Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1178
Hei!

USB-kontakten på den eksterne harddisken min knakk idag.
Jeg har nå dissekert harddisken så jeg kun har selve disken for seg selv(Samsung ST100LM024). Deretter tok jeg av SATA til USB kontakten, for å prøve å koble hard-disken rett til hovedkortet med SATA-kabler. Hadde ingen ledige SATA kabler i kabinettet så jeg ofret DVD-rommet og tok kablene fra den, og satte på hard-disken. Når jeg da hadde koblet alt sammen igjen og slått på pcen hadde jeg bare en svart skjerm. Koblet DVD-rommet tilbake og prøvde igjen, og da funket alt som normalt.

Er ikke noe super-ekspert på dette her, noen som kan hjelpe?
Det kan hende pcen er satt til å prøve boote fra DVD-disken først og blir forvirra. Gå inn i bios og sett harddisken med OS på som boot #1.

Også må jo den eksterne harddisken ha strøm (fra PSU i pcen).
Der sier du noe!

Takk, skal prøve
Jeg leste at hoved hardisken skal stå i port 0 og #2 skal stå i port 1. Sjekk på hovedkortet. Ekstra kabler finner du på qxl.com og Clas Ohlson.
Hvis du fremdeles har problemer kan du jo nappe ut Hoved Harddisken og sette inn bare USB disken.
Det ligger programvare på USB disker (DRM) som jeg ikke vet hvordan maskinen reagerer på.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Jeg leste at hoved hardisken skal stå i port 0 og #2 skal stå i port 1. Sjekk på hovedkortet. Ekstra kabler finner du på qxl.com og Clas Ohlson.
Hvis du fremdeles har problemer kan du jo nappe ut Hoved Harddisken og sette inn bare USB disken.
Det ligger programvare på USB disker (DRM) som jeg ikke vet hvordan maskinen reagerer på.
Vis hele sitatet...
Om du kobler den eksterne der hvor hoved harddisken er vil du jo ikke ha noen harddisk med os på, som vil resultere i litt problemer.
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Jeg leste at hoved hardisken skal stå i port 0 og #2 skal stå i port 1. Sjekk på hovedkortet. Ekstra kabler finner du på qxl.com og Clas Ohlson.
Hvis du fremdeles har problemer kan du jo nappe ut Hoved Harddisken og sette inn bare USB disken.
Det ligger programvare på USB disker (DRM) som jeg ikke vet hvordan maskinen reagerer på.
Vis hele sitatet...
Fysisk rekkefølge på disker har ingen relevans.

Bootvolum defineres i bios på logisk nivå.
Kommer ikke inn i bios da skjermen viser "no signal" helt til jeg får opp innloggingsbildet. Trykker jeg på del rett etter jeg har slått på pcen står det fortsatt bare "no signal", og da skal jeg vel egentlig være inne i bios menyen.

Trur jeg må se om jeg ordnet meg noen kabler i morgen, eventuelt et nytt adapter så jeg kan kjøre harddisken rett i USB.

Takk for hjelpen!
Sitat av cheesecake1 Vis innlegg
Kommer ikke inn i bios da skjermen viser "no signal" helt til jeg får opp innloggingsbildet. Trykker jeg på del rett etter jeg har slått på pcen står det fortsatt bare "no signal", og da skal jeg vel egentlig være inne i bios menyen.

Trur jeg må se om jeg ordnet meg noen kabler i morgen, eventuelt et nytt adapter så jeg kan kjøre harddisken rett i USB.

Takk for hjelpen!
Vis hele sitatet...
Er den alltid blank på boot eller kun når den ekstra disken står i?
Har du prøvd en annen skjermutgang? Har du integrert skjermkort?
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Er den alltid blank på boot eller kun når den ekstra disken står i?
Har du prøvd en annen skjermutgang? Har du integrert skjermkort?
Vis hele sitatet...
Den er alltid blank på boot ja! Men det er kun når jeg bruker den skjermen jeg sitter på nå, den andre skjermen min er dessverre 60 mil unna !

Har ikke integrert skjermkort nei, bruker et ASUS Radion 4850.
Og du har prøvd begge utganger?
Har ikke sett dette problemet på minst 6år selv, da relatert til at skjermkortet ikke klarte sense at post skjedde / merket ikke output før høy oppløsning.

Fiksen da var å bruke den andre utgangen.
Sitat av 8bit Vis innlegg
Om du kobler den eksterne der hvor hoved harddisken er vil du jo ikke ha noen harddisk med os på, som vil resultere i litt problemer.
Vis hele sitatet...
At du ikke kan boote på en harddisk uten OS er klart.
Jeg undres bare på om hovedkortet starter med den harddisken i eller om det fortsatt er svart.
Har fått ordnet det nå

Dro på Clas Ohlson og kjøpte satakabler og koblet den til.


Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Og du har prøvd begge utganger?
Har ikke sett dette problemet på minst 6år selv, da relatert til at skjermkortet ikke klarte sense at post skjedde / merket ikke output før høy oppløsning.

Fiksen da var å bruke den andre utgangen.
Vis hele sitatet...
Har prøvd begge utganger ja, uten hell.
Trur det er skjermen (TV) som er problemet her.