Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2020
Hei freaks, Har lenge hatt lyst til å kjøpe lisens på min egen produserte musikk.
I dag tenkte jeg att jeg skal sette i gang.
Da jeg skulle kjøpe singel lisens hos ett musikk distribusjons firma (TuneCore) kom det noen spørsmål som jeg ikke har peiling på...
Hva betyr "UPC/EAN Code" ? Og hva skal jeg skriv på "Label Name" ?

Takker for alle svar. KP vil selfølgelig bli utdelt til gode svar!
UPC/EAN Code er vel ulike strekkoder? På label name skal du skrive hvilket plateselskap det er i fra.
Er ikke helt sikker på hva du mener med at du skal kjøpe lisens på din egen musikk, men EAN er strekkode og Label Name er navnet på labelen/selskapet musikken er utgitt på.

Etter å ha sjekket tunecore.com skjønner jeg hva du mener.
Men å lisensiere musikk er å leie rettigheter til musikken til bruk f.eks. i en samleplate.
Lisensiering av musikk er noe man gjør før bruk av beskyttet materiale i kommersielle sammenhenger. Som når "Bad Teacher"-filmen bruker Madcon sin "Beggin" i traileren, må de først undersøke om tillatelse og deretter avtale pris.

Så virkelig. Hva mener du med å kjøpe lisens på musikk som du selv har produsert? Og hvorfor trekke inn UPC/EAN koder, det kan da kun være relevant dersom du har et ferdig, fysisk produkt ute på platebutikker? I dagens digitaliserte marked er det forskjellige koder som trengs for distribusjon, men det virker ikke som at det er noen hensikt for deg å skaffe dem.
Trodde det eneste man trengte å gjøre for å forsikre seg om rettigheter er Tono?
Det er nok rettigheter, og ikke lisens du tenker på, TS
Hvis dere sjekker siden han referer til ser det ut som målet her er å få musikken ut på iTunes ol.
Formålet med å kjøpe lisens er å kunne distribuere min egen musikk på spotify, itunes etc.
Jeg fikk det til nå, uten helt forstå. jeg bare lot de spørmålene jeg ikke forsto blankt. Men takk for hjelpen!