Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 2302
Tanken slo meg nettopp; Hvorfor har vi ikke flere spørreundersøkelser i skolen? Dette er jo i bunn og grunn beste måte å kartlegge hva elevene syntes er vanskelig, hva de regner som ubrukelig kunskap, hva de syntes er spennende og hvorfor, etc.

Grunnskolen i Norge kunne fungert mye bedre, noe som hadde ført til en mer lærd ungdom med større potensiale i fremtiden. Mange elever sliter bl.a. med mattematikk og ser ikke poenget med å dedikere to skoletimer i uken på mattematikk og fem skoletimer på ny-norsk.

Elevene er "klienter", og for at klienten skal få noe ut av en "deal" må man høre på hva klientene ønsker..

Innspill (spessielt ønsket fra dere yngre)?
jamen yolo da.
luni's Avatar
Kartlegging av elevenes kunnskap gjennomføres allerede i stor skala.
Vi har ihvertfall samtaler med kontaktlærer/faglærere en og to ganger i året om hva vi synes om opplegget deres i timene, hva vi sliter med o.l. Så tar de å prøver å tilpasse undervisningen i forhold til hva vi synes er den beste måten å lære på, hva vi synes er morsomt(for motivasjon I guess.)

Dette gjelder VGS, og tviler at du får så veldig seriøse svar fra ungdomskolealder og ned.
nilsern's Avatar
Trådstarter
Nå var det ikke spessielt kunnskapen jeg siktet til, mer hva elevene ønsker å lære, trenger å lære, og hvordan og hvorfor de skal lære det. Å se på gjennomsnittskarakterene til elevene og deretter bedømme hvilke fag vi bør dedikere flere timer til er ikke holdbart mener jeg. En mulig løsning er å ha en semesteroppgave for alle trinnene der elevene skal skrive et resyme av hva de fant interessant, vanskelig, gøy, etc.. kunnskapsmessig i løpet av året. Det viktigste er kanskje å opplyse dem om hvor viktig det er at de tar slike oppgaver seriøst, og at det faktisk har mye å si for hele utdanningssystemet.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av fabianca Vis innlegg
Kartlegging av elevenes kunnskap gjennomføres allerede i stor skala.
Vis hele sitatet...
På hvilke(n) måte(r)? Mulig jeg hadde uflaks, men jeg kan ikke huske noe særlig kartlegging opp til 10. klasse. Etter det fikk vi mer frihet til å gjøre det vi likte og det vi lærte av, og fikk lov til å si fra hvis vi følte at noe var bortkastet slik at læreren kunne forklare hvorfor vi burde lære det.

Vi hadde jo sånne samtaler med lærerne, men så vidt jeg husker var det mest om trivsel og hvorfor jeg og Per-Jon kranglet så mye.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av nilsern Vis innlegg
Nå var det ikke spessielt kunnskapen jeg siktet til, mer hva elevene ønsker å lære, trenger å lære, og hvordan og hvorfor de skal lære det. Å se på gjennomsnittskarakterene til elevene og deretter bedømme hvilke fag vi bør dedikere flere timer til er ikke holdbart mener jeg. En mulig løsning er å ha en semesteroppgave for alle trinnene der elevene skal skrive et resyme av hva de fant interessant, vanskelig, gøy, etc.. kunnskapsmessig i løpet av året. Det viktigste er kanskje å opplyse dem om hvor viktig det er at de tar slike oppgaver seriøst, og at det faktisk har mye å si for hele utdanningssystemet.
Vis hele sitatet...
Det skjer også. Har du ikke gått på skolen selv?
Sist endret av luni; 11. juli 2009 kl. 16:17.
Og hvor mange elever ved grunnskolen svarer noen gang seriøst på alle de spørsmålene? Ingen!

Så vil vel ikke si at det er alt for mye hjelp i sånne undersøkelser, da de fleste elvene rett og slett bare driter i det.
nilsern's Avatar
Trådstarter
Sitat av Elemental Vis innlegg
Vi har ihvertfall samtaler med kontaktlærer/faglærere en og to ganger i året om hva vi synes om opplegget deres i timene, hva vi sliter med o.l. Så tar de å prøver å tilpasse undervisningen i forhold til hva vi synes er den beste måten å lære på, hva vi synes er morsomt(for motivasjon I guess.)

Dette gjelder VGS, og tviler at du får så veldig seriøse svar fra ungdomskolealder og ned.
Vis hele sitatet...
Dette er bra, men jeg skulle heller sett at dere leverte en tekst til et organ som bearbeidet denne informasjonen for å utvikle nytt pensum og muligens en ny lærestandard.

Sitat av fabianca Vis innlegg
Det skjer også. Har du ikke gått på skolen selv?
Vis hele sitatet...
Mulig det skjer, men forandringer skjer ikke.. Har to brødre selv på 10 og 12 år, og når jeg ser gjennom leksene deres og prater med dem om skolen kjenner jeg meg for godt igjen. Lite vits å kartlegge hvis man ikke bruker resultatene til noe konstruktivt..
Sist endret av nilsern; 11. juli 2009 kl. 16:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Kartlegging av elevenes kunnskap gjennomføres allerede i stor skala.
Vis hele sitatet...
Mener du de nasjonale prøvene?
nilsern's Avatar
Trådstarter
Sitat av sum_user Vis innlegg
Og hvor mange elever ved grunnskolen svarer noen gang seriøst på alle de spørsmålene? Ingen!

Så vil vel ikke si at det er alt for mye hjelp i sånne undersøkelser, da de fleste elvene rett og slett bare driter i det.
Vis hele sitatet...
Netopp, derfor må man kanskje dedikere et eget fag til hvor viktig det er å trives med undervisning og hvorfor skole er viktig, og ikke bare si "Hvis du ikke jobber hardt på skolen får du deg ikke jobb når du blir voksen".
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av nilsern Vis innlegg
Mulig det skjer, men forandringer skjer ikke..
Vis hele sitatet...
Så det skjer ikke nok endringer og reformer i skolen? Her tror jeg mange vil være uenig med deg. Har du egentlig fulgt med på utdanningssystemet de siste ti årene?
Sist endret av luni; 11. juli 2009 kl. 16:21.
nilsern's Avatar
Trådstarter
Sitat av fabianca Vis innlegg
Så det skjer ikke nok endringer og reformer i skolen? Her tror jeg mange vil være uenig med deg. Har du egentlig fulgt med på utdanningssystemet de siste ti årene?
Vis hele sitatet...
Så du mener at fem timer nynorsk i uken, to timer håndarbeid og statisk undervisning fra A til Å er hva elevene vil ha og trenger? Da vil jeg våge å påstå at kartleggingen gjøres på feil måte, undersøkelsene inneholder feil spørsmål eller at det ikke blir tatt nok hensyn til resultatene. Det at det skjer reformer og endringer betyr ikke at skolen blir læremessig bedre..

I stedet for å stille spørsmålet "Hvilket fag trives du best med, Norsk eller Mattematikk?" kan det stå "Hva tror du er viktig å kunne når du blir voksen?", "Hva tror du IKKE er viktig å kunne når du er voksen?" På den måten kan man finne ut hva elevene er mest skeptiske til, revurdere om temaet virkelig er viktig for fremtidig suksess generelt sett, og hvordan man skal få elevene til å forstå hvorfor det er viktig å lære det, dersom det er det..
Sitat av nilsern Vis innlegg
Så du mener at fem timer nynorsk i uken, to timer håndarbeid og statisk undervisning fra A til Å er hva elevene vil ha og trenger? Da vil jeg våge å påstå at kartleggingen gjøres på feil måte, undersøkelsene inneholder feil spørsmål eller at det ikke blir tatt nok hensyn til resultatene. Det at det skjer reformer og endringer betyr ikke at skolen blir læremessig bedre..

I stedet for å stille spørsmålet "Hvilket fag trives du best med, Norsk eller Mattematikk?" kan det stå "Hva tror du er viktig å kunne når du blir voksen?", "Hva tror du IKKE er viktig å kunne når du er voksen?" På den måten kan man finne ut hva elevene er mest skeptiske til, revurdere om temaet virkelig er viktig for fremtidig suksess generelt sett, og hvordan man skal få elevene til å forstå hvorfor det er viktig å lære det, dersom det er det..
Vis hele sitatet...
Så det du vil frem til er en mer elegant form for ungdomskoleelevenes "Nynorsk er dritt ass, hva skal vi ever med det liksom?"

Forsåvidt delvis enig.
Sist endret av Elemental; 11. juli 2009 kl. 16:50.
nilsern's Avatar
Trådstarter
Sitat av Elemental Vis innlegg
Så det du vil frem til er en mer elegant form for ungdomskoleelevenes "Nynorsk er dritt ass, hva skal vi ever med det liksom?"

Forsåvidt delvis enig.
Vis hele sitatet...
Hehe, egentlig ikke. Nynorsk er bare et veldig bra poeng for påstandene mine.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av nilsern Vis innlegg
Hehe, egentlig ikke. Nynorsk er bare et veldig bra poeng for påstandene mine.
Vis hele sitatet...
Gratulerer, du er misfornøyd med nynorsk i skolen, akkurat som de 20 årskullene før deg.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Så du mener at fem timer nynorsk i uken, to timer håndarbeid og statisk undervisning fra A til Å er hva elevene vil ha og trenger? Da vil jeg våge å påstå at kartleggingen gjøres på feil måte, undersøkelsene inneholder feil spørsmål eller at det ikke blir tatt nok hensyn til resultatene. Det at det skjer reformer og endringer betyr ikke at skolen blir læremessig bedre..

I stedet for å stille spørsmålet "Hvilket fag trives du best med, Norsk eller Mattematikk?" kan det stå "Hva tror du er viktig å kunne når du blir voksen?", "Hva tror du IKKE er viktig å kunne når du er voksen?" På den måten kan man finne ut hva elevene er mest skeptiske til, revurdere om temaet virkelig er viktig for fremtidig suksess generelt sett, og hvordan man skal få elevene til å forstå hvorfor det er viktig å lære det, dersom det er det..
Vis hele sitatet...
Endringer og reformer skjer også over tid, ikke over natten. Det er et komplisert system, og noen vil alltid være misfornøyde. Det handler heller ikke nødvendigvis om hva elevene vil ha! Vi kan ikke tilpasse oss enhver elevs behov og lyst, vi må ha et system som fungerer for flest mulig og best mulig. Det er jo ingen hemmelighet at skolen er kjedelig for mange, men slik jeg ser det så vil det alltid være slik, uansett hva slags forandringer vi gjør.

Tror du virkelig at flesteparten av, la oss si elever på ungdomskolen, har noen peiling på hva de virkelig trenger av fag? Flertallet av elevene vet jo ikke hva de har lyst til å gjøre med livet sitt engang! De fleste vil selvfølgelig stryke bort de fagene de hater mest hvis vi stiller slike spørsmål du legger fram. Jeg ser ikke hvor du finner en verdi i å stille slike spørsmål, eller hva slags endringer du egentlig ønsker. Det høres mest ut som om du er en trett og lei elev som har lyst til å kvitte deg med de kjedelige fagene.
Sist endret av Sky; 11. juli 2009 kl. 16:54.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Nå var det ikke spessielt kunnskapen jeg siktet til, mer hva elevene ønsker å lære, trenger å lære, og hvordan og hvorfor de skal lære det.
Vis hele sitatet...
Synest du elevane i grunnskulen sjølv skal avgjera kva dei trenger å læra? Eg vil tru dei ikkje har noko særleg grunnlag å ta sånne avgjersler. Dei kan sikkert ha meiningar om det, men desse er gjerne basert på kva dei synst er keisamt/vanskeleg og ikkje særleg fokusert på framtidsutsiktene. Mange veit nok ikkje kva dei vil i framtida uansett.
Same med kva elevane ynskjer å læra. For det fyrste så vil du få vidt forskjellige svar - eg likte både nynorsk og matte i grunnskulen (og gjer det framleis), medan andre likte heimkunnskap og musikk (som eg forresten hata). Kvifor det skal hjelpa å kartleggja elevanes ynskjer om kva dei vil læra, ser eg derfor ikkje behovet for, då alle liker forskjellige ting og alle må læra det same uansett (joda, ein har litt valfag, men i hovedsak lærer alle det same).

Korleis dei skal læra ting, kunne ein sikkert spurt elevane om. Problemet her er at du ville fått forskjellige svar frå elev til elev. Nokre føretrekk å ha prosjektarbeid, andre føretrekk å ha tavleundervisning. Eg har inntrykk av at grunnskulen i dag har "litt av alt" når det kjem til forskjellige måtar å læra vekk ting på, men helst basert rundt tavleundervisning då dette er meir effektivt og ein kontrollerer då best nøyaktig kva elevane lærer.

Kvifor skal ein forresten spøyra elevane om kvifor dei skal lera ting? Det er vel heller slikt lærarane fortel elevane for å motivera dei. Me lærer matte sånn at ingeniørane kan bygga bruer som ikkje detter ned, osv.. Du kan sikkert argumentera for at dei som ikkje har tenkt å bli ingeniørar (eller andre yrke kor ein trenger matte), ikkje skal læra matte i grunnskulen då, men kven veit allereire i grunnskulen kva dei skal gjera på resten av livet?
Eh yo, hvem faen har fem timer i uka med sidemålsundervisning? Med mindre nynorsk er hovedmålet og da er det jo heller problemer med norskfaget du har. Dessuten er det mange prosesser i gang for å gjøre endringer på fagområdene - matematikk har blitt obligatorisk i en større grad, jeg hadde selv ikke skriftlig nynorsk på vgs for noen år siden og det skjer stadige reformer og endringer. Personlig gikk jeg lei de stadige evalueringene vi måtte gjennom, spesielt siden man ikke lærte noe av dem. Null utbytte for meg som elev når en framtidig lærer kanskje blir påvirka.
nilsern's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sky Vis innlegg
Endringer og reformer skjer også over tid, ikke over natten. Det er et komplisert system, og noen vil alltid være misfornøyde. Det handler heller ikke nødvendigvis om hva elevene vil ha! Vi kan ikke tilpasse oss enhver elevs behov og lyst, vi må ha et system som fungerer for flest mulig og best mulig. Det er jo ingen hemmelighet at skolen er kjedelig for mange, men slik jeg ser det så vil det alltid være slik, uansett hva slags forandringer vi gjør.

Tror du virkelig at flesteparten av, la oss si elever på ungdomskolen, har noen peiling på hva de virkelig trenger av fag? Flertallet av elevene vet jo ikke hva de har lyst til å gjøre med livet sitt engang! De fleste vil selvfølgelig stryke bort de fagene de hater mest hvis vi stiller slike spørsmål du legger fram. Jeg ser ikke hvor du finner en verdi i å stille slike spørsmål, eller hva slags endringer du egentlig ønsker. Det høres mest ut som om du er en trett og lei elev som har lyst til å kvitte deg med de kjedelige fagene.
Vis hele sitatet...
Der må jeg si meg uengig. Det handler i stor grad om hva elevene vil ha. Hvis en person ikke ser grunnen til å lære noe, samt misliker måten det blir lært bort på vil ikke kunnskapen trenge inn. Dette leder meg til å tro at mer tid og skoletimer må brukes på å motivere elevene ved å forklare dem hvorfor utdanningen, læreteknikken og kunnskapen skal bidra til at eleven får en lysere fremtid.

Det argumentet noen av dere kommer med om at svarene til elever stort sett ikke vil være seriøse, at de ikke har mye peil på hva de vil drive med videre i livet, og at man får lite ut av dem tyder jo i stor grad på at skole-systemet ikke fungerer som det skal?

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Eh yo, hvem faen har fem timer i uka med sidemålsundervisning? Med mindre nynorsk er hovedmålet og da er det jo heller problemer med norskfaget du har. Dessuten er det mange prosesser i gang for å gjøre endringer på fagområdene - matematikk har blitt obligatorisk i en større grad, jeg hadde selv ikke skriftlig nynorsk på vgs for noen år siden og det skjer stadige reformer og endringer. Personlig gikk jeg lei de stadige evalueringene vi måtte gjennom, spesielt siden man ikke lærte noe av dem. Null utbytte for meg som elev når en framtidig lærer kanskje blir påvirka.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde ti timer Norsk på allmen påbygning, og fem av dem var dedikert til Nynorsk. Nå strekker jo dette seg lenger enn grunnskolen, men det gir alikevel en pekepinn på hvor mange timer som blir dedikert til et fag som ikker er like viktig for fremtiden til individet, som andre fag. Som sagt tidligere, jeg heller mer og mer i den retningen at en del av timeplanene burde dedikeres til elevene, deres forhold til fagene, samt opplysning om verdiene kunnskapen de lærer gir dem.
Sist endret av nilsern; 11. juli 2009 kl. 17:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av nilsern Vis innlegg
Det argumentet noen av dere kommer med om at svarene til elever stort sett ikke vil være seriøse, at de ikke har mye peil på hva de vil drive med videre i livet, og at man får lite ut av dem tyder jo i stor grad på at skole-systemet ikke fungerer som det skal?
Vis hele sitatet...
Øh... at elever ikke vet hva de vil drive med videre i livet er et tegn på at noe er galt med skolen? Mener du virkelig at man skal vite hva man vil bli før man har nådd puberteten?
Mange vet ikke hva de vil gjøre med livet sitt når de er førti år. Det er helt normalt, og ikke et tegn på at noe som helst er galt. Barn bytter i tillegg interesser hele tiden. De utforsker og går lei alt mulig både på fritiden og på skolen.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Det argumentet noen av dere kommer med om at svarene til elever stort sett ikke vil være seriøse, at de ikke har mye peil på hva de vil drive med videre i livet, og at man får lite ut av dem tyder jo i stor grad på at skole-systemet ikke fungerer som det skal?
Vis hele sitatet...
Forstår eg deg rett, men seier du at alle allereie på grunnskulen burde veta kva dei vil i livet om me hadde eit betre skulesystem? Uansett skulesystem så trur eg ikkje du kan få til at alle har livsplanane klare i ein alder av 15 år.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Der må jeg si meg uengig. Det handler i stor grad om hva elevene vil ha. Hvis en person ikke ser grunnen til å lære noe, samt misliker måten det blir lært bort på vil ikke kunnskapen trenge inn. Dette leder meg til å tro at mer tid og skoletimer må brukes på å motivere elevene ved å forklare dem hvorfor utdanningen, læreteknikken og kunnskapen skal bidra til at eleven får en lysere fremtid.
Vis hele sitatet...
Ja, det handler mye om hva elevene vil, men elevene ønsker forskjellige ting. Vi kan ikke ha et skolesystem som tar hensyn til hver og en, men et system som fungerer best mulig for flest mulig. Dette kan da umulig være vanskelig å forstå. Hvis skolesystemet skulle rettet seg etter enkelt individer i alle tilfeller ville det vært et fullstendig kaos!
Sitat av nilsern Vis innlegg
Det argumentet noen av dere kommer med om at svarene til elever stort sett ikke vil være seriøse, at de ikke har mye peil på hva de vil drive med videre i livet, og at man får lite ut av dem tyder jo i stor grad på at skole-systemet ikke fungerer som det skal?
Vis hele sitatet...
Nei, det tyder da overhodet ikke på det? Når man er såpass ung og umoden er det naturlig å ikke være klar over hva man vil her i livet, hvilken retning man skal gå og hva som er nyttig eller ikke i skolen. Du drar jo påstander rett ut av rassen =)
Sist endret av Sky; 11. juli 2009 kl. 17:16.
Allmenn påbygg har lite å gjøre med videregående skole. Det er nødløsningen for folk som har valgt feil og kommer tilbake senere i livet - du kan ikke trekke erfaringer direkte derifra og over på allmenn videregående opplæring. Spesielt siden de 10 timene norsk er for tre år med vanlig skole! Hadde du hatt en tilsvarende måte å regne matematikk på hadde du endt opp med 15 timer matte. Hvis du tok minimumsmengden matte og klager over lite matte... Eh, vel, med den mentaliteten må det være vanskelig å komme seg gjennom dagliglivet.

Nynorskandelen varieres avhengig av lokalsted og hvem som underviser og mens det i prinsippet skal være en stor andel har du blitt lurt på ville veier hvis du måtte ha 50% sidemål.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det er unektelig et problem med dagens utdanningssystem. Elever gir faen i fag, respekterer ikke lærerne og ser ikke verdien av det de skal lære. Kanskje vi burde gjenninføre spanskrøret?

http://sheikyermami.com/wp-content/uploads/2007/08/caningdm0108_468x344.jpg
nilsern's Avatar
Trådstarter
Sitat av fabianca Vis innlegg
Øh... at elever ikke vet hva de vil drive med videre i livet er et tegn på at noe er galt med skolen? Mener du virkelig at man skal vite hva man vil bli før man har nådd puberteten?
Mange vet ikke hva de vil gjøre med livet sitt når de er førti år. Det er helt normalt, og ikke et tegn på at noe som helst er galt. Barn bytter i tillegg interesser hele tiden. De utforsker og går lei alt mulig både på fritiden og på skolen.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at det du er flink til når du er liten (talent) er noe du mest sannsynlig kommer lengst med senere i livet, om du satser på det og får rett stimulans. Det finnes f.eks. mange kreative sjeler, og jeg tror mange av dem veldig gjerne kunne tenke seg flere timer med f.eks. kunst og håndtverk.

Når jeg tenker meg om så er hele skolesystemet feil, på så mange nivåer. Hadde det vært opp til meg så burde det egentlig vært rundt 5 år med obligatorisk skole for å kartlegge interessene og talentene til elevene og deretter burde elevene begynt på en ny skole basert på elevens evner og interesser (med mindre elevene hadde et veldig sterkt ønske og grunnlag for å begynne på en annen linje). La oss si Idrett, Form og farge, Økonomi, Sosial, Biologi/Kjemi (føl deg fri til å legge til retningslinjer her). Elevene hadde lært seg å stifte nye bånd, liksinnede har større mulighet til å omgås hverandre (minsker dannelsen av "klikker" og outsidere). Undervisningen på disse linjene utelukker selvfølgelig ikke generell kunnskap som alle trenger, men fokuserer mer på "grunnfaget".
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av nilsern Vis innlegg
Jeg mener at det du er flink til når du er liten (talent) er noe du mest sannsynlig kommer lengst med senere i livet, om du satser på det og får rett stimulans. Det finnes f.eks. mange kreative sjeler, og jeg tror mange av dem veldig gjerne kunne tenke seg flere timer med f.eks. kunst og håndtverk.
Vis hele sitatet...
Akkurat der er grunnen til at jeg personlig valgte å ikke gå videre på skole, hvis jeg må gå på skole for å lære meg det jeg personlig liker å holde på med så blir jeg kliss lik alle andre.
En person som ikke klarer å lære noe på egen hånd fordi "han ikke hadde nok timer med det på skolen" var ikke noe god på det til å begynne med, og ei hadde han tydeligvis noen genuin interesse for området siden han ikke klarte å forfølge det på egen hånd.
nilsern's Avatar
Trådstarter
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Allmenn påbygg har lite å gjøre med videregående skole. Det er nødløsningen for folk som har valgt feil og kommer tilbake senere i livet - du kan ikke trekke erfaringer direkte derifra og over på allmenn videregående opplæring. Spesielt siden de 10 timene norsk er for tre år med vanlig skole! Hadde du hatt en tilsvarende måte å regne matematikk på hadde du endt opp med 15 timer matte. Hvis du tok minimumsmengden matte og klager over lite matte... Eh, vel, med den mentaliteten må det være vanskelig å komme seg gjennom dagliglivet.

Nynorskandelen varieres avhengig av lokalsted og hvem som underviser og mens det i prinsippet skal være en stor andel har du blitt lurt på ville veier hvis du måtte ha 50% sidemål.
Vis hele sitatet...
Jeg er elendig når det kommer til ligninger, men gjør det bra innenfor kreative emner som f.eks. design. Dere har mange bra poenger, og jeg har endret synspunktet mitt om spørreundersøkelser til et syn på dagens utdanningssystem som sier at det er helt ubrukelig, skuffende og lite stimulerende for elevene.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av nilsern Vis innlegg
Jeg mener at det du er flink til når du er liten (talent) er noe du mest sannsynlig kommer lengst med senere i livet, om du satser på det og får rett stimulans.
Vis hele sitatet...
At du viser interesse for eller er flink til å tegne på barneskolen betyr verken at du vil interessere deg for tegning resten av livet eller vil bli flink nok til å kunne leve av det. Hva med de som er flinke i flere ting? Hva med de som ikke er spesielt flinke til noe? Det har overhodet ingenting for seg å stake ut kursen for et normalt barn når det går på grunnskolen.


Sitat av nilsern Vis innlegg
Elevene hadde lært seg å stifte nye bånd, liksinnede har større mulighet til å omgås hverandre (minsker dannelsen av "klikker" og outsidere).
Vis hele sitatet...
Synes du virkelig det høres sunt ut å kun omgås likesinnede? Er det noe som skaper "klikker og outsidere" så må det være dette. Det høres ut som du vil skape nerder som mangler både sosial intelligens og interesser utover fagfeltet sitt.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Jeg mener at det du er flink til når du er liten (talent) er noe du mest sannsynlig kommer lengst med senere i livet, om du satser på det og får rett stimulans. Det finnes f.eks. mange kreative sjeler, og jeg tror mange av dem veldig gjerne kunne tenke seg flere timer med f.eks. kunst og håndtverk.
Vis hele sitatet...
Talenter? Hva er det du egentlig snakker om? Ikke alle har noe stort talent i ting, andre har teken på mange forskjellige ting. Dessuten oppdages talenter, lyster og interesser ettersom man blir eldre og verdier og holdninger modnes og utvikles. Selvom man har et talent i noe som en 10-åring betyr ikke det at man vil ha noe reelt utbytte av dette 20 år seinere.

Sitat av nilsern Vis innlegg
Når jeg tenker meg om så er hele skolesystemet feil, på så mange nivåer. Hadde det vært opp til meg så burde det egentlig vært rundt 5 år med obligatorisk skole for å kartlegge interessene og talentene til elevene og deretter burde elevene begynt på en ny skole basert på elevens evner og interesser (med mindre elevene hadde et veldig sterkt ønske og grunnlag for å begynne på en annen linje). La oss si Idrett, Form og farge, Økonomi, Sosial, Biologi/Kjemi (føl deg fri til å legge til retningslinjer her). Elevene hadde lært seg å stifte nye bånd, liksinnede har større mulighet til å omgås hverandre (minsker dannelsen av "klikker" og outsidere). Undervisningen på disse linjene utelukker selvfølgelig ikke generell kunnskap som alle trenger, men fokuserer mer på "grunnfaget".
Vis hele sitatet...
Kan ikke du fortelle oss litt om alle disse nivåene av skolesystemet som er så feil og ubrukelig? Hvis det er så ille som du sier det er, hvordan har det seg at mange allikevel ender opp med en fantastisk utdannelse og når høye stillinger og respektable plasser i samfunnet? Det kan da umulig gå an siden skolesystemet vårt er så på trynet?

Det du putter frem her ligner jo mye på hvordan skolesystemet fungerer allerede. Du går gjennom barneskolen, så inn på ungdomsskolen som er et hakk høyere (hele tiden mens du utvikler deg, tilegner deg kunnskaper, kartlegger dine interesser og hva du er flink til), så kommer vgs hvor elevene har muligheten til å velge mellom forskjellige linjer og retninger. Man kan gå en litt mer spesifisert retning for seg selv på dette nivået. Og til slutt har du muligheten til å studere akkurat hva du har lyst til. Gjennom alle disse årene har du også tilegnet deg en masse sosiale erfaringer som er sunt for utviklingen din, samt en god del grunnleggende kunnskaper i forskjellig fagområder som er kjekt å ha med seg. Som fabianca sier så er det ikke nødvendigvis bra å sette folk i grupper på den måten det høres ut som du har lyst til.
Sist endret av Sky; 11. juli 2009 kl. 17:40.
De fleste unger har jo ikke så markante evner at det er åpenbart hva de skal bli når de er små. Dette er både fordi det er en modningsprosess i forhold til synspunkter og ønsker om hva man vil bli og fordi evnene ikke egentlig kan oppdages før de er på et visst nivå for de fleste mennesker. Greit nok at noen kids spiller Mozart som treåringer, men foreldre kan presse barn inn i akkurat de rollene de vil. Hvor mange barn har ikke vært besatt av å komme inn på medisin?

Tanken om at det finnes en "riktig" karrierevei valgt ved fødselen er problematisk i seg selv. På videregående har du muligheten til å velge mellom mange spesialiseringer - da er du femten år, er ikke dette tidlig nok? Det at du har bestemt deg for yrkesvalg betyr jo ikke at du ikke har godt av undervisning i andre fag. Norskundervisningen skal lære elevene å forstå litteratur og medier (jeg har personlig stor glede av bøker selv om jeg ikke skriver dem som næringsvei) og å forstå retorikk og kildekritikk. Matematikk er essensielt for å kunne navigere personlig økonomi, håndverkarbeide og et vidt spekter av naturvitenskap. Du vet ikke hva du kan før du har prøvd og allmenndanning er veldig viktig hvis man i yrkeslivet skal samarbeide med folk som ikke har fulgt nøyaktig samme livsløp. Tankegangen om at skolen bare skal være morsom og hyggelig har ført til at Norge har et skremmende lavt nivå på kunnskapene til barna som går ut av skolen.

Forresten, påstanden om at det ikke vil dannes klikker ved rene fagskoler er jo litt drøy, siden det er akkurat det som skjer når man plasserer folk med helt like interesser og ambisjoner sammen. At like barn leker best er nå en ting, men folk må lære å relatere til mennesker som tenker annerledes.
nilsern's Avatar
Trådstarter
Sitat av fabianca Vis innlegg
At du viser interesse for eller er flink til å tegne på barneskolen betyr verken at du vil interessere deg for tegning resten av livet eller vil bli flink nok til å kunne leve av det. Hva med de som er flinke i flere ting? Hva med de som ikke er spesielt flinke til noe? Det har overhodet ingenting for seg å stake ut kursen for et normalt barn når det går på grunnskolen.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men er du flink til å tegne er det store sjanser for at du har en kreativ personlighet..




Synes du virkelig det høres sunt ut å kun omgås likesinnede? Er det noe som skaper "klikker og outsidere" så må det være dette. Det høres ut som du vil skape nerder som mangler både sosial intelligens og interesser utover fagfeltet sitt.
Vis hele sitatet...
Jeg tror de blir betegnet som nerder fordi de interesserer seg for ting som andre ikke interesserer seg for, for deretter å bli presset ned/ydmyket og føler seg mindre verdt, noe som fører til at de ikke tror deres ord er like mye verdt som andres.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Jeg tror de blir betegnet som nerder fordi de interesserer seg for ting som andre ikke interesserer seg for, for deretter å bli presset ned/ydmyket og føler seg mindre verdt, noe som fører til at de ikke tror deres ord er like mye verdt som andres.
Vis hele sitatet...
Og du tror at ved å sette grupper sammen vil et slikt problem forsvinne? Det vil jo bare bli større, da forståelsen for andre grupper mennesker vil minke da de forskjellige gruppene bare har med likesinnede å gjøre. De får ingen kunnskap, sosial omgang og erfaring med mennesker som tenker annerledes. Dette vil, som fabianca og ivioynar sier, bare opprettholde disse klikkene og skillene.
Sist endret av Sky; 11. juli 2009 kl. 17:58.
nilsern's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sky Vis innlegg
Talenter? Hva er det du egentlig snakker om? Ikke alle har noe stort talent i ting, andre har teken på mange forskjellige ting. Dessuten oppdages talenter, lyster og interesser ettersom man blir eldre og verdier og holdninger modnes og utvikles. Selvom man har et talent i noe som en 10-åring betyr ikke det at man vil ha noe reelt utbytte av dette 20 år seinere.
Vis hele sitatet...
Dette er jo basic psychology. Det du er flink til trives du med å gjøre. Er du flink til å regne er mattematik et spennende fag for deg, er du flink til å spille piano er musikk et ineterssant tema for deg. Ved å kartlegge elevens evner vil en person som er flink til noe få muligheten til å bli enda bedre, og påfølgende øke interessen for det han/hun driver med.

De fleste som er verdensmestere i noe har begynt som barn og hatt stort talent, så hvordan kan du si at talent avdekket ved 10-års alderen ikke har noe betydning for det som skjer senere i livet?



Kan ikke du fortelle oss litt om alle disse nivåene av skolesystemet som er så feil og ubrukelig? Hvis det er så ille som du sier det er, hvordan har det seg at mange allikevel ender opp med en fantastisk utdannelse og når høye stillinger og respektable plasser i samfunnet? Det kan da umulig gå an siden skolesystemet vårt er så på trynet?
Vis hele sitatet...
Det er også VELDIG mange som ender opp i en 9-17 jobb de ikke trives i..

Det du putter frem her ligner jo mye på hvordan skolesystemet fungerer allerede. Du går gjennom barneskolen, så inn på ungdomsskolen som er et hakk høyere (hele tiden mens du utvikler deg, tilegner deg kunnskaper, kartlegger dine interesser og hva du er flink til), så kommer vgs hvor elevene har muligheten til å velge mellom forskjellige linjer og retninger. Man kan gå en litt mer spesifisert retning for seg selv på dette nivået. Og til slutt har du muligheten til å studere akkurat hva du har lyst til. Gjennom alle disse årene har du også tilegnet deg en masse sosiale erfaringer som er sunt for utviklingen din, samt en god del grunnleggende kunnskaper i forskjellig fagområder som er kjekt å ha med seg. Som fabianca sier så er det ikke nødvendigvis bra å sette folk i grupper på den måten det høres ut som du har lyst til.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at det ikke skal være flere ledd i skolen. Kanskje du hvert 2.-3. påfølgende år etter de 5 første årene skal ha mulighet til å endre linje? Poenget mitt er at det å gå på skole i 10 år før du får lov til å velge en retningslinje ødelegger skoleinteressen for veldig mange elever..

Sitat av Sky Vis innlegg
Og du tror at ved å sette grupper sammen vil et slikt problem forsvinne? Det vil jo bare bli større, da forståelsen for andre grupper mennesker vil minke da de forskjellige gruppene bare har med likesinnede å gjøre. De får ingen kunnskap, sosial omgang og erfaring med mennesker som tenker annerledes. Dette vil, som fabianca og ivioynar sier, bare opprettholde disse klikkene og skillene.
Vis hele sitatet...
Klikker dannes over alt. Jeg tror veldig skjeldent en naturfags-nerd (for å sette det på spissen) vil henge med naturlige fotballspillere. Jeg tror derimot at fotballspillerne hadde hatt mer respekt for naturfags-nerden senere i livet om naturfagsnerden var sikker på sin sak og verdi og ikke hadde en tilbaketrukken personlighet som følge av følelsen av å ikke "passe inn" eller bli akseptert tidligere i livet.
Sist endret av nilsern; 11. juli 2009 kl. 18:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av nilsern
Dette er jo basic psychology. Det du er flink til trives du med å gjøre. Er du flink til å regne er mattematik et spennende fag for deg, er du flink til å spille piano er musikk et ineterssant tema for deg. Ved å kartlegge elevens evner vil en person som er flink til noe få muligheten til å bli enda bedre, og påfølgende øke interessen for det han/hun driver med.
Vis hele sitatet...
Musikk er høyst matematisk, mao dersom jeg liker matte burde jeg bli musiker sier du ? Interessant.


Sitat av nilsern
Det er også VELDIG mange som ender opp i en 9-17 jobb de ikke trives i..
Vis hele sitatet...
I 99% av tilfeller er dette selvforskyldt, dette sier jeg fordi jeg kjenner mange i slike situasjoner, og dette er personer jeg har kjent i årevis, så jeg vet akkurat hvordan deres holdninger er.

Med en gang du gir de en stillingsannonse så sier de "jeg orker ikke flytte" "jeg orker ikke bytte arbeidsgiver" "jeg vil aldri få den jobben" "jeg har bare 3\5 ting de ber om".
Sist endret av AtXbYeA; 11. juli 2009 kl. 18:02.
Onkelen min foreslo en statistisk brukerundersøkelse for elevene på en oslovestkantskole for 5 år sida. Det forslaget var ikke veldig populært blant lærerne. Er noen overrasket?
nilsern's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Musikk er høyst matematisk, mao dersom jeg liker matte burde jeg bli musiker sier du ? Interessant.
Vis hele sitatet...
Kanskje mattematikken kunne blitt introdusert på en interessang måte på "kreativitets-linjen" og fått folk til å intressere seg for det og ta til seg lærdommen? Jeg ble mye mer interessert i tall da jeg lært om det gyldne snitt, størrelseforhold i naturen, og hva som er vakkert for øyet å se på.




I 99% av tilfeller er dette selvforskyldt, dette sier jeg fordi jeg kjenner mange i slike situasjoner, og dette er personer jeg har kjent i årevis, så jeg vet akkurat hvordan deres holdninger er.Selvforskyldt? Nå styrker du argumentet mitt. Det er selvforskyld fordi de ikke har interessert seg for det de ha blitt lært.

Med en gang du gir de en stillingsannonse så sier de "jeg orker ikke flytte" "jeg orker ikke bytte arbeidsgiver" "jeg vil aldri få den jobben" "jeg har bare 3\5 ting de ber om".
Vis hele sitatet...
Nå styrker du argumentet mitt. Hvorfor er det selvforskyldt? Fordi de ikke har tatt til seg undervisningen som følge av at den ikke har vært appelerende til dem..
Sist endret av nilsern; 11. juli 2009 kl. 18:11.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av nilsern Vis innlegg
Nå styrker du argumentet mitt. Hvorfor er det selvforskyldt? Fordi de ikke har tatt til seg undervisningen som følge av at den ikke har vært appelerende til dem..
Vis hele sitatet...
Nei, fordi folk flest er selvgode slasker som ikke følger med, og som ikke orker legge innsats i å enten lære seg noe eller tilegne seg noe.

Og dette er noe som jeg merker med nyere og nyere generasjoner, at de ønsker _alt_ servert på sølvfat.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Dette er jo basic psychology. Det du er flink til trives du med å gjøre. Er du flink til å regne er mattematik et spennende fag for deg, er du flink til å spille piano er musikk et ineterssant tema for deg. Ved å kartlegge elevens evner vil en person som er flink til noe få muligheten til å bli enda bedre, og påfølgende øke interessen for det han/hun driver med.

De fleste som er verdensmestere i noe har begynt som barn og hatt stort talent, så hvordan kan du si at talent avdekket ved 10-års alderen ikke har noe betydning for det som skjer senere i livet?
Vis hele sitatet...
Klart, men disse interessene og lystene avdekkes som regel gradvis. Hvordan kan man vite at man er flink i matte uten å ha fått undervisning i det? Hvordan kan man vite at man er flink til å spille piano, tegne, male, skrive, lese uten at man har prøvd det? Vi må ha et system som gradvis bygger seg opp gjennom å innføre grunnleggende kunnskap over flere områder på et tidlig stadiet, slik at folk har noe å utvikle seg ut i fra. Ved å gjøre dette vil man gjennom tid, tilegning av kunnskap for å ha noe å bygge videre kunnskap på, sosial utvikling og alt disse årene fører med seg få en mulighet til å sveipe innom masse forskjellig og bli mer sikker på sin sak om hva man er god til, hva man interesserer seg for og hvor man vil gå.

Sitat av nilsern Vis innlegg
Det er også VELDIG mange som ender opp i en 9-17 jobb de ikke trives i..
Vis hele sitatet...
Ja, men er dette utelukkende skolesystemet sin feil? Eller finnes det også de skjebner som rett og slett gir faen?

Sitat av nilsern Vis innlegg
Jeg sier ikke at det ikke skal være flere ledd i skolen. Kanskje du hvert 2.-3. påfølgende år etter de 5 første årene skal ha mulighet til å endre linje? Poenget mitt er at det å gå på skole i 10 år før du får lov til å velge en retningslinje ødelegger skoleinteressen for veldig mange elever..
Vis hele sitatet...
Poenget er at 10 år skole før man begynner å bestemme seg også er svært nødvendig for mange! For god sake, folk som har fullført vgs og har loket bort mange år etter dette vet jo fortsatt ikke hva de vil gjøre! Det sier litt om at ting krever tid. Enkelte fordypningsområder krever også en viss modenhet, og en viss andel grunnleggende kunnskaper for å kunne bygges videre på. Det sier seg selv at du ikke kan lære algebra uten å først ha vært innom alle de andre temaene som har vært tidligere, ikke sant?
Sist endret av Sky; 11. juli 2009 kl. 18:15.
nilsern's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Nei, fordi folk flest er selvgode slasker som ikke følger med, og som ikke orker legge innsats i å enten lære seg noe eller tilegne seg noe.

Og dette er noe som jeg merker med nyere og nyere generasjoner, at de ønsker _alt_ servert på sølvfat.
Vis hele sitatet...
Det var et veldig negativt syn på mennesket. Jeg velger å tro at de fleste har ambisjoner om å nå langt i livet/bli rike, men utdanningssystemet fører til at de mister interessen for utdanning og velger en lettvindt løsning.

Klart, men disse interessene og lystene avdekkes som regel gradvis. Hvordan kan man vite at man er flink i matte uten å ha fått undervisning i det? Hvordan kan man vite at man er flink til å spille piano, tegne, male, skrive, lese uten at man har prøvd det? Vi må ha et system som gradvis bygger seg opp gjennom å innføre grunnleggende kunnskap over flere områder på et tidlig stadiet, slik at folk har noe å utvikle seg ut i fra. Ved å gjøre dette vil man gjennom tid, tilegning av kunnskap for å ha noe å bygge videre kunnskap på, sosial utvikling og alt disse årene fører med seg få en mulighet til å sveipe innom masse forskjellig og bli mer sikker på sin sak om hva man er god til, hva man interesserer seg for og hvor man vil gå.
Vis hele sitatet...
Gradvis ja. Gjennom hva da? Å drive mer med det du liker å gjøre.. Hvis du leste innlegget mitt ordentlig hadde du sett at jeg fåreslo rundt 5 år med "grunnskole" før neste steg ble tatt.

Ja, men er dette utelukkende skolesystemet sin feil? Eller finnes det også de skjebner som rett og slett gir faen?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig gjør det det, men jeg vil våge å påstå at det anntallet er minimalt i kontrast til de som ikke når så langt som de skulle ønske i livet, basert på trivsel og lønn.

Poenget er at 10 år skole før man begynner å bestemme seg også er svært nødvendig for mange! For god sake, folk som har fullført vgs og har loket bort mange år etter dette vet jo fortsatt ikke hva de vil gjøre! Det sier litt om at ting krever tid. Enkelte fordypningsområder krever også en viss modenhet, og en viss andel grunnleggende kunnskaper for å kunne bygges videre på. Det sier seg selv at du ikke kan lære algebra uten å først ha vært innom alle de andre temaene som har vært tidligere, ikke sant?
Vis hele sitatet...
Jeg vil våge å tro at de som loker bort mange år etter grunnskolen gjør dette fordi de ikke har fått muligheten til å tilegne seg kunnskaper på det området de selv finner interessant, noe som resulterer i at de ikke følger med i timen og dermed ikke har kompetanse eller genuin interesse for noe de kanskje syntes var spennende i tidlig alder. Jeg, f.eks. var VELDIG glad i å tegne da jeg var liten. Satte pris på kunst og håndtverk-timene etter grunnskolen, men tegning på fritiden var det ikke stort med. Så fikk jeg meg jobb i barnehage, tegnet mye og fikk tilbake interessen, og så plutselig kom jeg meg inn på interiørdesign..
Sitat av nilsern Vis innlegg
Gradvis ja. Gjennom hva da? Å drive mer med det du liker å gjøre.. Hvis du leste innlegget mitt ordentlig hadde du sett at jeg fåreslo rundt 5 år med "grunnskole" før neste steg ble tatt.
Vis hele sitatet...
Yes, gradvis. Og så oppdager du etterhvert, forhåpentligvis, hva du er god til, interesserer deg for og hva du har lyst til å gjøre. På dette punktet antar jeg man allerede er langt ute i skolegangen sin, og da begynner dørene å åpne seg for deg. Samtidig som du har utviklet deg på flere områder, blitt mer voksen i hue og mer ansvarlig og bevisst over de valg du foretar deg.

Sitat av nilsern Vis innlegg
Jeg vil våge å tro at de som loker bort mange år etter grunnskolen gjør dette fordi de ikke har fått muligheten til å tilegne seg kunnskaper på det området de selv finner interessant, noe som resulterer i at de ikke følger med i timen og dermed ikke har kompetanse eller genuin interesse for noe de kanskje syntes var spennende i tidlig alder. Jeg, f.eks. var VELDIG glad i å tegne da jeg var liten. Satte pris på kunst og håndtverk-timene etter grunnskolen, men tegning på fritiden var det ikke stort med. Så fikk jeg meg jobb i barnehage, tegnet mye og fikk tilbake interessen, og så plutselig kom jeg meg inn på interiørdesign..
Vis hele sitatet...
Ikke fått muligheten? Det har de, og muligheten ligger fremdeles der ved å ta videre utdanning. Jeg understreker også igjen at hva man interesserer seg for i ung alder ikke nødvendigvis er hva man interesserer seg for når man blir eldre. Jeg syntes det var spennende å se på barne tv når jeg var liten, det synes jeg dessverre ikke nå lenger. Et ekstremt eksempel, I know, men det illustrerer noe av poenget mitt. Gjennom å modnes, tilegne seg kunnskaper og livserfaring blir holdninger, verdier og interesser utviklet og forandret. Jo yngre man er, jo vanskeligere er det å gjøre de riktige valgene og se fremover i tid.
Sist endret av Sky; 11. juli 2009 kl. 18:59.
Nynorsk synes jeg skolen bare kan kutte regelrett ut, det er mer en dialekt i dages samfunn, en et språk ca ingen bryr seg om å lære noe stort av. Evt byttes ut med samisk i nordområdene i Norge. Da det er mye mer brukt for samisk enn det er brukt for nynorsk i finnmark f.eks.
Evt så burde skolen heller fokusere på norsk rettskrivning og læren om at det er logikk i matte.

Den Norske skolen kan forbedres på alle måter. Problemet er stortsett bare mangelen på lærere og mangelen på penger.
jamen yolo da.
luni's Avatar
I tillegg til det Sky har sagt vil jeg legge til litt grunnleggende informasjon om barn. Barn er ikke bare små mennesker som ikke har tilegnet seg like mye teoretisk kunnskap som voksne ennå. De har andre måter å ta beslutninger på og de påvirkes av andre ting enn voksne. Å tro barn vil interessere seg for det faget de synes er viktigst eller har best forutsetninger for å gjøre det godt i er i beste fall naivt.
Hvilken lærer som er kulest, hva vennene dine mener, hva foreldrene dine driver med, i hvilket fag du får sitte i gruppe med noen du liker, det er sannsynlige årsaker. Barn liker ikke automatisk et fag de gjør det godt i, for fokuset ligger ikke der. Av samme årsak er det ingen naturlig konsekvens at de skal gjøre det godt i et fag de liker.
Barn burde få slippe å ta stilling til hva som lønner seg for fremtiden sin, for det blir det nok av når de blir ungdommer.

Ps. Mange av disse "vidunderbarna" media skriver om har ikke vist glødende interesse for å utvikle talentet sitt. Foreldrene deres har, og det har gått på bekostning av noe.
nilsern's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sky Vis innlegg
Yes, gradvis. Og så oppdager du etterhvert, forhåpentligvis, hva du er god til, interesserer deg for og hva du har lyst til å gjøre. På dette punktet antar jeg man allerede er langt ute i skolegangen sin, og da begynner dørene å åpne seg for deg. Samtidig som du har utviklet deg på flere områder, blitt mer voksen i hue og mer ansvarlig og bevisst over de valg du foretar deg.
Vis hele sitatet...
Nå må du være så vennelig å se sammenhengen i det jeg skriver, så vi slipper å gå slik i detalj på hvert eneste emne.



Ikke fått muligheten? Det har de, og muligheten ligger fremdeles der ved å ta videre utdanning. Jeg understreker også igjen at hva man interesserer seg for i ung alder ikke nødvendigvis er hva man interesserer seg for når man blir eldre. Jeg syntes det var spennende å se på barne tv når jeg var liten, det synes jeg dessverre ikke nå lenger. Et ekstremt eksempel, I know, men det illustrerer noe av poenget mitt. Gjennom å modnes, tilegne seg kunnskaper og livserfaring blir holdninger, verdier og interesser utviklet og forandret. Jo yngre man er, jo vanskeligere er det å gjøre de riktige valgene og se fremover i tid.
Vis hele sitatet...
Det illustrerer på relativt liten måte poenget ditt. Alle barn liker barne tv, men hvilke programmer du foretrekker sier faktisk mer om deg..

Sitat av fabianca Vis innlegg
I tillegg til det Sky har sagt vil jeg legge til litt grunnleggende informasjon om barn. Barn er ikke bare små mennesker som ikke har tilegnet seg like mye teoretisk kunnskap som voksne ennå. De har andre måter å ta beslutninger på og de påvirkes av andre ting enn voksne. Å tro barn vil interessere seg for det faget de synes er viktigst eller har best forutsetninger for å gjøre det godt i er i beste fall naivt.
Hvilken lærer som er kulest, hva vennene dine mener, hva foreldrene dine driver med, i hvilket fag du får sitte i gruppe med noen du liker, det er sannsynlige årsaker. Barn liker ikke automatisk et fag de gjør det godt i, for fokuset ligger ikke der. Av samme årsak er det ingen naturlig konsekvens at de skal gjøre det godt i et fag de liker.
Barn burde få slippe å ta stilling til hva som lønner seg for fremtiden sin, for det blir det nok av når de blir ungdommer.
Vis hele sitatet...
Men poenget er ikke hva barn liker punkt for punkt, men snarere en helhet av det barna liker. Liker de å danse, tegne, leke med plastalina og bygge har de mest sansynlig mye mer sans for form og komposisjon (design/kunst/formgivning) enn de har for mattematikk eller teori.

Ps. Mange av disse "vidunderbarna" media skriver om har ikke vist glødende interesse for å utvikle talentet sitt. Foreldrene deres har, og det har gått på bekostning av noe.
Vis hele sitatet...
Selvsagt kan foreldrene ødelegge barna og interessene deres ved å presse dem for hardt, men det er en annen diskusjon som ikke har noe med utdanning å gjøre, snarere oppdragelse..

Jeg har sagt det jeg vil si i denne diskusjonen, og nå får det være opp til andre å debatere hvorfor meningen min er rett eller gal.
Sist endret av nilsern; 11. juli 2009 kl. 19:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vi snakker ikke om barn heller nilsern. Små barn, i barnehagen og på barneskolen får veldig mye av akkurat den stimulansen som er bra for dem. De får leke mye, tegnet, laget ting og samtidig lære småting her og der. Dette er en veldig fin prossess de går gjennom før de stadig blir større, litt mer individuelle osv. Når dette kommer så begynner de på ungdomskolen, hvor de fortsatt er veldig unge og umodne. Men her er skolen litt strengere, ting begynner litt mer for alvor, vi har steget noen hakk på alle områder. Her vokser de veldig mye før de skal velge litt mer hvilken retning som er individuelt bra å gå i. Og så går de gjennom videregående, langt mer i deres egen retning. Deretter står dørene oppe for å gå videre, ta en utdanning innenfor akkurat det man har lyst til.

Slik jeg ser det er det en veldig fin og oppbyggelig prossess som tilbyr oss utvikling over mange forskjellig områder. Det er klart at det er mye i dagens system som sikkert kan forbedres, men jeg er ærlig talt ikke kvalifisert til å kunne uttale meg objektivt om hva som eventuelt er negativt. Slik som systemet er i dag er bra for veldig mange, samtidig som det er dårlig for mange. Men dette kommer av våre ulikheter, vår oppvekst og vårt miljø. Det er bare slik det er og alltid kommer til å være. Vi kan umulig lage et system som er perfekt, så vi må forholde oss til et system som fungerer best mulig for flest mulig, og ta forandringene som kan gjøres derfra. Forandringer vil også alltid forekomme ettersom hele samfunnet forandrer seg med tidene, så vårt system i dag er et resultat av alt det som har vært før mens det tilpasser seg hvordan det er nå.
Sist endret av Sky; 12. juli 2009 kl. 01:26.
Svar fra 8. klasse elev, Me: Vi har et program som heter kartleggeren, hvor de tester engelsk, matte og norsk.

Syns det er helt greit at vi får 1 eller 2 prøver i året som skal skjekke sånnt. For meg er det dritlett, og kanskje litt vel lett..