Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 4701
http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/18/440539.html


Til de av dere som henger i pyroteknikk forumet her, en tankevekker kanskje?

I det hele tatt er jo dette ganske tragisk med tanke på at meneskeliv er gådd tapt, flere som blei skada osv osv...

Det første jeg tenkte på når jeg så dette på god morgen norge var "hva faen er det pyro kidsa @ nFF har funnet på nå?" ..
Uansett, hva tror dere har gådd galt osv ?

skal forsåvidt sies at de samme folkene tidligere har vært tadd for omgang med eksplosiver, da for å sprenge åpen minibanker og slikt, så helt uskyldige var de nok ikke...
Jeg gikk inn på ff nå så fort jeg hørte nyheten på nyhetene i morgentimene. Tenkte at noen her hadde skrevet noe om dette, men ztaale er den eneste som har reagert.

Slik som ztaale tenkte jeg umiddelbart at det var noen her på forumet som hadde kommet ut for ulykken. Kanskje det etter hvert kommer poster i denne tråden fra noen som kjenner pårørende.

Trist greie dette her. Håper dette gir en vekker til de som driver med sprengstoff og tror de har alt på det trygge.
Jeg våknet i dag til nyhetene på P3 at de snakket om nettopp denne saken, jeg mener våknet fordi jeg var jo våken, men det var først da jeg fikk meg et lite kakk i hodet. Det første jeg tenkte var at noen har lest en oppskrift på nFF..

Nå bare tenker jeg litt; men burde oss alle tenke litt mer før vi gir ut opplysninger om sprengstoff osv. jeg sier ikke at det ikke er interessant å lese om bl.a. pyroteknikk, men det setter ofte griller i hue på meg, og jeg har ikke lekt med noe annet en kinaputter..
Sist endret av el_bamso; 18. august 2005 kl. 08:33.
Jeg tenkte også nFF pyro forumet med engang jeg så det var en 17åring som var drept. Men det kan jo se ut som om det ikke var noen som bare lekte med eksplosiver siden de var kjent av Politiet for tidligere saker.
Sitat av apefaen
Men det kan jo se ut som om det ikke var noen som bare lekte med eksplosiver siden de var kjent av Politiet for tidligere saker.
Vis hele sitatet...
Det kan jo være opptil flere her på forumet som er kjenninger av Politiet, og sikkert mange her som leker med pyro... får bare håpe det ikke er noen herfra!
Joda, vet at det fortsatt kan være herfra, men det var hvertfall ikke en firstimer ulykke virker det som.
Triste greier, leste om dette nettopp..
Dumt at man ikke ka ha noen forhåndsregler om sikkerhet før man er i nærheten av slike stoffer.
Personlig så håper jeg at pyroforumet blir stengt den dagen noen herifra må bøte med livet sitt for å ha lekt med sprengstoffer o.l
Sant så sant! Tiden vil vise om han hadde kjennskap til nFF eller ei...

Får vel bare vente å se litt utover dagen når folk har våknet og kanskje begynt å få kjennskap til saken..
Det er farlig å leke med bomber. Men det er drapsforsøk å styre med bomber i en boligblokk, hvor det bor ANDRE mennesker. Hvis man legger respekten for de døde litt til side: Kjekt at karen nøyde seg med seg selv, og ikke tok med noen andre i døden.
Sitat av Gilgamesj
Det er farlig å leke med bomber. Men det er drapsforsøk å styre med bomber i en boligblokk, hvor det bor ANDRE mennesker. Hvis man legger respekten for de døde litt til side: Kjekt at karen nøyde seg med seg selv, og ikke tok med noen andre i døden.
Vis hele sitatet...
Du sier noe der Gilgamesj

Nå har ikke jeg tid til å søke her på forumet, for jeg må av gårde rimelig fort, men finnes det noe som helst rettningslinjer anbefalinger når det gjelder sprengstoff her på forumet?Når sprengstoff og kjemikalier omtales som det gjør her bør det finnes noe som forteller om faren. Vet at det alltid nevnes i hver eneste tråd: "Dette er farlig osv." Men alle vet at det er farlig, spørsmålet er heller hvor farlig det er?

Må lese mer senere idag; jobb!
Er vel ikke så mye mer en "Denne informasjonen ligger her kun med tanke på opplysning om emnet og vi oppfordrer ingen til å bruke disse oppskriftene." Alle er ansvarlige for sine egene handlinger.
Hvis de har sprengt av seg fingrene med en oppskrift de fikk tak i her, så er nok sjansen ganske liten for at de klarer å skrive en thread om det.
Alltid noen som skriver ut en masse piss fra Anarchist cookbook eller BBOM.
De ber nesten om å bli drept. Og så går det utover andre. Å stenge pyroforumet synes jeg er en dårlig ide. Forby heller å skrive om eksplosiver. Fyrverkeri er
ikke så farlig, heller ikke eksplosiver hvis man vet hva man gjør og bare lager
småe porsjoner. En proff ville aldri lagd så mye inni et bolighus. Men det er alltid
noen som vil prøve først og lese etterpå.
STERKT ADVARSEL: Politiets bombeekspert Odd Tore Matsson advarer nå alle som sitter på bombeoppskrifter hentet fra internett. - De er livsfarlige, opplyser Matsson.

Har det ikke alltid vært livsfarlig??

btw, var det noen fra forumet som ble skadet/drept?
http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/18/440562.html <-- så ikke at noen hadde postet denne her i denne tråden. Var ikke akkurat noen helgen gutten. Men veldig synd at det måtte ende slik.

Skulle ha postet noe mere, men jeg må stikke på jobb.
Siden jeg bor i Oslo har jeg gleden av å kjenne en som veit hvem folka er/var
Det jeg gleder meg mest til er å få vite hva de faktisk hadde laget for noe, for det smalt fryktelig bra, om ikke annet.
tror jeg holder meg til bakepulver, vann og kinderegg bomber jeg...
http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/18/440579.html
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1098704.ece
Ingen som har postet denne heller.
Sist endret av b1rken; 18. august 2005 kl. 15:01.
Bombeoppskrifter finner man da for pokker på biblioteket også! Ingen grunn til å legge skylda på Internet.
"nettbombe", som om ikke alt annet som går til helvete i samfunnet skal skylles på dette helvetes internettet. Ikke bare er det skyld i at idiotiske 17-åringer sprenger seg selv i lufta, men nå finnes det et eget ord for det, "nettbombe"!
Poenget med ordet nettbombe var nok at de hadde funnet oppskriften på nett.
Sitat av XnoN
Poenget med ordet nettbombe var nok at de hadde funnet oppskriften på nett.
Vis hele sitatet...
som regel når lokalavisene herfra iallefall sier 'nettbombe' kan oppskrifta vært henta fra alt fra internett til en gammal bibel tippeoldefar gravde ned i hagen til naboen..:P
Hei, dreper noen seg selv med en bombe så la dem drepe seg selv ned en bombe da.. Jævla kjeltring pakk var de og de fortjente det helt sikkert, det eneste som er kjipt er at MINE skatte penger kommer til og bli brukt mens man prøver å redde han andre fyren.. Hælvette ass
Sist endret av BuzzR; 18. august 2005 kl. 17:23.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Instrukser for bombelaging har eksistert på internett i lang tid. Med et raskt søk fant VG Nett en oppskriftsbok med flere titalls oppskrifter på hvordan man lager sprengstoff, detonatorer og bomber.

sikkert AC de fant.
men hvorfor dine skattepenger da BuzzR?
Up North Bboy : 200 post grattis

Hvorfor mine skatte penger, nei si det, kan godt hende at de bruker dine skatte penger også, men de blir helt sikkert brukt på rehabilitering, eller etterforskning av saken.. Og hvis de ikke blir brukt opp der så blir de helt sikkert brukt opp på å få dømt en tydelig skyldig Toska :P


edit: Up North Bboy ser du er født i 1990, så skjønner at du ikke forstår dette med skatt, skal gi deg en rask opplysning..

I Norge betaler de som arbeider alt ifra 10 - 49% elns. i skatt, tanken er egentlig god, for det er dette som gir oss gratis barne og ungdomsskole og sykehus, men nå er det blitt sånn her i Norge at vi tar inn flyktninger uten papirer og bruker milliarder på å finne ut hvor de kommer ifra, dette tar ofte lang tid, og imellomtiden blir de fød på av staten aka våre skatte penger, når en fyr bestemmer seg for å rane en butikk, men skyter seg selv i hånda ved et uhell, gjett hvem som betaler for sykehuset hans/hennes vi.. Og ikke nok med det, hvis han blir arbeidsufør, så må vi betale en liten del av skatten vår hver mnd til han, sånn at han kan leve et normalt liv etter å ha rana en butikk. Det samme med kidsa som sprengte seg nå, han som såvidt overlevde, kommer aldri til å tilføre dette sammfunnet noe nyttig, bare sitte der som en svulst og suge ut skattepengene våre..
Sist endret av BuzzR; 18. august 2005 kl. 18:09.
Sitat av Up North Bboy
men hvorfor dine skattepenger da BuzzR?
Vis hele sitatet...
Hvem sine ellers? Svenskenes?
He had it coming. Kanskje dette vil legge dempe på andre som prøver det samme. Idioti.
Jeg synes ikke synd på ham. Han var allerede ansvarsløs nok til å prøve dette i en blokk, og med tanke på hans kriminelle bakgrunn, så hadde jeg ikke forventet annet heller. Patetisk. Veldig patetisk.
om jeg ikke så helt feil viste dem akkurat filmen til de der tullingene som fyllte en tv full av svartkrutt og annet. den der som er laga av noen her på forumet
Tragisk!

Ser flere kommentarer her i duren: "det hadde de sikkert fortjent siden de er så dumme.."
Men flere ganger når jeg har lest pyroteknikk-forumet her så har jeg tenk at dette ikke er bra. Har sett mange tråder der unge folk driver med ting de egentlig ikke har nok kunskaper om. De gangene jeg har sett noen prøve å advare, har jeg mange ganger sett kommentarer som: "Kutt ut moralprekenen!"

Kanskje det er på tide med moralpreken!?

Tidligere var det warez-forum her, det ble kuttet fordi det ikke er lov. Også pron-forumet var på kanten og ble kuttet. Hva med bombeoppskrifter på nFF? Er det bedre?

Mange her sier "Jeg tenkte straks på nFF da jeg hørte nyhetene"

Kanskje nFF var inblandet? Kanskje nFF er det neste gang!?

Jeg vil foreslå å bare droppe hele pyro-forummet. I hvertfall oppskrifter på bomber, eller annet som kan ta livet av folk som i nysgjerrighet vil se om det funker. Det er allerede satt bagrensninger på alt som har med Plumbo å gjøre, nettop på grunn av skader som har vært i den forbindelse. Så hvorfor ikke være konsekvente?

Mange vil nok si at nFF ikke kan være skyldige i at noen er så dumme å sprenge seg i luften. Jeg er ikke sikker på om jeg er enig. Argumenter som: "De kan jo finne det på biblioteket" holder ikke. Jeg liker nFF. Og derfor ville jeg ikke like å se nFF i avisoverskrifter når noen sprenger seg selv. Da får heller biblioteket ta skylden. Men gå å låne en bok om bomber på biblioteket er ikke like lett som å finne oppskriften på nettet.

Er jeg på viddene, eller?
Sånn bare for å pirke.. Plumbo-bomber ble vel bånnlyst fra pyro-forumet fordi det har like mye med pyroteknikk å gjøre som en pose non-stop?
Sitat av Frozk
Tragisk!

Ser flere kommentarer her i duren: "det hadde de sikkert fortjent siden de er så dumme.."
Men flere ganger når jeg har lest pyroteknikk-forumet her så har jeg tenk at dette ikke er bra. Har sett mange tråder der unge folk driver med ting de egentlig ikke har nok kunskaper om. De gangene jeg har sett noen prøve å advare, har jeg mange ganger sett kommentarer som: "Kutt ut moralprekenen!"

Kanskje det er på tide med moralpreken!?

Tidligere var det warez-forum her, det ble kuttet fordi det ikke er lov. Også pron-forumet var på kanten og ble kuttet. Hva med bombeoppskrifter på nFF? Er det bedre?

Mange her sier "Jeg tenkte straks på nFF da jeg hørte nyhetene"

Kanskje nFF var inblandet? Kanskje nFF er det neste gang!?

Jeg vil foreslå å bare droppe hele pyro-forummet. I hvertfall oppskrifter på bomber, eller annet som kan ta livet av folk som i nysgjerrighet vil se om det funker. Det er allerede satt bagrensninger på alt som har med Plumbo å gjøre, nettop på grunn av skader som har vært i den forbindelse. Så hvorfor ikke være konsekvente?

Mange vil nok si at nFF ikke kan være skyldige i at noen er så dumme å sprenge seg i luften. Jeg er ikke sikker på om jeg er enig. Argumenter som: "De kan jo finne det på biblioteket" holder ikke. Jeg liker nFF. Og derfor ville jeg ikke like å se nFF i avisoverskrifter når noen sprenger seg selv. Da får heller biblioteket ta skylden. Men gå å låne en bok om bomber på biblioteket er ikke like lett som å finne oppskriften på nettet.

Er jeg på viddene, eller?
Vis hele sitatet...
Kanskje vi like så godt skal forby alle krimserier og PC-spill, så unngår vi at de stakkars barna våre dreper andre mennesker! Bombeoppskrifter finner du lett på internett.
Et lite søk på google gir flere bombeoppskrifter enn du noensinne kan håpe på å sensurere. Er det ikke hakket bedre å ha et pyroteknisk forum hvor man kan diskutere? Hvis noen finner på noe usannsynlig dumt vil de få advarsler fra mer erfarne brukere, men det forandrer ikke på at alt du gjør med livet ditt er ditt eget ansvar - enkelt og greit. Ingen kan passe på deg hele livet. Fordi en eller annen idiot håndterer sprengstoff uten respekt, så skal ikke resterende brukere få diskutere pyroteknikk? Hvorfor er det ikke like lett å låne en bok på biblioteket som å finne noe på Internett? Du legger lånekortet på disken, og spaserer ut med en bok. End of story.
Sitat av Frozk
Tragisk!

Ser flere kommentarer her i duren: "det hadde de sikkert fortjent siden de er så dumme.."
Men flere ganger når jeg har lest pyroteknikk-forumet her så har jeg tenk at dette ikke er bra. Har sett mange tråder der unge folk driver med ting de egentlig ikke har nok kunskaper om. De gangene jeg har sett noen prøve å advare, har jeg mange ganger sett kommentarer som: "Kutt ut moralprekenen!"

Kanskje det er på tide med moralpreken!?

Tidligere var det warez-forum her, det ble kuttet fordi det ikke er lov. Også pron-forumet var på kanten og ble kuttet. Hva med bombeoppskrifter på nFF? Er det bedre?

Mange her sier "Jeg tenkte straks på nFF da jeg hørte nyhetene"

Kanskje nFF var inblandet? Kanskje nFF er det neste gang!?

Jeg vil foreslå å bare droppe hele pyro-forummet. I hvertfall oppskrifter på bomber, eller annet som kan ta livet av folk som i nysgjerrighet vil se om det funker. Det er allerede satt bagrensninger på alt som har med Plumbo å gjøre, nettop på grunn av skader som har vært i den forbindelse. Så hvorfor ikke være konsekvente?

Mange vil nok si at nFF ikke kan være skyldige i at noen er så dumme å sprenge seg i luften. Jeg er ikke sikker på om jeg er enig. Argumenter som: "De kan jo finne det på biblioteket" holder ikke. Jeg liker nFF. Og derfor ville jeg ikke like å se nFF i avisoverskrifter når noen sprenger seg selv. Da får heller biblioteket ta skylden. Men gå å låne en bok om bomber på biblioteket er ikke like lett som å finne oppskriften på nettet.

Er jeg på viddene, eller?
Vis hele sitatet...
Pyroteknikk er jo nødvendigvis ikke bare bomber og alt som er meget farlig. Ta heller bort de trådene som går under: "ADVARSEL! Ikke prøv dette hjemme". For jeg synes pyro er en stor bit av nFF og det vil liksom mangle noe hvis man fjerner dette.
Er bombeoppskriftene i bøker og blader ufarlige(siden bombeoppskrifter fra nettet er livsfarlige)?

Forøvrig vil jeg presisere at pyroteknikk ikke er det samme "bomber" og dermed det som blir diskutert på dette forumet ikke har noe med å "lage en jævlig fet bombe som sprenger jævlig kraftig", men å diskutere bruk av eksplosiver til sceneshow, film, etc under kontrollerte forhold. Vi prøver å holde oss så alle plumbobomber og lignende slettes og fører gjerne til ban om vi er humør til det
el bamso, er det på noen måte tristere hvis den døde 17-åringen var medlem på freakforum? må si at det var latterlig sagt.. micromus, helt enig..
den som leser ei bombeoppskrift....... er dei inteligente nok til å sette sammen bomba er dei inteligente nok til å skjønne risikoen selv og. er jo på egen risk.
Jeg tror at disse folka har fått oppskriften fra Anarchist cookbook. siden etter hva jeg har forstått er alt her testa og virker. correct me if im wrong.
Selv om noe virker betyr det ikke at man kan drite seg ut.. Er som å si "denne bilen er testa og virker, derfor kan du ikke kræsje!"

Do you see the point?

(måtte jo slutte med en strofe på engelsk sånn som deg)
Sist endret av BuzzR; 19. august 2005 kl. 17:11.
Jeg vet at pyroteknikk ikke er bomber. Prøvde å si det i min forrige post, men var muligens ikke klar nok. Selvfølgelig kan en ha mye morro!

Etter å ha vært her på forumet i en lang stund nå, har jeg jo sett at ikke alle er like modne.
Det å låne en bok på biblioteket er selvsagt helt forkjellig fra å lese om bomber på nFF. Boken vil sansynligvis være skrevet av en professor eller en eller anne profesionell. Men her er det folk som du og jeg som skriver. "Hvis andre amatører kan lage rørbombe, kan jeg også"

"Om de er intelligente nok til å sette i sammen bomba, er de intelligente nok til å skjønne risikoen selv." Muligens. De burde det. Men det er ikke mye intelligens som skal til for å følge en oppskrift.
Selvfølgelig er folk ansvarlige for egne handlinger, men jeg vil ikke være med på å gi noen ideen som fikk dem sprengt i filler.

Mener ikke å gå så langt som å kjempe for å stenge hele forumet, men oppfordrer alle som poster til å tenke seg om. Her henger det folk i alle aldre, ikke alle er like flinke til å skille mellom råkule eksperiment som smeller og dødsfeller.
Sist endret av Frozk; 19. august 2005 kl. 17:48.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Ikke ha så overdreven stor tro på det du leser i bøker heller. Tror ikke poenget til politimannen var at du bare skulle kunne lage bomber som funker, det var vel mer bomber generelt.
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Darwin slo til igjen. Håper bare at de ikke har noe med denne siden å gjøre, for det blir bare pes.