Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3609
Hvilken tablet er best til bøker?

Den burde ha support for piratbøker(I den forstand at de er hentet gratis fra internett).

Jeg tenker på Nexus 7 v2 som ett bra alternativ, er det noen som er uenig eller enig?
Har denne kommet til Norge?
Jeg kan ihvertfall bidra med at alle Nexus mobiler jeg har hatt har vært suverene, jeg vil tro at Nexus holder samme standard på tablets også.

Edit: Fant den på norske butikker nå...
Sist endret av STAbana; 19. september 2013 kl. 01:07.
Hvorfor tablet? Skal du bruke den til andre ting enn bøker? Hvis ikke så er e-bokleser overlegent. Ikke LCD-skjerm, som gjør at du unngår hodepine og problemer med utendørs lesing + at batteriet i e-boklesere varer i månedsvis siden e-ink ikke sluker mye strøm.
Sitat av krJo Vis innlegg
Hvorfor tablet? Skal du bruke den til andre ting enn bøker? Hvis ikke så er e-bokleser overlegent. Ikke LCD-skjerm, som gjør at du unngår hodepine og problemer med utendørs lesing + at batteriet i e-boklesere varer i månedsvis siden e-ink ikke sluker mye strøm.
Vis hele sitatet...
Du kunne ikke tenke deg å evt linke til en og, da?
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Du kunne ikke tenke deg å evt linke til en og, da?
Vis hele sitatet...
Kindle.

Ingen over ingen på siden mange under.
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Kaster meg også på kinde-anbefalingen. Har selv en paperwhite som jeg er strplende fornøyd med. For det første slipper du, som tidligere nevnt, LCD-skjermen. Noe som gjør det vannvittig mye mer behagelig å lese. Det er heller ikke så mange forstyrrelser og distraksjoner som popper opp og forstyrrer lesingen. Og fristelsen til å surfe på nett mellom sidene forsvinner også. Selv om de har en eksperimentell (les: rævva) nettleser.

Verdens største bibliotek følger med. Vel og merke hovedsakelig på engelsk. Men piratbøker er heller ikke noe problem og få til via "Calibre".

Jeg har også satt opp automatiske daglige sendinger av uleste artikler på instapaper-kontoen min slik at jeg etter en lang dag på jobb foran skjermen kan lese nettinnhold jeg ikke har fått lest tidligere på kindelen. Servert på en meget oversiktelig og grei måte.

Kom akkurat en ny modell også nå. Så da slipper du, forhåpentligvis, den eneste irritasjonen jeg har, nemlig litt treighet.
Sist endret av ChS; 19. september 2013 kl. 10:30.
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Du kunne ikke tenke deg å evt linke til en og, da?
Vis hele sitatet...
Jeg foretrekker Kindle Paperwhite. Veldig fornøyd med min. Det finnes også helt greie, litt billigere lesebrett, eksempelvis Kobo. Ulempen er at Kindle foreløpig ikke er tilgengelig i Norge, du må kjøpe på nett eller på flyplass i f.eks København.
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Sitat av krJo Vis innlegg
Jeg foretrekker Kindle Paperwhite. Veldig fornøyd med min. Det finnes også helt greie, litt billigere lesebrett, eksempelvis Kobo. Ulempen er at Kindle foreløpig ikke er tilgengelig i Norge, du må kjøpe på nett eller på flyplass i f.eks København.
Vis hele sitatet...
Joda, kindle får du kjøpt i/til Norge! Jeg bestillte min fra Amazon US og fikk den levert på døra tre dager senere. Ikke noe mellomledd eller juksing. Direkte bestilling fra Amazon.

Gikk litt fort der... Så ikke at du skrev "på nett"... Sorry. Men hey, er ikke netthandel å foretrekke? Vertfall når leveringen går så kjapt:-)
Sist endret av ChS; 19. september 2013 kl. 10:55.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av ChS Vis innlegg
Kaster meg også på kinde-anbefalingen. Har selv en paperwhite som jeg er strplende fornøyd med. For det første slipper du, som tidligere nevnt, LCD-skjermen. Noe som gjør det vannvittig mye mer behagelig å lese. Det er heller ikke så mange forstyrrelser og distraksjoner som popper opp og forstyrrer lesingen. Og fristelsen til å surfe på nett mellom sidene forsvinner også. Selv om de har en eksperimentell (les: rævva) nettleser.

Verdens største bibliotek følger med. Vel og merke hovedsakelig på engelsk. Men piratbøker er heller ikke noe problem og få til via "Calibre".

Jeg har også satt opp automatiske daglige sendinger av uleste artikler på instapaper-kontoen min slik at jeg etter en lang dag på jobb foran skjermen kan lese nettinnhold jeg ikke har fått lest tidligere på kindelen. Servert på en meget oversiktelig og grei måte.

Kom akkurat en ny modell også nå. Så da slipper du, forhåpentligvis, den eneste irritasjonen jeg har, nemlig litt treighet.
Vis hele sitatet...
Du anbefaler Paperwhite over Kindle HD? (8.9")
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av uaexed Vis innlegg
Du anbefaler Paperwhite over Kindle HD? (8.9")
Vis hele sitatet...
Til bøker? Ja. Kindle HD er nærare tablet enn ebokleser.
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Har ikke prøvd Kindle Fire HD selv. Så skal ikke uttale meg bombastisk. Men med den vil du få samme utfordring som med andre "nettbrett" nemlig LCD-skjermen.
Den har også bevegt seg veldig i rettning av vanlig nettbrett, og bort fra dedikert lesebrett. Så du mister så og si alle fordelene jeg trekker frem i den tidligere posten.

Det er selvsagt avgjørende hva du skal bruke den til. Men om du i all hovedsak skal lese bøker vil jeg anbefale paperwhite. Skal du lese bøker og bruke den som nettbrett er sikkert HDen en grei mulighet. Men personil ville jeg da heller spyttet i litt mer penger og kjøpt en ipad eller andriod-nettbrett.

Du kan laste ned kindle-app til disse også og få mye av samme funksjonalitet.

Det er skjermen som hovedsakelig er selgende på paperwhiten.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Ja, ikke dumt. Har android-tablet fra før. Den har jo ikke levetid... Ser batteriet på Paperwhite varer i 8 uker. Det er jo rimelig bra.

Tror nesten jeg må bestille en slik. Er det mulighet for pirat-anskaffede bøker?
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Jepp, som jeg skriver over kan du laste ned bøker fra bukta og bruke Calibre til organisering, konvertering og opplasting til kindle.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av ChS Vis innlegg
Jepp, som jeg skriver over kan du laste ned bøker fra bukta og bruke Calibre til organisering, konvertering og opplasting til kindle.
Vis hele sitatet...
Så ikke at du hadde skrevet det :P

Takk for hjelpa
Når du leser anmeldelsen av Paperwhite til Asbjørn Slettemark blir man fort lysten på en Kindle. Bestiller nyeste versjon fra amazon nu!

http://op-5.no/to-uker-med-kindle-enormt-fornoyd/
Hvordan er det å lese pdf bøker på kindle? Ræv?
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Kindle Paperwhite <3 Leserevolusjon.
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
@Raymond: Jeg har litt blanda erfaringer med det. Har da kjørt det gjennom konvertering i Calibre. Noen ganger har konverteringen funket veldig bra, og den fremstår som en "vanlig bok". Men andre ganger kødder den det til med ekstra linjeavstand osv... Det går an å tweake ganske mye på hvordan konverteringen gjøres, men jeg har ikke satt meg så veldig inn i det. De fleste bøkene jeg hadde liggende som PDF har jeg kjøpt eller funnet i .mobi eller .epub format og dermed unngått hele problematikken:-)
Sist endret av ChS; 19. september 2013 kl. 13:52.
Sitat av ChS Vis innlegg
@Raymond: Jeg har litt blanda erfaringer med det. Har da kjørt det gjennom konvertering i Calibre. Noen ganger har konverteringen funket veldig bra, og den fremstår som en "vanlig bok". Men andre ganger kødder den det til med ekstra linjeavstand osv... Det går an å tweake ganske mye på hvordan konverteringen gjøres, men jeg har ikke satt meg så veldig inn i det. De fleste bøkene jeg hadde liggende som PDF har jeg kjøpt eller funnet i .mobi eller .epub format og dermed unngått hele problematikken:-)
Vis hele sitatet...
Skjønner, men tenkte mer på å lese pdf ut av boksen uten konvertering, feks hvis det er pdf dokumenter med illustrasjoner og liknende.-
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
I see...
Har bare prøvd å legge inn pdfer som pdf en gang, da i form av en tegneserie. Den ble ganske liten, brukte av en eller annen grunn ikke hele skjermen. Noe som gjorde det vanskelig å lese.

Du kan ta en titt på denne videoen for å få et bedre inntrykk av hvordan det funker.
Jeg har lest hp quickspecs i pdfformat på kindle, det fungerte smertefritt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det noen gode lesebrett der ute med en nogenlunde oppegående nettleser og mail støtte da? Utvalget av norske bøker, er det akseptabelt?
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
En fyr jeg kjenner sier at Kobo lesebrett visstnok er tilpasset det Norske e-bok formatet, men at utvalget av Norske bøker er både dyrt og dårlig.
Hvordan er paperwhite kontra vanlig kindle? Ser størrelsen er den samme,men prisen er jo omtrent det dobbelte for paperwhite. Er det virkelig verdt det og isåfall hvorfor?
Sitat av Raymond Vis innlegg
Hvordan er paperwhite kontra vanlig kindle? Ser størrelsen er den samme,men prisen er jo omtrent det dobbelte for paperwhite. Er det virkelig verdt det og isåfall hvorfor?
Vis hele sitatet...
Paperwhite har bakgrunnsbelysning som er fint når man leser i totalt mørke eller direkte sollys. I tillegg kan Paperwhiten kalkulere lesehastighet slik at man får estimert hvor lang tid det tar å lese resten av boken din. Jeg liker Paperwhite fordi det er lettere å lese over alt, og man kan kjøpe et cover til den som setter den i hvilemodus når man lukker det.
Sitat av krJo Vis innlegg
Paperwhite har bakgrunnsbelysning som er fint når man leser i totalt mørke eller direkte sollys. I tillegg kan Paperwhiten kalkulere lesehastighet slik at man får estimert hvor lang tid det tar å lese resten av boken din. Jeg liker Paperwhite fordi det er lettere å lese over alt, og man kan kjøpe et cover til den som setter den i hvilemodus når man lukker det.
Vis hele sitatet...
Aight, får gjøre en vurderingssak. Skal en kjapp tur over til Uniten. Selges disse i vanlige elektronikbutikker?
Det vil jeg gå ut i fra. Jeg er ganske sikker på at du finner den på Radioshack.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Jeg hadde tenkt å forhåndsbestille Paperwhite nå, men så begynte jeg og Google. Jeg fant ut at Kobo Glo er en god utfordrer, om ikke bedre med tanke på støttede formater, ekspansiv minne o.l.

Har noen av dere erfaringer med Kobo? Jeg får den tilsendt fra Dustin for 1100, noe som ikke er så ille.