Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 7053
Learning by doing
Undef's Avatar
det fantes ikke noe undertema, så jeg plasserer den her!

Det har seg sånn at jeg spiller gitar og virkelig liker det
men så har da denne dagen kommet hvor jeg skal se på flere gitarer, men siden det finnes "X" antall gitarer også, så må jeg ha litt hjelp med å finne gitar (er)
som passer meg.

problemet er: jeg spiller alt fra blues til ganske metall.

det er 4 type gitarer jeg gjerne vil kjøpe:
-Halv-akustisk

-Gibson (av noe slag)

-akustisk

-klassisk

alle har sin smak og jeg tror jeg må finne min jeg også, men hvem?

dette kan bli en kose tråd for gitarister!
Vel. Har du pengene er en Gibson ES-335 noe av det mest ultimate imo. Det blir liksom ikke kulere enn det.

Forøverig vil jeg si at forsterker-valg på mange måter er viktigere enn gitaren du spiller på.
Gøss på med noen helfeite rør så får diggbar tone i massevis.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hei fra en ivrig gitarist på 20. året.

Ingen her kan gi deg noe fasitsvar, du må finne hva _du_ liker å spille på, og gjerne utvide instrumentparken din ettersom du ser behovene.

Selv om jeg har spilt i 20 år har ikke før i år kjøpt meg en "merkegitar" av typen Fender, det meste duger helt fint å spille på så lenge _du_ liker å spille på det, musikkteori og forståelse kan ta mange år å få grep på så har lite for seg å eie fem gitarer når du har spilt gitar i to uker.

Forøvrig holder jeg for tiden på å bygge meg gitar og forsterker, så disse linkene kan være interessante å se på for å lage noe du selv liker :

http://www.guitarfetish.com/
http://www.ax84.com/

Kan legge med samlingen min for å vise hva jeg liker å spille på :

Random OBS! nylonstrenger sikkert strikket av barn i kina.
Washburn D10 Jumbo.
Seagull 6strenger halvakustisk
(tidligere eier av en 12strengs washburn D10, som dog er stjålet)
Probe 4 strengs P-bass kopi
Cort Artisan B-4 J-bass
Variax 300 digital modelleringsgitar
J&D J-bass kopi
Samick Les Paul Artist Series
Fender American Special Stratocaster

og snart hjembygget telecaster med noiseless vintage pickups.


Forsterkmessig har jeg vært innom mye rart, deriblant et par keyboardforsterkere, små 5wattere og nå snart en 20w rørforsterker, men spiller mye koblet gjennom Line6 POD XT Live, men er på utkikk etter et dugelig lydkort å bruke istedet snart.

Sitat av moret Vis innlegg
Vel. Har du pengene er en Gibson ES-335 noe av det mest ultimate imo. Det blir liksom ikke kulere enn det.

Forøverig vil jeg si at forsterker-valg på mange måter er viktigere enn gitaren du spiller på.
Gøss på med noen helfeite rør så får diggbar tone i massevis.
Vis hele sitatet...
Personlig synes jeg ES-335 er høyst oppskrytt, finnes mye tilsvarende gode alternativer i rimeligere klasser, og Fender kom akkurat ut med en ganske rimelig Thinline Jaguar, og man kan f.eks se på Thinline Telecaster, evt bare se på Epiphone-variantene av 335 som er minst like god for en uerfaren gitarist.
Sist endret av AtXbYeA; 5. juli 2013 kl. 16:24.
Se på Thomann.de!
Det er svinbillig, og SVÆRT utvalg. Og hvis du sender pakken til et postkontor i Sverige å henter den der slipper du toll og annet tull. God kundeservice har de også.
Jeg har kjøpt nesten alle gitarene mine der i tillegg til masse annet som strenger, høyttalere og topper.
Fantstisk side rett og slett.
Jeg kjøpte i utgangspunktet en billig les Paul av merket epiphone når jeg først startet med gitar. Den gikk i stykker, og når jeg byttet gitar så ble det en ESP Eclipse på meg. Naturligvis gikk prisklassen fra 5000 til 20 000kr, men jeg ser på det i dag som en nesten ubetydelig investering ut i fra hvor mye glede jeg har fått ut av den. Så hvis du har muligheten til å kjøpe kvalitet, gjør det fra starten av.

Hvis du mot all formodning ikke er sikker på om gitar er noe du skal fortsette med så burde du heller bare stå over å kjøpeen billig gitar. Jeg tenker ikke så mye på lyden av treverket og hvordan gitaren høres ut, men kvalitetsgitarer pleier å være i en helt annen dimensjon når det kommer til spillbarhet. Alle har antageligvis startet med noe fender squire skvip, så du er ikke alene om du faktisk går for noe billig, men tro du meg, det er en lang og frustrerende vei for fingrene dine.

Til metal så er nok ESP Eclipse helt perfekt. Eclipse ser ut som et råskinn av en les Paul. Gibson er absolutt ikke feil det heller. Mange store musikere lener seg mot ibanez, og de virker som noen flotte gitarer. Jeg er heller ibanez enn fender, noen elsker fender lyden, men andre synes det bare høres gammelt ut.

Forsterker og kabinettverden finnes det ikke noen fasit på. Men det finnes amp moduleringer som f.eks line 6 pod, eller amp programvare, som guitar rig. Likheten med begge er at dem forsøker å emulere originale forsterkere, noe som kan gi en pekepinn på hva du kanskje ønsker å gå til innkjøp av. De kan også, med mye tweaking, høres helt fantastisk ut.

Forsterkeremulering vil aldri gjenskape den unike følelsen av rørforsterkere som dundrer i brystet ditt med varm, tykk og en punchy lyd. Men man slipper besøk av onkel polihykleri og naboklager.
Vanskelig når du ikke oppgir noe budsjett. Men støtter å kjøpe et kvalitetsmerke. Du kommer til å ende opp der til slutt uansett, så lite vits i å kjøpe noe ræl som du ikke får solgt for mer enn 200kr senere uansett.

ES-335 er ei fin fjøl som funker meget bra til blues og rock. Les Paul eller SG er jo også fine alternativer. Hvis du kjøper en litt moderne Telecaster så fungerer det også veldig bra til twangy blues, samt at du kan få trøkk og bånn nok til metal. Jeg vil anbefale at hovedgitaren du skal bruke koster 12K+. Når du har brutt den prisgrensa kan du nesten ikke gå feil. Det er i tillegg mulighet til å få igjen noen penger hvis du evt bestemmer deg for å selge senere.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Personlig synes jeg ES-335 er høyst oppskrytt, finnes mye tilsvarende gode alternativer i rimeligere klasser, og Fender kom akkurat ut med en ganske rimelig Thinline Jaguar, og man kan f.eks se på Thinline Telecaster, evt bare se på Epiphone-variantene av 335 som er minst like god for en uerfaren gitarist.
Vis hele sitatet...
Siden jeg leste at OP både kunne tenke seg en Gibson og en hollow/semi-hollow, så tenkte jeg da at 335 er jo det beste fra to verdener der.
Hva som definerer oppskryt får være opp til hver enkelt, men man kommer ikke unna at 335'en er en gjennomført gitar med usaklig mye historie. Jeg synes også det er en deilig gitar å spille på.
Gjensalgsverdien er også temmelig stabil om man skulle bytte ut etterhvert.

Om jeg selv skulle hatt en semi-hollow i dag så ville jeg kanskje vurdert en Epiphone Sheraton II eller noe Gretch. Kanskje til og med en Hagstrøm Viking, men da slengt på en Bigsby i stedet for den rare greia de kommer med fra fabrikk. Men, som sagt, OP vil ha Gibson...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Vanskelig når du ikke oppgir noe budsjett. Men støtter å kjøpe et kvalitetsmerke. Du kommer til å ende opp der til slutt uansett, så lite vits i å kjøpe noe ræl som du ikke får solgt for mer enn 200kr senere uansett.

ES-335 er ei fin fjøl som funker meget bra til blues og rock. Les Paul eller SG er jo også fine alternativer. Hvis du kjøper en litt moderne Telecaster så fungerer det også veldig bra til twangy blues, samt at du kan få trøkk og bånn nok til metal. Jeg vil anbefale at hovedgitaren du skal bruke koster 12K+. Når du har brutt den prisgrensa kan du nesten ikke gå feil. Det er i tillegg mulighet til å få igjen noen penger hvis du evt bestemmer deg for å selge senere.
Vis hele sitatet...
Utrolig dårlig idé å kaste 12k+ ut vinduet hvis du ikke vet om du verken blir å holde på med det eller om du har talent.

En ubrukelig spiller med et overpriset instrument er ikke dyktigere eller høres bedre ut enn en dyktig gitarist med et billig instrument.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Utrolig dårlig idé å kaste 12k+ ut vinduet hvis du ikke vet om du verken blir å holde på med det eller om du har talent.

En ubrukelig spiller med et overpriset instrument er ikke dyktigere eller høres bedre ut enn en dyktig gitarist med et billig instrument.
Vis hele sitatet...

Du kaster jo absolutt ikke pengene ut av vinduet hvis du kjøper kvalitet. En American Standard fra Fender holder prisnivået mye bedre en en (Mexico) Standard. Dessuten er håndtverket og kvaliteten høyere. Uansett så virker det som OP har spilt en stund.

Jeg husker den første bassen jeg kjøpte; en P-bass kopi, som jeg i ettertid kan si var helt jævlig å spille på, umulig å få satt opp skikkelig, tungspilt, tung vekt, låt kjipt. Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg heller spart litt lenger og kjøpt noe av kvalitet.

Man blir aboslutt bedre av å spille på instrumenter av kvalitet. Hvor mange profesjonelle musikere spiller på f.eks Mexico-Fendere vs. USA-Fendere?

Jeg har pløyd gjennom min del basser Flere P-basser (både mexico, usa og vintage usa) + en kopi, div andre Fendere, Yamaha, Warwick, Epiphone osv.

Mitt råd ville være å kjøpe en brukt f.eks ES-355 i dette tilfellet. Kjøper man brukt er verditapet allerede tatt og man kan få like mye igjen eller kanskje mer når man selger.
Min første var et skikkelig billigmerke, sånn typisk svart body\hvit plate plastikk-finish. Den fungerte helt fint for meg i starten, til bare å bli kjent med å spille på og høre lyd. Strengene var milevis fra stammen, men da får man øvd styrken i fingra.

Den neste ble en Rich. Rave, lilla gitar fra en maler jeg møtte på jobb en gang i Ski. Den var nesten 20 år gammel da, har hatt den i ca 8 år nå. gav 2500 for den og den spiller jeg på enda. Bryr meg ikke om fine merker, det å "fin-høre" på lyden, det er bortkastet tid for min del. Så lenge jeg kan spille høyt og alt fungerer er jeg fornøyd.

Det eneste jeg ser av forskjell på gitarer er om strengene er langt fra stammen. Det er det eneste som har noe spesielt å si spillemessig og for teknikken.

Du bør tenke på hvor teknisk du vil ha ting. En dyrere gitar har vel ofte litt bedre teknisk sammensetning, går jeg ut fra. Men det legger ikke jeg mange tusenlapper i, for det som betyr noe for meg er kun at ting virker og låter greit.
Pålitelig kilde
Bredesen's Avatar
Paul Reed Smith Guitars sine gitarer må være de mest komfortable og allsidige gitarene jeg noen sinne har prøvd. Og om du bryr deg om det, så ser de ikke så aller verst ut heller, for å si det mildt.
Med en PRS kan du komme veldig nært både Fender-aktige singlecoil-lyder og Gibsons tykke crunchy humbucker-lyder, så om du skal ha bare én gitar vil jeg si at du ikke kan gå feil med denne. Jeg bruker selv en PRS Custom 24 som hovedgitar, og kunne ikke vært mer fornøyd. Prisen er kanskje ganske stiv, og du må nok punge ut med litt over 20 000 for en ny USA-gitar, men PRS har også en "billigserie" kalt PRS SE (Paul Reed Smith Student Edition) som også er veldig gode gitarer til en langt lavere pris.

Om du er interessert kan du skjekke ut nettsiden deres.
Dersom du er ny på gitar, så er det ikke alvorlig hensiktsmessig å kjøpe en Gibson til f.eks 20.000* med én gang, men etter kriteriene dine matcher en Gibson ES-335 ganske bra. En kamerat har en slik, og den er rett og slett helt fantastisk å spille på, og lyden høres utrolig fet ut.

*Jeg har spilt gitar i 6 år nå, og har fremdeles en Epiphone Les Paul jeg liker veldig godt. Skal dog vurdere å anskaffe meg en Gibson SG Standard i nær fremtid.

Ellers kan du jo sjekke ut Fender Stratacoustic. Morsom gitar som ikke koster altfor mye. Du får ikke Fender Custom Shop-kvalitet for en gitar til 3500kr, men den er et meget artig instrument som i tillegg er ganske god å spille på.
Learning by doing
Undef's Avatar
Trådstarter
Budsjettet er ikke det viktigste når jeg skal handle en gitar jeg skal ha livet ut

har spilt rundt 11 år men de siste 3 åra har vekket interesse.

jeg kan si litt om gitaren jeg har nå.

Det er en fender squirer (tele) kopi fra kina, den er helt ok å spille på, jeg har gjort mye personlig med den Bl.a fikse ødelagde plast biter og lodde på plass ledninger.

den andre gitaren jeg spillte på har jeg startet å "relakere" jeg har tatt alt fra hverandre og har startet å lakkere resten som trenger lakkering, kan sikkert legge ut bilder av den. (Peavey)

Grunnen til at jeg har lyst på ny gitar er fordi gitaren har få muligheter til å justere strengene perfekt (som du kan med bl.a gibson sine). Om jeg skal justere strengene sånn jeg vil ha de, vil det ende med at de ryker.
(bruker elixir 0.09 - 0.46)

jeg prøvde en Gibson SG i polen, denne var laget av mahogny og var helt fantastisk å spille på (prisen var rundt tilsvarende 8600kr though)

Jeg har god tro på Gibson og Fender-gitarer
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvis du har noen planer om å reise til USA (Norwegian flyr deg tur retur new york for 2500ish nå) så kan du vurdere å kjøpe der, er utrolig mye billigere enn du klarer å finne på det norske markedet.

Kjøpte selv min Fender der borte, 5100 kontra 9000 i norge og blir nok enda en gitar neste gang jeg reiser over. (Guitar Center er fantastisk, samme med Sam Ash, og ikke minst Rudys music store).
Gibson L-5 er en meget pen hollowbody gitar! Hvis du ikke er helt bestemt på gibson, så har gretch og rickenbacker også noen veldig pene hollowbodies, og det er vel gjerne de merkene man forbinder med en slik type gitar

Rickenbacker har forresten veldig gode halser, blant de beste jeg har spilt på

(Jeg har forøvrig en Ibanez J-Custom RG8570z PA )
Jeg har en Epi. Les Paul stående selv. Egentlig et knall instrument, men etter at gitar-samlingen har vokst så får den ikke så mye spilletid lenger. Nå står den mest i kassen sin og tar opp plass. Har vurdert å selge den ved flere anledninger, men så blir jeg så redd for at jeg skal angre meg og så feiger jeg ut ;p Det var tross alt min første ordentlige gitar om man ikke regner med akustisk dritt jeg hadde når jeg var 12.

Har en Gibson Firebird som main om dagen, den er fuckings fantastisk. Når jeg tok rundt halsen på den så var det som å komme hjem Jævlig kul lyd i den, og helt sykt sustain.
Tråler ebay og finn.no for en firebird med fullsize humbucker'e i håp om å finne en uten gull-hardware om dagen(dvs. den runden med firebirds som ble gitt ut sånn rundt 2008). Det dukker opp noen nå og da, men det er alltid når jeg ikke har de 8-10.000 som trengs for å hente den hjem. Èn dag...

Og så fikk jeg gjennomført en lang drøm i løpet av våren da jeg hentet hjem både den rosa og den svarte Hello Kitty-stratocaster'n. Har ønsket meg den rosa siden jeg så den i typ 2006 eller whatnot. Så nå som jeg fikk stabil jobb så kjøpte jeg likesågodt begge utgavene på ebay. Forvøverig helt vill prisvekst på de siden de kom ut. Så nå skal de få lov til å stige i verdi og så skal jeg cashe inn når jeg blir lei dem :P

Er så mange gitarer jeg sikler på om dagen. Det er ikke sunt. Ønskelista atm ser vel sånn cirka sånn ut:
1. Gibson Flying V (rød) (Det sto mellom den og firebirden når jeg var i gitarbutikken. Veldig nære på at jeg kjøpte den i stedet)
2. Fender Telecaster (surf green, gripebrett i lønn)
3. Gibson Explorer Voodoo (drittsjelden greie. Så en til salgs på finn for en måned eller to siden, men da hadde jeg akkurat kjøpt hello kitty'ene så hadde ikke cash )
4. Gibson ES-335 (Sunburst)
5. Gibson Firebird (Enten den nevnte 2008modellen, eller en hvit[fy faen så sexy])
6. Fender Telecaster Blue Paisely
7. Fender Telecaster, Flat Head (Også ganske sjelden, og ganske dyr når de engang dukker opp på ebay ol.)
8. BC Rich Mockingbird, Acrylic Series (grønn) (Ligger en på ebay nå til sånn cirka 500usd.. ikke umulig at jeg kjøper den ass.. )
9. Gretch White Falcon, double cutaway
10. Washburn 333 (slime)

I tillegg ser jeg alltid etter noe moro skrot man kan spille på, absurde merker ingen har hørt om og rare kroppsformer som strider mot alt kjent. Så har du noe fett i kjeller'n; send meg en PM Aller helst noe semi-hollow, men er ikke kresen allikevel.

Egentlig burde jeg konsentrere meg om bass-stæsj da det er det jeg spiller i bandet, men fack it. Jazz-bassen holder lenge. Kunne dog trengt en akustisk 5strenger og en fet amp... Har en liten våt drøm om å hente hjem en Green Amp, men de er så dyre og så koster det sikkert en formue å sende shitten til Norge. Og så kom jeg over Dunwich Amps på talkbass-fomuet, 100% custom, 100% håndlaget, point-to-point wiring og gawd damn. Se her liksom: Weed Wizard. Hahahaha, fette kul
Har selv spillt gitar av og på i nesten 5 år nå, spiller for det meste metal og er helt selvlært akuratt som min bror og morfor, hvor jeg trolig har det fra hehe. Første gitaren min fikk jeg til jul og har den enda, men til pynt hehe. Den første jeg hadde var altså en fernandes av et slag, den andre jeg kjøpte var en Washburn wi100, og etterhvert som broren min kjøpte seg en Synyster gates Coustum Signatur ble jeg kjapt forelska i floyd rose/tremolo og kjøpte dermed en Ibanez rg420eg som jeg er veldig fornøyd med, bortsett fra at floyd-rose systemet på billiggitarer er dritt.. :PP Har begynnt å spille igjenn nå etter en laaang pause, og washburnen blir brukt mest ettersom at Ibanezen ligger med totalt fucka tremolo pluss at Washburnen duger ganske greit å spille på(ettersom jeg spiller metal, bruker jeg en metal-pedal-MetalZone mt-2 btw) Dette var da altså ikke noe særlig til gitar-anbefaling heller min historie, haha! Men til gitaranbefaling derimot: Kjøp ihvertfall skikkelig kvalitet, gibson, fender, Ibanez, shecter eller nokko i den duren der! Har ikke noe spesifikk anbefalinger nu ettersom at jeg ikke har tatt i gitaren eller interesert meg for det på nærmere et år! Men du får uansett ha lykke til med gitar-kjøp!
Sitat av moret Vis innlegg
-Gigantic wall of fucking text-
Vis hele sitatet...
Fet liste over instrumenter, er mange jeg selv ville hatt.

Personlig har jeg lyst på en kremhvit Gibson SG, samt en i Vintage Sunburst.
Ellers har jeg også ganske lyst på en BC Rich Mockingbird ST, og en Caparison Horus Thundercloud (En kamerat har en slik, fantastisk fint instrument!).
Jeg må bare si at jeg anbefaler ESP sin LTD Alexi-600 Blacky, eller i en annen farge. Liker hvit, men de fikk den ikke inn på lager, så jeg tok den svarte.
Peneste og mest spillbare i samlingen min! Og hvis du har et stramt budsjett vil en Jackson Kelly js32 være et godt valg. Særdeles god gitar til en billig penge.
En annen gitar som er overaskende god til prisen er en Harley Benton HBL500WH
De funker greit til nesten alt av musikkstiler, sånn bortsett fra Alexien, den er litt mer metall, men kan spille blues på den også
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er det noen som har prøvd å sette nylonstrenger på en stålstrengsgitar med innebygd mic?
Noe man også kan ta i betraktning når det kommer til pris er at det er MYE gøyere å spille på en kvalitetsgitar. Gibson SG'en min ga meg ihvertfall enormt mye glede og litt ekstra fordi jeg var så stolt over den. Var noen lange kvelder å betale for den
Sitat av Manualah Vis innlegg
Er det noen som har prøvd å sette nylonstrenger på en stålstrengsgitar med innebygd mic?
Vis hele sitatet...
Du tenker på en mic inne i kroppen ?

Ser ikke noe problem med dette iallefall.

Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Noe man også kan ta i betraktning når det kommer til pris er at det er MYE gøyere å spille på en kvalitetsgitar. Gibson SG'en min ga meg ihvertfall enormt mye glede og litt ekstra fordi jeg var så stolt over den. Var noen lange kvelder å betale for den
Vis hele sitatet...
Jeg har samme følelsen med min Fender, men jeg er stolt av alle gitarene mine fordi de har en historie.
En var den første elgitaren jeg fikk, av min far etter at han hadde vært på kurs i canada, en var den første gitaren jeg brukte på en ordentlig konsert (for over 500 mennesker) og en gitar har jeg bygget selv, noe som i seg selv er et under at den fungerer.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Du tenker på en mic inne i kroppen ?

Ser ikke noe problem med dette iallefall.



Jeg har samme følelsen med min Fender, men jeg er stolt av alle gitarene mine fordi de har en historie.
En var den første elgitaren jeg fikk, av min far etter at han hadde vært på kurs i canada, en var den første gitaren jeg brukte på en ordentlig konsert (for over 500 mennesker) og en gitar har jeg bygget selv, noe som i seg selv er et under at den fungerer.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tenkte en sånn "vanlig" stålstrenger med jackutgang. Jeg trodde heller ikke det skulle være noe problem, kunne vært kjekt å høre om noen hadde testet..
Sitat av Manualah Vis innlegg
Ja, jeg tenkte en sånn "vanlig" stålstrenger med jackutgang. Jeg trodde heller ikke det skulle være noe problem, kunne vært kjekt å høre om noen hadde testet..
Vis hele sitatet...
Siden alt denne gjør er å fange opp lyden inne i kroppen på gitaren ser jeg ikke noe problem, jeg har en sånn gitar jeg bruker til endel rytmegreier bare, uten å engang ha strenger på.
Sitat av valentino_942 Vis innlegg
Se på Thomann.de!
Det er svinbillig, og SVÆRT utvalg. Og hvis du sender pakken til et postkontor i Sverige å henter den der slipper du toll og annet tull. God kundeservice har de også.
Jeg har kjøpt nesten alle gitarene mine der i tillegg til masse annet som strenger, høyttalere og topper.
Fantstisk side rett og slett.
Vis hele sitatet...
Sverige har 25 % mva de også, så å få sendt det til Sverige er jo bare bortkastet. Er jo mye enklere å få tilsendt til dit lokale postkontor i stedet for å måtte dra til Sverige for å hente gitaren.

Det er for øvrig ikke toll på instrumenter.
Sitat av walbergz Vis innlegg
Sverige har 25 % mva de også, så å få sendt det til Sverige er jo bare bortkastet. Er jo mye enklere å få tilsendt til dit lokale postkontor i stedet for å måtte dra til Sverige for å hente gitaren.

Det er for øvrig ikke toll på instrumenter.
Vis hele sitatet...
Jaha? Har du noen kilde på den påstanden?
Sitat av walbergz Vis innlegg
Det er for øvrig ikke toll på instrumenter.
Vis hele sitatet...
Høres veldig merkelig ut. Da skylder ihvertfall tollvesnet meg en del tusen i betalt toll for et par gitarkjøp fra USA.
Nå er det vel ikke jeg som kom med påstanden om toll, men om du leker litt på denne siden (http://toll.no/templates_TAD/ImportC...epslanguage=no), så finner en fort ut at det ikke er toll på musikkinstrumenter. Det er dog fortsatt moms på 25% av varen og fraktens verdi.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jaha? Har du noen kilde på den påstanden?
Vis hele sitatet...
Toll: De fleste varer har ikke toll. Forenklet sagt er det bare toll på klær og matvarer. Tollsatsen kan variere både i forhold til type produkt og hvor varen er laget. Importkalkulatoren gir deg svar på hvilken tollsats det er på en god del klær.

http://www.toll.no/templates_TAD/Mai...epslanguage=no
Sitat av walbergz Vis innlegg
Toll: De fleste varer har ikke toll. Forenklet sagt er det bare toll på klær og matvarer. Tollsatsen kan variere både i forhold til type produkt og hvor varen er laget. Importkalkulatoren gir deg svar på hvilken tollsats det er på en god del klær.

http://www.toll.no/templates_TAD/Mai...epslanguage=no
Vis hele sitatet...
Jeg har iallefall betalt både toll og moms på instrumenter tidligere.
Jeg har en Ltd mh 1000 deluxe svart.

Rå lyd og utseende
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg har iallefall betalt både toll og moms på instrumenter tidligere.
Vis hele sitatet...
Da bør du klage. Jeg har importert rundt ti gitarer og aldri betalt toll, kun mva.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg har iallefall betalt både toll og moms på instrumenter tidligere.
Vis hele sitatet...
Man skal betale fortollingsgebyr (typisk 200-300kr avhengig av om verdien er over eller under 1000kr, husker ikke helt satsene) + 25% moms. Dette er ikke det samme som toll, hvor man typisk må betale ekstra for f.eks. alkoholinnhold, utslipp, fettinhold osv. Musikkinstrumenter er ikke tollbelagt.

Til TS: Jeg vil absolutt vurdere å legge litt penger i dette her. Har du vurdert Music Man JP6? Jeg er kjempefan av Music Man (er selv bassist), de er blant de beste instrumentmakerne i "normale" prisklasser.
Så dukket det pluttselig opp en Flat Head på ebay (oppe i 6dager til...)
Helvete ass. Hvorfor kommer disse når jeg har totalt andre ting å bruke penger på? Vurderer seriøst å gi f* i ferietur og heller kapre denne gitaren XD