Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 5393
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei
Jeg har så lenge jeg kan huske, spist min egen hud. Dette gjelder rundt fingrene, neglene, føttene mine og som jeg biter av i munnen. Er dette egentlig farlig? Har det gjort det lenge, men lurer fortsatt på det fra tid til annen
Nei det er ikke farlig.

Men man har en del bakterier på fingrene og under neglene.
Så vask hendene dine før du spiser.
Det er sikkert ikke dødsfarlig mtp fysisk helse med mindre du biter deg ihjel og får infeksjoner, men kanke akkurat tenke meg det er bra eller normalt psykisk. Tvangstanke eller uvane eller hva enn som er grunnen din så burde du seriøst gjøre noe med det eventuelt med hjelp av psykolog ellerno. Er det noe du vil slutte med kan du prøve selv med å smøre vond krem anti-gnag fra dyrebutikken til møbler hunder biter på, bruke vanter ellerno!
Føttene? Det er ganske vanlig å ete av huden rundt fingrene men du utsetter deg jo for mer smitte og dessuten risiko for en vond infeksjon der du biter. Med føttene hadde jeg vært mer skeptisk, større fare for sopp og liknende som du antakeligvis ikke ønsker i trynet eller svelg. Ikke at jeg vet noe som helst, men vil du ha et ordentlig svar så burde du vel heller kontaktet legen din enn freakforum.
Sist endret av Relevant; 5. april 2021 kl. 22:23.
Svelge det er kanskje ikke helt normalt?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Så vask hendene dine før du spiser.
Vis hele sitatet...
Vaske hendene før en spiser på føttene?

Neida, skjønner veldig godt hva du mente, men her hadde jeg vært mer bekymret for føttene. Usikker på hvilke følger dette kan få i lengden mtp sopp og div, som tidligere nevnt i tråden.
Hva skjer hvis du ikke gjør det? Får du da en slags trang/ubehag?
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Samme her får ofte sår på fingrene og hele pakka der. Veldig avhengighetsskapende. Blir kanskje bedre når medisinering mot ADHD starter.. har gjort dette i mange mange år.
Jeg biter av overflødig hud, men jeg spiser det ikke... Svelger ikke jeg spytter xD Det var noen ord jeg ikke trodde skulle forlate min munn. Men heldigvis er det ikke i den mest fryktede sammenhengen haha
Det er en tvangshandling. Stress, angst og depresjon kan trigge den slags adferd. Noen tygger hud, andre negler og noen hår. Og bedre det betyr ikke at du er psykisk syk, det trenger ikke bety noen ting. Jeg biter fingre, og det er pga stress, det er ikke nødvendigvis mer bak det enn det. Så du kan ikke legge noen diagnose basert på den handlingen. Samboeren min drev og plukket seg i håret til hun ble tynn i hodebunnen som ungdom. Det er tvangshandlinger trigget av enten ytre eller indre påkjenninger.
Sist endret av Mokkasinen; 6. april 2021 kl. 10:53.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Neida, skjønner veldig godt hva du mente, men her hadde jeg vært mer bekymret for føttene. Usikker på hvilke følger dette kan få i lengden mtp sopp og div, som tidligere nevnt i tråden.
Vis hele sitatet...
Jeg tror folk flest har renere føtter enn hender hvis du dusjer, vasker føttene og tar på rene sokker.
Hendene blir eksponert for all mulig dritt, på offentlig transport, i butikken, når man tar på penger.

Mest sannsynlig er pikken din renere også, så man burde strengt tatt vaske hendene både før og etter man tisser.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Kan det sies å ha en funksjon

Kanskje man blir mer immun mot typiske bakterier man bærer på huden av å jevnlig spise dem

Litt som en slags hud-buse-spis deg selv vaksine
Såg en artikkel der en mor spiste sitt barns snørr og mente det var bra for immunforsvaret. Tror konklusjonen overveldende ble ett "ikke gjør det... Bare slutt, okay?" Konklusjon når alt var sagt og gjort, der det ble linket til at bare fordi du får noe i kroppen din betyr ikke det at du automatisk blir immun mot det.
De bakteriene du ellers møter og blir syk av blir du naturligvis gjerne eksponert for uansett. Det er også en myte at det er veldig bra med et skikkelig sterkt immunforsvar, immunforsvaret ditt angriper deg også, ratt dør du av feber av en vanlig betennelse hvis du har såkalt supergodt immunforsvar. Helt passe, i balanse som alt annet er det beste!
Sist endret av Relevant; 6. april 2021 kl. 12:40.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitter å leser sjarmen med tarmen (oversatt tittel) av hun tyske forskeren.

Munn svelg tarmer mage er jo en del av et bakterielt mikrokosmos og immunsystem som fremstår uhyre komplisert, selvregulerende, sansende og intelligent.

At vi ikke gjør tilvenninger immunologisk og generelt basert på det vi påstøter, eller at dette ikke strekker seg til det man spiser
virker helt søkt når jeg sitter med denne boka.
Sist endret av meaculpaUIO; 6. april 2021 kl. 13:28.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg gjør det samme OP. Føles helt naturlig, men ikke noe andre vet om. Stakkars kjæreste som gjerne får litt tåfis i munnen.
Anonym bruker
"Sjuk Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg biter alle neglene mine, så du er ikke helt unormal.
Måtte lese posten to ganger før jeg var overbevist om at dette ikke var en diskusjon rundt å fortære egen bikkje til middag.