buksa.

Tv2hjelperdeg?
Sitat av eRixn Vis innlegg
Skjønner godt hva personen mente. Har du noen gang jobbet på gulvet?

Jeg skal garantere deg at selvom butikken ble om til POST i butikk så gikk ingen arbeidere opp i lønn selvom de fikk mere arbeid å gjøre.
Vis hele sitatet...
Mer arbeid å gjøre? Har de hatt dødtid tidligere? Burde vel ikke være noe problem å arbeide mens man er på jobb? Det skjer gjerne at arbeidstakere får nye arbeidsoppgaver underveis
Sist endret av caperno; 21. desember 2020 kl. 10:03.
Jeg er helt elendig på å formulere meg til tider.

La meg prøve å engang til.
Jobbet på rema i 5++ år. Gjennom de årene jobbet jeg på gulvet, sjeldent kasse da jeg jobbet raskere på gulvet å fikk mest gjort.

På gulvet er man altifra fruktansvarlig, kjøl og frys, melkekjøleren, vanlige varer, flaskerom, bestilling av varer (må ha ganske god kontroll på lagerbeholdningen, tilbuds varer, hva selger best osv..), kasting av varer må registeres, returvarer, ta imot varer som kommer, vasking og rydding at all times itillegg til å hjelpe til i kassen når det står på som værst, norsk-tipping, fylle på tobakksvarer, få taki andre som kan ta vakten til de som er syk eller av andre grunner ikke kan komme på jobb, telling av kasser, loggføring.
Var dette jeg kom på i farten.

På rema 1000 hadde vi ikke post i butikk, hadde vi fått det itillegg er jeg ganske sikker på sjefen hadde måtte ansatte en person extra for at alt skal være ryddig og klart til de som åpner butikken. Om ikke em extra blir ansatt burde iallefall lønnen økt da vi måtte ha jobbet enda mere, enda sjappere.

Greide jeg å lage mere mening? Håper det.

Å god jul freaks, love you freakz

Men skal jeg være 100% ærlig. Så mener jeg å huske at det var langt ifra dårlig betalt å jobbe i butikk. Spesielt når man jobbet fra 15-23.00 (låseansvarlig) hele uken + lørdag. Er masse bra tilleggsbetaling å hente. Bra betalt for en som er uten utdannelse iallefall.
Sist endret av eRixn; 21. desember 2020 kl. 10:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du gjør det du rekker og kan etter beste evne arbeidstiden er du vel godt innafor og resten er arbeidsgiver sitt problem. I dag er det vel nesten blitt mer vanlig enn uvanlig at butikk og kiosk har tilleggstjenester om det er FedEx, PostNord, Post i butikk, Bank i butikk eller diverse "pick up points", you name it. Så dette er ikke noe å klage over i 2020. Jeg jobbet i butikk i min ungdom og utifra det jeg observerer av arbeidsforhold i butikkene i dag så har ungdommen det bra luksus der de subber rundt i tåka.
TS: At eieren ljuger om pakken din på grunn av en personlig konflikt viser at han ikke er egnet til jobben. Synd du ikke rapporterer til FedEx.

Sitat av Dough Vis innlegg
Hvis du gjør det du rekker og kan etter beste evne arbeidstiden er du vel godt innafor og resten er arbeidsgiver sitt problem
Vis hele sitatet...
Så arbeidsgiver vil aldri forsøke å presse ansatte til å gjøre mere? Så flott!
Sitat av Dough Vis innlegg
I dag er det vel nesten blitt mer vanlig enn uvanlig at butikk og kiosk har tilleggstjenester om det er FedEx, PostNord, Post i butikk, Bank i butikk eller diverse "pick up points", you name it. Så dette er ikke noe å klage over i 2020. Jeg jobbet i butikk i min ungdom og utifra det jeg observerer av arbeidsforhold i butikkene i dag så har ungdommen det bra luksus der de subber rundt i tåka.
Vis hele sitatet...
Ja, det var mye mere strevsomt når man måtte ut bakom landhandleriet og melke den mengden kunden bestilte og bære 25KG sekker med mel bort til disken når de spurte husker jeg. Nå til dags er det bare å trykke på en knapp også skjer alt av seg selv, hvordan skal ungdommen få hjerne og muskler?
Sitat av knert1 Vis innlegg

Så arbeidsgiver vil aldri forsøke å presse ansatte til å gjøre mere? Så flott!
Vis hele sitatet...
Det finnes rævva arbeidsgivere overalt i alle bransjer. Som jeg skrev så er det i dag mer normalen med ekstra tjenester i butikk enn det motsatte. Jeg er vel gammel og naiv da som tenker at de fleste tar høyde for dette når de setter opp arbeidsskift.


Ja, det var mye mere strevsomt når man måtte ut bakom landhandleriet og melke den mengden kunden bestilte og bære 25KG sekker med mel bort til disken når de spurte husker jeg. Nå til dags er det bare å trykke på en knapp også skjer alt av seg selv, hvordan skal ungdommen få hjerne og muskler?
Vis hele sitatet...
Jeg snakker typ 25 år siden, ikke 50-100 år.

Tror du ikke det har blitt noe bedre arbeidsforhold, generelt?
Så sant, er nokk jeg som er litt stuck in the past. Det er jo som du sier mere normalt enn ikke å ha post i butikk nå i 2020.

Skal ærlig innrømme at til tider angrer jeg på at jeg sluttet etter så mange år som butikkmedarbeider. Hadde kanskje vært daglig leder nå, who knows
Sitat av eRixn Vis innlegg
Skjønner godt hva personen mente. Har du noen gang jobbet på gulvet?

Jeg skal garantere deg at selvom butikken ble om til POST i butikk så gikk ingen arbeidere opp i lønn selvom de fikk mere arbeid å gjøre.
Vis hele sitatet...
Med bakgrunn i det du skriver senere i tråden har jeg vesentlig mer erfaring med å "jobbe på gulvet" enn det du har. Jeg har også jobbet som leder og mellomleder i butikk. Hvorvidt arbeiderne går opp i lønn er ikke spesielt relevant, de har med å gjøre de oppgaver som inngår i arbeidsdagen. Det nytter ikke å si at man ikke vil vaske diskene, koste opp smuler eller rydde i hyllene "fordi det er så mye annet som skal gjøres".

Sitat av eRixn Vis innlegg
"Selge bananer, brus eller brød" sier meg at du ikke har peiling på hva det innebærer "å jobbe på gulvet".
Vis hele sitatet...
I de fleste dagligvarebutikker er disse tre ikke bare en del av hva jobben innebærer, men helt essensielle deler av jobben. Poenget er at man ikke får "stykkbetalt" per oppgave, men utfører de oppgavene som inngår i den daglige driften av butikken. I noen butikker er det nok mer spesialiserte skift, men i de fleste har man flere oppgaver og selger man ikke brus, brød og bananer har man ingenting i dagligvarebransjen å gjøre

Sitat av eRixn Vis innlegg
Anyway, man skal ikke være asshole med kunder. Er bare det at jeg skjønner hva denne personen mente.
Vis hele sitatet...
Da er vi stort sett enige. Gjør jobben din og vær hyggelig med kundene. Det siste er vesentlig mer viktig enn hva mange som jobber i butikk forstår...
Cikey: Du har helt rett. Var helt feil av meg å antyde hva du kan, ikke kan, har jobbet med å ikke jobbet med. Jeg kjenner ikke deg, så blir helt feil av meg å spytte ut noe slikt.

Må ærlig innrømmme "men i de fleste har man flere oppgaver og selger man ikke brus, brød og bananer har man ingenting i dagligvarebransjen å gjøre" fikk meg til å dra på smilebåndet

Ja, kan man ikke slå på et smil, være hyggelig mot kunder så er nokk ikke butikkmedarbeider det rette yrket.

Kan huske det var mange ganger eller tilfeller der jeg hadde lyst å be enkelte kunder om å ryke å reise. Men i et serviceyrke lærte jeg meg at slik oppførsel er ikke holdbar. Lærte mere eller mindre å ikke ta ting personlig heller selvom noen kunder var gjerne så sint at det kom ut verbale personangrep. Just another day at work, smile and be happy

Supert at det ordnet seg for deg TS!
Sist endret av eRixn; 22. desember 2020 kl. 02:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det finnes rævva arbeidsgivere overalt i alle bransjer. Som jeg skrev så er det i dag mer normalen med ekstra tjenester i butikk enn det motsatte. Jeg er vel gammel og naiv da som tenker at de fleste tar høyde for dette når de setter opp arbeidsskift.
Vis hele sitatet...
Tenker du på når sjefen setter opp skiftplanen?

Sitat av Dough Vis innlegg
Tror du ikke det har blitt noe bedre arbeidsforhold, generelt?
Vis hele sitatet...
Vi har fått mere automatikk ja, men ikke i bedre arbeidsforhold. Hvorfor er det en selvfølge? Jeg ser flere og flere vikarbyråer og tilfeller hvor bedrifter misbruker definisjonen på ordet vikar(man må altså vikariere for en annen person, noe mange vikarer ikke gjør), midlertidige ansettelser, 2.5% stillinger, ungdommer som jobber gratis/for livsopphold i lange tider, kun positive tilbakemeldinger men ingen fast jobb, for dette var lønnsomt for arbeidsgiver. Tror du butikken ansetter folk midlertidig, eller på 20% for å leve etter mantraet:
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvis du gjør det du rekker og kan etter beste evne arbeidstiden er du vel godt innafor og resten er arbeidsgiver sitt problem.
Vis hele sitatet...
Eller er det mere sannsynlig at du vil jobbe tirsdag-lørdag kl11. Ofte 2 stk overarbeidet som faen, mens folk kommer drita for å stjele øl? Attpåtil kan du heller ikke protestere på NOE, eller si nei til å møte opp innen en halvtime mere enn 1 hel gang i løpet av 1 år om du vil slippe SMS fra butikksjefen om hvor dårlig det er av deg å ikke stille på jobb innen kort varsel på en dag du ikke var satt opp til jobbing. Konsekvensene av dette blir at behovet for deg plutselig vil synke dramatisk, enten ved at vikariatet avsluttes eller at du får direkte beskjed om at du fra nå av kun får lov til å jobbe 20%. Det er ikke akkurat tøffe, ekstraordinære, hyperintelligente skapninger som velger å ta det over SMS. Kan jo si distriktssjefen blei riktig imponert over tinsoldaten sin.

Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg jobbet i butikk i min ungdom og utifra det jeg observerer av arbeidsforhold i butikkene i dag så har ungdommen det bra luksus der de subber rundt i tåka.
Vis hele sitatet...
I stede for å påstå at butikkjobb er noen form for tåkedans kunne du gjerne utdypet hva du faktisk mener med at ungdommen subber rundt i tåka, og hvordan dette er et tegn på at de har "bra luksus".
"Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg jobbet i butikk i min ungdom og utifra det jeg observerer av arbeidsforhold i butikkene i dag så har ungdommen det bra luksus der de subber rundt i tåka."

Auu, den traff. Kan da vise litt respekt for alle som gjør handling så enkelt.
Den traff litt, brukte over 5år av livet i dagligvarebutikk. No regrets, miljøet på jobben var awesome. Subber rundt i tåka? Hadde alltid noe å gjøre på, dermed busy hele tiden.
Sist endret av eRixn; 22. desember 2020 kl. 03:48.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Tenker du på når sjefen setter opp skiftplanen?
Vis hele sitatet...
Takk, bra du fikk rettet opp i en såpass alvorlig feil så vi ikke får noen større misforståelser her.
Sitat av Dough Vis innlegg
Takk, bra du fikk rettet opp i en såpass alvorlig feil så vi ikke får noen større misforståelser her.
Vis hele sitatet...
Så hårsår og lite konstruktiv. Du får heller ta det til deg så kanskje du slipper å gi folk inntrykk av at du tror folk setter opp sin egen skiftplan. Hva dette har å gjøre med andre arbeidsoppgaver får heller du forklare meg.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Så hårsår og lite konstruktiv. Du får heller ta det til deg så kanskje du slipper å gi folk inntrykk av at du tror folk setter opp sin egen skiftplan. Hva dette har å gjøre med andre arbeidsoppgaver får heller du forklare meg.
Vis hele sitatet...
Inntrykk av at folk setter opp sin egen skiftplan? Jeg tenkte selvfølgelig på "når sjefen setter opp skiftplanen". Jeg tror de fleste oppegående mennesker skjønner med det menes detr samme som å sette opp arbeidsskift. Beklager at jeg ikke er 100% inne i de profesjonellle begrepene i bransjen.
Sist endret av Dough; 22. desember 2020 kl. 12:17. Grunn: skift.,..
Sitat av SajN Vis innlegg
Ikke de som jobber på gulvet i hvert fall.

Da jeg jobbet i Bunnpris hatet jeg å levere ut pakker. Unødvendig arbeid i tillegg til alt annet vi måtte gjøre.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke unødvendig arbeid når det er en del av arbeidet? Jeg skal ikke si at pakker eller tipping er så morsomt å gjøre, men butikken tjener jo penger på det.
Tjener butikken så mye på post i butikk da? Det er jo forsåvidt en lasteplass for pakker som er allerede betalt for (utenom postoppkrav) og man betaler vell ingen gebyr til butikken for at dem har tatt imot å tatt vare på pakkene til folk?

Er ikke ute etter å diskutere, kun et spørsmål som slo meg da jeg leste posten over. Ble litt nysgjerrig
Sist endret av eRixn; 22. desember 2020 kl. 19:05.
Sitat av eRixn Vis innlegg
Tjener butikken så mye på post i butikk da? Det er jo forsåvidt en lasteplass for pakker som er allerede betalt for (utenom postoppkrav) og man betaler vell ingen gebyr til butikken for at dem har tatt imot å tatt vare på pakkene til folk?

Er ikke ute etter å diskutere, kun et spørsmål som slo meg da jeg leste posten over. Ble litt nysgjerrig
Vis hele sitatet...
De får kompensasjon av f.eks Posten, nordpost og europack. Vet ikke hvordan det er med andre aktører, men ser ikke for meg at noen gidder å gjøre gratis arbeid i slik sammenheng.
Sitat av eRixn Vis innlegg
Tjener butikken så mye på post i butikk da? Det er jo forsåvidt en lasteplass for pakker som er allerede betalt for (utenom postoppkrav) og man betaler vell ingen gebyr til butikken for at dem har tatt imot å tatt vare på pakkene til folk?

Er ikke ute etter å diskutere, kun et spørsmål som slo meg da jeg leste posten over. Ble litt nysgjerrig
Vis hele sitatet...

De tjener mest på at folk tar handlingen samtidig der enn i en annen butikk.
Sitat av eRixn Vis innlegg
Tjener butikken så mye på post i butikk da? Det er jo forsåvidt en lasteplass for pakker som er allerede betalt for (utenom postoppkrav) og man betaler vell ingen gebyr til butikken for at dem har tatt imot å tatt vare på pakkene til folk?

Er ikke ute etter å diskutere, kun et spørsmål som slo meg da jeg leste posten over. Ble litt nysgjerrig
Vis hele sitatet...
Selvsagt får butikken betalt, men antagelig ikke nok til at de går direkte i pluss på postbehandlingen. Det må også regnes inn økt trafikk fordi folk uansett må innom posten og ikke minst effekten av at ikke konkurrerende butikker har samme tilbud.

Totalt sett er det nok en klar fordel for butikker som har post i butikk, og eventuelt andre tilleggstjenester.
Sitat av ronniba Vis innlegg
De tjener mest på at folk tar handlingen samtidig der enn i en annen butikk.
Vis hele sitatet...
De tjener best på at folk handler der ja, det betyr ikke at de som skal hente noe nødvendigvis handler.

Med Posten så er det relativt strengt og mye kursing som skal til for å kunne bruke deres utstyr og tjenester. Kravene de stiller og kompensasjonen gjorde det lite effektivt og bærekraftig. Vet ikke hvordan avtalene er nå, men det er ikke tilfeldig at mange butikker har valgt å IKKE fortsette etter endt avtale.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Vet ikke hvordan avtalene er nå, men det er ikke tilfeldig at mange butikker har valgt å IKKE fortsette etter endt avtale.
Vis hele sitatet...
Har du tall på det?

Jeg vet genuint ikke hvorvidt det stemmer eller ikke, og er ikke ukjent med «klagen» men det ville overraske meg om det er veldig mange som sier opp avtalen, spesielt med posten.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
De tjener best på at folk handler der ja, det betyr ikke at de som skal hente noe nødvendigvis handler.
Vis hele sitatet...
Neinei, absolutt ikke, men det er nok vesentlig flere «som bare handler der, når jeg like vel skal hente pakken» vil jeg tru. Men, ja, ser flere butikker som ikke har post i butikk lenger.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Har du tall på det?

Jeg vet genuint ikke hvorvidt det stemmer eller ikke, og er ikke ukjent med «klagen» men det ville overraske meg om det er veldig mange som sier opp avtalen, spesielt med posten.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke dokumentere det nei, men minst én av de store dagligvarekjedene har latt avtalene med Posten gå ut. Det som skjer da er at avtalen blir lagt ut til anbud.

Jeg legger ut en link her, men den er ikke spesielt god som kilde. Det blir bl.a hevdet her at «post i butikk blir mer og mer populært», dette er forsåvidt en sannhet, men mest pga at postkontorer blir lagt ned og mange av Postens tjenester blir flyttet til en butikk. Det blir også her hevdet at en kjede «mister» Post I Butikk, dette er heller et bevisst valg tatt av økonomiske årsaker.

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/...-post-i-butikk
Sist endret av Taxidriver; 23. desember 2020 kl. 09:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Jeg kan ikke dokumentere det nei, men minst én av de store dagligvarekjedene har latt avtalene med Posten gå ut. Det som skjer da er at avtalen blir lagt ut til anbud.

Jeg legger ut en link her, men den er ikke spesielt god som kilde. Det blir bl.a hevdet her at «post i butikk blir mer og mer populært», dette er forsåvidt en sannhet, men mest pga at postkontorer blir lagt ned og mange av Postens tjenester blir flyttet til en butikk. Det blir også her hevdet at en kjede «mister» Post I Butikk, dette er heller et bevisst valg tatt av økonomiske årsaker.

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/...-post-i-butikk
Vis hele sitatet...
Takker! Det står vel ikke eksplisitt at det er kjeden som aktivt velger bort avtalen av økonomiske grunner, men det er nok en mulig sammenheng.

Selv om artikkelen er gammel viser den til at under 10 prosent av butikkene ikke fornyer avtalen. Det er altså ikke veldig mange, men likevel flere enn jeg hadde trodd.

Sitat av fvn.no
På landsbasis har Posten Norge fornyet avtalen med 770 butikker, mens det på 75 steder bytter driver av post i butikk.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Cikey; 23. desember 2020 kl. 10:20. Grunn: manglende ord
Sitat av Cikey Vis innlegg
Takker! Det står vel ikke eksplisitt at det er kjeden som aktivt velger bort avtalen av økonomiske grunner, men det er nok en mulig sammenheng.

Selv om artikkelen er gammel viser den til at under 10 prosent av butikkene ikke fornyer avtalen. Det er altså ikke veldig mange, men likevel flere enn jeg hadde trodd.
Vis hele sitatet...
I denne saken er det nok bare Posten som har blitt spurt og det er klart at de vil vinkle det slik. Artikkelen er gammel.

Det er vel ikke så mange som tenker over det, men noen av kjedene var mer positive til post i butikk før enn det de er nå. Når en leketøysbutikk må ta samfunnsansvar så sier det litt. Hvis man sier at et kundeantall i en dagligvarebutikk er ca 1000 kunder pr dag(dette tallet er mitt anslag og er ikke nødvendigvis riktig), så er nok kundeantallet under halvparten i en leketøysbutikk. Posten vil jo også ha mest mulig kunder å selge sine tjenester til.

Dette sklir nok litt ut i fra spørsmålet til ts, men jeg har nå en gang jobbet som butikksjef i en butikk med post. Det ble en liten fest når avtalen var over
Posten må jo levere ut pakker ett eller annet sted. Hva skjer hvis ingen butikker i kommunen vil ha jobben? Da kan det lett ende opp at en bare får en utleveringsautomet på busstasjonen.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Posten må jo levere ut pakker ett eller annet sted. Hva skjer hvis ingen butikker i kommunen vil ha jobben? Da kan det lett ende opp at en bare får en utleveringsautomet på busstasjonen.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan du si, men det er jo egentlig posten sitt problem.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Posten må jo levere ut pakker ett eller annet sted. Hva skjer hvis ingen butikker i kommunen vil ha jobben? Da kan det lett ende opp at en bare får en utleveringsautomet på busstasjonen.
Vis hele sitatet...
For de aller fleste, så er vell ikke dette et så stort problem.
De som bor i by, rundt byer eller tettsteder med en del butikker kan jo som regel velge utleveringssted selv.

Hvis man bor veldig øde steder med få eller ingen service tilbud, så kan man ikke forvente at ting skal være like smidig.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
For de aller fleste, så er vell ikke dette et så stort problem.
De som bor i by, rundt byer eller tettsteder med en del butikker kan jo som regel velge utleveringssted selv.

Hvis man bor veldig øde steder med få eller ingen service tilbud, så kan man ikke forvente at ting skal være like smidig.
Vis hele sitatet...
Etter å ha slukt alle småsteder for muligheter og tjenester så skal man altså klandre den som ikke bor i by og tettsted. Da kan vi like så greit legge ned alt som heter post og bytte det ut med en stor hente sentral i Oslo. Så kan de jævlene som bor langt unna takke seg selv. Etter 400 år med post fant vi ut at det likevel var uoverkommelig når folk skal drive å bo på forskjellige steder.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Etter å ha slukt alle småsteder for muligheter og tjenester så skal man altså klandre den som ikke bor i by og tettsted.
Vis hele sitatet...
Hvem har slukt hva?
Sitat av knert1 Vis innlegg
Så kan de jævlene som bor langt unna takke seg selv. Etter 400 år med post fant vi ut at det likevel var uoverkommelig når folk skal drive å bo på forskjellige steder.
Vis hele sitatet...
Det er stort sett den veien det går ja.

Dukker i fra tid til annen opp et ønske hos urbane folk om å søke tilbake til det primitive og selvberga,
men absolutt ikke nok til å veie opp for fraflytning.
Til og med mange steder som lokker med ganske gode dealer (jobb, hus) uten at folk slår til.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvem har slukt hva?

Det er stort sett den veien det går ja.

Dukker i fra tid til annen opp et ønske hos urbane folk om å søke tilbake til det primitive og selvberga,
men absolutt ikke nok til å veie opp for fraflytning.
Til og med mange steder som lokker med ganske gode dealer (jobb, hus) uten at folk slår til.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker om de som har bestemt at sykehus skal legges ned over alt og at folk ikke skal få post lenger. Om det er byråkrater eller politikere utgjør vel ingen forskjell?

Er det primitivt å ikke bo i by? Jeg flytta litt avsides til for å jobbe, vil det si at jeg er primitiv, selvberga og ikke fortjener post? Kan folk virkelig mene og tro at ALT skal dreie seg om de grytene fulle av snut og faens buff? Det skjer mye annet viktig rundt om i landet som er positivt for økonomien og folka som bidrar til det har ikke gjort noe for å fortjene reiseveien på ørten tusen timer til nærmeste sykehus, altså å dø på vei til sykehus etter å ha fått 10 inkassobrev på samme dag. Ja jeg veit jeg setter det på spissen men syntes det er så rart... Har aldri skjønt hvorfor et land som er utviklet på tross av at folk har bodd spredt plutselig skal beslutte å fjerne skoletilbud og helsehjelp til de som trenger det mest slik at penger kan spares. Er jo mye enklere for de som bestemmer at elever må ta båt og buss så langt at foreldrene heller tvinges til å flytte.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Jeg snakker om de som har bestemt at sykehus skal legges ned over alt og at folk ikke skal få post lenger. Om det er byråkrater eller politikere utgjør vel ingen forskjell?

Er det primitivt å ikke bo i by? Jeg flytta litt avsides til for å jobbe, vil det si at jeg er primitiv, selvberga og ikke fortjener post? Kan folk virkelig mene og tro at ALT skal dreie seg om de grytene fulle av snut og faens buff? Det skjer mye annet viktig rundt om i landet som er positivt for økonomien og folka som bidrar til det har ikke gjort noe for å fortjene reiseveien på ørten tusen timer til nærmeste sykehus, altså å dø på vei til sykehus etter å ha fått 10 inkassobrev på samme dag. Ja jeg veit jeg setter det på spissen men syntes det er så rart... Har aldri skjønt hvorfor et land som er utviklet på tross av at folk har bodd spredt plutselig skal beslutte å fjerne skoletilbud og helsehjelp til de som trenger det mest slik at penger kan spares. Er jo mye enklere for de som bestemmer at elever må ta båt og buss så langt at foreldrene heller tvinges til å flytte.
Vis hele sitatet...
Husk at det ikke er mine personlige meninger dette her da.
For min del kan folk bo der de vil.

Selv om jeg kan forstå hvilke tanker og mekanismer som ligger bak når tjenester, servicetilbud og jobber
i distriktene er få eller sinnsykt dyre i drift per person, så betyr ikke det at jeg syns det burde være sånn.

Det sagt så forstår jeg heller ikke hvordan det skulle vært annerledes, med mindre MANGE velger å bo på små plasser igjen.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Selv om jeg kan forstå hvilke tanker og mekanismer som ligger bak når tjenester, servicetilbud og jobber
i distriktene er få eller sinnsykt dyre i drift per person, så betyr ikke det at jeg syns det burde være sånn.
Vis hele sitatet...
"Mekanismene" heter sentralisering og prioritering. Man kan også kalle det grådighet og penger. Tar de med i beregningen hva de tjener per hode ute i distriktene, og ikke bare hva de taper?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det sagt så forstår jeg heller ikke hvordan det skulle vært annerledes, med mindre MANGE velger å bo på små plasser igjen.
Vis hele sitatet...
Det har aldri bodd "MANGE" på alle de små plassene. Hvorfor må det plutselig flytte "MANGE" dit for at de skal kunne beholde elementære helse og skole tilbud som vi har greid å opprettholde siden før begynte å pumpe opp olje?
Sitat av knert1 Vis innlegg
Det har aldri bodd "MANGE" på alle de små plassene. Hvorfor må det plutselig flytte "MANGE" dit for at de skal kunne beholde elementære helse og skole tilbud som vi har greid å opprettholde siden før begynte å pumpe opp olje?
Vis hele sitatet...
Tror ikke du bør glorifisere hvordan distriksforholden var i gamledager.
Både når det gjelder samferdsel, utdanning. helse og handel.
De har vel alltid hatt ett annerledes tilbud en i by.

Men det som blant annet har forandret seg er jo at Norge som ett land er mye mer standardisert.
Og folks forventninger og ønsker like så.

Men jeg er egentlig ikke så innmari interessert, så du vet sikkert mer om dette en jeg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Tror ikke du bør glorifisere hvordan distriksforholden var i gamledager.
Vis hele sitatet...
Hvordan har jeg "glorifisert distriktsforholde i gamledager?" Sier bare at det ikke var et uoverkommelig stort problem å gi folk rundt om i landet post, helse og skoletilbud.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Både når det gjelder samferdsel, utdanning. helse og handel.
De har vel alltid hatt ett annerledes tilbud en i by.
Vis hele sitatet...
Ja, har aldri ment noe annet, men det er forskjell på å ha et annerledes tilbud og det å ikke ha noe tilbud i det hele tatt fordi noen på andre siden av landet ikke syntes det bor nok folk der.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Men det som blant annet har forandret seg er jo at Norge som ett land er mye mer standardisert.
Og folks forventninger og ønsker like så.
Vis hele sitatet...
Godt poeng, men kan det ha noe med at folk allerede har blitt tvunget nærmere sentrum pga at skole og helsetilbud forsvinner? At politikken etter hvert har forandret folks forventninger?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Men jeg er egentlig ikke så innmari interessert, så du vet sikkert mer om dette en jeg.
Vis hele sitatet...
Det er ikke sikkert...