Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1795
Hei, jeg har installert Debian på serveren min. Jeg skal i hovedsak bruke serveren min til å streame filmer og serier til mine andre PC- er og og gjerne både mobilen min og nettbrettet mitt. Jeg har sett på om eg skal sette opp en proftd server og deretter har seg sett litt på Owncloud, er det noen som har erfaring med denne kombinasjonen? Har også planer om og sette server opp mot sickbeard og couchpotato,noen som har noen råd og tips om hvordan jeg kan gjennomføre dette prosjektet?
Jeg lurer egentlig på dette selv. Bruker Dropbox ofte og digger konseptet, men skulle gjerne oppholdt filene på min egen server istedet.
Les litt rundt om FTP.

Jeg kommer så jævlig til å bli slaktet av Atx nå.
Sist endret av DikkeDikk; 15. februar 2012 kl. 11:38.
En link jeg kom over når jeg lette etter det samme for en stund siden
http://www.readwriteweb.com/cloud/20...wn-dropbox.php
Fant noe som heter SparkleShare som ser lovende ut. Det er fortsatt under tidlig utvikling og har ennå ikke en Windows-klient, men det er definitivt verdt å følge med på.
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Les litt rundt om FTP.

Jeg kommer så jævlig til å bli slaktet av Atx nå.
Vis hele sitatet...
Jeg kan slakte deg før ATX rekker det: FTP er bare så 1989!

Men over til server med dropbox, man kan enkelt sette opp en f.eks: (s)ftp server, for så å skrive ett program som synkroniserer filene i en mappe med den som ligger på (s)ftp serveren. Dette skulle fungere akkurat som dropbox.

Programmet skulle kunne enkelt skrives i f.eks python uten de store programmerings kunnskapene, krever litt mere hvis du skal bruke sftp, som er en kryptert form for FTP.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg kan slakte deg før ATX rekker det: FTP er bare så 1989!

Men over til server med dropbox, man kan enkelt sette opp en f.eks: (s)ftp server, for så å skrive ett program som synkroniserer filene i en mappe med den som ligger på (s)ftp serveren. Dette skulle fungere akkurat som dropbox.

Programmet skulle kunne enkelt skrives i f.eks python uten de store programmerings kunnskapene, krever litt mere hvis du skal bruke sftp, som er en kryptert form for FTP.
Vis hele sitatet...
WinSCP som er en av de beste sftp-klientene har vel innebygd støtte for sykronisering av mapper og filer.
Hva skal jeg bruke istenfor FTP, siden det er so last year?
rsync (10 tegn)
Sitat av gnomen123 Vis innlegg
Hva skal jeg bruke istenfor FTP, siden det er so last year?
Vis hele sitatet...
Finnes mange alternativer som er mer moderne:
FTPS: File Transfer Protocol Secure (Som er en kryptert versjon av FTP).
SCP: SSH Copy Protocol (File overføring over SSH protokollen).
SFTP: SSH File Transfer Protocol (FTP over SSH protokollen).

Finnes flere, men dette er vel de mest brukte, å som jeg kommer på i farten.

Men for min del skal du bare bruke FTP, eneste som er med den er at overføringen skjer i klarttekst, å hvem som helst med litt greie på Man-in-the-middle-attack å wireshark eller ettercap kan lese og gjenskape filene du overførte.
Trur eg kommer til å sette opp en FTPS server. Deretter kommer jeg til å evt. bruke WinSCP til å få tilgang til mine filer, jeg kommer også selvsagt til å sette opp sickbeard og couchpototo. Det jeg lurer på om det er mulig å om jeg kan se filmene gjennom WinSCP på mobilen? Elller ville dere brukt plex til dette bruksområde?
Part time ninja
locked65's Avatar
Jeg kikket nettop på noe som heter owncloud, her kan man laste opp filer, spille musikk, se og laste opp bilder. Og man har tilgang på kalender der.

Virker lovende så langt. Den kan kun synces mot kde afaik. Det må være minuset her.

http://owncloud.org/
Er det noen av dere som har erfaring med Owncloud? Er dette stabilt? Jeg kommer til å overføre store filer slik som filmer og serier, vil dette være et bra for disse oppgavene? Hva mener du egentidlig med kde afaik?
Sist endret av gnomen123; 15. februar 2012 kl. 13:34.
Sitat av gnomen123 Vis innlegg
Er det noen av dere som har erfaring med Owncloud? Er dette stabilt? Jeg kommer til å overføre store filer slik som filmer og serier, vil dette være et bra for disse oppgavene? Hva mener du egentidlig med kde afaik?
Vis hele sitatet...
KDE er ett desktop environment for linux brukere.
Part time ninja
locked65's Avatar
For film og serier er nok sftp eller rsync veien og gå.

Har ikke testet owncloud noe mer enn og laste opp litt filer og rote litt med apps som den tilbyr.
Er det noe særlig forskjell på sftp og rsync? Hva passer best til mitt behov?
Stemmer det at sftp er mer stabilt i forhold til rsync noen som kan bekrefte dette utsagnet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
sftp og rsync er to heilt ulike protokoller. sftp er enkel overføringsprotokoll, medan rsync er (som navnet tilseier) utvikla for å synkronisere data.