Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1534
Åpner et fotografi i paint. Vil legge til tekst oppå bildet. For å kunne lage en stor nok tekstboks, må jeg zoome ned til 50%, men da er det ikke tillatt å klikke på A (tekst-tegnet). Den knappen blir grå. Den godtar kun 100% zoom.

Og når jeg velger 100% zoom får jeg ikke til å lage store tekstruter, kun så store som skjermen er. Jeg får ikke flyttet skjermbildet mens tekstruta er aktiv... Forstår dere?

Sikkert en funksjon jeg ikke finner... Noen som kjenner seg igjen?
Du kan justere tekstboksen etter du har laget den, så du trenger ikke å zoome (dra i kantene, så blir den større).
Å bruke paint til å redigere bilder er likevel som å bruke ostehøvel til å skjære brød. Det finnes gratis-alternativer som f.eks. GIMP eller Paint.NET som faktisk er bra, og som tar noen få minutter å laste ned og installere.
Nå er ikke paint i nærheten av å ha noe særlig med funksjoner, det er vel mest "nødredigering" og cropping det duger til. Last ned paint.net eller GIMP, begge er gratis og er et google søk unna, så vil du få et mye bedre program.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Bruker også kun Paint til redigering :P Ser for meg at jeg må sitte timesvis bare for å sette meg i i feks GIMP
Sitat av griped Vis innlegg
Bruker også kun Paint til redigering :P Ser for meg at jeg må sitte timesvis bare for å sette meg i i feks GIMP
Vis hele sitatet...
Hvis du driver med veldig simpel redigering trenger du nok ikke mer enn 10 min for å lære deg "the basics" i paint.net.
Ser ut til at du har fått hjelp til problemet ditt, så slenger meg med resten å anbefaler GIMP.

Sjekk også ut PhotoFiltre om du ikke trenger så veldig avanserte greier.
Takk for svar. Jeg lastet ned GIMP og fikk til det jeg prøvde på. Det virker som et supert program, men jeg skulle gjerne fått det til i paint også... "drittunge" sier at man kan dra i kanten på tekstboksen. Det går greit, men bare innenfor gjeldende skjermbilde. Zoomer jeg ut, forsvinner tekstboksen, og kommer ikke tilbake. Scrollbarene er også låst mens tekstboksen er gjeldende...

Forresten: Hvilket fil-format anbefaler dere at jeg lagrer bildene i GIMP? Bildene skal brukes i Windows Movie Maker til å lage billedkavalkade til en sang og vises på lerret. (Nå får jeg vel høre at WMM også suger, men pytt pytt...)
Sitat av hinsidige Vis innlegg
Forresten: Hvilket fil-format anbefaler dere at jeg lagrer bildene i GIMP? Bildene skal brukes i Windows Movie Maker til å lage billedkavalkade til en sang og vises på lerret. (Nå får jeg vel høre at WMM også suger, men pytt pytt...)
Vis hele sitatet...
Ser for meg at JPG burde funke fint til den slags bruk, bare du lagrer i bra nok kvalitet.
Prøvde JPEG, fikk melding om at JPEG ikke støtter gjennomsiktighet, måtte eksportere visstnok... Da blir det hele litt omstendelig for en enkel sjel som er vant til paint, men ok - det fungerer! Får vel bare bli vant til det...
Hvis det skal være gjennomsiktig kan du bruke png.
PNG kan ikke håndtere lag. Måtte klikke meg forbi "flett sammen lag" og eksporter bla bla bla - men det funket da det også. Kvaliteten på JPG og PNG er kanskje forskjellig(?), siden PNG opptar nesten 10 ganger så mye plass på identiske bilder. Har ikke prøvd på lerret, men ser like ut i forhåndsvisning på skjerm (dårlig kvalitet).

Da er det vel best å velge PNG?
Huff, det hadde vært så mye enklere om du brukte photoshop.
Generell regel:
  • JPEG - Bilder tatt med kamera
  • PNG/GIF - Illustrasjoner/screenshots/redigerte bilder som ikke er tatt med kamera.

Takk for tips, går meg litt vill i fil-jungelen av og til. Photoshop får bli ved en senere anledning. Da må jeg vel punge ut også(?)
Må og må. Du kan jo prøve det gratis i 30 dager. Også finner du det meste gratis i bukta
Freak Trooper
Joey's Avatar
Viss ein berre er ute etter ein naudløysing så kan du like så greit bruke http://pixlr.com/editor/. Gratis, slepper å laste ned og du har flust av artige ting å kose deg med.
Brillefint, Joey!

Denne likte jeg. Noen hakk bedre enn min gamle paint, enkel å grei å forstå også. Ikke noe problem å lagre heller, dvs så basic at det passer meg. Takk for tipset!