Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 6941
Et par Australske oppfinnere har mekket sammen en maskin som produserer strøm ved hjelp av magneter og et batteri.

Sjekk nettsiden for info: http://www.magniwork.com/

Nå er det også en "DIY" guide tilgjengelig, til $49,- (Ca. 325 norske) på salg akkurat nå.

http://www.magniwork.com/images/cover_07.jpg

Mennene bak oppfinnelsen hevder alle skeptikkerne som tidligere har nektet å tro at en maskin kan produsere mer strøm enn den bruker, har skiftet mening etter å ha studert maskinen på egen hånd...
Og i tilegg ikke forurenser?!

Så... hvis denne maskinen virkelig fungerer, vil vi i fremtiden kunne bli uavhengig av olje, gass, kull etc.?

[EDIT:] Ser en "klone" av nettsiden her: http://www.freepowerblueprint.com/

Er dette bare kødd?
Sist endret av Turbolego; 1. juli 2009 kl. 11:03.
En god regel er å aldri stole på nettsider som er over 3 meter lange
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Uten å se på den engang, JA, det er kødd. Energi må komme fra et sted, dette er den slags enkle fakta man lærer på ungdomsskolen... det går ikke an å LAGE energi.
Sitat av robhol Vis innlegg
Uten å se på den engang, JA, det er kødd. Energi må komme fra et sted, dette er den slags enkle fakta man lærer på ungdomsskolen... det går ikke an å LAGE energi.
Vis hele sitatet...
indre energi i magneter (dem varer ikke evig) ?

forresten, den videoen på siden så jeg for over et år siden, mener jeg
Sitat av Skrekkugle Vis innlegg
En god regel er å aldri stole på nettsider som er over 3 meter lange
Vis hele sitatet...
rimelig enig :P Det der ser ut som et helt normalt, om litt endret på "salesletter".
Selv om siden ser for useriøs ut til å være sann kan jo dette stemme, tror ikke de lager en nyhets sak om en bløff...
Man vet jo aldri om det faktis virker..
Men jeg håper det er bullshit, slik at jeg kan få lage prototypen på min egen evighetsmaskin først
ser ut som det er noe software utifra bildet
Dette lukter agurknytt og scam lang vei. Tipper at denne DIY guiden forutsetter en del umulige ting for at garantien skal gjelde. For eksempel tilgang til materialer eller arbeidsmetoder som er utilgjengelige for folk flest. Da blir garantiene verdiløse.

Hvis noen klarer å finne opp en evighetsmaskin, som ikke bare klarer å drive seg selv, men som har kraftoverskudd til å forsyne et hus (eller større) med energi, så hadde det definitivt vært en verdensnyhet uten sidestykke. Land kan være villige til å gå til krig for noe sånt. Som oppfinner kan du da ta patent, eller velge å selge gjør-det-selv oppskrifter på nett. Ikke veldig troverdig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Perpetual_motion

Legg merke til at en varmepumpe, som har 1:4 i virkningsgrad (1000W tilført effekt gir 4000W varme eller kjøling), ikke kvalifiserer som en evighetsmaskin. Den henter resten av energien fra omgivelsene.

Hvis denne oppfinnelsen i det heletatt går rundt, er det stor grunn til å anta at den også baserer seg på andre energiformer (som de tilfeldigvis unnlater å nevne før du har papirene).
"Legg merke til at en varmepumpe, som har 1:4 i virkningsgrad (1000W tilført effekt gir 4000W varme eller kjøling), ikke kvalifiserer som en evighetsmaskin. Den henter resten av energien fra omgivelsene."

Hva blir kvalifisert som en evighetsmaskin da?
Sist endret av noobpower; 1. juli 2009 kl. 11:52.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
I'm gonna go build my own laws of nature! With blackjack and hookers! In fact, forget the laws of nature!
Sist endret av nso; 1. juli 2009 kl. 11:58.
Sitat av robhol Vis innlegg
Uten å se på den engang, JA, det er kødd. Energi må komme fra et sted, dette er den slags enkle fakta man lærer på ungdomsskolen... det går ikke an å LAGE energi.
Vis hele sitatet...
kun fantasien setter grenser. lanseringen av verdens første PC: man trodde hele verden kom til å trenge kun 5 PC'er. viste seg vell å ikke stemme
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
kun fantasien setter grenser. lanseringen av verdens første PC: man trodde hele verden kom til å trenge kun 5 PC'er. viste seg vell å ikke stemme
Vis hele sitatet...
ja, men det var en hypotese (level 1), evt. en teori (level 2), men nå er det snakk om en naturlov (level 3) som skal motbevises, evt. pirkes på.

bla opp i "naturfag 2" (kapittel forskning) så skjønner dere hva jeg mener med "level"
Hvis man søker på "magniwork" på nettet finner man side opp og side ned med god kritikk. Hadde dette vært et reelt produkt, ville det vært side opp og side ned med folk som ikke fikk det til å fungere fordi de ikke kan lese en instruksjons manual. Denne siden forteller meg HVORFOR det er så mange sider som skryter så mye om den: http://www.freepowerblueprint.com/affiliate_re.html

Så ja, dette er en scam.

Mere lesestoff:
http://peswiki.com/index.php/Directory:Magniwork
http://en.wikipedia.org/wiki/Magniwork

While its marketing is concentrated on the purported free energy device, the actual "plans" offered for sale by Magniwork consists mostly of assorted advice on reducing energy consumption[2]. So while customers will not achieve a free energy device using these plans, the company's guarrantee claim of reducing energy bills a valid one, preventing refunds.
Vis hele sitatet...
Å ja, definitivt svindel.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
kun fantasien setter grenser. lanseringen av verdens første PC: man trodde hele verden kom til å trenge kun 5 PC'er. viste seg vell å ikke stemme
Vis hele sitatet...
Man kan ikke sammenligne pc'er med energi. Pc'er lages av materiale, energi lages av? Energi kan ikke skapes og heller ikke forsvinne, den kan bare gå fra en form til en annen. F. eks. fra masse til lys, lys til masse, og mange andre ting
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
kun fantasien setter grenser. lanseringen av verdens første PC: man trodde hele verden kom til å trenge kun 5 PC'er. viste seg vell å ikke stemme
Vis hele sitatet...
Ikke ødelegg historien. Dette handlet absolutt ikke om PCer (Personal Computers). Dette var fra den tiden datamaskiner ble målt i titalls tonn (1943) og fylte hele hus.

Det var en tidligere president i IBM, Thomas Watson, som er det antatte opphavet til dette utsagnet - uten at noen vet dette helt sikkert, eller vet i hvilken kontekst det ble gitt i. Kan være han hadde rett.

Men poenget ditt støtter jeg - at man hele tiden skal ha et åpent sinn, og kanskje tenke at det er flere oppfinnelser som skal finnes opp i fremtiden enn summen av alle de som er oppfunnet til nå.

Men vi må alle forholde oss til fysiske lover. Også oppfinneren av denne australske generatoren.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
kun fantasien setter grenser. lanseringen av verdens første PC: man trodde hele verden kom til å trenge kun 5 PC'er. viste seg vell å ikke stemme
Vis hele sitatet...
Problemet er at om evighetsmaskiner er mulig så må så og si alle fysikkens lover skrives om. Folk har lekt med tanken i nesten 400år, all forskning på området viser at det ikke er mulig og om det er mulig så er all annen forskning feil.
Derfor er det ikke fantasien som setter grense, men hvordan universet er skrudd sammen.
Sist endret av Mith; 1. juli 2009 kl. 12:10.
Sitat av capidog Vis innlegg
Ikke ødelegg historien. Dette handlet absolutt ikke om PCer (Personal Computers). Dette var fra den tiden datamaskiner ble målt i titalls tonn (1943) og fylte hele hus.

Det var en tidligere president i IBM, Thomas Watson, som er det antatte opphavet til dette utsagnet - uten at noen vet dette helt sikkert, eller vet i hvilken kontekst det ble gitt i. Kan være han hadde rett.

Men poenget ditt støtter jeg - at man hele tiden skal ha et åpent sinn, og kanskje tenke at det er flere oppfinnelser som skal finnes opp i fremtiden enn summen av alle de som er oppfunnet til nå.

Men vi må alle forholde oss til fysiske lover. Også oppfinneren av denne australske generatoren.
Vis hele sitatet...
ja... orka ikke rote opp hele historien fra hukommelsen

jeg mener bare at ting vi tidligere har trodd er umulig har utallige ganger blitt motbevist. Og du skal ikke se bort ifra at det kommer til å skje igjen

Problemet er at om evighetsmaskiner er mulig så må så og si alle fysikkens lover skrives om. Folk har lekt med tanken i nesten 400år, all forskning på området viser at det ikke er mulig og om det er mulig så er all annen forskning feil.
Derfor er det ikke fantasien som setter grense, men hvordan universet er skrudd sammen.
Vis hele sitatet...
fælt så mye hets jeg skulle få for den der da. jeg anntar at du er astrofysiker eller noe sinnsykt advanced. Jeg mener bare at forskning på et helt annet område, som ikke trenger å ha noe med energi å gjøre engang, KAN komme til å motbevise allt vi tror på. Ikke at det er garrantert, men med innstillinga: det går ikke. så får du ihvertfall ikke fikset noe
Sist endret av random42099; 1. juli 2009 kl. 12:14.
Hvis dette virker kan man jo i teorien lage en helt ny planet, fordi energi og masse er to sider av samme sak, så kan energien bli omgjort til masse, og har man mye nok "energi" kan man lage en planet.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
fælt så mye hets jeg skulle få for den der da. jeg anntar at du er astrofysiker eller noe sinnsykt advanced. Jeg mener bare at forskning på et helt annet område, som ikke trenger å ha noe med energi å gjøre engang, KAN komme til å motbevise allt vi tror på. Ikke at det er garrantert, men med innstillinga: det går ikke. så får du ihvertfall ikke fikset noe
Vis hele sitatet...
Det var slettes meg ikke ment som hets, det var bare en forklaring på hvorfor det er vitenskaplig "umulig" å lage en evighetsmaskin. Vitenskapen er ikke absolutt og nye oppdagelser kan selvfølgelig snu opp ned på alt, men inntil den tid så er det umulig.
Skulle det engang vise seg at man kan lage energi så vil menneskeheten ha løst alle sine problemer.
Sist endret av Mith; 1. juli 2009 kl. 12:32.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det var slettes meg ikke ment som hets, det var bare en forklaring på hvorfor det er vitenskaplig "umulig" å lage en evighetsmaskin. Vitenskapen er ikke absolutt og nye oppdagelser kan selvfølgelig snu opp ned på alt, men inntil den tid så er det umulig.
Vis hele sitatet...
inntil den tid
Angående evighetsmaskiner så kan jeg forklare litt hvorfor det blir ansett som umulig. Det er da to konsepter man må forstå:

Den første er er energi. For evighetsmaskiner er det stort sett snakk om mekanisk energi, dvs ting som roterer, har fart eller står i spenn - f.eks. en fjær eller noe som står i en viss høyde over en nullinje. Energi er alltid bevart, noe som egentlig er greit for en evighetsmaskin. Hvis du lager en prosess som lager like mye energi som den bruker eller simpelthen bare snurrer på stedet så er det jo rent energimessig en evighetsmaskin.

Problemet kommer da i form av entropi som er et mål på systemets uorden eller energi som har gått tapt til tilstander som er vanskelige å utnytte. Og termodynamikkens lover sier at den alltid må øke. Jeg skal ikke gå inn på argumentene som forklarer hvorfor det er slikt, men man kan se på dette som et mål på uorden. Hvis du ser på rommet ditt har du bare en bestemt tilstand du vil anse som ryddig (eller veldig få) hvor bøker står på riktige plasser i hyllen, sokkene ligger i skuffen sin og så videre. Til gjengjeld har du et tilnærmet uendelig antall måter å rote det til på fordi ethvert avvik fra ryddigtilstanden vil føre til uorden. Det er derfor ting plutselig blir rotete selv om du tilsynelatende har gjort helt urelaterte prosesser uten å ha prøvd å bevisst rote. Ingen handling har kun ett resultat

Det samme gjelder også for molekyler. Varme er egentlig et mål på molekylers kinetiske energi i verden rundt oss - de flyr rundt og kolliderer med hverandre (noe som gjør at bla. de fleste kjemiske reaksjoner går fortere ved høy temperatur) og med en gang du utfører et arbeid risikerer du å dytte på molekyler, energi som går "tapt" til molekylenes kaotiske bevegelse. Energien er ikke vekk, det er bare umulig å plukke ut enkeltmolekyler og hente ut energien derifra effektivt, både pga. størrelsen og kvantemekaniske effekter. Å vite molekylens posisjon og hastighet (grunnlaget for å "hente" ut energien) er matematisk bevist umulig.

Og derfor kan evighetsmaskiner ikke fungere etter de naturlovene vi kjenner. De vil alltid lage litt varme eller friksjon og til syvende og sist kollapser alt i kaos. Dette betyr ikke at dyktige fagfolk kan lage maskiner som holder på i tiår eller lengre med riktig ekspertise, men det blir mer en demonstrasjon av hvor flinke de er til å lage mekanisk utstyr som minimerer friksjon
Så hvis man har en maskin som produser mer energi en den bruker, så er det fortsatt ikke en evighetsmaskin? er det da bare en maskin med veldig god virkningsgrad?
Sist endret av noobpower; 1. juli 2009 kl. 13:28.
Sitat av noobpower Vis innlegg
Så hvis man har en maskin som produser mer energi en den bruker, så er det fortsatt ikke en evighetsmaskin? er det da bare en maskin med veldig god virkningsgrad?
Vis hele sitatet...
Hvis den produserer mer energi enn den bruker kan jeg garantere at den tar energien et sted fra - f.eks. ved å tappe et varmereservoar el. Evighetsmaskin betyr at maskinen, fullstendig fjernet fra omgivelsene, vil holde på for alltid - dvs ingen økt entropi og konstant energi.
Sist endret av ivioynar; 1. juli 2009 kl. 13:32.
ok...så da er det umulig å lage en evighetsmaskin på jorden?.

"Hvis den produserer mer energi enn den bruker kan jeg garantere at den tar energien et sted fra - f.eks. ved å tappe et varmereservoar el."

Men hva kalles da en maskin som produserer mer energi en den bruker?
Sist endret av noobpower; 1. juli 2009 kl. 13:56.
Sitat av noobpower Vis innlegg
ok...så da er det umulig å lage en evighetsmaskin på jorden?.

"Hvis den produserer mer energi enn den bruker kan jeg garantere at den tar energien et sted fra - f.eks. ved å tappe et varmereservoar el."

Men hva kalles da en maskin som produserer mer energi en den bruker?
Vis hele sitatet...
en genial maskin
Magnet motor.

Rart at men ikke lager flere slike eller støre...
trenger ikke å høre mer, evighetsmaskiner er en fjern drøm i denne tidsalder
Sitat av noobpower Vis innlegg
ok...så da er det umulig å lage en evighetsmaskin på jorden?.

"Hvis den produserer mer energi enn den bruker kan jeg garantere at den tar energien et sted fra - f.eks. ved å tappe et varmereservoar el."

Men hva kalles da en maskin som produserer mer energi en den bruker?
Vis hele sitatet...
overunity...

ei varmepumpe "produserer" tilsynelatende mer energi en den konsumerer, det den egentlig gjør er å utnytte indre energi i stoffer som har en temperatur over 0k
Sitat av noobpower Vis innlegg
Magnet motor.

Rart at men ikke lager flere slike eller støre...
Vis hele sitatet...
Grunnen til det er at de er ekstremt ineffektive og ikke vil lønne seg i det hele tatt om man tenker på pris pr. strømenhet den produserer.
En varmepumpe bruker energi på å flytte energi. Det eneste den gjør er å ta energi fra et kaldt reservoar, og flytte til et varmere reservoar. En vanlig varmepumpe man bruker i hus henter varmeenergi fra den kalde luften ute, som regel ved hjelp av en væske i en beholder med veldig lavt trykk slik at væsken fordamper og suger varmeenergi fra omgivelsene utendørs, deretter blir dampen ført gjennom en ventil og inn i en beholder inne i huset hvor man har et overtrykk slik at dampen kondenserer i beholderen og avsetter varmeenergi til omgivelsene inne. Virkningsgraden er ikke over 1, den bare flytter på energi, slik at den som en ren varmekilde blir mer effektiv enn en rent resistiv elektrisk ovn.

I klassisk fysikk kan man si at man har to sett med fundamentale regler som er selve grunnlaget i fysikken, som er bevist matematisk og via empiri, og alt vi har oppdaget og observert stemmer overens med disse reglene. Dette er termodynamikkens fire lover, og Maxwells fire likninger. Dette er ikke hypoteser eller teorier, dette er teoremer. Altså beviste teorier, og dermed det som populært kalles naturlover. Evighetsmaskiner, i den forstand at de produserer mer energi enn de forbruker, bryter med termodynamikkens første og andre lov. Dette kan ikke sammenliknes med IBM-sjefers korttenkte antagelser om fremtidige trender. Å påstå at man kan lage energi ut av ingenting er like søkt som om jeg skulle sagt at hvis du stiller deg på hodet så faller du oppover; det fungerer rett og slett ikke på den måten.

EDIT: Den videoen som blir sitert i posten over her er i praksis en transformator/spenningsomformer med stort tap, og ikke en evighetsmotor. Den produserer ikke det spøtt energi, men er en elektromotor plassert inni en dynamo.
Sist endret av Provo; 1. juli 2009 kl. 14:40.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
kun fantasien setter grenser. lanseringen av verdens første PC: man trodde hele verden kom til å trenge kun 5 PC'er. viste seg vell å ikke stemme
Vis hele sitatet...
Nei, det er faktisk noe så inn i helvete mye mer enn fantasien som setter grenser. PCer bryter ikke med noen naturlover, dagens PC er et produkt av oppfinnelser, forandringer i bruksområde og krav til funksjonalitet, og nesten konstant research. Den har utviklet seg skremmende mye på kort tid. Dette har imidlertid ikke en dritt å gjøre med det vi faktisk snakker om.

Kort sagt: energi kan ikke lages eller ødelegges, men den kan flyttes og omformes.

En perpetuum mobile er per definisjon en maskin som kan opprettholde bevegelse uten ekstern tilførsel av energi (derfor kvalifiserer ikke varmepumper, forresten) til evig tid. Dette er egentlig latterlig, siden mye energi går bort i forskjellig tap, for eksempel friksjon. Altså vil noe av energien stadig "sive ut" fra maskinen og ut i omgivelsene, helt til den ikke lenger har nok energi til å fortsette.

Hvis du fortsatt er i tvil, trumfer jeg med Wikipedia-sitat.
.. the term more commonly refers to any device or system that perpetually (indefinitely) produces more energy than it consumes, resulting in a net output of energy for indefinite time. The law of conservation of energy, which states that energy cannot be created or destroyed, implies that such a perpetual motion machine cannot exist.
Vis hele sitatet...
Det er mer der det kommer fra; http://en.wikipedia.org/wiki/Perpetual_motion
Sist endret av robhol; 1. juli 2009 kl. 15:00.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Hurm... takker for svar!
Gjorde noen søk på google selv, og ble overrasket over de positive skussmålene "Magniwork" hadde...
Etter noen google-søk til, fant jeg til slutt ut hvor denne ideén muligens kommer fra...
Nazi-tyskland anno 1939!

Sjekk ut orginal-bluprints her:
http://www.rexresearch.com/coler/de680761.pdf

Her er for øverig en dude som har testet ut sistnevnte "blueprints" og funnet ut at det ikke funker: British Intelligence Objectives Sub-Committee - The Invention of Hans Coler, Relating to an Alleged New Source of Power
Sist endret av Turbolego; 1. juli 2009 kl. 17:43.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Den første er er energi [....]
Vis hele sitatet...
Energi kan ikke oppstå, eller forsvinne, kunne forandre form. Denne bør det ikke være tvil om.

Men, derimot
Problemet kommer da i form av entropi som er et mål på systemets uorden eller energi som har gått tapt til tilstander som er vanskelige å utnytte. Og termodynamikkens lover sier at den alltid må øke.
Vis hele sitatet...
Jeg aksepterer fullt og helt at termodynikkens 2.lov gjelder for alle prosseser vi kjenner til pr idag. Men, siden den i bunn og grad baserer seg på statistikk og store talls lov for å bevise at alt tenderer mot uorden, ser jeg det definitivt ikke som umulig at vi i fremtiden skal klare å komme oss rundt den, og få høyverdig energi ut av lavverdig. Ikke at jeg tror 2.lov nøyaktig blir brutt, men håper den kommer til å trenge litt presisering.

Desverre godt mulig jeg bare beviser ignoranse her dog
Jeg så for ikke så lenge siden en dokumentar om en kar som hadde laget en teori om å høste strøm som ikke krever ekstra energi. Teorien var at en ladet magnet kun ville tømmes for elektrisitet hvis man puttet den inn i en strømkrets og ledet energien vekk. Men hvis man kunne finne en måte å utvinne energien magneten utstrålte uten å forstyrre magneten ville man få ubegrenset strøm.
Husker ikke hvem det var.

Jeg har ikke peiling på dette feltet så tilgi meg for eventuelle feil. Kansje det tilførte noe i diskusjonen...
Ja, og hvis jeg finner en måte å drikke øl av en ølflaske uten at den tømmes kan jeg bli jævli, jævli full!
Sitat av DumDiDum Vis innlegg

Jeg aksepterer fullt og helt at termodynikkens 2.lov gjelder for alle prosseser vi kjenner til pr idag. Men, siden den i bunn og grad baserer seg på statistikk og store talls lov for å bevise at alt tenderer mot uorden, ser jeg det definitivt ikke som umulig at vi i fremtiden skal klare å komme oss rundt den, og få høyverdig energi ut av lavverdig. Ikke at jeg tror 2.lov nøyaktig blir brutt, men håper den kommer til å trenge litt presisering.

Desverre godt mulig jeg bare beviser ignoranse her dog
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Maxwell%27s_demon
Denne kan være ganske interessant for å gi litt mer innsikt. Hvis det finnes et svar som slår føttene under termodynamikkens lover ser jeg for meg at det kommer til å bli høyst teoretisk heller enn praktisk, som det gjerne er med slike problemstillinger i fysikken.
Sist endret av ivioynar; 1. juli 2009 kl. 23:21.
Sitat av BonesCon Vis innlegg
Jeg så for ikke så lenge siden en dokumentar om en kar som hadde laget en teori om å høste strøm som ikke krever ekstra energi. Teorien var at en ladet magnet kun ville tømmes for elektrisitet hvis man puttet den inn i en strømkrets og ledet energien vekk. Men hvis man kunne finne en måte å utvinne energien magneten utstrålte uten å forstyrre magneten ville man få ubegrenset strøm.
Husker ikke hvem det var.
Vis hele sitatet...
Magneter stråler ikke energi, og inneholder ikke elektrisitet. Du kan bruke et variererende magnetfeilt til å skape en elektrisk strøm, men for å få til dette kreves det et arbeid for å variere magnetfeltet i det du induserer strømmen i. Energien du får ut er identisk lik arbeidet du putter inn, minus tap. Det er dette som gjør at en dynamo blir tyngre å sveive rundt hvis du kobler på en last med større effekt; du får ingenting gratis.

Sitat av BonesCon Vis innlegg
Jeg har ikke peiling på dette feltet så tilgi meg for eventuelle feil. Kansje det tilførte noe i diskusjonen...
Vis hele sitatet...
Du er tilgitt.
Sist endret av Provo; 2. juli 2009 kl. 06:23.
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Selv om siden ser for useriøs ut til å være sann kan jo dette stemme, tror ikke de lager en nyhets sak om en bløff...
Vis hele sitatet...
Bra naivt om mediene....
google "perpetuum mobile"
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tviler på at det stemmer, men en ting som traff meg for litt siden:
Kanskje det går ann å produsere strøm fra jordens magnetfelt?
Da hadde vi fått så mye gratis, fornybar energi vi trengte.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Tviler på at det stemmer, men en ting som traff meg for litt siden:
Kanskje det går ann å produsere strøm fra jordens magnetfelt?
Da hadde vi fått så mye gratis, fornybar energi vi trengte.
Vis hele sitatet...
Magnetfelt er ikke i seg selv en energikilde. Hvordan skulle det gått til?
Hvordan det skulle gått til vet jeg ikke, har ikke tenkt så veldig nøye på det, men det kan jo være en idè å sjekke det ut.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av sykofant Vis innlegg
Hvordan det skulle gått til vet jeg ikke, har ikke tenkt så veldig nøye på det, men det kan jo være en idè å sjekke det ut.
Vis hele sitatet...
Vi kan også utvinne gratis, ubegrenset energi fra menneskehår! Hvordan det skulle gått til vet jeg ikke, har ikke tenkt så veldig nøye på det, men det kan jo være en idè å sjekke det ut.
mener jo det at det trengs som regel magneter for å produsere strøm og jorden er et eneste svært magnetfelt nesten, så da burde det vel være en måte å utnytte dette magnetfelt...
Det trengs spann for å melke kuer også, det betyr ikke at melkespann produserer melk...
ok, men det går jo ann å se om det er mulig... eller mener du at det er helt umulig?
Kan jo ha det som et prosjekt her, for å se om det er mulig^^
Alle skriver det dem kan om magneter, magnetfelte til jorda, produksjon av strøm osv osv, så kan vi se om vi finner en måte å gjøre det på ut ifra informasjonen som alle har bidratt med
Flere hoder tenker bedre enn ett
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av sykofant Vis innlegg
ok, men det går jo ann å se om det er mulig... eller mener du at det er helt umulig?
Kan jo ha det som et prosjekt her, for å se om det er mulig^^
Alle skriver det dem kan om magneter, magnetfelte til jorda, produksjon av strøm osv osv, så kan vi se om vi finner en måte å gjøre det på ut ifra informasjonen som alle har bidratt med
Flere hoder tenker bedre enn ett
Vis hele sitatet...
Og hva får deg til å tro at verdens 543253425632523 forskere bare har sittet på ræva de siste 40årene og kommer til å bli megarevolusjonert når du kommer med dette forslaget?

"Oh Jesus Christ Richard, This kid has thought of something we could never imagine!".
Nei, selvfølgelig ikke, men jeg tror bare det burde være mulig og tenke å se om det er mulig
Sitat av sykofant Vis innlegg
Nei, selvfølgelig ikke, men jeg tror bare det burde være mulig og tenke å se om det er mulig
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det mulig å utvinne energi fra jordens magnetfelt. Du lager bare en stor, stor, stor spole som du plasserer i bane rundt jorden. Hvis du får beveget magnetfeltet i forhold til spolen, produseres det strøm. Og vips - så har du nok energi til hva som helst.

Det vil nok være enkelte små praktiske og økonomiske utfordringer med et slikt prosjekt. Og da blir slikt gjerne ikke gjennomført. Det finnes mange måter å hente ut energi på, som aldri vil bli utnyttet på grunn av økonomi.

Det er fortsatt billigere å brenne olje enn å lete opp alternative energikilder. Det er fortsatt billigere med forurensende kullkraftverk i Kina enn det meste annet, osv.