Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 719
Skal sende min galaxy SII etter miccen er blitt ødelagt, jeg har roota tlf, og instalert ICS på den, men spørsmålet mitt er, går det fint og sende den in som den er, eller må jeg "resette den som ny fra fabrikk", uten root etc?
Jeg ville argumentert med at det er normalt bruk og latt den være som den er, hvis de protesterer hadde jeg kjørt saken i FTU.
Resett til fabrikkinnstilling. Vil anta at det å roote den bryter med vilkårene som du har akseptert(står nok i brukerhåndboka) som gjør at ALL garanti frafaller.
Sitat av nightLook Vis innlegg
Resett til fabrikkinnstilling. Vil anta at det å roote den bryter med vilkårene som du har akseptert(står nok i brukerhåndboka) som gjør at ALL garanti frafaller.
Vis hele sitatet...
Dette ser ut som en reklamasjonssak. Reklamasjonen er ikke brutt så lenge han har holdt seg innenfor "normal bruk" av produktet. Garantier er unødvendig i Norge da du er beskyttet i 5 år av reklamasjonsretten (på elektronikk som koster over 2000,- kroner).
Sitat av emptychange Vis innlegg
Dette ser ut som en reklamasjonssak. Reklamasjonen er ikke brutt så lenge han har holdt seg innenfor "normal bruk" av produktet. Garantier er unødvendig i Norge da du er beskyttet i 5 år av reklamasjonsretten (på elektronikk som koster over 2000,- kroner).
Vis hele sitatet...
Du sier det ser ut som en reklamasjonssak.
Selgeren kan hevde at dette er en feil knyttet opp til rootingen av telefonen, en brukerfeil, og nekte kjøperen avhjelp. Om telefonen er mer enn et halvt år gammelt, kommer bevisbyrden på kjøpers side. Det skal dog sies at normal praksis er at brukeren sier "jeg har ikke gjort noe galt!", og at det er dokumentasjon nok.

Skal også nevnes at i de fleste tilfeller vil en reklamasjon ta en uke lenger tid enn en vanlig garantireperasjon(ved reklamasjonssaker må selger søke produsent om godkjenning av reklamasjon før produktet sendes inn).

Forstår ikke hvorfor du påstår at all elektronikk over 2000,- har 5 års reklamasjonsrett for øvrig, det er ikke en magisk prisgrense, den er satt til produkter som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år(derav mobiltelefoner).
Sist endret av nightLook; 13. februar 2012 kl. 08:41.
Sitat av nightLook Vis innlegg
Skal også nevnes at i de fleste tilfeller vil en reklamasjon ta en uke lenger tid enn en vanlig garantireperasjon(ved reklamasjonssaker må selger søke produsent om godkjenning av reklamasjon før produktet sendes inn).

Forstår ikke hvorfor du påstår at all elektronikk over 2000,- har 5 års reklamasjonsrett for øvrig, det er ikke en magisk prisgrense, den er satt til produkter som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år(derav mobiltelefoner).
Vis hele sitatet...
Nei, produsenten trenger ikke å godkjenne en reklamasjon. Dette gjøres i så fall i regi av selger. Det er også selger som må dekke kostnadene ved reklamasjon; produsenten har ingenting med dette å gjøre. Med mindre du reklamerer direkte til produsenten. Dessuten har du krav på et tilsvarende eller bedre produkt hvis de skal ha rett til å utføre avhjelp; så da ser jeg virkelig ikke problemet.

Forbrukerkjøpsrådet opererer med grensen på 2000 generelt på elektronikk. Jeg mener du står langt svakere etter 4 år med en telefon til 300 enn med en telefon til 3000.