Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3524
Har 7 kamera stom står plassert ut på forskjellige steder. Samtlige sliter med at det fryser is på linsen og at kamera blir dårlig.

Noen som har tips til voks eller annet som kan smøres på linsen så ikke isen setter seg men som også ikke skader bildekvaliteten?

Det er ikke tilgang til strøm så oppvarming er ikke mulig.

Alle står også nær trafikkert vei så er en del vei støv.
Voks har ikke akkurat gode optiske egenskaper, og jeg tviler på at det vil løse problemet du opplever: Kondens som samler seg på overflaten. Det beste du kan gjøre er å sørge for at det ikke samler seg kondens på glasset. Trikset for at kondens ikke skal samle seg er vel stort sett at det ikke er store temperaturforskjeller på innsiden og utsiden av glasset. Men det gjør fort at du får problemer med fuktighet på innsiden på regnfulle dager, som gjerne er skadelig for elektronikk. Du burde også sørge for at alt er hvitt så det ikke varmes opp i solen. En annen løsning er en skjerm over kameraet som hjelper å hindre nedslaget av kondensen, litt som en bivuakk når man sover i skogen.
Kjøp nye kameraer med varmeelement som er beregnet for temperaturen de skal brukes i.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Kjøp nye kameraer med varmeelement som er beregnet for temperaturen de skal brukes i.
Vis hele sitatet...
Disse kameraene er beregnet for utendørs bruk. Det kommer ikke fukt inn i kamera, kun på linsen på utsiden.
Virker som regnet fryser når det treffer linsen.

Og vet du om kamera som ikke trenger konstant strøm som er med varmeelement.. så kom gjerne med tips...
Sist endret av 4asd13; 26. desember 2019 kl. 13:37.
Men er de beregnet for utendørsbruk i Norge om vinteren? Sistnevnte tviler jeg på finnes, uten å ha sjekket. Hvilken modell har du nå?
Har satt opp litt axis kamera i en slalåmbakke for noen år siden og alle dei ha vært helt problemfrie i forhold til linser og slikt. Dei får nok strøm via Poe for å dekke alt av behov.
Som folk skriver. Skaff deg solide utendørskamera med innebygd heater, og ja.... selv utendørskamera i xxx er ikke nødvendigvis beregnet ute i norske vinterforhold.

Min erfaring er at selv billigkamera som skriver working temperature ned til minus 20 eller 30, fortsatt ikke holder på det kaldeste i Norge.

Anbefaler Axis eller Hikvision
Ok. Må tydeligvis omformulere meg litt.

Kamera som blir brukt er beregnet for utendørs bruk. Kamera funker veldig fint uten problemer.

Problemet er når regn/fukt kommer på utsiden av linsen så fryser dette til is, så hele kamera ser ut som en liten snømann.

Det er IKKE mulig med oppvarming siden det ikke er strøm på noen av områdene.

Vann/fukten fryser på samme måte som på en lyktestolpe, masse is krystaller.

Finnes det noen smarte ting og smøre eller ta over kamera for å forhindre dette?

Har tenkt litt på en silikon hette, og smøre selve linsen med vann avvisende middel fra biltema.

Ser flere nevner og dyppe kamera i de-ice, men holder dette over lenger perioder?

Jeg er fornøyd om jeg kun trenger og ut 1 gang i uken for å gjenta prosedyren. Men nå må jeg ut hver Morgen og kveld.

Temperaturen varierer fra +6 til -8 grader, men kan fort komme ned i -20 nå innen kort tid.

Selve kamera tåler -45 grader.
Sist endret av 4asd13; 28. desember 2019 kl. 11:22.
Kan du linke til kameraet du har?

Rent prinsipielt må du enten forhindre fukt/regn på linsen, eller fjerne det som kommer dit. Andre alternativer vil ikke fungere eller/og gi deg nye utfordringer.
Hva med antifog/anti-dugg, middelet man bruker på MC-visir for å unngå dugg? Det er jo designet for å opprettholde best mulig sikt, og det er vel dugg som gjør at det fryser på? Har naturligvis ikke prøvd på kameralinse selv, men funker ekstremt bra på MC-visir, så kanskje verdt et forsøk?
Ikke smør noe på linsa som ikke er beregnet for det. Da får du bare tåke-bilder etterpå.

Jeg tror du bør bygge en form for tak/vind-beskyttelse over kameraet ditt, evnt montere det inne i et "kamerahus" med vindu foran, slik at ikke regnet når fram til front-linsa di.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hva med antifog/anti-dugg, middelet man bruker på MC-visir for å unngå dugg? Det er jo designet for å opprettholde best mulig sikt, og det er vel dugg som gjør at det fryser på? Har naturligvis ikke prøvd på kameralinse selv, men funker ekstremt bra på MC-visir, så kanskje verdt et forsøk?
Vis hele sitatet...
Det som påføres hjelmvisir er ikke for å unngå dugg fra utsiden men for å fortere bli kvitt regn når en er ute å kjører. Når en stopper i veikryss får man fortsatt problem med at det samler seg regn på visiret. Men med å bruke slik anti-dugg middel så blir det en film mellom visir og regn som gjør at regnet faller lettere av - men en er avhengig av bevegelse for at det faller av. I kuldegrader vil regnet som treffer visiret fortsatt fryse fast.

Jeg er litt nysgjerrig på å se hvordan kameraets linse ser ut. For selv om kameraet oppgis til å fungere fint i kuldegrader så kan kameraet og objektivet være designet helt feil i forhold til klimaet vårt. Oppgitt driftstemperatur på slikt utstyr er som regel på elektronikken, og sier lite om det er egnet for klimaet vårt her i Norge.
Sitat av nomore Vis innlegg
Det som påføres hjelmvisir er ikke for å unngå dugg fra utsiden men for å fortere bli kvitt regn når en er ute å kjører. Når en stopper i veikryss får man fortsatt problem med at det samler seg regn på visiret. Men med å bruke slik anti-dugg middel så blir det en film mellom visir og regn som gjør at regnet faller lettere av - men en er avhengig av bevegelse for at det faller av. I kuldegrader vil regnet som treffer visiret fortsatt fryse fast.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener ikke hydrofobisk film til utsiden av visiret (selv om det også muligens kunne funket greit, gitt at linsen holdes helt vertikalt eller pekende nedover). Jeg mener anti-dugg til innsiden av visiret. Sånn som gjør at visiret ikke dugger på innsiden når man puster inni lukket hjelm.
Første og beste (og litt dyrt) eksempel fra Google: https://safemc.no/raleri-clear-antifog

Lignende midler er også vanlige å bruke på f.eks. briller, eller speil på våtrom/i steamdusj etc. Funker veldig bra til de formålene, i alle fall, så jeg vil tro det er verdt et forsøk på overvåkningskameraet også.