Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  550 129213
Sitat av Barnemat Vis innlegg
Ja,kanskje det er rette ordet,men klarer du henrette en glassfibermorter da,med et shell? Kommer jo selvfølgelig an på hva du velger å fylle det med,men si BP da,vil det ta stor skade,å hva med HDPE? Det er på en måte det som hadde hvert litt gøy å funnet ut av,hvor mye tåler glassfiber og HDPE i forhold til PVC? Å blir det noe bedre å dra noen runder med ducktape rundt et PVC rør med tanke på fragment sprut? Eller kanskje en skulle prøvd å satt mythbusters på saken? :P just for fun
Vis hele sitatet...
Kan jo altids teste ut perklorat salutter for å se om de vil voldta mortarene veldig brutalt
For en salutt vil virkelig henrette mortaren som Up kalte det
Tror nok det vil ta glasfiber også, men vær hvertfall VELDIG forsiktig da!.
Sist endret av Bowman; 2. mai 2009 kl. 00:18.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Min glassfibermortar ble iallefall henrette i denne eksplosjonen: YouTube - 6 inch flower pot
Det var min første glassfibermortar, så det er ikke sikkert det vil samme vil skje med en kommersiell. Det lå alt fra skikkelig store deler til deler på 4-5 cm i en radius på kanskje 40-50m. Men et tøfft smell var det
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg tok livet av 2"-(papp)røret herforleden med en flowerpot på omlag 75 gram flash. Den største biten jeg fant igjen var på omlag 10x10 cm.
Utrolig bra hanses,så hjemmelaget glassfibermorter kaster fragmenter?? interesant! KP selvfølgelig,for god og lærerik film og tekst.
En Flowerpott jeg filmet i USA, kanskje litt større en en det man vanligvis jobber med, også var det multibreak...
YouTube - PGI 2006 Flowerpot

Slik så stål røret som var gravd ned i sand ut da di sjekket området dagen etter.... Ser han som tok bilde har skrevet det var en 8" salami, men det var bare 1 som jeg fikk med meg som gikk av i røret så det var nok samme.. menmen... ser uansett hvordan ødeleggelsene ble...
http://noelmg.smugmug.com/gallery/2728718#144814121
Sist endret av PyroSarp; 2. mai 2009 kl. 11:32.
Så drøyt! Når stål vrenger seg,da er det krefter ute å går altså,såpass har jeg lært i statikktimene på skolen. Tenk om det var et salutt shell da,å morteren sto på bakken nær en folkemengde,kunne blitt stygt! Ser på de 3 filmene jeg la ut på side 11 tror jeg,hvor kineserne står å kaster fyr opp i morterne,en halv meter fra de,å det er stålmortere... Rart ikke de som er proffer har mer respetk for at slikt kan skje..? Må si jeg har fått mye mer respekt for shell og mortere etter å har sett disse filmene som viser hvor mye kraft som egentlig er ute å går,når dette går i lufta. Blir nesten litt nærvøs... :S
du står jo ikke lenger unna du da :P eller gjorde ikke iallefall...

Men ja, det er skummelt, men kinesere er født pyroteknikkere, så de kan nok litt..
Men jo skal lage blå stjerner, hvem syns dere er ALLER ALLER best?
Sitat av Barnemat Vis innlegg
Så drøyt! Når stål vrenger seg,da er det krefter ute å går altså,såpass har jeg lært i statikktimene på skolen. Tenk om det var et salutt shell da,å morteren sto på bakken nær en folkemengde,kunne blitt stygt!
Vis hele sitatet...
Hehe ,men en så stor salutt ville garantert gått uansett vil jeg tro,
men jeg forstod poenget ditt altså

Edit: Det er den fineste flower poten jeg har sett hehe,
Ahh jeg misunner deg Pyrosharp som har vært på Pgi , skal hvertfall der selv om noen år , er en dårlig tid på året de har lagt pgi til
Sist endret av Bowman; 3. mai 2009 kl. 00:02.
Nei,sto ikke så lagt unna selv,å nå sjønner jeg hvor dumt det var :S Men tydeligvis er det ikke bare nybegynnere som får flowerpots,å det er på en måte både godt,å litt skummelt å tenke på, godt, fordi man får bekreftet at alle kan gjøre feil,å litt beroligende at erfarene pyroteknikkere også kan gjøre disse, og skummlet å tenke på at jeg antagelig ikke har sett det værste enda, og at utfallet av dette faktisk kan være dødelig...:S
Sånn bare for å legge til så var det ikke første gangen ett av shella til han som fikk den flowerpoten gikk galt, ett par år før hadde en gått opp og kommet like hel ned, en annen hadde gått opp men ikke detonert før den landet, og det var først etter å ha gått gjennom ett låve tak... var vist en gammel nedlagt gård/låve, men di kalte shellsa hans for "barnbreaker".... Etter den flowerpoten dere ser på klippet så fikk ikke han lov til å skyte flere shells fra PGI sine rør, han må ta med egene rør vist han skal skyte noe, og di står litt unna di andre...

Joda er jo selvfølgelig morsomt å få vært på PGI, men man har egentlig ikke lov til å gjøre stort når man er der borte. Amerikanske lover sier at utenlendinger ikke har lov til å omgå,kjøpe,bruke,oppbevare eller lage eksplosiver... og ja fyrverkeri er jo eksplosiver, så det er litt dumt... første året reagerte ingen på det, men andre året fikk jeg ikke røre noe, fikk bare se... men selvfølgelig morsomt... Har kanskje tenkt til å dra bort i år for jeg fikk ikke dratt i fjor, men skal sjekke om det er mulig å få spesiell tilatelse siden det er under PGI og under kontrolerte former...

Tiden på året synes jeg er kjempe fin, nydelig vær og varmt og fint, eneste dumme er at flybilletene er dyre pga at alle skal hjem fra ferie og til skole start... men ellers veldig greit...

Noen spørsmål om PGI så bare spør så svarer jeg så godt jeg kan...men vi får vel prøve å holde denne tråden innen for riktig emne...
Sist endret av PyroSarp; 3. mai 2009 kl. 01:39.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Barnemat Vis innlegg
så hjemmelaget glassfibermorter kaster fragmenter??
Vis hele sitatet...

Fragmenter kaster både kommersielle og hjemmelagde glassfibermortar hvis de eksploderer. Fordelen med glassfiber er at det er så lett og har butte kanter så de vil gjøre liten skade med mindre du er veldig nært eller at de treffer ting som øyet uten vernebriller... Husk at brennende stjerner i luftbomben også kan komme samme vei, og det vil du heller ikke bli truffet av

Bør vel kanskje nevne at i praksis vil nok fragmenter fra hjemmelagde glassfiberrør ha en anelse mer skarpe kanter enn kommersielle siden det er brukt mer polyester.
▼ ... noen uker senere ... ▼
kan jo eventuelt ha en litt kraftig hønsenetting rundt motarden som hindrer splinter å slikt i å spre seg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noen som vet hvor store man kan lage en mortar ? Hva er maksimal høyde i så tilfelle ?
Spørs tilfelle. Eksempel: Hvis du skal støpe en 3" mortar, er ønsket lengde mellom 20-40" lang. Du kan ha den 10" og under, men da må du bruke unødvendig mye lift for å få den akseptabelt høyt. Du kan ha den opp fra 40-60" lang men da er du nådd det punktet der høyden spiller en liten rolle. Så mellom 20" til 40" er ønsklig for en treer.

Les "Aerial shell burst height as a function of mortar length" i AFN 5. Der har du alt du noen gang for bruk for om temaet.
Tror jeg får ordnet meg slike rør av utrolig sterk og lett kompositt materiale.
Den typen som erstatter stålrør osv.

Dette må da rett og slett være ypperlig til mortarer?
indeed

Eneste negative er som nevnt at det kaster noe fragmenter, men disse er store og ikke skarpe (i motsetning til PVC). Du skal dog slenge inn jævlig mye for å klare å sprenge ett sånt rør. Ett stort salutt shell der liften failer burde gjøre susen.
hmmm, kan huske at det mest ypperlige er 5 * ID?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av B4nned4fun Vis innlegg
hmmm, kan huske at det mest ypperlige er 5 * ID?
Vis hele sitatet...
Mange som går etter den ja.
Har selv en 6" mortar liggende med ca 5 * ID fra pluggen og opp.
Den hadde ingen problem og sende bla. ett 1,3 kg tungt glitter shell til ønsket høyde, med relativt OK lift.
Har man bra lift er det værtfall ikke noen problem.
Må nevnes at den er ca 1 cm mere enn 6" faktisk...
Men pappkrage fungerer genialt.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Noen som vet hvor store man kan lage en mortar ? Hva er maksimal høyde i så tilfelle ?
Vis hele sitatet...
Du kan lage så stor som du gidder og har penger til.

sjekk ut denne http://www.youtube.com/watch?v=aamcf...om=PL&index=16
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Største mortaren jeg har settpå bilde, er 52".
Japaneserne fyrte av en 52'er på 1950 tallet...
Mulig det var 1952, ironisk nokk... Hmmm...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
Lite problem.. La BP på puffet ris for første gang her om dagen. Det i seg selv gikk veldig greit. La på BP i forholdet 5:1 Men nå som de er i ferd med å tørke helt, så ser jeg at selve puffet risen har krympet til en knøttliten kjerne. BP ligger dermed rundt som et tynt skall i opprinnelig størrelse. Ved håntering så tåler ikke disse så veldig mye før de sprekker
Flere som har opplevd dette?
Kanskje honnikorn hadde vært bedre?
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Lite problem.. La BP på puffet ris for første gang her om dagen. Det i seg selv gikk veldig greit. La på BP i forholdet 5:1 Men nå som de er i ferd med å tørke helt, så ser jeg at selve puffet risen har krympet til en knøttliten kjerne. BP ligger dermed rundt som et tynt skall i opprinnelig størrelse. Ved håntering så tåler ikke disse så veldig mye før de sprekker
Flere som har opplevd dette?
Kanskje honnikorn hadde vært bedre?
Vis hele sitatet...
jeg har testeet med puffet ris 2-3 ganger å har selv opplevd at bp'en ikke trekker helt inn da har jeg bare tilsatt bite litt bp til å latt det tørke.
Når de er helt tørre så krymper de inn til en helt hard kjerne som du også sier, men har ikke opplev det med at bpen ligger som et skall utpå.

kunne jo prøvd å lage en ny batch uten å tilsette alt bpen på en gang , test med å foreksempel tilsette halve mengden først så lar du det trekke litt inn så kan du legge det ut på noen avis papir eller lignende for å så tilsette resten av bp'en med å strø det i et tynt jevnt lag utover den puffede risen

er hvertfall sånn jeg gjorde siste gangen jeg lagde det å da ble det helt perfekt
Very Important Pyrotechnician
Takk for det, skal ha det i tankene neste gang, hvis jeg ikke prøver honnikorn. Men for nå så funker de jeg har ok, må bare være forsiktig med de.
Bruker vanligvis risskall, men det blir en anelse "heavy" for store shells.
Honeycorn har jo ett lag med sukker rundt. Så etter litt oppbevaring regner jeg med at sukkeret og BP blander seg og du ender opp med noe hygroskopisk og altfor saktebrennende.

Men som sagt, bare gjetting
Very Important Pyrotechnician
Hmm, godt poeng. Men jeg tror det skal finnes en tilsvarende frokostblanding uten sukkeret som heter puffet hvete, så hvis ikke den trekker så mye vann og krymper som puffet ris så kan kanskje den funke.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Måten å bruke puffet ris er ved å først væte den og så la den tørke. Jeg fordeler den bare utover noen aviser og sprayer lød med en sprayflaske. Da er krympingen unnagjort, og du kan coate med BP uten problemer.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Noen som har erfaring med H3 som lift? Jeg har prøvd endel i det siste, skyter shellsa i syke høyder med små mengder lift, men problemet er at luntene tenner nesten aldri Er det luntene mine som er problemet eller er det rett og slett fordi h3 er for kjappt og skyter kula ut lenge før den den får tenkt på å tenne?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg aner at du blåser ut lunta pga. høy hastighet. Hva slags lunte har du? Primer du den eller crossmatcher? Du kan jo skyte et dummyshell der du bruker noe mindre lift. Bare lunte og evt bittelitt H3/svartkrutt etc pluss vekt i form av sand eller liknende, så kan du se om den tenner.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Mja, er inne i en slik prøveperiode nå. Har prøvd visco med og uten prime og falling leaf fuse med og uten prime. korte og lange. Kun random tenning. Prøvde 50/50 h3/balsa grasfrø med falling leaf skråkuttet u/ prime, men nix. Kanskje det er BP som gjør best nytte her.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Er nok derfor BP brukes ja. I tillegg inneholder blackmatch og timefuse ofte svovel eller antimontrisulfid, noe som ikke bør være i kontakt med kloratet i H3. Krise er det vel ikke, men verdt å tenke på.

Men vil du likevel teste H3 som lift ville jeg i det minste brukt et annet treslag enn balsa. hehe. H3 koster også mer å lage for de fleste.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
I bunn og grunn er det vel få grunner til å bruke annet enn BP til lift dersom du har dette. Billig, enkelt og gjennomprøvd.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av sven Vis innlegg
Mja, er inne i en slik prøveperiode nå. Har prøvd visco med og uten prime og falling leaf fuse med og uten prime. korte og lange. Kun random tenning. Prøvde 50/50 h3/balsa grasfrø med falling leaf skråkuttet u/ prime, men nix. Kanskje det er BP som gjør best nytte her.
Vis hele sitatet...
Liten rettelse ; balsa grasfrø= BP coated grasfrø
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Måten å bruke puffet ris er ved å først væte den og så la den tørke. Jeg fordeler den bare utover noen aviser og sprayer lød med en sprayflaske. Da er krympingen unnagjort, og du kan coate med BP uten problemer.
Vis hele sitatet...
Har sett det har blitt nevnt, og prøvde det faktisk i dag. Men da krymper de såpass at man egentlig nærmer seg volumet til risskall, og litt av vitsen er borte.

Sven, med hva og hvordan primer du lunten?
Sist endret av Snøfokk; 12. august 2009 kl. 01:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Bruker man riktig mengde vann og teknikk skal det ikke være noe problem å bruke ukrympet puffet ris. Hadde litt problemer de første gangene, men tror det skyldtes at jeg brukte for mye vann for de siste gangene fikk jeg veldig godt resultat. Og puffet ris er jo også favorisert på passfire til mellomstore shells, så det gjelder nok bare å prøve seg litt fram.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
[quote=

Sven, med hva og hvordan primer du lunten?[/QUOTE]

har prøvd mye forskjellig, BP meal/ Nc, h3 meal / Nc Har til og med prøvd med granulert H3 i primeren Primeren blir som en dråpe på enden av lunten.

En spoulette med H3 i begynnelsen, hadde det vert noe?
Fordi en spoulette vil jo ikke bli like mye herjet med som en tynn lynte
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Personlig vil jeg heller annbefale deg å sette en crossmatch på tidslunta, sven. Jeg bruker alltid crossmatch og har_aldri_sendt opp en luftbombe som ikke har tent med den metoden. Jeg bruker dog BP som lift, men vil tro det skal fungere greit med en blackmatch som crossmatch

Og når vi er inne på dette med å bruke puffet ris som burst vil jeg bare si at jeg kun bruker det og for meg fungerer det veldig fint (i kombinasjon med booster). Jeg legger enkelt en pose puffetris i en beholder, og deretter sprayer jeg risen nokså våt med vann/alkohol ved bruk av en sprayflaske, og så beveger jeg boksen mens jeg sprayer og strør over krutt helt til alt er dekket. Jeg bruker denne typen burst på alle mine runde luftbomber. Foreløpig fra 3-6"
Very Important Pyrotechnician
Sven, jeg støtter ruben med hensyn til crossmatch. Hvis du har 3 mm visco så kan du stikke hull i lunta med en syl og tre tynn blackmatch i gjennom. Er lunta tynnere bør du sannsynligvis splitte den, legge i en liten bit blackmatch, å knyte en tynn hyssing rundt. Har også 100% suksess med disse metodene, både på visco og tidslunte. Pass på at ikke mer visco enn du behøver for å crossmatche stikker ut under shell, eks rundt 1 cm. Hvis det stikker en lang lunte ut, så kan den bli revet av, spesiellt hvis det er tynn visco.

En litt bedre metode i stedet for å skråskjære lunten hvis du skal prime den, er å splitte den, og dyppe den i meal-nc, og deretter dyppe den i tørr BP som er granulert i fine korn. Dette gir en ru overflate som lettere tar fyr.
Sitat av sven Vis innlegg
har prøvd mye forskjellig, BP meal/ Nc, h3 meal / Nc Har til og med prøvd med granulert H3 i primeren


En spoulette med H3 i begynnelsen, hadde det vert noe?
Vis hele sitatet...
Jeg ville aldri i livet blandet H3 og meal! Jeg regner med at spouletten din er BP fuelet? Samme gjelder der!

Jeg håper virkelig du vet hva du holder på med, fordi klorat og BP på en timefuse ville gitt mildt sagt katastofale resultater hvis det skulle gått av! Selvom det er små mengder du hånderer skal du ikke kødde med det.

Det er jo den første fyfy blandingen man lærer! Sikker på du har gjort leksa de godt nok?

Med mindre du bruker svovelfritt, men da hadde du vel presisert det..

EDIT: Hvorfor i jesu navn skal du prime med H3?? Crossmatch tar knekken på det meste.
Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke bruker H3 som lift også. Mangel på mølle? Kjøp en hvis du ikke gidder å lage. Du kommer ikke lengre enn lame salutter med H3 (selvom det kan gi sinnsyke break da).
Sist endret av Bob; 12. august 2009 kl. 23:24.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Til Bob
Fra Sven

Er fullt klar over alle følger som kan medføre med dette/disse sakene, å leksene mine er kontrollert og godkjent av fagpersonell

Det er ikke sånn at jeg SKAL prime med H3, var bare et kontrollert forsøk jeg gjorde for å se om det ga positive resultat. Grunnen til at jeg tester H3 som lift er at dette er veldig økonomisk(for meg), lett å lage og du trenger små mengder av det for å skyte himmelhøyt.

Mølle er ikke noe problem, lager masse bra bp, men som nevnt tidligere så er dette bare for å teste, fordi jeg liker å teste nye ting, er svært interessert i dette faget å har drevet med det i alle år.

-Alle tester jeg foretar meg blir gjort med "safety first" og under kontrollerte omstendigheter. Derfor har jeg aldri brennt øyenbryna
Sitat av sven Vis innlegg
Til Bob
Fra Sven

Er fullt klar over alle følger som kan medføre med dette/disse sakene, å leksene mine er kontrollert og godkjent av fagpersonell

Det er ikke sånn at jeg SKAL prime med H3, var bare et kontrollert forsøk jeg gjorde for å se om det ga positive resultat. Grunnen til at jeg tester H3 som lift er at dette er veldig økonomisk(for meg), lett å lage og du trenger små mengder av det for å skyte himmelhøyt.

Mølle er ikke noe problem, lager masse bra bp, men som nevnt tidligere så er dette bare for å teste, fordi jeg liker å teste nye ting, er svært interessert i dette faget å har drevet med det i alle år.

-Alle tester jeg foretar meg blir gjort med "safety first" og under kontrollerte omstendigheter. Derfor har jeg aldri brennt øyenbryna
Vis hele sitatet...
Hva og hvor jobber du? Send gjerne på PM.

Kan godt hende vi har møtt hverandre før Jeg heter ikke Bob liksom..

Aha, så det var testing? Da skjønner jeg, dog ville jeg ikke giddet å teste ting som ikke har potensialet ut på markedet.

Men jeg skjønner ikke hvordan du får klorat billigere enn KNO3!? Det eneste jeg ser mulig er at du går å plukker opp klorat fra en lekkasje kommende ut fra en fabrikk. Ergo, får du det gratis, noe som KNO3 så og si er.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Hvem sa at h3 ikke dugde som lift? Det fungerer helt utmerket Her er bilde av problemløseren(var vel noen som nevnte noe lignende tidligere) Måtte også bruke endel mindre lift enn først forventet. Brukte 2,5 gram på 40 gram i testen min i dag. Hmm, tør jeg tippe på rundt 50m høyt med 4mm for stor I.D på morter i forhold til kule. Syns ikke dette var så verst jeg. Noen som har noen synspunkter?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Om risen krymper for mye så er det som hanses nevnte, for mye vann...
Jeg krympet en gang 2 poser puffet ris for ett 6" shell, og coatet det, og det fungerte utmerket.
Boosta med Slow Flash.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har prøvd meg på å modifisere noen slike "crackling balls" fra SVEA til shells de siste dagene. Tar ut innholdet og setter inn stjerner og break osv.

Problemet mitt er at ofte så tenner ikke liften lunta på selve shellet..
Jeg bruker ganske fine granulater av svartkrutt til lift, og visco fra fyrverkeri som lunte til shellet. Limer med limpistol så ikke flammene kommer inn i shellet og teiper rundt lunta innvendig for å sikre at det tenner i midten først. lunta er kuttet i 45 graders vinkel med en skarp kniv.

Noen som har noen ideer til hva jeg kan gjøre for å sikre at lunta tenner?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jasså?
Jeg har skutt opp mange separate salutter av disse 1" skallene, og jeg har tilogmed laget et helt batteri, og har aldri opplevd at det ikke tenner.
Når du skråklipper lunta, bruker du saks?
Gjør det, og prøv og bytte lunter ellers.
hmm...hva bruker du som kopp til liften? tror kansje det er der feilen ligger, at ikke lunta alltid er helt nede i liftchargen. Har skråskjert lunta med kniv ja..skrev forsåvidt det i posten over også.. :P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Bruker du kopp til 1" shells?
Jeg bare pleide ha ett lite hull i bunnen av rørene, og heller liften rett nedi, og stapper shellsa i bunn og fyrer på.
Stapper de bare ned i denne forstand.
Er btw salutter, så ingen paste her. Har forsåvidt laget slike med flash og cracklingballs, og pastet med Gummiert papirteip, og det funker dritbra. Smeller høyt.
http://bildr.no/thumb/492503.jpeg
Hehe, så cup er ikke nødvendig da? :P

Lager det bare slik jeg har sett det blitt gjort med 4" shells i andre guider jeg..men det er kasnje litt overkill..

Skal prøve uten liftkopp i morra da...kansje det fikser saken :P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vell sammensetning av et 1" shell viker jo litt fra sammensetningen av et 4" shell.
Gjør som regel det når størelsene endrer seg.
Ikke uten grunn at folk har spurt om noen kan lage en 6" guide forde om vi har en 4" guide.
Men det er egentlig ett dårlig eksempel, da 4-6 tommer ikke er noe særlig forskjell.
Men 1" til 4" derimot

Cup er ikke nødvendig nei. Værtfall ikke i praksis.
Men jeg tviler på at det er det som er problemet ditt.

Prøv og skråklipp helt innerst på saksen, og prime lunta. Det burde gjøre susen.
Viss det ikke funker da, bør du sjekke om det du har inni shellet er krutt eller pulverisert gråstein.
Very Important Pyrotechnician
Nå er jo nettopp priming og crossmatch bekrevet i denne tråden, se lenger opp på siden
Har du ikke blackmatch, kan du bare splitte viscoen på langs, å forsiktig folde den litt ut så den ser ut som en V. Da går flammen i senter på lunten hvor kruttet er.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Men og crossmatche en liten visco... Er det opptimalt?
Den er jo veldig tynn, værtfall viss det er snakk om visco som skal passe gjennom det hullet på de små crackling ballsene.

Sorn: Bruker du luntene som var med Crackling ballsene?