Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 4119
refererer til en artikkel i nettavisen http://www.nettavisen.no/it/article2665123.ece der telenor tar et veldig viktig standpunkt i forhold til vår egen ytringsfrihet.

hele denne saken tok av i det platebransjen klarte å stille TPB for retten pga brudd på opphavsrett. noe faktisk ikke skaperene bak the TPB ikke teknisk sett er skyldig i engang.
de fikk et krav på 30 mill som går til folk i dress og slips, ikke nødvendigvis til artistene.

men begynnelsen på slutten eller slutten av en periode er et faktum. denne saken kan gå 2 veier. den ene der platebransjen vil se slutten av utdaterte forretningsmodeller. eller den andre der interesseorganisasjonene for opphavsrett vinner. for de som leste artikelen som er linka til øverst vil det si at ytringsfriheten/informasjonsfriheten bare blåses vekk fra papiret som den aldri skulle ha vært der.

for å ikke snakke om disse overvåkingskonsesjonene som i bunn og grunn gjør alle internettbrukere til potensielle kriminelle! da alt de klikker seg inn på vil bli lagret en god stund i tilfelle det skulle komme et søksmål på bordet.

jeg er glad en så sterk organisasjon tar et viktig standpunkt for grunnloven vår. og ikke aper etter som tilfellet i danmark og sverige.

telenor hjelper faktisk platebransjen inn i dette årtusenet ved å lansere nettbutikker for musikk og gjøre forretningsmodellen mer levedyktige. og dette er takken?

så kommer dilemmaet. er opphavsrett tyngere en grunnloven?
Grunnloven har forkjørsrett hvis det er konflikt mellom den og andre norske lover.
Sitat av Sjanten Vis innlegg
Grunnloven har forkjørsrett hvis det er konflikt mellom den og andre norske lover.
Vis hele sitatet...
skjønner nå at spørsmålet ikke vekker mye debatt.
så jeg spør:
burde vi bare stå å se på at platebransjen prøver å kjøre over grunnloven?
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
skjønner nå at spørsmålet ikke vekker mye debatt.
så jeg spør:
burde vi bare stå å se på at platebransjen prøver å kjøre over grunnloven?
Vis hele sitatet...
NEI!

Og her er mediene for dårlig. Er alt for få medier som virkelig tar opp kampen, og de som gjør det gjør det desverre i stillhet. Hva skjedde med "vaktbikkjene"? Mediene skal være vaktbikkjer for samfunnet, og i større og større grad svikter de her. Er det ingen som tenker over at ting som skjer i forhold til denne er åpenlyst gale, og at man i stedet for å følge folkets krav følger en liten gruppe. Det er ille!

Er så vittig å se platebransjen snakke om hvor mye de taper når all forskning sier det motsatte. At de som laster ned også kjøper mer enn resten av innbyggerne. Platebransjen er blitt for grisk! De setter sine egne behov foran regler og lover i landene! Denne saken er blitt ille, og er trist at flere ikke forstår det!
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
skjønner nå at spørsmålet ikke vekker mye debatt.
så jeg spør:
burde vi bare stå å se på at platebransjen prøver å kjøre over grunnloven?
Vis hele sitatet...
Det sier seg da selv: JA!! Pause......... NOT! ( hehehe... .. . .var ikke alle som tok den..?..)

Vell, selfølgelig ikke. De har jo ikke rett til det. Jeg vet ikke om veldig mye å si i denne saken som jeg har grunnlag for å si, men en ting vet jeg. Platebransjen er noe faenskap. De vil sansynlig vis gjøre sitt beste for å fortsette å være det.
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Det sier seg da selv: JA!! Pause......... NOT! ( hehehe... .. . .var ikke alle som tok den..?..)

Vell, selfølgelig ikke. De har jo ikke rett til det. Jeg vet ikke om veldig mye å si i denne saken som jeg har grunnlag for å si, men en ting vet jeg. Platebransjen er noe faenskap. De vil sansynlig vis gjøre sitt beste for å fortsette å være det.
Vis hele sitatet...
Unnskyld at jeg sier det, men det er ikke så veldig lurt å først påpeke at du ikke vet noen ting om et emne, for så og bastant påstå noe i samme emne(tilogmed i samme setning). Her ved -"Jeg vet ikke om veldig mye å si i denne saken som jeg har grunnlag for å si, men en ting vet jeg. Platebransjen er noe faenskap."- Du kommer ikke langt i en debatt med dette.

Hvorfor er platebransjen et faenskap? Jeg vet hvorfor jeg har mine tanker ang. platebransjen, vet du? Sannheten er at så lenge vi vil utgi plater vil det også eksistere en "platebransje", på samme måte som om vi spiser mat så vil det være en "matvarebransje". Det er ikke nødvendigvis platebransjen i seg selv som er et onde, men noen av de store aktørene innen den. Husk at artister som gir ut plater på eget selskap er med i denne onde, mystiske "platebransjen", de lager jo plater!

Vi kan godt bli litt flinkere til og definere hvem vi snakker om i disse sakene. Noe som etter mitt hode vil bli rettighetsorganisasjoner som IFPI og andre, samt de selskaper som støtter disse. Dette er selskaper som godt kan være nødvendige, men som bruker en utdatert forretningmodell som ikke henger med på dagens teknologiske utvikling.

Det som i mine øyne virkelig gjør enkelte selskaper og organisasjoner onde er at de saksøker og ødelegger liv til enkeltmennesker. Vi snakker søksmål som er TOTALT urealistiske og som konkurslegger enkelt mennesker. De vet at disse menneskene ikke kan betale for seg, så de nøyer seg med alt de har for og statuere et eksempel.

Derfor mener jeg de kan ta seg en bolle.
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Det sier seg da selv: JA!! Pause......... NOT!
Vis hele sitatet...
Stopp isteden for pause^^


tro det eller ei, jeg er for at platebransjen skal få pengene sine, pga måten verden er bygd opp på.

Men sånn ellers, så er jeg for gratis nedlasting av musikk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sykofant Vis innlegg
tro det eller ei, jeg er for at platebransjen skal få pengene sine, pga måten verden er bygd opp på.
Vis hele sitatet...
Det er eit svadaargument av dimensjoner. Fordi ting er slik skal vi akseptere at ting er slik? Moderne opphavsrett vart laga i ei tid der det å lage kopier var ein industriell prosess med store kostnader, og det å kopiere var forbeholdt firma. Ingen privatpersoner hadde ressurser til å kopiere ei bok, ein film eller ei grammofonplate for 30 år sidan.

I dag er derimot det å kopiere i praksis blitt gratis, og spelebrettet er endra. Er det då rett at vi skal fø på ein platebransje som insisterer på å oppføre seg som dinosaurer, og som sågar saksøker sine beste kunder?
> implying
sqrt's Avatar
Platebransjen, og generelt underholdningsindustrien, kan sies å ha seg selv å takke når det kommer til årsaken til at folk bruker f.eks. The Pirate Bay til å skaffe seg musikk, fremfor å gå i butikken og kjøpe varen der.

Problemet ligger ikke i at folk er for sløve og likegyldige til opphavsrettighetsloven, problemet ligger heller ved at underholdningsbransjen ikke har holdt tritt med dagens teknologi. Ettersom markedet forandrer seg og kunden stiller andre krav, er det nettopp deres tilbud som må føye seg etter kunden. Et marked eksisterer for å tilfredsstille et brukerkrav. Derfor er det også markedet som må rette seg etter kunden, ikke omvendt.

Jeg vil gjerne betale for produktet jeg tilegner meg fra eksempelvis platebransjen, men jeg vil også gjøre dette på andre måter enn å betale for mer enn jeg vil ha: Frakt, omslag, trykk, osv. Jeg kan laste ned i ethvert format jeg ønsker, til enhver tid jeg vil og betale for hva jeg vil ha og ikke noe mer -- jeg vil ha muligheten til å gjøre det samme lovlig, og med samme utvalg.
Sist endret av sqrt; 10. juli 2009 kl. 23:58.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er eit svadaargument av dimensjoner. Fordi ting er slik skal vi akseptere at ting er slik? Moderne opphavsrett vart laga i ei tid der det å lage kopier var ein industriell prosess med store kostnader, og det å kopiere var forbeholdt firma. Ingen privatpersoner hadde ressurser til å kopiere ei bok, ein film eller ei grammofonplate for 30 år sidan.

I dag er derimot det å kopiere i praksis blitt gratis, og spelebrettet er endra. Er det då rett at vi skal fø på ein platebransje som insisterer på å oppføre seg som dinosaurer, og som sågar saksøker sine beste kunder?
Vis hele sitatet...
Er det egentlig et svadaargument? Det "vi" oppfatter som platebransjen er mer enn noen dresskledde personer som sitter å gråter krokodilletårer fordi noen laster ned musikk.

Musikk er alt annet enn billig å lage, og det er mange som skal ha sin bit av kaken. Låtskrivere skal ha betalt. Musikere skal ha betalt. De som har studioer der musikken blir tatt opp skal ha betalt. Fotografer og designere som lager cover skal ha betalt. Så skal dette gjøres til en salgshit, og reklamefolk må betales. Nå er allerede ganske mange penger brukt, og vi har enda ikke kommet til distribusjon...

Så. Det brukes mye penger på å lage musikk, og prisen på en cd er IKKE prisen for hva det fysiske mediet koster å lage, men for hva resten av prosessen pluss distribusjon pluss litt ekstra så noen har fortjeneste på dette.
sqrt: Amen. Jeg quoter meg selv fra en annen tråd:

Jeg prøvde å finne en nedlastbar kopi av samleskiva Slim Whitman - Country Classics i dag, men da jeg ikke lenger har medlemsskap på X og Y grunnet inaktivitet, og de offentlige torrentene rundt om kring var for gamle, bet jeg til slutt i det sure eplet, og gikk hen og kjøpte den i mp3-format.

Det vil si, jeg forsøkte. Amazon var først ut. Jeg lastet ned The Amazon Music Downloader, installerte, fikk gratulasjoner om vel overstått, og så beskjeden "We're sorry. We could not process your order because of geographical restrictions on the product which you were attempting to purchase." Neste ut var Napster, men heller ikke her bodde jeg fint nok til å få betale dem penger. Heller ikke Play.com ville ha annenrangs betalingsmidler. 7digital.com ga klar beskjed midt i registreringa at kun briter var bra nok.

Så.. Nå er jeg drittlei av å lete. Selv om det sikkert finnes en tjeneste der ute som kan nedlate seg til å selge meg noe, er det heller ikke sånn at jeg på død og liv må betale for musikk, og for å være ærlig har jeg mistet lysten for en stund nå.
Vis hele sitatet...
Det viste seg at iTunes muligens kunne ha hjulpet, men siden jeg boikotter Apple så godt det lar seg gjøre ble det ulovlig nedlasting gitt..

Men poenget består; Jeg kommer ikke til å gidde å styre med lovlig nedlasting før jeg kan logge inn på en hvilken som helst nettbutikk og kjøpe det jeg vil ha, uavhengig av hvor jeg er, uten DRM og sånne latterlige tiltak. Skal de gjøre det så jævlig vanskelig for oss, kan de faen meg bare ha det så godt.
Sist endret av xtapolapocetl; 11. juli 2009 kl. 00:22. Grunn: liten rettelse
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av meitemark Vis innlegg
Er det egentlig et svadaargument? Det "vi" oppfatter som platebransjen er mer enn noen dresskledde personer som sitter å gråter krokodilletårer fordi noen laster ned musikk.
Vis hele sitatet...
Å begrunne et ønske om å fortsette som før med at verden er slik er etter mi meining eit svært dårleg argument, med mindre ein, som du, greier å underbygge påstanden ein liten tanke.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Musikk er alt annet enn billig å lage, og det er mange som skal ha sin bit av kaken. Låtskrivere skal ha betalt. Musikere skal ha betalt. De som har studioer der musikken blir tatt opp skal ha betalt. Fotografer og designere som lager cover skal ha betalt. Så skal dette gjøres til en salgshit, og reklamefolk må betales. Nå er allerede ganske mange penger brukt, og vi har enda ikke kommet til distribusjon...
Vis hele sitatet...
Det har du heilt rett i, men problemet er at platebransjen vil tilsynelatande ikkje ha meg, og andre som kunder. Først dei siste åra har det vorte mogeleg å kjøpe musikk, og sjølv i dag er ikkje utvalet komplett. Beatles t.d. mangler totalt.

Den musikken ein kjøper er i dårligere kvalitet enn den på CD. For første gang i historia som eg kan komme på har vi tatt eit steg bakover når det gjeld teknisk kvalitet på informasjon. På film går verda i motsett retning - mot HD. Men på musikk er det eit lossy, og rimeleg avgrensa format, som gjeld.


Dessutan har reelt sett prisane for å ta opp musikk blitt redusert dei siste 20 åra. Eit studio er brått noko ein privatperson kan invustere i på eiga hand, og drive som hobby. Eit band kan investere i det.

I tillegg til at teknologien for å ta opp lyden har vorte billegare og meir tilgjengeleg så har også prisen på distribusjon falt dramatisk. For 20 år sidan var det utenkeleg å distribuere musikk på tvers av landegrensene, til eit stort publikum, utan eit plateselskap i ryggen. I dag kan den distribusjonen gjerast nærast gratis, ved hjelp av t.d. torrent-teknologi - eller forsåvidt tenester som Amazon S3 - rett nok ikkje gratis, men dramatisk mykje billegare enn å distribuere CDer.

Kort sagt - for første gang i historia har privatpersoner mulighet til å produsere eigen musikk og distribuere den til svært mange personer.

Det er ein situasjon som er såpass radikalt forskjellig fra utgangspunktet for opphavsretten at det er på høg tid at vi tar ein grundig debatt om opphavsrett.

I tillegg riv det vekk delar av grunnlaget platebransjen bygger på: knapphet. Med cd-er var det ei fysisk knapphet. I dag er informasjon ein ubegrensa ressurs, og knappheta må velikeholdast kunstig. Spørsmålet er om vi ønsker det.
Musikk er nok ikke billig og lage nei, når du skal markedsføre ei pen jente, betale for backup dansere og vokal, studiomixing siden hun antageligvis ikke vet opp fra ned på en vokal, studiotid(med alt det medfører), kansje band til og spille og masse mer. Vi snakker her om total oppbygging av en artist fra grunnen av. Dette koster mye penger.

Men som slashdot sier så kan alle idag investere i et greit studio til hjemmebruk, kansje man tilogmed kjenner en som driver et semiproft studio som hjelper deg billig om du er bra. Hvis du da faktisk har talent og kan spille/synge er mye av jobben gjort, rent kapitalmessig sett. Når innspillinga er gjort, og du er bra på det du gjør, vil Internett gjøre resten. Det finnes utallige sider dedikert til dette. Mange har jo blitt semikjente via nrk's urørt for eksempel.

Alt jeg sier er egentlig for og bygge opp slashdots argument om at musikk ikke lenger trenger og være dyrt å produsere, slik det var for noen år siden. For det han sier er veldig sant, og stemmer bedre en man tror. Før kunne man bare overbevise ved å spille live på klubber. Man måtte ha ett godt kontaktnett i sitt valgte miljø for og bli lagt merke til. Idag trenger man bare en bra MySpace side. Nok en gang, hvis du faktisk er bra. Ironien er kansje at du vil bli snappet opp av et stort plateselskap på nettopp denne måten.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Å begrunne et ønske om å fortsette som før med at verden er slik er etter mi meining eit svært dårleg argument, med mindre ein, som du, greier å underbygge påstanden ein liten tanke.
Vis hele sitatet...
Slik verden er bygd opp i dag MÅ folk tjene penger for å kunne leve. Så for at låtskrivere/ musikere/ studioarbeidere osv skal leve må da nødvendigvis noen betale for morroa, på tross av at distribusjonskostnadene er minimale.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kort sagt - for første gang i historia har privatpersoner mulighet til å produsere eigen musikk og distribuere den til svært mange personer.
Vis hele sitatet...
Men så er det da heller ikke privatpersoner som lager musikk og deler den fritt ut det er snakk om da. Det er snakk om de individene/gruppene som gjennom prosenter av fortjeneste får alt dette betalt og gjort av folk som har det som jobb. Disse har frivillig gått til en enhet (platebransjen) som kan sørge for at det blir tjent penger på disse individene/gruppenes arbeid.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ein situasjon som er såpass radikalt forskjellig fra utgangspunktet for opphavsretten at det er på høg tid at vi tar ein grundig debatt om opphavsrett.
Vis hele sitatet...
Hva? Er det nå slikt at siden alt kan kopieres fritt og gratis så skal da alle kunne dele det uten at noen tjener penger? Opphavsrettighetene gjelder fortsatt, uansett hvordan mediet blir distribuert.

Sitat av slashdot Vis innlegg
I tillegg riv det vekk delar av grunnlaget platebransjen bygger på: knapphet. Med cd-er var det ei fysisk knapphet. I dag er informasjon ein ubegrensa ressurs, og knappheta må velikeholdast kunstig. Spørsmålet er om vi ønsker det.
Vis hele sitatet...
Som xtapolapocetl fint siterer seg fra en annen tråd, yep, det er idiotisk og det oppmuntrer til å bruke piratkopiering siden det ikke finnes noen lovlige alternativer. Men selv om produktet er der på feks TPB, og det ikke finnes tilgjengelig i butikkene, vil det da si at man kan piratkopiere det og drite i opphavsrettighetene? Fuck it, NEI. Det er ingen livsnødvendighet å ha musikk eller film eller spill. Selv om det tydeligvis er et marked for det er det ingenting som sier at leverandørene av et produkt må sørge for at alle skal kunne ta nytte av det samtidig.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Men selv om produktet er der på feks TPB, og det ikke finnes tilgjengelig i butikkene, vil det da si at man kan piratkopiere det og drite i opphavsrettighetene? Fuck it, NEI. Det er ingen livsnødvendighet å ha musikk eller film eller spill. Selv om det tydeligvis er et marked for det er det ingenting som sier at leverandørene av et produkt må sørge for at alle skal kunne ta nytte av det samtidig.
Vis hele sitatet...
Vel, når realitetene tilsier at folk VIL skaffe det fra andre kilder hvis de ikke får det lett nok på lovlig måte, er det plateselskapenes hodepine å komme opp med et alternativ som folk flest er villige til å bruke. Jeg ER villig til å betale for musikk, men da får de jævla sinkene i platebransjen se til helvete å lage et godt alternativ!

PS. Jeg anser det som en livsnødvendighet å ha tilgang til musikk. Jeg kopierte kassetter på 80-tallet, CD-er på 90-tallet og MP3-er fra midten av 90-tallet og frem til i dag, med en oppadgående intensitetskurve. Hadde jeg kunnet kopiere musikk til en billig penge hele denne tiden, er det godt mulig at jeg hadde holdt piratkopiering til et minimum.
Jeg føler du missforstå litt med vilje her meitemark. Nå skal jeg ikke forvare slashdot, med tanke på at det klarer han nok selv. Men noen notater kan gjøres.

Sitat av meitemark Vis innlegg
Slik verden er bygd opp i dag MÅ folk tjene penger for å kunne leve. Så for at låtskrivere/ musikere/ studioarbeidere osv skal leve må da nødvendigvis noen betale for morroa, på tross av at distribusjonskostnadene er minimale.
Vis hele sitatet...
Slashdot argumenterte i starten for at man ikke bare uten videre skal godta ting bare fordi de alltid har vært slik. Jeg misstenker det var det han prøvde og utdype. Alle skjønner at plateselskapa har utgifter som skal dekkes.

Sitat av meitemark Vis innlegg
Men så er det da heller ikke privatpersoner som lager musikk og deler den fritt ut det er snakk om da. Det er snakk om de individene/gruppene som gjennom prosenter av fortjeneste får alt dette betalt og gjort av folk som har det som jobb. Disse har frivillig gått til en enhet (platebransjen) som kan sørge for at det blir tjent penger på disse individene/gruppenes arbeid.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det er uten grunn at det finnes et forbund av musikere som går imot IFPI og andre. Det er som oftest ikke i artistens interesse eller inntjeningspotensiale at disse organisasjonene foretar søksmål og andre handlinger som de idag gjør. Selv om de sier de skal beskytte artisten.



Sitat av meitemark Vis innlegg
Hva? Er det nå slikt at siden alt kan kopieres fritt og gratis så skal da alle kunne dele det uten at noen tjener penger? Opphavsrettighetene gjelder fortsatt, uansett hvordan mediet blir distribuert.
Vis hele sitatet...
Slashdot sier vel ikke at noe skal gjøres gratis? Han sier vel heller at dagens modell trenger en skikkelig debatt for og finne ut hva som faktisk er riktig og gjøre. Han sier vel bare at premissene har endret seg ganske mye siden lovene ble utformet.


Sitat av meitemark Vis innlegg
Som xtapolapocetl fint siterer seg fra en annen tråd, yep, det er idiotisk og det oppmuntrer til å bruke piratkopiering siden det ikke finnes noen lovlige alternativer. Men selv om produktet er der på feks TPB, og det ikke finnes tilgjengelig i butikkene, vil det da si at man kan piratkopiere det og drite i opphavsrettighetene? Fuck it, NEI. Det er ingen livsnødvendighet å ha musikk eller film eller spill. Selv om det tydeligvis er et marked for det er det ingenting som sier at leverandørene av et produkt må sørge for at alle skal kunne ta nytte av det samtidig.
Vis hele sitatet...
Her er jeg ganske enig, lovene er der, og skal ikke brytes på måfå. Jeg har også tidligere ytret at musikk og film ikke er en menneskerett, slik som mange vil fremstille det. Problemet er bare at det er ikke det jeg kan lese av slashdots argument som du quoter.

Slashdot snakker om supply and demand. Og hvorvidt dette holdes kunstig i live av dagens største aktører i platebransjen. Man kan ikke begrense informasjon slik man kan cd plater. Han snakker såvidt jeg kan se ikke om hvorvidt det er rett eller galt å piratkopiere.




PS: Beklager Slashdot om jeg har feiltolket deg her, og som sagt vet jeg du kan svare for deg selv. Det bare passet greit i min herskerteknikk for og argumenter mot meitemark i denne tråden å ta hans argumentasjon mot deg som eksempel(påpeke den andre parts feil).
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Vel, når realitetene tilsier at folk VIL skaffe det fra andre kilder hvis de ikke får det lett nok på lovlig måte, er det plateselskapenes hodepine å komme opp med et alternativ som folk flest er villige til å bruke. Jeg ER villig til å betale for musikk, men da får de jævla sinkene i platebransjen se til helvete å lage et godt alternativ!
Vis hele sitatet...
Ja, det er platebransjens hodepine, men det hindrer ikke at det man gjør (piratkopiering) er i bunn og grunn tyveri av noen sitt verk. Om enn realitetene sier at jeg blir trøtt vil det ikke si at jeg kan stjele til meg nøkkelen til et tomt hotellrom og sove der uten å betale.

Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
PS. Jeg anser det som en livsnødvendighet å ha tilgang til musikk. Jeg kopierte kassetter på 80-tallet, CD-er på 90-tallet og MP3-er fra midten av 90-tallet og frem til i dag, med en oppadgående intensitetskurve. Hadde jeg kunnet kopiere musikk til en billig penge hele denne tiden, er det godt mulig at jeg hadde holdt piratkopiering til et minimum.
Vis hele sitatet...
Siden du kopierte kassetter og cd-er vil det jo si at det fantes muligheter for å få kjøpt de. Hvorfor betalte du ikke for de? Du hadde kanskje lyst å bruke pengene på noe annet enn å fø på ungene til ukjente låtskrivere, studioarbeidere, reklamefolk, fotografer eller sjefene deres?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av meitemark Vis innlegg
Slik verden er bygd opp i dag MÅ folk tjene penger for å kunne leve. Så for at låtskrivere/ musikere/ studioarbeidere osv skal leve må da nødvendigvis noen betale for morroa, på tross av at distribusjonskostnadene er minimale.
Vis hele sitatet...
Og der har ein fleire mekanismer ein kan nytte, og nytter:
  • Konserter er naturleg knappheit på, så der kan ein ta betalt.
  • Komersiell bruk stiller IMHO i anna klasse enn privatkopiering, så ein kan beholde radiokanaler si betaling.
  • Ein kan appelere til at folk donerer om dei liker musikken.
  • Ein kan selje musikken, i lossless-kvalitet.
  • Ein kan finansiere kultur over statsbudsjettet. Vi har jo rammeverket for å fordele pengar på plass: Tono.
  • Bruce Schneier har lansert eit konsept der privatpersoner garanterer for ein sum dei vil betale når utøveren utgir et verk.
Kort sagt er det veldig mange alternativ til dagens lovgjeving. Dette er eit par som er rimelig kjapt lista opp. Poenget mitt er ikkje nødvendigvis at vi på død og liv må endre dagens system vesentlig, men sidan forutsetningene for kopiering er heilt andre i dag enn når opphavsretten vart innført, så er det på tide med ein brei, offentleg debatt om det. Å konkludere med at det er ok slik det er i dag blir feil i mine auge, når så mange bryt lova, og forutsetningene er så totalt endra.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Men så er det da heller ikke privatpersoner som lager musikk og deler den fritt ut det er snakk om da. Det er snakk om de individene/gruppene som gjennom prosenter av fortjeneste får alt dette betalt og gjort av folk som har det som jobb. Disse har frivillig gått til en enhet (platebransjen) som kan sørge for at det blir tjent penger på disse individene/gruppenes arbeid.
Vis hele sitatet...
Så fordi dei før har tent pengar på det så har dei rett til det for all framtid? Då er dei i mine auge dinosaurar. Det som er vanleg i slike tilfeller er å sjå etter alternative driftsmåter, og då er jo ting som samlebokser, konserter etc. ting som ein kan skape knappheit på, og dermed ta betalt for.

Det å ta betalt for noko som ikkje er knappheit på trur eg vil bli vanskelig - uansett legaliteten. Og musikk er ikkje knappheit på i dag, og eg spår at det aldri vil bli det.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Hva? Er det nå slikt at siden alt kan kopieres fritt og gratis så skal da alle kunne dele det uten at noen tjener penger? Opphavsrettighetene gjelder fortsatt, uansett hvordan mediet blir distribuert.
Vis hele sitatet...
Nei, her misforstår du det eg skriv. La meg sitere meg sjølv:
Sitat av Slashdot
Det er ein situasjon som er såpass radikalt forskjellig fra utgangspunktet for opphavsretten at det er på høg tid at vi tar ein grundig debatt om opphavsrett.
Vis hele sitatet...
Eg vil ha den debatten. Mitt syn er at endringane ubønnhørleg vil føre til at musikk, og kultur generelt, i digitale opptak i praksis blir gratis. Om det skal skje via finansiering over statsbudsjettet, eller utan kompensasjon til kunstnarar har eg sagt lite om her.

Men at vi treng ein debatt om opphavsrett? JA!
Sitat av meitemark Vis innlegg
Men selv om produktet er der på feks TPB, og det ikke finnes tilgjengelig i butikkene, vil det da si at man kan piratkopiere det og drite i opphavsrettighetene? Fuck it, NEI. Det er ingen livsnødvendighet å ha musikk eller film eller spill.
Vis hele sitatet...
Det er det ikkje, men om det ikkje finst tilgjengeleg i butikkane så er det jo vitterlig victimless crime. Det er ikkje eingong eit teoretisk tapt sal sidan det ikkje er mogeleg å få kjøpt, så artisten har beviselig ikkje tapt på det at all.

Tingen er at for 50 år sidan trengde ikkje vanlige folk å bry seg med opphavsrett. Det å kopiere store delar av eit verk var utenkjeleg. I dag er det brått noko som angår oss alle, fordi det å surfe på nettet er potensielt brot på norsk opphavsrettslovgjeving, og det er relativt få dommer på området - så det er uklare regler, og dårlig opplysning om regelverket. I tillegg er det, som nemnt, grunnleggande endringer i måten vi behandler informasjon på.

Og _det_ er grunnen til at vi må ha den debatten om opphavsrett!
Sitat av meitemark Vis innlegg
Siden du kopierte kassetter og cd-er vil det jo si at det fantes muligheter for å få kjøpt de. Hvorfor betalte du ikke for de? Du hadde kanskje lyst å bruke pengene på noe annet enn å fø på ungene til ukjente låtskrivere, studioarbeidere, reklamefolk, fotografer eller sjefene deres?
Vis hele sitatet...
Jeg brukte faktisk det aller meste av pengene mine på musikk fram til over tusenårsskiftet. Men jeg hadde aldri råd til å kjøpe all musikken jeg hadde lyst på, dessuten fantes det mye musikk jeg rett og slett ikke fikk tak i i Oslo. Dermed piratkopiering. Men som sagt, hadde jeg kunnet laste ned musikk i god kvalitet (til en rimelig penge) i denne tiden, tror jeg intensiteten på min piratvirksomhet hadde vært markant lavere i hele denne perioden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av meitemark Vis innlegg
Ja, det er platebransjens hodepine, men det hindrer ikke at det man gjør (piratkopiering) er i bunn og grunn tyveri av noen sitt verk. Om enn realitetene sier at jeg blir trøtt vil det ikke si at jeg kan stjele til meg nøkkelen til et tomt hotellrom og sove der uten å betale.
Vis hele sitatet...
Nei, slutt å dra inn den fysiske verden. Det er ikkje mulig å sammenligne informasjon med et fysisk produkt.

På hotellrom er det ei naturleg knapphet. Er det i bruk kan ingen andre bruke det, og det koster å ha gjester der i form av oppvarming, vask, sengetøy, slittasje etc.

Om eg kopierer en CD har INGEN mista noko. CDen er like fin som før, og eg har brukt mine ressurser til å kopiere den. Utgiver av CDen har ikkje blitt belasta av at eg kopierte den.

Det finst rett og slett ikkje fysiske analogiar som passar til det å kopiere informasjon, rett og slett fordi en kopierer det, og ikkje fjerner det. Tjuveri er feil ord. Rett ord er brot på åndsverkslova. Lovbrot, men langt fra tjuveri.

Ved å sammenligne informasjon med fysiske varer som er naturgitt knappheit på tåkelegg du forsøk på debatt, og framstiller ting på feilaktig måte IMHO.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Ja, det er platebransjens hodepine, men det hindrer ikke at det man gjør (piratkopiering) er i bunn og grunn tyveri av noen sitt verk. Om enn realitetene sier at jeg blir trøtt vil det ikke si at jeg kan stjele til meg nøkkelen til et tomt hotellrom og sove der uten å betale.


Siden du kopierte kassetter og cd-er vil det jo si at det fantes muligheter for å få kjøpt de. Hvorfor betalte du ikke for de? Du hadde kanskje lyst å bruke pengene på noe annet enn å fø på ungene til ukjente låtskrivere, studioarbeidere, reklamefolk, fotografer eller sjefene deres?
Vis hele sitatet...
egentlig så burde musikk være gratis, musikk er både trøst, glede og et hjelpemiddel.
Hvorfor må vi betale for det? hadde jeg lagd bra musikk hadde jeg gitt den ut gratis (vis jeg hadde en annen jobb ved siden av)

Men det fungerer ikke sånn, pga penger.
Penger skaper ondskap, grådighet og egoisme.
Det er noe alle burde tenke nøye på, da finner man fort ut at det stemmer...
Sitat av sykofant Vis innlegg
egentlig så burde musikk være gratis, musikk er både trøst, glede og et hjelpemiddel.
Vis hele sitatet...
Jeg har mer tro på hunder på blå resept.

Sitat av sykofant Vis innlegg
Hvorfor må vi betale for det? hadde jeg lagd bra musikk hadde jeg gitt den ut gratis (vis jeg hadde en annen jobb ved siden av)
Vis hele sitatet...
Men hvis du ikke hadde hatt jobben ved siden av, skulle du da tatt deg betalt for det?

Sitat av sykofant Vis innlegg
Men det fungerer ikke sånn, pga penger.
Penger skaper ondskap, grådighet og egoisme.
Det er noe alle burde tenke nøye på, da finner man fort ut at det stemmer...
Vis hele sitatet...
Ondskap, grådighet og egoisme er mennesketrekk, ikke noe som kommer fra penger.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Dessutan har reelt sett prisane for å ta opp musikk blitt redusert dei siste 20 åra. Eit studio er brått noko ein privatperson kan invustere i på eiga hand, og drive som hobby. Eit band kan investere i det.
Vis hele sitatet...
Nei, dette er ikke riktig. Ja, et band eller en enkeltperson kan investere i et hjemmstudio som er bra nok for å spille inn demoer, men det vil aldri bli utgivelseskvalitet på det. Bare vokalmikrofonen i seg selv koster en månedslønn. I tillegg til alt utstyret, trenger man også to dedikerte rom, begge helst lyddempet. Da snakker vi skikkelig akustisk demping, ikke bestemors gamle gardiner spikra på panelen.

Jeg er musiker selv, og kan skrive under på at et studio som gir god lyd er uaktuelt for en enkeltperson å investere i så lenge det ikke er for å drive studioet profesjonelt på fulltid. Selv om det har kommet harddiskrecordere på markedet som koster 5-10 tusen, er ikke dette noe å spille inn en skive på.

Sykofant: Vær så snill og tenk deg om før du skriver. En artist, spesielt uten et plateselskap i ryggen, har enorme utgifter ved å spille inn, trykke opp og distribuere en plate. Å ville ha disse utgiftene dekt, slik at mer musikk kan spilles inn, flere konserter kan spilles, kan vel knapt kalles grådighet. Å være fulltidsmusiker krever en inntekt, og det betyr at du må betale for musikken din.

At staten plutselig skal betale for alles musikk blir noe søkt. Musikk er ikke en menneskerett, og myndighetene har nok andre ting å bruke penger på. Og at en nedlasting ikke kan sammenliknes med et tap, er jeg delvis, men ikke helt enig i. En tapt inntekt er et tap, og selv om ikke hver nedlasting kan regnes som en tapt inntekt, er det litt naivt å tro at ingen av de som lastet ned gratis ville kjøpt den samme musikken hvis gratis nedlasting ikke var en mulighet. Like naivt, faktisk, som å tro at alle ville gjort det.

Jeg er IKKE for plateselskapenes evinnelige grining og surving over tapte inntekter. Det er som bl.a. slashdot sier - markedet har endret seg. Man kommer ikke til å fjerne internett, så platebransjen må innse at de må endre forretningsmodellen sin. Først kom Napster, og i steden for å kjøpe opp Napster og lage et betalingssystem, la de ned og saksøkte i steden. På grunn av at de var så opptatt med å kjefte, grine og peke skyld, kom apple i forkjøpet og lagde iTunes. Dette lærte de ingenting av, så de fortsatte med kjeft, grining og saksøking, og plutselig kom Spotify. Det siste som skjedde nå, var vel at Platekompaniet kom med en salgsløsning. Dette er alle forretningsideer som platebransjen kunne startet tidlig og hatt store inntekter på. Men de vil heller tvinge hele verden inn i sitt gamle system, som en liten unge som står å trasser i butikken. Og mens platebransjen har nok penger til å holde ut denne kampen noen år til, betyr det tapte inntekter for artistene som har laget og fremført musikken.

Personlig tror jeg vi kommer til å se en fusjon mellom plateselskaper og management. I steden for at managementet hanskes med konserter, og plateselskaper med platesalg, kommer nok disse til å ende som en enkelt enhet. De aller fleste artister og band tjener i hovedsak sine penger på konserter, og man kan kanskje se en modell hvor musikk blir billig å kjøpe over nett, og hvor dette nærmest er å regne som promo til konserter. Hvis management og plateselskap er samme enhet, vil det være mulig å produsere plater med tap, hvis det skulle være artistens og selskapets ønske, ettersom dette kan tjene seg inn igjen i større konserter da flere har hørt musikken. Med dagens separerte modell er dette fullstendig umulig.
Ugh, nå er vi langt offtopic. Menmen.

slashdot: Jeg er i aller høyeste grad enig med deg om at det finnes alternativer til betaling og at noen av disse kan være brukbare sidealternativer til dinosaurenes forretningsmodell, men de er ikke dessverre ikke like inntjenende som dinosaurenes utgave og vil ikke dekke kostnadene på en like bra metode. De vil nok dekke utgiftene folk har, men vil de inspirere til at nye personer tenker at de kan bli rik og berømt og således hiver seg ut i musikerens verden?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det å ta betalt for noko som ikkje er knappheit på trur eg vil bli vanskelig - uansett legaliteten. Og musikk er ikkje knappheit på i dag, og eg spår at det aldri vil bli det.
Vis hele sitatet...
Så fordi at noe finnes i mengder så skal man altså ikke kunne ta seg betalt for det? Selv om man har åpenbare produksjonskostnader?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, her misforstår du det eg skriv. La meg sitere meg sjølv:
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde nok det. Muligens var det noe med at du først konkluderte at det var blitt billig og nesten gratis for folk å lage musikken og så kom fram til at distribusjon var gratis som gjorde at hodet mitt omformulerte "grundig debatt" til "fjern jævelskapen".

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er det ikkje, men om det ikkje finst tilgjengeleg i butikkane så er det jo vitterlig victimless crime. Det er ikkje eingong eit teoretisk tapt sal sidan det ikkje er mogeleg å få kjøpt, så artisten har beviselig ikkje tapt på det at all.
Vis hele sitatet...
Men hvis da senere verket kommer i salg, hvor stor sjanse er det for at piraten betaler for det verket? Jeg har støtt på mengder av folk som har hevdet at de er villige til å betale, men når muligheten finnes har de andre ting å bruke pengene på.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Tingen er at for 50 år sidan trengde ikkje vanlige folk å bry seg med opphavsrett. Det å kopiere store delar av eit verk var utenkjeleg. I dag er det brått noko som angår oss alle, fordi det å surfe på nettet er potensielt brot på norsk opphavsrettslovgjeving, og det er relativt få dommer på området - så det er uklare regler, og dårlig opplysning om regelverket. I tillegg er det, som nemnt, grunnleggande endringer i måten vi behandler informasjon på.

Og _det_ er grunnen til at vi må ha den debatten om opphavsrett!
Vis hele sitatet...
Jo, det er jeg i grunn enig i.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Ved å sammenligne informasjon med fysiske varer som er naturgitt knappheit på tåkelegg du forsøk på debatt, og framstiller ting på feilaktig måte IMHO.
Vis hele sitatet...
Beklager, det var snakk om livsnødvendigheter, og jeg følte at det var passende med et fysisk eksempel på noe som faktisk er en nødvendighet. Ville det passet bedre at jeg eksempelvis snek meg inn på en konsert/festival uten å betale?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av meitemark Vis innlegg
slashdot: Jeg er i aller høyeste grad enig med deg om at det finnes alternativer til betaling og at noen av disse kan være brukbare sidealternativer til dinosaurenes forretningsmodell, men de er ikke dessverre ikke like inntjenende som dinosaurenes utgave og vil ikke dekke kostnadene på en like bra metode. De vil nok dekke utgiftene folk har, men vil de inspirere til at nye personer tenker at de kan bli rik og berømt og således hiver seg ut i musikerens verden?
Vis hele sitatet...
Så er da spørsmålet om platebransjen har ein rett til å tene penger. Eg meiner ikkje det. Greier dei ikkje å finne ein fornuftig businessmodell så får dei dø ut. Nokon(TM) vil garantert erstatte dei.

Eg trur heller ikkje at spesielt mange velger ein musikerkarrierre fordi dei kan bli rike og berømte. Eg trur sjansane for å oppnå ei anstendig lønn er langt større i kassa på rema enn som musiker...

Poenget er at vi trenger ein debatt om opphavsrett, og vi treng ikkje godta det platebransjen driv med berre fordi dei har tent pengar på det før: dei får finne seg ein forretningsmodell som funker.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Så fordi at noe finnes i mengder så skal man altså ikke kunne ta seg betalt for det? Selv om man har åpenbare produksjonskostnader?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje gitt at dei ikkje skal kunne ta betalt for det, men det kan bli vanskelig all den tid kopiering er så enkelt. Det er også eit spørsmål om det er mulig å ta betalt etter dagens modell med fast pris. Kanskje variabel pris der kjøper vel prisen? Abbonementsordninger for tilgang til store mengder? Det er mange måter å selge ting som ikkje er naturlig knapphet på. Olden greier å selje eit produkt som samtlige nordmenn kan få tak i så godt som gratis.
[quote=meitemark;1450141]

Sitat av meitemark Vis innlegg
Men hvis da senere verket kommer i salg, hvor stor sjanse er det for at piraten betaler for det verket? Jeg har støtt på mengder av folk som har hevdet at de er villige til å betale, men når muligheten finnes har de andre ting å bruke pengene på.
Vis hele sitatet...
Liten. Og det er eit anna problem musikk- (og film-) bransjen ikkje har innsett: verda er verda. Å lansere noko i USA 1. mai og så i europa 31. mai fører til at europearar kopierer frå amrikanarar. Tapte sal, frå folk som ikkje får kjøpt det.

Eg har prøvd å kjøpe musikk frå amazon. Eg vart avspist med beskjeden om at produktet ikkje var tilgjengeleg utanfor USA! Eg gir faen i landegrenser! Landegrenser eksisterer ikkje på nett! Og ekstra tåpelig blir det med ulike releasedatoer.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Beklager, det var snakk om livsnødvendigheter, og jeg følte at det var passende med et fysisk eksempel på noe som faktisk er en nødvendighet. Ville det passet bedre at jeg eksempelvis snek meg inn på en konsert/festival uten å betale?
Vis hele sitatet...
Nei, for det er fortsatt snakk om knapphet. Konsertplasser er fortsatt snakk om naturlig knapphet - noko digital musikk ikkje er. Kopiering er kopiering - den du kopierer fra mister ingenting, og har ingen kostander med det.
Sitat av murloc Vis innlegg
Musikk er nok ikke billig og lage nei, når du skal markedsføre ei pen jente, betale for backup dansere og vokal, studiomixing siden hun antageligvis ikke vet opp fra ned på en vokal, studiotid(med alt det medfører), kansje band til og spille og masse mer. Vi snakker her om total oppbygging av en artist fra grunnen av. Dette koster mye penger.

Men som slashdot sier så kan alle idag investere i et greit studio til hjemmebruk, kansje man tilogmed kjenner en som driver et semiproft studio som hjelper deg billig om du er bra. Hvis du da faktisk har talent og kan spille/synge er mye av jobben gjort, rent kapitalmessig sett. Når innspillinga er gjort, og du er bra på det du gjør, vil Internett gjøre resten. Det finnes utallige sider dedikert til dette. Mange har jo blitt semikjente via nrk's urørt for eksempel.

Alt jeg sier er egentlig for og bygge opp slashdots argument om at musikk ikke lenger trenger og være dyrt å produsere, slik det var for noen år siden. For det han sier er veldig sant, og stemmer bedre en man tror. Før kunne man bare overbevise ved å spille live på klubber. Man måtte ha ett godt kontaktnett i sitt valgte miljø for og bli lagt merke til. Idag trenger man bare en bra MySpace side. Nok en gang, hvis du faktisk er bra. Ironien er kansje at du vil bli snappet opp av et stort plateselskap på nettopp denne måten.
Vis hele sitatet...
Dette er en veldig bra post, og jeg har lyst til å styrke argumentene dine ytterligere, og formidle hva jeg leser mellom linjene: Musikk blir nå laget for å tjene penger, ikke av genuin interesse for å skape noe som er vakkert. Elementene som brukes for å gjennomføre dette er attraktive artister, attraktive dansere, materialistiske goder, ekstrem markedsføring av navn, PR-stunts, and the list goes on..
Dette får meg til å tenke at vi blir manipulert til å like musikk gjennom propaganda som plateselvskapene sprer, i stedet for å like det vi selv syntes er bra.

Når selskapene bruker så mye penger på å overtale folk til å like musikken deres, i motsetning til at musikken/gruppen selv blir kjent ved hjelp av "natural selection" begynner jeg å tenke at kanskje piratkopiering er en bra ting for musikkbransjen, fordi ordet "bransje" den dag i dag veier mye mer enn ordet "musikk".

Internett og billigere komponenter har gjort det mulig for enkeltpersoner å slå igjennom markedet og bli kjente på egen hånd, samt distribuere og reklamere for musikken sin selv. Dette leder meg til å tro at mange store plateselskaper, om ikke hele, "gribbe-bransjen" henger i en tynn tråd. Om de ikke klarer å overbevise artistene om at deres tjenester er viktige for artistenes suksess (noe de strengt tatt ikke er lenger), mister de levebrødet sitt. Dette er en veldig bra ting! Om det jeg skriver her er realitet, og forbrukerne står på sitt når det gjelder opphavsrett og lovlig nedlasting av musikk blir vi kanskje kvitt gribbene som melker markedet for det det er verdt, og det åpnes for en ny éra der musikk blir kjent fordi den er bra, ikke fordi den har de største investorene.

Jeg vet om et par artister som velger å gjøre alt selv og unngå store aktører av den grunn at de store aktørene har en enda større mage og som de fleste vet, mye vil ha mer. Samtidig går mange artister ut i media og fraråder nye artister å tegne kontrakter og heller gjøre ting på egenhånd.
Sist endret av nilsern; 11. juli 2009 kl. 13:14.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Dette er en veldig bra post, og jeg har lyst til å styrke argumentene dine ytterligere, og formidle hva jeg leser mellom linjene: Musikk blir nå laget for å tjene penger, ikke av genuin interesse for å skape noe som er vakkert. Elementene som brukes for å gjennomføre dette er attraktive artister, attraktive dansere, materialistiske goder, ekstrem markedsføring av navn, PR-stunts, and the list goes on..
Dette får meg til å tenke at vi blir manipulert til å like musikk gjennom propaganda som plateselvskapene sprer, i stedet for å like det vi selv syntes er bra.

Når selskapene bruker så mye penger på å overtale folk til å like musikken deres, i motsetning til at musikken/gruppen selv blir kjent ved hjelp av "natural selection" begynner jeg å tenke at kanskje piratkopiering er en bra ting for musikkbransjen, fordi ordet "bransje" den dag i dag veier mye mer enn ordet "musikk".

Internett og billigere komponenter har gjort det mulig for enkeltpersoner å slå igjennom markedet og bli kjente på egen hånd, samt distribuere og reklamere for musikken sin selv. Dette leder meg til å tro at mange store plateselskaper, om ikke hele, "gribbe-bransjen" henger i en tynn tråd. Om de ikke klarer å overbevise artistene om at deres tjenester er viktige for artistenes suksess (noe de strengt tatt ikke er lenger), mister de levebrødet sitt. Dette er en veldig bra ting! Om det jeg skriver her er realitet, og forbrukerne står på sitt når det gjelder opphavsrett og lovlig nedlasting av musikk blir vi kanskje kvitt gribbene som melker markedet for det det er verdt, og det åpnes for en ny éra der musikk blir kjent fordi den er bra, ikke fordi den har de største investorene.

Jeg vet om et par artister som velger å gjøre alt selv og unngå store aktører av den grunn at de store aktørene har en enda større mage og som de fleste vet, mye vil ha mer. Samtidig går mange artister ut i media og fraråder nye artister å tegne kontrakter og heller gjøre ting på egenhånd.
Vis hele sitatet...
haha, jeg tok meg en dusj i stad og satte på radioen, noe jeg ikke har gjort på evigheter.
startet helt greit med nrk mp3 der var snoop dogg's drop it like its hot. helt greit men snoops desidert værste utgivelse. bladde meg oppovert til energy etter at mp3 kom med noen frekvenser som fikk tennene til å knase. men energy var bare søppel det å. så jeg slo heller av radioen. hva betyr det for de som tjener penger på denne "radiomusikken"? det betyr at de bare lager kommersielt søppel. og kommersielt søppel=industri. musikk i dag handler mer om å tjene penger en å lage musikk. dette har gått så utover kvaliteten på alle artistene jeg digga før(eller så har jeg bare blitt eldre)

radiomusikk er platebransjens sperm som har blitt ronka for mange ganger ettehverandre. for å tjene en neve med dollar. å jeg er dritt lei av at noen bestemmer hva vi skal høre på!

men dersom ikke noe blir gjort så kan vi risikere at internett blir skrumpet inn, folk blir overvåket og saksøkt, og det verste av alt. vi blir sittende igjen med bare kommersielt søppel av musikk.

håper media en gang kommer til å forstå alvoret i denne saken!
Sist endret av skeptfisk; 11. juli 2009 kl. 16:06.
"Kopiering er kopiering - den du kopierer fra mister ingenting, og har ingen kostander med det."

Beklager for å bryte inn i diskusjonen, men mister ikke bransjen en potensiell kjøper om du skal laste ned musikken dems? Da har de jo tapt noe.
Sitat av ellef Vis innlegg
"Kopiering er kopiering - den du kopierer fra mister ingenting, og har ingen kostander med det."

Beklager for å bryte inn i diskusjonen, men mister ikke bransjen en potensiell kjøper om du skal laste ned musikken dems? Da har de jo tapt noe.
Vis hele sitatet...
Alle som laster ned piratmusikk har muligheten til å betale for det, for så å laste det ned. Om artistene hadde promotert seg selv i stor grad og solgt låtene sine for 2-3kr stykke hadde de fortsatt tjent like mye penger, om ikke mer totalt sett, fordi de ikke trenger å produsere og trykke plater og cover. Poenget er at hele prossessen fra å produsere til å gi ut plater er overflødig i land der internett er noe alle har. I land hvor de fleste ikke har internett er ikke dette noe problem, i og med at folk ikke har mulighet til å laste ned musikken på ulovlig vis. Hvorfor skal vi betale for noe vi strengt tatt ikke trenger?

Et annet poeng er at en løsning som dette ville ha gjort musikk til noe som gjorde seg selv populært (fordi musikken rett og slett er bra), i motsetning til at plateselskapene skaper og investerer i artistene, manipulerer folk til å like det, for deretter å melke dem for det de kan.

Plateselskap er på randen til å bli overflødig, og alle brukerne og musikerne tjener på dette.
Sist endret av nilsern; 11. juli 2009 kl. 16:48.
Er fullstendig klar over at måten det promoteres på må forandres totalt. Men det er ikke til å skyve under en stol at slik det fungerer idag, så er det folk som laster ned musikk de hadde kommet til å betalt for, om de ikke hadde muligheten for nedlastning av piratkopier. Jeg kjenner flere, det tror jeg du òg gjør.
Sitat av ellef Vis innlegg
"Kopiering er kopiering - den du kopierer fra mister ingenting, og har ingen kostander med det."

Beklager for å bryte inn i diskusjonen, men mister ikke bransjen en potensiell kjøper om du skal laste ned musikken dems? Da har de jo tapt noe.
Vis hele sitatet...
Dette argumentet er motbevist. Forskere på NTNU fant ut at de som laster ned mest også kjøper mest musikk. Og da er det umulig å forklare et sviktende platesalg med andre grunner enn at produktet platebransjen tilbyr ikke er innbydende nok.

Hvorfor solgte Kaizers sin plate "Våre demoner" sykt mye i den korte tiden den var ute? Fordi Kaizers laget et produkt som var interessant, som folk var villig til å betale for og som folk aktivt oppsøkte. Listepopen som blir tilbudt er ingen av delene. Når man ikke greier å lage mer innbydende varer enn et plastcover med en papirlapp på innsiden er det ikke rart folk kjøper mindre. Folk skjønner at de blir lurt!
Sitat av ellef Vis innlegg
Er fullstendig klar over at måten det promoteres på må forandres totalt. Men det er ikke til å skyve under en stol at slik det fungerer idag, så er det folk som laster ned musikk de hadde kommet til å betalt for, om de ikke hadde muligheten for nedlastning av piratkopier. Jeg kjenner flere, det tror jeg du òg gjør.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig gjør de det? De har hverken råd til å betale for all musikken de hører på, eller lyst til å bruke så mye penger på et overpriset produkt..
Sitat av ellef Vis innlegg
Er fullstendig klar over at måten det promoteres på må forandres totalt. Men det er ikke til å skyve under en stol at slik det fungerer idag, så er det folk som laster ned musikk de hadde kommet til å betalt for, om de ikke hadde muligheten for nedlastning av piratkopier. Jeg kjenner flere, det tror jeg du òg gjør.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig. Jeg har mer musikk enn jeg har noen sjanse på å betale for, men det betyr ikke at jeg hadde kjøpt musikken om jeg ikke kunne lastet den ned. En full Ipod koster noe sånt som 250 tusen (ifølge noe tall jeg husker fra en Microsoft-reklame), og min Ipod er helt full. Jeg hadde aldri i livet mitt kastet bort 250 tusen på all den drittmusikken, men det jeg syntes er bra prøver jeg å betale for. Betal etter evne, bruk etter behov!
Sitat av c0k3 Vis innlegg
Selvfølgelig. Jeg har mer musikk enn jeg har noen sjanse på å betale for, men det betyr ikke at jeg hadde kjøpt musikken om jeg ikke kunne lastet den ned. En full Ipod koster noe sånt som 250 tusen (ifølge noe tall jeg husker fra en Microsoft-reklame), og min Ipod er helt full. Jeg hadde aldri i livet mitt kastet bort 250 tusen på all den drittmusikken, men det jeg syntes er bra prøver jeg å betale for. Betal etter evne, bruk etter behov!
Vis hele sitatet...
Og jeg spiser en utrolig mengde med sjokolade. Jeg liker ikke all denne sjokoladen, men jeg spiser den fordet. Alle denne sjokoladen hadde i grunn kostet 250 000 kroner, og så mye penger kan ikke jeg bruke på sjokolade. Derfor prøver jeg å kjøpe de sortene jeg liker best, og stjeler resten. Betal etter evne, og spis etter behov.

Ser du hvor dødfødt den tanken er? Jeg er ikke for selve "platebransjen" som vi alle hater så mye, men jeg er heller ikke for at vi skal stjele/kopiere musikk fordi vi vil høre på så mye forskjellig at vi ikke har råd/kan ta oss råd til å kjøpe alt.

Ønsker vi musikk, så skal vi faktisk betale for dette. Har vi ikke råd så får vi låne onkel's gitar og fetter's mikrofon til å lage vår egen musikk.

Det at prisen er for høy vil i mange bransjer bety for liten konkurranse som klemmer ned prisene. Kan dette være grunn for de høye prisene? Manglende konkurranse til å finne bedre distribusjonsmetoder?
Sist endret av ZeRKoX; 11. juli 2009 kl. 18:58.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ellef Vis innlegg
"Kopiering er kopiering - den du kopierer fra mister ingenting, og har ingen kostander med det."

Beklager for å bryte inn i diskusjonen, men mister ikke bransjen en potensiell kjøper om du skal laste ned musikken dems? Da har de jo tapt noe.
Vis hele sitatet...
Potensiell != garantert. Det kan tenkast at dei taper salg på det, men dei har ingen direkte utgifter med piratkopiering.

Om eg går i bilbutikken og stel ein Audi A6 så har butikken tapt den bilen - dei kan ikkje selge den. Dei har eit direkte tap lik innkjøpsprisen, og eit mogeleg salstap lik fortenesta på bilen.

Om eg kopierer ein CD har imidlertid plateselskapet fortsatt mogelegheit til å selje den, og dei har kanskje tapt eit sal (det er omdiskutert), men dei har ikkje hatt utgifter som følgje av det.

Og om eg har 300,- å bruke på musikk, og bruker 300,- på musikk per månad, taper ikkje dei ei krone på at eg kopierer meir musikk, ettersom alternativet mitt hadde vore å ikkje lytte til den andre musikken eg ikkje har råd til å kjøpe.

Sannheita når det gjeld tap ligg nok ein plass mellom to ytterpunkt: platebransjen hevder at ei kopiering = eit tapt sal, mens eg ovanfor skisserer eit scenario der ei kopiering = 0 tapte sal. Kva som stemmer får andre enn meg finne ut.
Sitat av skeptfisk
å jeg er dritt lei av at noen bestemmer hva vi skal høre på!
Vis hele sitatet...
Slapp av, det er ingen som forsøker å bestemme hva du skal høre på. Den musikken som selger best og går mest på radio, er den musikken som folk flest liker. At folk flest har en gyselig musikksmak er en annen diskusjon.

Sitat av skeptfisk
(...) og det verste av alt. vi blir sittende igjen med bare kommersielt søppel av musikk.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke liker kommersiell musikk er det vel heller spesielt viktig at du faktisk betaler for musikken, slik at undergrunnsselskapene og de små strevende artistene får dekket sine utgifter.

Sitat av c0k3 Vis innlegg
Dette argumentet er motbevist. Forskere på NTNU fant ut at de som laster ned mest også kjøper mest musikk. Og da er det umulig å forklare et sviktende platesalg med andre grunner enn at produktet platebransjen tilbyr ikke er innbydende nok.
Vis hele sitatet...
At de som laster ned mest også kjøper mest medfører ikke nødvendigvis at de kjøper like mye som de ville gjort hvis de ikke hadde muligheten til å laste ned. Derfor er ikke det argumentet egnet til å bortforklare et synkende salgstall.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av ZeRKoX Vis innlegg
Og jeg spiser en utrolig mengde med sjokolade. Jeg liker ikke all denne sjokoladen, men jeg spiser den fordet. Alle denne sjokoladen hadde i grunn kostet 250 000 kroner, og så mye penger kan ikke jeg bruke på sjokolade. Derfor prøver jeg å kjøpe de sortene jeg liker best, og stjeler resten. Betal etter evne, og spis etter behov.

Ser du hvor dødfødt den tanken er? Jeg er ikke for selve "platebransjen" som vi alle hater så mye, men jeg er heller ikke for at vi skal stjele/kopiere musikk fordi vi vil høre på så mye forskjellig at vi ikke har råd/kan ta oss råd til å kjøpe alt.

Ønsker vi musikk, så skal vi faktisk betale for dette. Har vi ikke råd så får vi låne onkel's gitar og fetter's mikrofon til å lage vår egen musikk.

Det at prisen er for høy vil i mange bransjer bety for liten konkurranse som klemmer ned prisene. Kan dette være grunn for de høye prisene? Manglende konkurranse til å finne bedre distribusjonsmetoder?
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke lete lenger enn denne tråden for å finne motargumenter, som faktisk funker.
Når jeg stjeler en sjokolade mister butikken en sjokolade, og en potensiell kunde. Altså taper de penger på sjokoladen de har betalt for, og taper kanskje penger fordi jeg kanskje ville kjøpt sjokoladen. Når jeg laster ned et album taper ikke platebransjen noe som helst fordi de ikke betaler for at jeg skal "stjele" albumet, men de taper fortsatt kanskje penger fordi jeg kanskje ville kjøpt albumet.
Dette er det utallige brukere som har skrevet utallige ganger før på forumet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvis du ikke liker kommersiell musikk er det vel heller spesielt viktig at du faktisk betaler for musikken, slik at undergrunnsselskapene og de små strevende artistene får dekket sine utgifter.
Vis hele sitatet...
Difor kjøper eg også musikk på magnatune. Legger igjen 40$ der i måneden, og artistane får halvparten. Laster ned 1-2 album i måneden, så da støtter eg altså i snitt to artister med 10$ kvar. Det har eg ingenting imot.

Men eg nekter å betale ei krone til ein bransje som insisterer på å saksøke kundane sine, og attpåtil nekter å gi meg musikken i den kvaliteten eg vil ha!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men eg nekter å betale ei krone til ein bransje som insisterer på å saksøke kundane sine, og attpåtil nekter å gi meg musikken i den kvaliteten eg vil ha!
Vis hele sitatet...
Full forståelse. Jeg bare forsøker å påpeke at grunnen en del oppgir for å laste ned musikk slettes ikke holder mål.

Man må også huske å skille mellom selskap som Warner og kompani, og mindre selskaper som Epitaph, Fat Wreck også videre. Fat selger sine skiver for maks $10, men likevel klarer importører og utsalgssteder å prise de til over 200 kr. Det er altså ikke alltid det er plateselskapet som håver inn de store pengene, så man bør være litt forsiktig med å demonisere alle plateselskaper, men heller fokusere på de som faktisk lager problemene. Hvis man ser på antall plateselskaper, så er det veldig lite mindretall som saksøker sine kunder og generelt oppfører seg som bortskjemte drittunger. Men disse styrer til gjengjeld markedet.
Sitat av murloc Vis innlegg
Unnskyld at jeg sier det, men det er ikke så veldig lurt å først påpeke at du ikke vet noen ting om et emne, for så og bastant påstå noe i samme emne(tilogmed i samme setning). Her ved -"Jeg vet ikke om veldig mye å si i denne saken som jeg har grunnlag for å si, men en ting vet jeg. Platebransjen er noe faenskap."- Du kommer ikke langt i en debatt med dette.

Hvorfor er platebransjen et faenskap? Jeg vet hvorfor jeg har mine tanker ang. platebransjen, vet du? Sannheten er at så lenge vi vil utgi plater vil det også eksistere en "platebransje", på samme måte som om vi spiser mat så vil det være en "matvarebransje". Det er ikke nødvendigvis platebransjen i seg selv som er et onde, men noen av de store aktørene innen den. Husk at artister som gir ut plater på eget selskap er med i denne onde, mystiske "platebransjen", de lager jo plater!

Vi kan godt bli litt flinkere til og definere hvem vi snakker om i disse sakene. Noe som etter mitt hode vil bli rettighetsorganisasjoner som IFPI og andre, samt de selskaper som støtter disse. Dette er selskaper som godt kan være nødvendige, men som bruker en utdatert forretningmodell som ikke henger med på dagens teknologiske utvikling.

Det som i mine øyne virkelig gjør enkelte selskaper og organisasjoner onde er at de saksøker og ødelegger liv til enkeltmennesker. Vi snakker søksmål som er TOTALT urealistiske og som konkurslegger enkelt mennesker. De vet at disse menneskene ikke kan betale for seg, så de nøyer seg med alt de har for og statuere et eksempel.

Derfor mener jeg de kan ta seg en bolle.
Vis hele sitatet...
Jeg legger meg flat.
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Jeg legger meg flat.
Vis hele sitatet...
nytt gjennombrudd i siskusjonen forhåpentligvis:
hvem er det som egentlig fortjener pengene som går rundt i musikk industrien. det er jo ikke noe hemlighet at platebransen har et sterkt kort på honda som artistene trenger. men med internett så er faktisk studio tid som er den største magelen på ressurser i artist livet. og studiotid er det plateselskapene tilbyr. så hvis studione ikke var eid av plate selskaper og noe offtentlig som alle kunne bruke til en avtalt tid. så vil jo plateselapene miste de kortene de har igjen i å med at artister faktisk har mulighet for å markedsføre seg selv i disse internett tider. så har artister en gylden mulighet til å tenke forretning rundt egen musikk når det er færre aktører å forholde seg til.

et godt eksempel på denne forretningsmetoden er det siste albumet til radiohead, der de la ut hele plata gratisk til nedlastning og folk betalte det de følte for.
de tjente pengene sine og de lager fortsatt musikk. og de er fortsatt uavhengi av plateselskaper.

artister må lære seg å selge sin egen musikk selv. dere har muligheten, men fortsatt så er mange avhengi av penger fra andre aktører. men det beste hadde vært om artistene selv bestemte hvordan de skulle tjene penger. og nå i disse internatt dagen er den muligheten der.

ikke særlig gøy å dele bissniss når du vet at folk tjener penger som du kunne hatt for deg selv.

beste tipset jeg kan gi framtidig artister jeg kan gi for at de skal tjene penger fra en som ikke gidder å betale er å promoter musikk via face, msn myspace whatever hvis jeg digger det så kan jeg kjøpe konsertbilletter, t-skjorter eller en liten donasjon for å ha levert et knall produkt.

på den måten for de menneskene som fortjener pengen de pengene di jobber for og har fortjent.
Skeptfisk, nå snakker du om ting du strengt tatt ikke har greie på.

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
men med internett så er faktisk studio tid som er den største magelen på ressurser i artist livet.
Vis hele sitatet...
Nei. Studiotid er en relativt stor utgift, men opptrykk og promo er vel så dyrt. Tid er også en begrensende ressurs.

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
og studiotid er det plateselskapene tilbyr. så hvis studione ikke var eid av plate selskaper (...)
Vis hele sitatet...
Ytterst få studioer er eid av plateselskaper. Musikkstudioer er frittstående firmaer som plateselskapene leier tid og teknikere av.

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
(...) og noe offtentlig som alle kunne bruke til en avtalt tid.
Vis hele sitatet...
Så det offentlige skal betale studiotid for de som vil ha? Er du klar over hva slags vanvittige utgifter det ville blitt? Dessuten ville kvaliteten blitt elendig både på grunn av at det offentlige høyst sannsynligvis hadde spart på utstyrskvaliteten, og fordi teknikere generelt hadde fått bedre betalt og kunne drevet med musikk av høyere kvalitet i et privat studio. Hvorfor skal enhver tulling som akkurat har lært å spille trekkspill få gratis studiotid på linje med profesjonelle musikere? De profesjonelle hadde ikke hatt tid eller interesse av å vente 3 år i kø på at alle tullinger i byen skal spille inn et eller annet tøys bare fordi de kan. Tiden hver brukte i studio ville også blitt utålelig lang når man ikke har et taksameter som går.

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
så vil jo plateselapene miste de kortene de har igjen i å med at artister faktisk har mulighet for å markedsføre seg selv i disse internett tider. så har artister en gylden mulighet til å tenke forretning rundt egen musikk når det er færre aktører å forholde seg til.
Vis hele sitatet...
Dette er manges yndlingsargument, men promotering er ikke så lett som å legge seg ut på myspace og å legge ut et par låter på facebook. Promotering er en enorm jobb, selv om man i tillegg bruker internett. Det er ofte egne promo-selskaper som tar seg av promoteringen fordi promo er enormt tidkrevende og krever mye ressurser og et stort nettverk. Selv om 3-4 artister har blitt kjent hovedsakelig gjennom myspace, betyr ikke det at det er en fullgod promotering i seg selv.

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
et godt eksempel på denne forretningsmetoden er det siste albumet til radiohead, der de la ut hele plata gratisk til nedlastning og folk betalte det de følte for.
de tjente pengene sine og de lager fortsatt musikk. og de er fortsatt uavhengi av plateselskaper.
Vis hele sitatet...
Og hvordan kom de seg til en posisjon at de kunne gjøre dette? Jo, gjennom enorme platesalg og intens promotering over mange mange år. Tror du virkelig at hvis nabogutten og bandet hans brukte 20000 i studio på bandets første skive, og la den ut på nettet hvor folk kunne betale det de ville, så ville de tjent inn igjen studioutgiftene? Hvis et ikke veldig stort band skal ta den løsningen, må de se på de 20k som en promoutgift som ikke direkte vil tjenes inn igjen. Når radiohead gjør det, holder det at hver betaler 1 kr for albumet, så er det inntjent i løpet av noen få timer.

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
artister må lære seg å selge sin egen musikk selv. dere har muligheten, men fortsatt så er mange avhengi av penger fra andre aktører. men det beste hadde vært om artistene selv bestemte hvordan de skulle tjene penger. og nå i disse internatt dagen er den muligheten der.
Vis hele sitatet...
Artister bruker plateselskaper nettopp for å slippe leie inn studio og teknikere, slippe å leie inn promoselskaper eller gjøre den enorme jobben med promo selv, og slippe å danne et enormt nettverk for å drive "business", slik at de kan være artister og lage/fremføre musikk i steden. Å være fulltidsmusiker og gjøre jobben til plateselskapet i tillegg er umulig for folk flest, i tillegg til at veldig få promoselskaper er villige til å ta på seg oppdrag fra enkeltartister, da det ikke er garanti for mange utgivelser. Som regel tar de kun oppdrag fra plateselskaper med hele kataloger med utgivelser. Det er langt fra så enkelt som du skal ha det til. Løsningen er ikke at alle artister skal drive sitt eget plateselskap, promoselskap, studio og bookingselskap. Løsningen er at plateselskapene skal fungere som plateselskaper og ikke blodsugende bulldosere. Det er kun noen svært få plateselskaper som driver så stort, og at de driver på en tåpelig og overkapitalistisk måte betyr ikke at plateselskaper som fenomen og prinsipp må slutte og opphøre.

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
ikke særlig gøy å dele bissniss når du vet at folk tjener penger som du kunne hatt for deg selv.
Vis hele sitatet...
Hadde du vært artist ville du gledelig delt inntekten for å slippe all den jobben plateselskapet, promoselskapet og bookingselskapet gjør, spesielt når man er i en posisjon at man kan drive som fulltidsmusiker. Det er nemlig en grunn til at folk benytter seg av plateselskaper.

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
beste tipset jeg kan gi framtidig artister jeg kan gi for at de skal tjene penger fra en som ikke gidder å betale er å promoter musikk via face, msn myspace whatever hvis jeg digger det så kan jeg kjøpe konsertbilletter, t-skjorter eller en liten donasjon for å ha levert et knall produkt.

på den måten for de menneskene som fortjener pengen de pengene di jobber for og har fortjent.
Vis hele sitatet...
Du er tydelig ikke i posisjon til å gi artister tips. Generelt bør man ikke gi tips til noen som driver med noe du hverken har erfaring med eller kunnskap om.
Sist endret av Provo; 12. juli 2009 kl. 09:12.
http://www.youtube.com/watch?v=Njuo1puB1lg

Kanskje dette er en mulig løsing på problemene?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av slashdot Vis innlegg
Potensiell != garantert. Det kan tenkast at dei taper salg på det, men dei har ingen direkte utgifter med piratkopiering.

Om eg går i bilbutikken og stel ein Audi A6 så har butikken tapt den bilen - dei kan ikkje selge den. Dei har eit direkte tap lik innkjøpsprisen, og eit mogeleg salstap lik fortenesta på bilen.

Om eg kopierer ein CD har imidlertid plateselskapet fortsatt mogelegheit til å selje den, og dei har kanskje tapt eit sal (det er omdiskutert), men dei har ikkje hatt utgifter som følgje av det.

Og om eg har 300,- å bruke på musikk, og bruker 300,- på musikk per månad, taper ikkje dei ei krone på at eg kopierer meir musikk, ettersom alternativet mitt hadde vore å ikkje lytte til den andre musikken eg ikkje har råd til å kjøpe.

Sannheita når det gjeld tap ligg nok ein plass mellom to ytterpunkt: platebransjen hevder at ei kopiering = eit tapt sal, mens eg ovanfor skisserer eit scenario der ei kopiering = 0 tapte sal. Kva som stemmer får andre enn meg finne ut.
Vis hele sitatet...

For meg er det innlysende at akkurat denne "piratkopiering er helt greit"-holdningen i det minste påvirker folk til å ikke kjøpe musikken de trenger, selv om de skulle ha råd til det.

-

Det er ulovlig å laste ned piratkopiert materiale; det er ikke noe tvil om det. Selv om folk flest ikke følger denne loven, som er tilfellet her, gjør det ikke åndsverkloven om til en dårlig lov. Lover er der av flere grunner, og en av dem er å holde styr på massene, uansett hva deres subjektive, menneskelige sinn måtte mene. Åndsverklovens funksjon er her også å beskytte platebransjen og artistene, og det gjør den utmerket. Problemet er bare å håndheve loven. Situasjonen er vanskelig.

Spørsmålet er videre om denne loven er av allmenhetens langsiktige interesse; skal loven endres? Jeg mener ikke loven burde endres. Man nevner "rike folk i dress som tar hele kaka," og "ingen penger til artistene".

For det første: penger går da til artisten? Dette er noe som reflekteres i mange artisters personlige ergrelse over piratkopieringskulturen; jeg har, på et eller annet talkshow, sett sinte, etablerende artister rakke ned på selveste Peter Sundes klesstil rett etter hans tv-tid i samme program, og videre klaget over personlige økonomiske problemer foran hele norge. For det andre: Rike folk i dress som tar hele kaka? Hvorfor rakker ingen ned på oljeindustrien, tannkremindustrien, eller hvilken som helst rik industri, for den saks skyld? Jo, man vil ha gratis musikk.

Det er altså, etter min mening, også "moralsk" galt å piratkopiere: det vil som konsekvens kanskje bli hardt, eller i allefall hardere, å være artist på heltid i fremtiden, og mange gode talenter vil kanskje ikke klare seg like godt som før. Piratkopiering er et bevis på oss menneskers selv-ødeleggelsestendenser og kortsiktige tankegang; vi vil kanskje risikere å miste en god del fremtidig kultur.

Dette med at artister kan hute seg til helvete inn i et 50k-kroners hjemmestudio er forresten latterlig. Det skinner intenst av uvitenhet her. Dette med torrent-distribusjon ved betaling er derimot ikke så dumt, og det burde egentlig innsettes av praktiske grunner. Videre er dette egentlig plateselskapene, eller heller forhåpentligvis de fleste artisters valg å ta. Vi pirater (Du leste riktig: vi. Hehe.) bryter loven, og krever etterpå at den blir endret. I samme sleng krever man en drastisk endring av en hel bransje fordi åndsverkloven plutselig ble så lett å bryte. Egentlig litt morsomt.

Man ser her vår egen, altså menneskenes, dumhet i praksis. Problemet er altså å håndeheve loven. Loven må, etter min mening, forbli, og på en eller annen måte håndheves. Hva gjør man når en hel nasjon bryter en lov, og loven (hypotetisk sett) for all del ikke burde endres? Det samme scenarioet må ha tatt sted tilbake i tiden en gang. Historikere: hjelp.
Sitat av slashdot Vis innlegg

Ved å sammenligne informasjon med fysiske varer som er naturgitt knappheit på tåkelegg du forsøk på debatt, og framstiller ting på feilaktig måte IMHO.
Vis hele sitatet...
Så bare for at han er uenig med deg så fremstiller han det på FEIL måte???

Makan til astronomisk frekkhet å forsøke å forsmå andre på den måten min høye herre.

Tror du skal gå i deg selv litt...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hubbabubbabobla Vis innlegg
Så bare for at han er uenig med deg så fremstiller han det på FEIL måte???

Makan til astronomisk frekkhet å forsøke å forsmå andre på den måten min høye herre.

Tror du skal gå i deg selv litt...
Vis hele sitatet...
Nei, men å sammenligne tjuveri av ei fysisk vare, der eigaren av den fysiske vara faktisk mister noko, og kopiering, er to heilt adskilte ting. Det er ikkje mulig å sammenligne dei på eit fornuftig vis. Det er snakk om materielle vs. immaterielle retter. Legg også merke til at eg sa aldri at han tok feil, eg sa at _eg_ meinte han tok feil. Det er ein vesensforskjell.

Eg argumenterte også sakleg for kvifor eg meiner det er feil. Kan du sparke ballen i staden for personen no?
Sist endret av vidarlo; 11. august 2009 kl. 12:42.
Hmm... ein annen vinkling... Platebransja har så dårlig sikkerhet på sine produkter at du finner de slengt utover internett hvor enn du går. Ein interessant ide ville vært å krevd finnarlønn før for alt man finner der ute. Å får man det ikke haler man bransjen inn for retten. Man har da krav på finnarlønn på 10%. Blir penger av det.
Sitat av sjonkelp Vis innlegg
Hmm... ein annen vinkling... Platebransja har så dårlig sikkerhet på sine produkter at du finner de slengt utover internett hvor enn du går. Ein interessant ide ville vært å krevd finnarlønn før for alt man finner der ute. Å får man det ikke haler man bransjen inn for retten. Man har da krav på finnarlønn på 10%. Blir penger av det.
Vis hele sitatet...
http://www.dinside.no/368857/slik-faar-du-finnerlonn

Hmm, ideen tror jeg ikke er så gjennomførbar, men man ville få svar på om digitale kopier har en verdi eller ikke. Hvis de nekter for å betale har ikke kopien noen verdi, og det er da ikke et tap for plateselger, ergo kan de ikke bruke det som argument mot piratkopiering.
Nettopp, du tok den

Får man ikke finnerlønn er det heller ikke en vare de kan ta betalt for
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sjonkelp Vis innlegg
Nettopp, du tok den

Får man ikke finnerlønn er det heller ikke en vare de kan ta betalt for
Vis hele sitatet...
Det er eg ueinig i, men det er ein utmerka måte å illustrere skilnaden på materielle og immaterielle verdier. Den gjer det rimelig åpenbart at verdien av immaterielle verdier i hovedsak ikkje ligg til eksemplaret, og at å samanlikne kopiering med tjuveri er ein analogi som er totalt på trynet.

For dei har heilt klart ein verdi, og eg er villig til å betale for å få tilgang til musikk, saman med mange andre. Problemet er berre at ingen vil gi oss den vara vi vil ha.