Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3095
Hei. Lurte bare om man egentelig trenger og rense pcn for støv innvendig?
Er ikke det at jeg trenger det enda, men til seinere?

1.Trenger man å gjøre dette?
2. Blir pcn dårligere hvis man ikke gjør det?
3. Blir levealderen på pcn bedere, eller ikke?
4. Hva er levealderen på en stasjonær pc?

Takker for svar
Du kan risikere at det blir mye støv i komponenter, som CPU kjøler. Da vil den ikke bli like bra kjølt, du kan få for høy temperatur, og prosessoren kan bli ødelagt. En stasjonær PC lever jo så lenge man har den, med mindre noe blir ødelagt? :P Anbefaler å rense den en gang hver 2 mnd kanskje, ta å støvsug vekk støvet, eventuelt ta av CPU kjøler og støvsug den ordentlig.
Sist endret av RydEN; 12. februar 2012 kl. 03:23.
1. ja om det blir mye støv burde man absolutt ta en rens i maskinen.
2. kan bli det om det blir mye varme som resulterer i at CPU/GPU clocker seg ned.
3. litt usikker, men varme er noe man vil unngå uansett. blir det for ille kan det forekomme statisk elektrisitet og varmeskade komponenter
4. varierer veldig. kommer an på kvaliteten til komponenter, hvor ofte den brukes osv. en stasjonær kan vare alt fra 1-2 år til 10.
Sist endret av WhiteHat; 12. februar 2012 kl. 03:24.
Jeg har tidligere brukt trykkluft på boks, og det har funket ganske greit, men er det bedre å bruke støvsuger på lav styrke? Er det nødvendig å åpne PCen (tenker da på bærbar) for å blåse/suge støv?
1.ja du må rense pcen en gang i blandt,
2. den kan bli varm og kansje ødelagt i extreme tilfeller
3.den holder seg bedre kald så, ja den lever lengre
4. den lever så lenge du vill. for mange år siden hadde jeg en pc som var 5-6 år gammel og den funket helt til i fjord eller noe, da HDDen tok kvelden(tror jeg) da var pcen nesten 13-15 år gammel. det var ikke noen super pc men jeg kom inn på skrivebordet xD
Sitat av Don Marioso Vis innlegg
Jeg har tidligere brukt trykkluft på boks, og det har funket ganske greit, men er det bedre å bruke støvsuger på lav styrke? Er det nødvendig å åpne PCen (tenker da på bærbar) for å blåse/suge støv?
Vis hele sitatet...
det beste er å bruke lufttrykk på boks eller kompressor om man har tilgang til det.

støvsuger får ikke med seg så mye av det støvet som sitter godt på komponentene, og kommer man borti ting her og der inni maskina er ikke det helt bra, så trykkluft på boks er bedre siden den får vekk mye mer og man ikke er nær komponenter, burde gjøres utendørs. ellers så blir rommet helsefarlig :P
Kvalifisert idiot
TheDarkOne's Avatar
Sitat av Don Marioso Vis innlegg
Jeg har tidligere brukt trykkluft på boks, og det har funket ganske greit, men er det bedre å bruke støvsuger på lav styrke? Er det nødvendig å åpne PCen (tenker da på bærbar) for å blåse/suge støv?
Vis hele sitatet...
Er lurt å fjerne kjøleribben foran viftene for rens.
Har funnet støv strimler som dekket foran viften, ble litt sjokkert
glemte å nevne at, å ikke rense PC-en, kan føre til en del veldig tynt støv, som foresakes. Dette støvet kan gi deg tørre øyer, og andre irritasjoner.
ok, takk for svar skaffer meg luft på boks, også får jeg vell åpne pcn or rensen iblant

Kanskje dumt spørsmål, men når man bruker luft på boks, blåser man ikke støvet enda lengere inn da?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av spilltikk Vis innlegg
ok, takk for svar skaffer meg luft på boks, også får jeg vell åpne pcn or rensen iblant

Kanskje dumt spørsmål, men når man bruker luft på boks, blåser man ikke støvet enda lengere inn da?
Vis hele sitatet...
Det gjør jo selvfølgelig det, men ettersom en PC er ganske begrenset sånn størrelsesmessig vil det jo komme ut da det ikke har mer å gå på der inne.
(Kan ikke forklare det med fysikk, er ikke god nok på det...)
Man burde ikke bruke en vanlig støvsuger når man renser maskinen for støv, da kan man ødelegge komponenter med statisk elektrisitet. Bruk heller luft på boks eller en anti-statisk støvsuger.
jeg har aldri gjort dette selv. PCn jeg har, har jeg hatt nå i 6-7 år uten å røre innmaten på den, den lever like bra fortsatt og den har overlevd lyn nedslag flere ganger.
Sist endret av Luci Tristis; 12. februar 2012 kl. 05:25.
En kompis av meg sleit med en pc som hele tiden reboota randomly, og til slutt kom han sjelden inn i Windows. Så vi feilsøkte komponenter, og fant et feeit teppe av dunstøv på hele cpukjøleren hans.
Så støvsugde vi og fiksa, deretter virka alt perfekt igjen så ja, kan være lurt
Sitat av Luci Tristis Vis innlegg
jeg har aldri gjort dette selv. PCn jeg har, har jeg hatt nå i 6-7 år uten å røre innmaten på den, den lever like bra fortsatt og den har overlevd lyn nedslag flere ganger.
Vis hele sitatet...
Og den er fortsatt like rask? mange prosessorer klokker seg ned når det blir for varmt til den eller rebooter/slår seg av som han over sa, så er ikke så lurt å drite i støvet. Men det med lynet er jeg nysgjerrig på, slo disse lynene ut annet elektrisk utstyr?
Sitat av Sonic Vis innlegg
Og den er fortsatt like rask? mange prosessorer klokker seg ned når det blir for varmt til den eller rebooter/slår seg av som han over sa, så er ikke så lurt å drite i støvet. Men det med lynet er jeg nysgjerrig på, slo disse lynene ut annet elektrisk utstyr?
Vis hele sitatet...
taklyset, tv'en og diverse annet ble også slått ut, ingen problem xD
vet det høres rart, og har alltid fått noia når den plutselig slukner når jeg vet det tordner.
Ser det er en ting folk ikke nevner i samhold med trykkluft eller bruk av kompressord. Disse to gir ganske kraftig trykk så en må enten skru vekk viftene eller holde viften på cpu,gpu igjen for at kulelagerne skal bli ødlagt. blir de det så kan du reine med en pc som bråker helt innsides. hehe

Og ved kompressor så må det være kunn luft bassert, ikke oljebassert/vannbassert som de fleste industri kompressorer er. :P
Da har du enten vært ganske heldig Luci Tristis eller så har du overspenningsvern, er generelt en god ide og koble ut elektrisk utstyr når det lyner i nærheten.
Men ex-adrin har hørt at det kan komme litt vann ved bruk av vanlige luft kompressorer å, er det bare bs?
Også vil jeg legge til at hvis du spinner opp viftene med trykkluft kan du også grille hovedkortet ditt da de fungerer som en generator og introduserer en uønsket spenning
Sist endret av Sonic; 12. februar 2012 kl. 12:44.
Sitat av Sonic Vis innlegg
Da har du enten vært ganske heldig Luci Tristis eller så har du overspenningsvern, er generelt en god ide og koble ut elektrisk utstyr når det lyner i nærheten.
Men ex-adrin har hørt at det kan komme litt vann ved bruk av vanlige luft kompressorer å, er det bare bs?
Også vil jeg legge til at hvis du spinner opp viftene med trykkluft kan du også grille hovedkortet ditt da de fungerer som en generator og introduserer en uønsket spenning
Vis hele sitatet...
Det siste krever nok en del, har gjort det en del på både en gammel Dell, en ny Core2duo hjemmebygd, og en ny i5 2500k hjemmebygd, + diverse laptopper (alt fra macbook, HP, Asus, Acer, Packard Bell etc.)

Og ja, det er lurt å rense.

Og for det med vann i kompressoren:
La den kjøre litt før du sprayer rundt inni pcen?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Vannet legger seg i bunnen av tanken, og OM det først kommer ut, så kommer det i små ubetydelige menger, alle kompressorer som benytter seg av en tank, og ikke er produsert av blinde kinesere har uansett en tappeskrue for vann i bunnen.

Det finnes jo olje og vannutskillere til disse også, men disse brukes ikke så ofte mtp elektronikk, er vel heller lakkering
Sist endret av Fleff; 12. februar 2012 kl. 13:07.
Kommer vel ann på hvor "støvete" man har det?

Jeg har katter, noe som lager masse støv! Selv støvsuger jeg flere ganger i uken rundt. Men jeg pleier å åpne iMacen (Der med rammen) innimellom for å suge ut støvet

Med PC er det nok enda viktigere, fordi der er det flere "innganger" for støvet. Når foreldrene mine hadde stasjonær støvsugde jeg den to-tre ganger i året for dem, den var full i støv. En gang kortsluttet den pga det! :P
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Et par triks hvis man har stasjonær er å investere i støvfiltere på alle viftene som suger INN luft, og ha mer luft som kommer inn enn ut, da oppbygger man et overtrykk i kabinettet, og _om_ det skulle komme litt støv inn, så blir det blåst ut før det rekker å sette seg.

Gjør selv slik, og inni pc'n er sikkert noe av det mest ryddigste og støvfrie stedet i hele rommet mitt, kikker man under nærmeste sofa/benk osv, så finner man en koloni av hybelkaniner.