Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4142
Hvilken pepperspray eller forsvarsspray er lovlig? Har noen link til nettbutikk, ebay eller noe og vet hva jeg må se etter eller unngå? Kan ikke risikere konfrontasjoner fra tollen
Ingen reell pepperspray er vel lovlig afaik..
Sist endret av Chillipølse; 10. januar 2021 kl. 18:21.
Pepperspray er ikke lovlig i norge, derimot forsvarsspray er tillat. Hovedforskjellen er at det er mentholblanding i forsvarsspray, istedenfor pepper/OC. Anbefaler at du kjøper en på Clas Ohlson, Biltema eller lignende for å være sikker på at den er lovlig å bære i Norge, i forhold til å kjøpe noe du ikke vet hva inneholder eller ikke følger Norges reglement ifra utlandet.
R.i.p 23.04.2021
Lag din egen. Har selv stående en sprayflaske med lit salmiakk i ved ingangsdøren just in case det skulle dukke opp noen uvedkomende
Før i tida kjøpte folk CS spray fra Tyskland husker jeg, men disse er nevnt i våpenloven som ulovlig nå. Det er nok lurest som Dice sier å kjøpe i en norsk butikk som Clas Ohlson hvis de har der, så er du sikker på at sprayen er lovlig.
Er forsvarspray noe særlig da? Eller bare scam? Er vel ikke like bra som original pepperspray?
Sitat av LarsErikseen Vis innlegg
Er forsvarspray noe særlig da? Eller bare scam? Er vel ikke like bra som original pepperspray?
Vis hele sitatet...
Det er bare tull egentlig. Har testa det på meg selv, og det er bare litt ubehagelig. Det er vel mer overraskelsen om at du ble spruta i trynet med ett eller annet som gjør at du kan slippe unna en kjip situasjon.
Vist det er kun pes fra tollen du er redd for så kan du lage din egen pepperspray. Bare husk at den vil være like ulovlig som en "skikkelig" pepperspray da det faktisk er oppskriften på en skikkelig en.

Sitat av griped Vis innlegg
Det du kan gjøre hvis du vil lage ordentlig pepperspray er å kjøpe den sterkeste chilien du får tak i. Mange av disse invandrerbutikkene selger ofte veldig billig Habanero. Kjøp en liten bærepose av disse. Så hakker du dem opp i småbiter og tørk dem i stekeovnen på 50grader eller tilsvarende. Så hiver du all den tørkede Habaneroen i en beholder og fyll opp en liter rødspirt. La dette trekke en dag eller gjerne mer.

Så filtrere du rødspriten med habaneroen i igjennom et kaffefilter. Så tar du å koker ned sprit/capsaicin blandigen i en kjele for å fordampe ut spriten og øke konsentrasjonen. Gjør dette utendørs..

For å få dette som spay bør du finne en egnet trykk sprayflaske på riktig størrelse som er tom. Liten deoderant eller lignende er fint. Sørg for at den er helt tom, så varmer du den opp med en hårføner eller lignende, når den er passelig varm så løser du ut det oppbyggede trykket. La sprayflaska kjøle seg ned, gjerne i kjøleskpa/frys. Det blir nå undertrykk inni flasken. Lag en trakt med et så lite hull som akkurat passer på den lille tutten som dysen sitter på. Ei avkappet flaske med et lite hull i korken funker bra. Hell den konsentrerte capsaicin væsken oppi trakta og press trakta mot ventilen på flaska slik at væske blir sugd ned i flaska.

Så bruker du bare vanlig kompressor med en blåsepistol som passer ventilen på flasken og trykksetter sprayflasken til 6-8 bar ca. Så setter du bare på dysa igjen. Bare pass på at du velger ei dyse som spruter en grei, rett stråle, og ikke bare forstøver væsken i en sky rett foran deg. Finner du riktig dyse så spruter denne sprayflasken lett 2-3 meter lang og sterk stråle.

Ble sprayet på med lukkede øyer, prøvde å åpne dem, men var ikke sjanse.. Værste jeg har kjent noen gang, lå med hodet nedi vann i 30min uten å kunne åpne øynene
Vis hele sitatet...
Enkel og grei oppskrift på en fungerende pepperspray. Bare husk den er ulovlig og at vist du lager ett for potent ekstrakt så kan du faktisk skade øynene til folk med den. Ekstra kjipt for deg om du ødelegger synet til en fyr med noe som er ulovlig, til tross for selvforsvar. Anyways, jeg har hørt at det kan være nice å ha litt matolje eller lignende i en sånn type blanding, da blir det ett helvette å få sprayen av ansiktet.