Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1177
Det er en stund til jeg skal søke på videregående skole, men spør alikavel. Hvilke it/ikt skoler har man i Trondheim?
Det finnes ikke noe it-linje på videregående.
Medier og kommunikasjon er kanskje noe av det nærmeste, med mindre du tar IKT-servicefag.

På studiespesialiserende er det også et fag som kalles for IT som kan velges som valgfag vg2.
Heimdal tilbyr IKT-servicefag Vg2 i Trondheim, ingen andre skoler i Trondheim dessverre.

www.vilbli.no - Kjekk side for å utforske studiene til videregående skoler.
Det spørs litt hva du sikter på men jeg anbefaler deg heller å ta linje/fag sånn at du kan studere på høgskole/universitet senere istedenfor å kun sitte med et fagbrev innen IT. :-)

Det er ihvertfall det rådet jeg ønsker at noen hadde gitt meg når jeg skulle velge VGS.
Spørsmålet mitt er svart på nå, lurte for det meste på om det fantes slike skoler.
Sitat av flexd Vis innlegg
Det spørs litt hva du sikter på men jeg anbefaler deg heller å ta linje/fag sånn at du kan studere på høgskole/universitet senere istedenfor å kun sitte med et fagbrev innen IT. :-)
Vis hele sitatet...
Det kan du også med fagbrev innen IKT Servicefag.

Du har følgende muligheter for videre IT-utdanning etter fagbrev:
  • Studieforberedende påbygning (allmenn påbygg) og universitet/høgskole
  • Teknisk fagskole, f.eks. fagskolen i Gjøvik (driftsrelatert) som er ganske anerkjent.
  • Forkurs til ingeniørutdanning, gir deg kombinasjon av påbygg og nødvendig matematikk/fysikk for ingeniørstudier, f.eks. ved http://www.hibu.no/studietilbud/inge...nning/forkurs/ eller http://hist.no/ingforkurs/
  • Direkte opptak til ingeniørstudier via Y-veien. Ikke alle høgskoler tilbyr dette, men et økende antall gjør det.
Generelt har IT-studenter med fagbrev høyere gjennomføringsprosent enn studenter uten, og ingeniørene er ofte foretrukket i arbeidslivet. Per dags dato er det ikke akkurat noen stort utfordring å få jobb innen IT, men det er jo ingen selvfølge at det vil være sånn om 5-6 år heller...

Når dét er sagt er det ikke noe galt med direkte høgskoleutdanning heller, men du bør tenke nøye gjennom hva du vil jobbe med, og hvordan du ønsker at utdanningen din skal foregå...