Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 864
Heisann freakere

Det har seg slik at jeg ble stoppet av politiet, tok spyttest som ga utslag på THC, inn på legevakta å tok blodprøve å legen gjennomførte en slags test for å avklare om jeg virket påvirket, noe legen sa jeg ikke var, fikk lov å kjøre videre etter legevaktbesøket

3 uker senere ble jeg stoppet av samme betjentene å de sa at blodprøvene var utregnet til mellom 0.5 å 1.2 i promille å at jourhavende jurist hadde bestemt at førerkortet skulle inndras.

jeg jobber blandt annet i bilbransjen å førerkortbeslag skaper litt heft for min del men en meget fleksibel arbeidsgiver gjør at jeg fortsatt beholder jobben

mitt spørsmål er som følger, noen som vet hvordan jussen er rundt maskinførerbevis å f.eks truckførerbevis når jeg har blitt tatt for promillekjøring?

kan jeg fortsette å kjøre anleggsmaskiner på f.eks lukket område selvom førerkortet er inndratt? eller gjelder førerkortbeslaget over "hele linja" slik at jeg også mister retten til å benytte anleggsmaskiner, og trucker osv?

setter stor pris på alle tilbakemeldinger, å ja jeg er fullstendig klar over at dette er egen dumhet
Det er kun førerkort på bil (og andre ting med skilter på) som er omfattet av vegtrafikkloven. Så nei, det har ingenting å si for maskinførerbevis eller trucklappen.
Det er en restriksjon som gjelder for maskinførere.

Når man mister førerretten kan man ikke kjøre truck/andre maskiner der vegtrafikkloven gjelder. Dvs på vei eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn.
Sist endret av Naturgrønn; 11. mars 2024 kl. 13:38.
Wow, det visste jeg ikke. Omtrent alle anleggsområder, byggeplasser og industriområder har jo også vanlig ferdsel med motorvogn. Men politiet har vel begrenset mulighet hvert fall til ordinær kontroll, på sånne steder? Så jeg ser ikke for meg at det blir håndhevet/er noe problem i det hele tatt.
Det er forskjell på en bil som kjører inn på et industriområde og en anleggsmaskin som kjører på offentlig vei.
Du får kanskje presisere den forskjellen da? Ingen av delene er vel lov når man har mistet lappen. Men jeg hadde inntrykket av at anleggsmaskiner på lukket område (med biltrafikk) var lov uten førerkort på bil.
Det har jo allerede blitt presisert.

Så fort du drar utpå vei hvor det kreves at man blant annet har blinklys osv så regnes det som kjøring uten førerkort. Skjønner ikke hvorfor det må forklares så mange ganger.

Forstår du det nå?
Sist endret av knert1; 11. mars 2024 kl. 17:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nei, men det er det "naturgrønn" sa jeg ikke forstår. For som sagt, de fleste områder hvor man kjører f. Eks. Truck har jo også noe trafikk fra vanlige biler, og jeg tolker det som at han mener det ikke er lov der heller, mens jeg var under samme oppfatning som deg. Eller rettere sagt forstår jeg dere begge helt fint men dere sier motstridende ting.
Sist endret av UncleSam; 11. mars 2024 kl. 17:24.
Når man mister førerkortet mister man førerretten på motorvogn. Man får i fleste tilfeller beholde truck/maskinførerbevis.

Men man får ikke bruke trucken der vegtrafikkloven gjelder.

Man kan kjøre truck på lager eller større maskiner på de fleste store byggeplasser/prosjekter i dag da det ikke er alminnelig ferdsel for motorvogn der.

En parkeringsplass er tilgjengelig for alminnelig ferdsel med motorvogn. Og mange som ikke tenker på når de kjører truck.

En bilvei i mellom ett stort prosjekt kan gjøre det vanskelig for en uten førerrett.

Prøver bare å forklare nærmere.