Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1272
Som topicen sier, så er 12817MB av 16384MB ram Hardware reserved.

Er det noen som har en forklaring på dette, eller kan hjelpe meg i en retning hvor jeg kan få frigitt noe av den rammen jeg har installert?

Har veldig lite peiling på windows og generelt sett hardware, så kan godt være dette er normalt for alt jeg vet.

Takker for hjelp!


http://bildr.no/view/Nk5OV09U Link til bilde av Resource monitor
Sist endret av HSS; 8. oktober 2013 kl. 00:26. Grunn: bilde kommer ikke opp
hvilken windows tupe har du? Det er ikke alle typene so støtter over 16gb ram.
Har du et ytelsesproblem ? Da kan vi titte nærmere på det.

Har du ingen ytelsesproblem ? Perfekt, memorymanageren i windows fungerer som den skal.

Sitat av SeaJagermeister Vis innlegg
hvilken windows tupe har du? Det er ikke alle typene so støtter over 16gb ram.
Vis hele sitatet...
Alle 32bitvarianter av windows konsumer er capped til 4GB, inkludert skjermminne og kontrollerminne.

64bit Windows7 f.eks er capped til 192GB og Windows8 er vel capped til 512GB.
HSS
HSS's Avatar
Trådstarter
Har Windows 7 Enterprise, 32-bit
16gb installed memory av de så er 3,48GB usable.

Har ytelsesproblemer i diverse spill, og tror gjerne det kan ha med ram å gjøre siden når den toppes begynner det å hakke.
Sitat av HSS Vis innlegg
Har Windows 7 Enterprise, 32-bit
16gb installed memory av de så er 3,48GB usable.

Har ytelsesproblemer i diverse spill, og tror gjerne det kan ha med ram å gjøre siden når den toppes begynner det å hakke.
Vis hele sitatet...
Siden du har 32bit vil du maks få 4GB systemminne med PAE aktivert, og da mappes evt skjerminne eller systeminne som overskrider 4GB i fantasiverdenen.

Reinstaller maskinen med 64bit operativsystem.
Sitat av HSS Vis innlegg
Har Windows 7 Enterprise, 32-bit
16gb installed memory av de så er 3,48GB usable.

Har ytelsesproblemer i diverse spill, og tror gjerne det kan ha med ram å gjøre siden når den toppes begynner det å hakke.
Vis hele sitatet...
Der har du grunnen.
HSS
HSS's Avatar
Trådstarter
Aha, takker og bukker
Sitat av HSS Vis innlegg
Som topicen sier, så er 12817MB av 16384MB ram Hardware reserved.
Er det noen som har en forklaring på dette, eller kan hjelpe meg i en retning hvor jeg kan få frigitt noe av den rammen jeg har installert?
Vis hele sitatet...
Du har installert ett 32 bit operativsystem.
For å kunne utnytte alt minne du har trenger du ett 64 bit operativsystem.
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Du har installert ett 32 bit operativsystem.
For å kunne utnytte alt minne du har trenger du ett 64 bit operativsystem.
Vis hele sitatet...
Relativt uspesifikt, 32bitvarianter av Windows server vil fint kunne dra unna, f.eks 2008 x86 med PAE drar 64GB.
32bit lunixkjerne drar også 64GB med PAE aktivert.

Og når det er sagt, windows 7 home basic 64bit f.eks vil bare dra 8GB på x64.
Sist endret av AtXbYeA; 8. oktober 2013 kl. 00:56.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Relativt uspesifikt, 32bitvarianter av Windows server vil fint kunne dra unna, f.eks 2008 x86 med PAE drar 64GB.
32bit lunixkjerne drar også 64GB med PAE aktivert.

Og når det er sagt, windows 7 home basic 64bit f.eks vil bare dra 8GB på x64.
Vis hele sitatet...
Fortsatt litt upresist; selv om man aktiverer PAE vil de enkelte prosesser ikke kunne adressere mer enn 4GB minne - men operativsystemet kan bruke mer.
Det innebærer at med 16GB installert og PAE kan 4 prosesser aksessere 4GB hver, men kjører du 3 prosesser vil 4GB bli stående ubrukt.
Sitat av doseren Vis innlegg
Det innebærer at med 16GB installert og PAE kan 4 prosesser aksessere 4GB hver, men kjører du 3 prosesser vil 4GB bli stående ubrukt.
Vis hele sitatet...
Regner med at selv de mer fjasete versjonene av Windows bruker ledig RAM til å cache opp disk, så ubrukt var å ta litt vel hardt i.