Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 921
Jeg har vært opiatavhengig til og fra i over ti år. Hovedsakelig subutex og en del oxy. Jeg har vært med på enn av opiater. Jeg har sluttet mange ganger men begynt veldig fort igjen. Når jeg slutter og det har gått er par uker så tenker jeg at NÅ får jeg funk hvis jeg tar noe, og så blir det mer og mer.
Jeg orker ikke denne berg og dalbanen lenger og har fått henvisning til ara og skal dit om ikke lenge til.

Er det noen her som kjenner seg igjen som har noen råd? Noen som har kommet seg helt av og syns livet er bedre, uten å slite med noe særlig sug etter opiater?

Nå må jeg bestemme meg for om jeg skal søke LAR eller om jeg skal få nedtrapping og ta naltreksone under tilsyn daglig.

Tidligere når jeg har slutta med opiater så har det føltes brutalt en uke, men deretter har det i grunnen gått ganske greit fysisk og psykisk bortsett fra det intense suget som får meg til å sprekke hver gang
Vil anbefale å reise i langtidsbehandling. LAR burde være absolutt siste utvei. Mye bivirkninger i lengden og ett helvete å komme ut av. Suget gir seg etterhvert. Man må regne med noen måneder før det blir bedre. Mitt sug er helt borte nå. Gikk ut av LAR for 1 år og 6 måneder siden. Angrer bittert på alle årene i LAR. Føltes som å være i ett kjemisk fengsel.
Trådstarter
31 5
LAR er absolutt siste utvei, men nå har jeg prøvd å slutte så mange ganger og tenkt at klarer jeg det ikke denne gangen så må det bli LAR. Det har jeg tenkt i flere år, og her sitter jeg, like avhengig.

Har noen noen tips til hvordan man endrer tankegang og kommer seg ut av opiat-helvetet?
Jeg skal som sagt snart til ara og ha noen samtaler der og spørre om nedtrapping og naltreksone etter nedtrapping. Men all erfaring tilsier at jeg ikke klarer det… men jeg er innstilt på å klare det denne gangen også.

Jeg svetter noe sinnsykt på opiater. Hvor lenge etter seponering vil dette gi seg? Hater all den svettinga og konstant hard mage. Og ikke minst hater jeg å sette meg i gjeld bare for å håpe på god-følelsen som aldri kommer. Føler meg kun dritt når jeg ikke får sub, det er jo egentlig det eneste det gir meg. Men skjønner at hjernen min må være endra etter aller åra med opiatavhengighet
Hjernen din går tilbake til normalen når du har vært borte fra opiater lenge nok. Hva er det lengste du har vært uten?
Trådstarter
31 5
Hvor lenge jeg har vært uten husker jeg neimen ikke.. men det er maks et par uker tror jeg. Har hatt lengst perioder på opiater enn av. Jeg elsker den forelska følelsen man kan få, men det skjer liksom kunnet par ganger i året når jeg «treffer» på å være uten lenge nok og ta riktig dose. Jeg håper på den gode og selvsikre følelsen hver gang jeg tar, men 99% av gangene jeg tar så blir det kun sånn at jeg holder meg frisk.

Jeg er motivert og har et ønske om å være uten opiater. Men jeg veit av all erfaring at når toleransen går ned så går tankene kun på at NÅ kan jeg kanskje få god-følelsen igjen

Må prøve å endre tankegang så jeg ikke går på det igjen, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få det til
Ett par uker er ikke lenge. Hvorfor har du ikke søkt deg inn i langtidsbehandling? Jeg vil si det er ganske tåpelig å tenke på LAR før du har prøvd det. LAR varer livet ut for de aller fleste. Er det det du ønsker deg?
Trådstarter
31 5
Nei, jeg ønsker selvfølgelig ikke å være i LAR resten av livet. Jeg har prøvd langtidsbehandling før, sprakk samme dag jeg kom hjem.
Jeg føler meg på en måte mer motivert denne gangen, men jeg har jo kun dårlige erfaringer med å prøve å slutte.
Jeg har vært på et par NA-møter i det siste og det virker motiverende. Skal fortsette å gå på slike møter. Og snakke med ara og høre hva de mener.
Lurer på om noen her som har klart å slutte kan dele noen erfaringer og tips? Hvordan er livet uten opiater vs med opiater?
Fulltime bitch
IsThisReal?'s Avatar
7 2
Jeg vil gjerne dele min erfaring med LAR, da jeg ser du vurderer det som et alternativ for å komme clean.

For tre år siden, etter flere mislykkede forsøk på rehabilitering og tilbakefall til heroin, søkte jeg hjelp hos LAR. Jeg var litt redd for å få avslag bare fordi jeg var en jente på 24 år, men jeg hadde virkelig prøvd alt annet før jeg henvendte meg dit.
I begynnelsen måtte jeg dra til LAR hver dag for å få Subutex, men i 2021 fikk jeg tilbud om å prøve Buvidal, en ny form for behandling med spøyte. Jeg fikk min første injeksjon og etter en halvtime, time ble jeg bedre og kjente ingen abstinenser. Det var så deilig å endelig kunne føle seg normal igjen. Etter hvert som jeg ble vandt med Buvidal, ville jeg øke medisinen og da kom jeg bare innom 1 gang i måneden. Det var så deilig å slippe LAR hver dag også kunne jeg reise bort en helg eller ta en ukes ferie, men det beste var å ikke kjenne
abstinenser. Jeg sover godt om natta, kaldsvetter ikke, har god appetitt og jeg føler meg glad og positiv!

Buvidal har gjort det mulig for meg å slippe daglige besøk på LAR og samtidig unngå de negative bivirkningene som oppstår ved å ta langvarig Subutex sublingvalt (under tungen). Det har også tillatt meg å fokusere på jobben min, noe som har resultert i en stabil 60% stilling uten mye involvering fra NAV.
Jeg er utrolig takknemlig for LAR og den støtten de har gitt meg. Jeg vil også understreke at LAR ikke nødvendigvis betyr livslang behandling for alle. Jeg har selv planer om å avslutte behandlingen når jeg føler meg klar for det, og dette er noe jeg har diskutert med LAR-teamet som støtter mine valg.
Det er også verdt å nevne at for noen kan LAR være en livslang løsning, spesielt for de som har vært rusavhengige i mange år og er vant til Metadon-behandling. Noen kan være motvillige til å prøve Buvidal på grunn av frykt for å miste den rusen Metadon gir, men for meg har Buvidal vært en game changer.

Les denne:https://www.rusfeltet.no/arkiv/buvid...ode-resultater

Men nå mener ikke jeg at du MÅ søke på LAR. Jeg ville bare komme med min egen erfaring om LAR.

Håper du finner ut av det og lykke til!
Trådstarter
31 5
Tusen takk for info om LAR IsThisReal
Det er absolutte siste utvei for meg. Det betyr nemlig at jeg mister lappen for lenger enn om jeg klarer å bli clean (lang historie), og jeg er utrolig avhengig av lappen for å få litt mening i hverdagen. Den psykiske helsa er på vei nedover, og jeg har SÅ lyst til å klare det, men det hadde hjulpet å høre fra noen med erfaring at det er fult gjennomførbart og at livet uten er mye bedre
Sitat av Anita83 Vis innlegg
Hvordan er livet uten opiater vs med opiater?
Vis hele sitatet...
Har hatt lange perioder med er lignende rusmønster som deg.
Livet uten opiater er veldig mye bedre. Små ting som ikke ga noen glede begynner etterhvert å gi glede. Livet progresserer i en høyere hastighet slik at livet blir langt mer spennende.
Det kan ta litt tid og oppleve at det er verdt det, så det handler om å være tålmodig samtidig som du gjør en innsats selv

Viss du er fokusert på å skape deg et godt liv, kartlegger hvilken egenskaper som må til og tilegner deg dem. Kan livet bli bedre en jeg tipper du er i stand til å se.

Mye vise folk i NA, det er en god start


Er også enig om å unngå lar for en hver pris.
Sist endret av DrPerception; 16. mars 2024 kl. 22:50.
Jeg har 20 års erfraring med LAR. 10 år på metadon og 10 år på Subutex, med noen opphold innimellom. Min erfaring er at folk er veldig fornøyde de første årene. Etterhvert kommer bivirkningene sakte snikende. Det er veldig skadelige medisiner å stå på i lengden både fysisk og psykisk. Hører alle si at de skal trappe ut etterhvert. Problemet er at når du kommer til det punktet at du MÅ av er du så ødelagt at du ikke har sjans. Veldig få klarer å komme seg ut av LAR etter mange år med dette medisinhelvete. Jeg er en av få som kom meg av, men sliter med helsen enda pga denne dritten. Abstinensene varer i månedsvis. Av de jeg kjenner som har vært 10-15 år i Lar eller mer sliter 99 % med heftige bivirkninger og alt de ønsker er å gå av. Kjenner kanskje 1 eller 2 som har det greit etter så lang tid. Nesten ingen klarer å stå i jobb i lengden. Man blir utslitt, apatisk og følelsesløs. Sub, metadon og Buvidal er de verste opioidene/opiatene med henhold til bivirkninger. Hadde vært bedre for kroppen med heroin eller morfin faktisk. Fokuset til staten er ikke å hjelpe folk til rusfrihet lengre. Nå er det å være evig klient av hjelpeapparat og legemiddelindustri. Hvis du aldri har vært lengre opiatfri enn 2 uker vet du jo ikke enda hvor bra du kunne fått det. Du MÅ klare dette. Alternativet er bare elendighet. Når du først klarer det er det så jævlig verdt det.
Trådstarter
31 5
Tusen takk, de kommentarene der hjalp veldig på motivasjonen. Jeg SKAL gå inn med et ekstra gir denne gangen og jeg SKAL klare det.

Om noen flere har positive erfaringer med å slutte med opiater så gjerne rop ut
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
LAR pasient her

Som nevnt så bør du prøve årntli langtidsbehandling et sted du kan utvikle deg, så vær nøye med researchen.

Du må ha et virkelig ønske om at nå er det nok, og det kommer til å gjøre vondt. Det vil ta lang tid før du kjenner deg normal. Dette vet du. Du må være bestemt, du må vite at nå endrer du livet.

Er det noen som helst tvil så vil du feile, og det er helt normalt. Skulle det skje så kan LAR være et ganske ålreit alternativ. Men som med så mange etater og institusjoner så lider de også av et dårlig rykte som ikke alltid stemmer. Misfornøyde LAR pasienter har en tendens til å tro de snakker for de fleste. Tallene…de faktiske tallene og ikke de du finner ved første Google søk sier faktisk den store majoriteten er fornøyd med sin behandling. Det betyr allikevel ikke at det ikke har skjedd svært kritikkverdige ting i LAR. Og det går utover mennesker. Så har jeg sagt det.

I mitt tilfelle og det som da som oftest skjer, og skal skje er at du møter LAR til en samtale med lege og behandler, ofte en sykepleier.

Der snakker dere om problemene dine og det diskuteres en mulig behandlingsplan. Hvis du har et genuint ønske om å gå av, så kan LAR hjelpe deg med en nedtrappingsplan under tett eller tilpasset oppfølging. De vil høre på hva du har å si, og vil kanskje ikke kunne innfri alle ønsker. De vil derimot ta deg imot som
et menneske og ønske om å hjelpe.

Det kan hende du må hente medisinen hver dag og ta den under oppsyn. Det er ikke spesielt gøy, men det tåler man hvis man skal slutte.

Urinprøver skal de ha slutta med, men jeg har måttet minne dem om spyttprøvene de har. Poenget med det er jo å kontrollere deg, men det er fordi de ikke kjenner deg. Du kan be om å slutte med dem eller ta dem med større mellomrom. Jeg trenger ikke levere prøver, fordi de stoler på meg. Står i journalen til og med. Må glede seg over de små tingene.

Vet da faen hvorfor jeg skrev alt det her, men ønsker deg lykke til
Fulltime bitch
IsThisReal?'s Avatar
7 2
Sitat av Anita83 Vis innlegg
Tusen takk for info om LAR IsThisReal
Det er absolutte siste utvei for meg. Det betyr nemlig at jeg mister lappen for lenger enn om jeg klarer å bli clean (lang historie), og jeg er utrolig avhengig av lappen for å få litt mening i hverdagen. Den psykiske helsa er på vei nedover, og jeg har SÅ lyst til å klare det, men det hadde hjulpet å høre fra noen med erfaring at det er fult gjennomførbart og at livet uten er mye bedre
Vis hele sitatet...
Hva er grunnen til at du mister lappen hvis du starter i LAR, eller mistforstår jeg deg her? Personlig har jeg lappen, men går kun på Buvidal og måtte avlegge rene prøver i X antall måneder, og går man på flere medisiner antar jeg det er strengere, så mulig det er noe sånt du tenker på?

Vil bare legge til at alt var ikke en dans på roser for meg fra første stund, da det tok meg ca 1 år inn i LAR-behandlingen med blandingsmisbruk før jeg kom i bedre rutiner og klarte å gi meg helt med misbruket.

Sitat av Anita83 Vis innlegg
Nei, jeg ønsker selvfølgelig ikke å være i LAR resten av livet. Jeg har prøvd langtidsbehandling før, sprakk samme dag jeg kom hjem.
Jeg føler meg på en måte mer motivert denne gangen, men jeg har jo kun dårlige erfaringer med å prøve å slutte.
Jeg har vært på et par NA-møter i det siste og det virker motiverende. Skal fortsette å gå på slike møter. Og snakke med ara og høre hva de mener.
Lurer på om noen her som har klart å slutte kan dele noen erfaringer og tips? Hvordan er livet uten opiater vs med opiater?
Vis hele sitatet...
For meg begynte det hele med en naiv nysgjerrighet om å prøve heroin for første gang. Jeg var ikke klar over hvor raskt det kunne eskalere. Til å begynne med, trodde jeg ikke at folk kunne bli så avhengige av stoffet etter et par ganger. Men etter hvert som jeg ble mer vant til rusen, gikk jeg over til sprøyter, og da var veien allerede lagt. I begynnelsen var det gøy, uten stress og uten abstinenser, men det tok ikke lang tid før avhengigheten snek seg inn uten at jeg var klar over det. Jeg måtte stadig ha mer for å oppnå samme rus, og til slutt hadde jeg bare råd til en liten justering for å unngå abstinenser.

Livet mitt ble gradvis verre. Jeg mistet jobben, brøt kontakten med familie og venner, og til slutt solgte jeg alt jeg eide for å finansiere avhengigheten og var så redd for å få abstinenser, for det er noe av det verste jeg har opplved. Jeg hadde ikke engang en seng å sove på, og livet mitt føltes helt meningsløst. Det var da jeg innså at jeg trengte hjelp. Jeg la meg inn på rehab og det kjentes nesten ut som en liten ferie for meg. Slapp å tenke på matlaging, hadde en seng å sove i, slapp å stresse med å finne ny justering for å ikke bli dårlig. Samtidig som jeg var lagt inn, slettet og blokkerte jeg alle kontaktene mine på ltf og facebook. Man må slette all kontakt, eller så kommer man aldri videre.

Etter å ha fått støtte fra LAR og vært gjennom rehabilitering, har livet mitt endret seg drastisk til det bedre. Jeg har fått tilbake kontakten med familien min, er gift med verdens beste mann, og en stabil jobb som jeg faktisk er utdannet for. Buvidal og LAR har vært en viktig del av min reise mot bedring. Jeg klarer å tenke klart, føler meg fri til å utforske nye steder og aktiviteter, og har til og med begynt en utredning for ADHD/ADD. Det beste av alt er å endelig kunne føle alle følelsene mine igjen og kjenne ekte glede og lykke.

Ja, veien mot bedring kan være lang og utfordrende, og det er helt normalt å føle seg nedstemt og tvilende underveis. Men husk at du ikke er alene. Omring deg med støttende mennesker, og søk hjelp fra helsepersonell og fagfolk. Jeg vil sterkt anbefale å vurdere rehab eller langtidsbehandling før du eventuelt ser på LAR som et alternativ. De vil gjerne at du prøver alt annet først.

Husk at det er håp og at det er mulig å komme seg ut av den onde sirkelen av avhengighet. Livet på den andre siden er virkelig verdt å kjempe for!
Sist endret av IsThisReal?; 17. mars 2024 kl. 18:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
31 5
Tusen takk for svar og delte erfaringer!

Det med lappen er en altfor lang historie til at jeg kan ta det her… men lappen er en stor motivasjon for meg, jo tidligere jeg kan kjøre jo bedre for livskvaliteten og motivasjonen.

Jeg kommer til å spørre ara om å få en nedtrapping der jeg henter dosen hver dag under tilsyn. Jeg vet godt at jeg ikke kan få for flere dager av gangen. Da vil jeg prøve å opp å rus.
Med andre ting, også med andre rusmidler, så er min erfaring at suget og tankene på det blekner med tiden.
Jeg holder også på å kutte ut hasj og alkohol, det er vanskelig og kjipt om kveldene, men jeg kommer meg gjennom det, og jo lenger tid det går jo enklere blir det.

Jeg både elsker og hater opiater. 1-2 ganger i året ca så treffer jeg ved å holde meg unna mange nok dager og treffe på riktig dose oxy, da får jeg en god, trygg og forelska følelse. Det er denne følelsen jeg hele tiden jakter etter, men fornuften veit at det ikke nytter.

Jeg kan klare å slutte, men etter en uke, maks to, så tenker jeg at NÅ har toleransen senka seg og kanskje jeg kan oppnå en skikkelig god-følelse ved å ta en gang. Og den gangen blir igjen til hver dag. Det er denne fella jeg må lære meg å unngå

Det får så mye kjipe konsekvenser ved å fortsette som jeg gjør, likevel syns jeg det er jævli vanskelig…

Så igjen, om noen flere har gode historier med å slutte så gjerne bring it on, her suger jeg til meg all motivasjon jeg kan få