Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3294
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ble satt i varetekt etter arrestordre og slusa gjennom mye mer fancy greier enn hva politiet hadde når jeg var ung.
Jeg fikk ikke oppgitt noen rettigheter utenom i avhøret angående avhøret men det er det som skjedde før jeg slapp ut av varetekt etter avhøret jeg reagerer og lurer på.

Måtte inn i rommet der de tar bilde forfra og sidenfra, de tok bilde av tatoveringene mine og ba meg oppgi hva det stod. Her skjønner jeg at jeg kunne dikta opp en betydning som ligna men tenkte ikke på å juge var helt nedbrutt og dau i hjernen etter to ukers varetekt og 8 timers avhør rett før..

De tok fingeravtrykk, men også en slags scanner maskin som scanna hele hånda mi. Måtte først legge hånda flat, så yttersiden av knokeleddene mine fra knoken til midterste ledd på hånda ned mot scanneren, så med yttersiden av ytterste fingerledd bøyd ned mot scanneren. Dvs de har faen meg kopi av hele hånda på alle mulige måter og vinkler og ledd!

4 spørsmål: er dette vanlig prosedyre nå til dags? Hadde jeg hatt noen rettigheter til å nekte på noen av trinnene? Ligger dette lagret for alltid nå? Kan man evn klage og be om sletting siden de ikke oppga rettigheter til å nekte?

Jeg kan erindre at de tok DNA spytt prøve også men er ikke 100% sikker alt gikk så fort. Er det vanlig? Hvordan kan man finne ut av det?

Ble taua for grov narkosak strafferamme ti år om det er relevant.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Desverre ganske vanlig. Måtte gjøre det samme etter varetekt. Er vel bare sånn systemet har blitt, alt skal være elektronisk i tillegg. Du får bare passe på å ikke gjøre noe dumt i fremtida så ekke det no problem. blir nok aldri sletta nei, og tviler sterkt på at du kommer noen vei med å klage.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vel, dette gjorde de med meg også, men det var ikke snakk om en Grov narkosak. Politiet stoppet oss random i bil, og fant 1 gram med hasj i lommen min. Inn på glattcella, av med klær og squat. De tok bilder av trynet mitt, tatoveringer og fingeravtrykk etc. Er vel 6-7 år siden det skjedde med meg.
Forskrift om ordningen av påtalemyndigheten (Påtaleinstruksen)

§11-1.Adgang til å ta fingeravtrykk og fotografi av mistenkte

Når det anses nødvendig for å oppklare en straffesak som kan medføre frihetsstraff, kan det tas fingeravtrykk og fotografi av enhver som er mistenkt i saken. Dette gjelder selv om straff ikke kan idømmes på grunn av reglene i straffeloven § 20 første ledd. Det gjelder også når tilstanden har medført at den mistenkte ikke har utvist skyld
Vis hele sitatet...
Så lenge du risikerer frihetsberøvelse har de mulighet til å bruke denne paragrafen. Det er nok ikke rart eller unormalt når det er snakk om straffesaker opptil 10 år. Tviler på at det hjelper å klage på at de ikke opplyste deg om rettighetene dine da det ikke utgjør noen forskjell hva du sier. Du samarbeidet slik du burde ha gjort selv om de det muligens ikke var helt nødvendig å fortelle noe som helst om tatoveringene dine.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jada jeg vet de har lov til å ta bilde og fingeravtrykk. Det var den nye fancy håndavtrykk scanneren jeg reagerte på når jeg kom hjem om var noe jeg plikta eller noe jeg var dum å ble med på. Det var en helt annen maskin enn fingeravtrykk maskina, hvor jeg måtte rulle hvert ledd på hånda over, som hvis jeg banker i bordet med fingrene lukka og hvert fingerledd ned mot scanneren. Pluss scanning av håndbaken, håndflaten, oversiden av hånda. Var da jævlig mye greier og en high tech shit..regnes detta som samme regel som fingeravtrykk eller er noe sneaky shit de bare håper folk går med på?

Og når jeg kom hjem og kom meg ut av cellebobla og utslittheten og kvikna til har jeg tenkt mye på at jeg burde vært mer oppegående og kritisk og spurt om det var noe jeg plikta og om hvilke rettigheter jeg hadde i den forbindelse siden de sa absolutt ingenting om rettighetene mine der. Hadde det skjedd i dag hadde jeg spurt men jeg var helt tom etter 8 timers avhør og ville bare hjem. Det er ubehagelig om alt sånt fortsatt ligger registrert. Ja jeg ble dømt og regner med det fortsatt ligger der, men ligger det der for alltid eller slettes etter en viss tid? Hva hvis man blir frikjent vil alt sånt da slettes?
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg var til avhør som mistenkt i en sak. Jeg forklarte meg og min versjon av saken som var endel annerledes enn anmeldelsen. Fikk beskjed om å signere og det som ble skrevet og etter noen rettinger så godkjente jeg. Trodde alt var over at jeg fikk reise hjem. Men nei. Avhøret ble tatt en en skikkelig filmhelt av en politimann. Han nærmest dro meg opp av stolen før han sa jeg måtte bli med ham også ble det fotografering, samt svart blekk og hele håndflatene og de tok ikke bare fingeravtrykk men avtrykk av hele hånden. Høyre og venstre. Spurte om hvorfor og fikk bare et bryskt "hold kjeft og gjør som vi sier" tilbake. Ikke tidligere straffet, kun et par forelegg i trafikken, feil lysbruk da jeg "varslet" om kontroll, samt et forelegg for manglende blinkelys. Likevel føltes det som om jeg var en tung kriminell på grunn av måten de handlet meg på, måten de snakket til, nedlatende og som om jeg var verdens avskum. Noen dager senere ble jeg oppringt av en kontordame som fortalte at anmeldelsen var levert på feil navn og personnummer, dette var rettet opp og jeg ville få brev i posten om dette. Altså alt var slik jeg fortalte i avhøret, jeg var helt uskyldig. Likevel er mine fingeravtrykk og håndavtrykk lagret i politiets registre. Ganske merkelig at slikt jeg lov. Det plaget meg at jeg ble behandlet slik og til sist kontaktet jeg politiet og sa hva jeg mente og skrev også et brev om dette. Og jeg ba om at de skulle slette bilder og fingeravtrykk. Nei sletting av fingeravtrykk det drev de ikke med, fikk jeg til svar. Skjønner ikke at slikt er lov.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Nei det forundrer meg at de beholder avtrykkene om man frikjennes og i ditt tilfelle over her var uskyldig. Må vel finnes noe regelverk på det et sted?!
Kanskje datalagringsdirektivet har noe å si om dette? Har lurt på det samme selv. Virker som en veldig gråsone av politiet, spesielt som Halvfylt Rødrev opplevde det.
bør vel ikke komme som noe stort sjokk at de vil ha fingeravtrykk av alle som er mer eller mindre kriminelle
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av nooname Vis innlegg
bør vel ikke komme som noe stort sjokk at de vil ha fingeravtrykk av alle som er mer eller mindre kriminelle
Vis hele sitatet...
Les tråden. Det handler ikke om fingeravtrykk
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Dessuten blir det også gjort på folk som ikke er kriminelle og som blir frikjent så det er rettighetene her jeg prøver å komme til bunns i
Gjør de det for å ha avtrykk av hånd og fingre? Rillene som går over håndflaten er jo unike for hver person, kan også skjønne knokler og ledd for å kalkulere avstand og 'bøyelighet' av fingrene for å kunne åpne alt som har en touch-id (scanner for fingeravtrykk). Spekulerer bare her, vet ikke hvorfor de skulle gjort det og ikke var jeg klar over at det her var en greie heller.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av nooname Vis innlegg
bør vel ikke komme som noe stort sjokk at de vil ha fingeravtrykk av alle som er mer eller mindre kriminelle
Vis hele sitatet...
Er det meg du sikter til? Jeg var tilfeldigvis i et område (helt åpen offentlig plass der alle kan gå) der en kriminell handling foregikk. Jeg viste ikke om hva som foregikk og den dag i dag kjenner jeg ikke detaljene. Men siden jeg var i området har vel noen observert det og gitt mitt navn til den som anmeldte eller til politiet eller noe slikt. Jeg ble raskt tatt ut av saken, og etter sjekk av min forklaring fant politiet ut at alt jeg sa stemte og jeg ble sjekket ut av saken. Jeg var helt uskyldig og er ikke domfelt noen gang. Omgåes ikke med kriminelle, betaler min skatt og likevel så tenker du at det er korrekt at politiet har mine fingeravtrykk i et register over kriminelle? Om du blir tatt for å kjøre uten bilbelte så tenker du at da kan politiet bare dra deg inn på politistasjonen og ta fingerscan og full dna profil for da er du jo blitt en lovbryter? Burde de beslaglegge pc og mobil for sikkerhets skyld? For du er jo en lovbryter, kanskje har du andre svin på skogen? Kanskje spane på deg? Kallen inn venner av deg og kolleger til avhør for å sjekke om du er en skikkelig gutt?
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Gjør de det for å ha avtrykk av hånd og fingre? Rillene som går over håndflaten er jo unike for hver person, kan også skjønne knokler og ledd for å kalkulere avstand og 'bøyelighet' av fingrene for å kunne åpne alt som har en touch-id (scanner for fingeravtrykk). Spekulerer bare her, vet ikke hvorfor de skulle gjort det og ikke var jeg klar over at det her var en greie heller.
Vis hele sitatet...
Ja de gjør det for å lettere knytte person til gjerningssted, redskap, materiale eks. F eks om noen har vært i et rom og ikke lagt igjen fingeravtrykk men for eksempel (nå sier jeg bare noen helt random eksempler jeg kan tenke på aner ikke om det faktisk brukes på den måten! ) har slengt igjen en dør med innerste fingerledd og de kan finne avtrykk av dette, eller om man har vært i en bil og kommet borti et sted med knoken, eller pakka inn hasj med hansker ingen fingeravtrykk men på et tidspunkt er f eks tommelleddet innerst på håndbaken nær innpakningen og legger igjen avtrykk.
Vetta faen men det var en high tech scanner maskin og jeg føler jo jeg ikke engang kan sitte i rom med noen som kan drive med dop eller være kriminelle lenger tilfelle trykk fra en eller annen del av hånda mi blir funnet i fremtiden og så lett knyttes til identitet og knytter meg til noe. Driver ikke med noe kriminelt men var uheldig den ene gangen.. Men å vite at politiet kan spore meg så lett er skikkelig ubehagelig hvertfall!

Jeg trodde DNA prøve, spytt prøve, og dette jævla hele hånda avtrykk i alle vinkler og alle deler og ledd, og andre ting enn ordinær fingeravtrykk, ikke var noe de egentlig hadde krav på?
Evn noe regler om hvilke saker de har krav på det, om de plikter å oppgi ens rettigheter eller bare kan dure frem å ta det som sin rett og selvfølge, og evn hvor lenge det ligger lagret hos skyldige, livet ut eller slettes etter viss antall år, og om de kan holde det lagret om man er frikjent også? Mange spørsmål men håper noen vet litt!
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Gjør de det for å ha avtrykk av hånd og fingre? Rillene som går over håndflaten er jo unike for hver person, kan også skjønne knokler og ledd for å kalkulere avstand og 'bøyelighet' av fingrene for å kunne åpne alt som har en touch-id (scanner for fingeravtrykk). Spekulerer bare her, vet ikke hvorfor de skulle gjort det og ikke var jeg klar over at det her var en greie heller.
Vis hele sitatet...
De gjør det for å knytte til kriminalitet. Er jeg på byen og havner i bråk og stikker av men de gidder å gå grundig til verks og sjekke overflatene rundt kan de kanskje finne at jeg har lent meg på veggen i et dytt fordi deler av hånda trykket mitt er der for eksempel. Bare et eksempel. Tror ikke det er i forbindelse med å fake finger eller hånd til touch ID til telefonåpning nei.
For mitt vedkommende som mistenkt på daværende tidspunkt så går jeg ut fra at de ville ha mest mulig identifiserbart som de kunne knytte til gjerningsstedet.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Men skal faen meg aldri si aldri heller Jokkerella
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
.. jeg føler jo jeg ikke engang kan sitte i rom med noen som kan drive med dop eller være kriminelle lenger tilfelle trykk fra en eller annen del av hånda mi blir funnet i fremtiden og så lett knyttes til identitet og knytter meg til noe.
Vis hele sitatet...
Er nok også en av grunnene til at de gjør det. Kan skjønne hvorfor de gjør det når det er snakk om alvorlige forbrytelser, noe narkotikaforbrytelser kan være.
Synes derimot at det er noe de absolutt skal opplyse deg om når du kommer inn, både hvorfor de gjør det og hva det brukes til.
Eventuelt også hvor lenge de oppbevarer det og hvem som er ansvarlige for lagingen av data eller en eller annen lenke de kan peke deg til.

Er kanskje litt mye å be om, men de kunne sammenfattet en eller annen standard-frase.
Det skulle jo ikke vært nødvendig å be om informasjon som det her. Samtidig så er det ikke 'lurt' å åpne opp for at den skyldige skal kunne komplisere etterforskningen, der det skulle gjelde.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Er nok også en av grunnene til at de gjør det. Kan skjønne hvorfor de gjør det når det er snakk om alvorlige forbrytelser, noe narkotikaforbrytelser kan være.
Synes derimot at det er noe de absolutt skal opplyse deg om når du kommer inn, både hvorfor de gjør det og hva det brukes til.
Eventuelt også hvor lenge de oppbevarer det og hvem som er ansvarlige for lagingen av data eller en eller annen lenke de kan peke deg til.

Er kanskje litt mye å be om, men de kunne sammenfattet en eller annen standard-frase.
Det skulle jo ikke vært nødvendig å be om informasjon som det her. Samtidig så er det ikke 'lurt' å åpne opp for at den skyldige skal kunne komplisere etterforskningen, der det skulle gjelde.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke helt. Hva mener du at politiet har å tjene på å formidle disse opplysningene?
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg forstår ikke helt. Hva mener du at politiet har å tjene på å formidle disse opplysningene?
Vis hele sitatet...
Snuten tjener vel aldri noe som helst på å opplyse og informere om en mistenkts rettigheter. Men vi vet at de plikter det i forbindelse med avhør, selvom det forekommer at de ikke gidder. Det jeg vil finne ut av er om de plikter å opplyse noe i forbindelse med disse prøvene og scanningene, om det ligger lagra for alltid eller er tidsbegrenset, om de har lov til å lagre det når man blir frikjent også.. Det er ganske drøy innsamling av informasjon og identitetsmateriale.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg forstår ikke helt. Hva mener du at politiet har å tjene på å formidle disse opplysningene?
Vis hele sitatet...
Hvem sier at politiet skal tjene på det? Vet ikke helt hva du oppfatter her, men å kunne by på standard-fraser der informasjon er klar og tydelig slik at de som er i møte med dem kan vite hva de har å forholde seg til skader vel ikke? Eller?
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Hvem sier at politiet skal tjene på det? Vet ikke helt hva du oppfatter her, men å kunne by på standard-fraser der informasjon er klar og tydelig slik at de som er i møte med dem kan vite hva de har å forholde seg til skader vel ikke? Eller?
Vis hele sitatet...
La meg omformulere. Siden det åpenbart ikke er i politiets interesse å implementere endringen, hvordan ser du for deg at en politisk prosess skal tvinge det frem? Maktmiddelpolitikk er skrallebasert - det går bare én vei. Noen ganger får de nye verktøy fort, andree ganger må de bitche og gnåle mer. Men de mister aldri noe av betydning, eller underlegges begrensninger de ikke trivielt kan sno seg unna.


Dersom vi er på fantasistadiet og bare spekulerer i hva som hadde vært kult, rimelig og rettferdig, så har jeg en lang ønskeliste! Jeg ser for eksempel for meg at vi burde kastrere mulighetene for å frata folk fører- og våpenkort gjennom administratrive vedtak, fullstendig skrote hele DNA-registeret, og gi alle som har blitt utsatt for skjult overvåkning automatisk innsyn i egen sak når den er avslutta - samt få opplyst hvilke segmenter av den som fortsatt er rødstempla på grunn av pågående etterforskning mot andre og en tidsramme med rimelige maksimalgrenser for når innsyn vil bli gitt. Videre ser jeg for meg totalforbud mot løgn, videoopptak av alle avhør og at disse utleveres til avhørte i etterkant, meget klare sperrer mot formålsutglidning av alle verktøy de har, et regime der politiet er like tilbakeholdne med å delta i samfunnsdebatten som det dommere er, og jeg skulle gjerne hatt en mulighet til å få spesialenheten for politisaker til å ilegge små sanksjoner for små overtredelser fra politiets side. Hvis vi kan tillate oss å leke med slike tanker, så er jeg enig i at det hadde vært ganske digg om de var mer åpne om hvilke regler de spilte etter og hvilke rettigheter du som anholdt hadde.


Sannsynligheten for at politiet lar seg finne i å bli vingeklippet eller underlagt restriksjoner av de folkevalgte er imidlertid ganske eksakt lol. Sannsynligheten for at de folkevalgte noensinne kommer til å gjøre et seriøst forsøk på å få det til er enda mindre.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
La meg omformulere. Siden det åpenbart ikke er i politiets interesse å implementere endringen, hvordan ser du for deg at en politisk prosess skal tvinge det frem? Maktmiddelpolitikk er skrallebasert - det går bare én vei. Noen ganger får de nye verktøy fort, andree ganger må de bitche og gnåle mer. Men de mister aldri noe av betydning, eller underlegges begrensninger de ikke trivielt kan sno seg unna.


Dersom vi er på fantasistadiet og bare spekulerer i hva som hadde vært kult, rimelig og rettferdig, så har jeg en lang ønskeliste! Jeg ser for eksempel for meg at vi burde kastrere mulighetene for å frata folk fører- og våpenkort gjennom administratrive vedtak, fullstendig skrote hele DNA-registeret, og gi alle som har blitt utsatt for skjult overvåkning automatisk innsyn i egen sak når den er avslutta - samt få opplyst hvilke segmenter av den som fortsatt er rødstempla på grunn av pågående etterforskning mot andre og en tidsramme med rimelige maksimalgrenser for når innsyn vil bli gitt. Videre ser jeg for meg totalforbud mot løgn, videoopptak av alle avhør og at disse utleveres til avhørte i etterkant, meget klare sperrer mot formålsutglidning av alle verktøy de har, et regime der politiet er like tilbakeholdne med å delta i samfunnsdebatten som det dommere er, og jeg skulle gjerne hatt en mulighet til å få spesialenheten for politisaker til å ilegge små sanksjoner for små overtredelser fra politiets side. Hvis vi kan tillate oss å leke med slike tanker, så er jeg enig i at det hadde vært ganske digg om de var mer åpne om hvilke regler de spilte etter og hvilke rettigheter du som anholdt hadde.


Sannsynligheten for at politiet lar seg finne i å bli vingeklippet eller underlagt restriksjoner av de folkevalgte er imidlertid ganske eksakt lol. Sannsynligheten for at de folkevalgte noensinne kommer til å gjøre et seriøst forsøk på å få det til er enda mindre.
Vis hele sitatet...
Så dypt satt deg ikke for meg, her sitter vi inne på ett nettforum å ytrer inntrykk og synspunkter som for meg ikke vil ha noen politisk verdi i det virkelige liv.

Det var en fin ønskeliste, kan også komme på en ti-talls ting jeg kunne tenke meg men det står ikke på noe brev til nissen for å si det sånn.

Og til slutt, sannsynligheten for at de her ytringene kommer til å ha noen verdi for det store samfunnet eller politikken innenfor noe som helst felt som angår våre rettigheter, daglige liv eller opplevelser hadde jeg ikke i tankene i det hele tatt. Det var kanskje, kanskje, ett snevert glimt av en mulighet for å få luftet tankene til en som spekulerte på det. Kan helt ærlig si at jeg ikke ser noen politisk verdi for samfunnet på dette diskusjonsforumet, eller på noe som helst annet diskusjonforum.

Her er det en diskusjon som foregår. Hva det innebærer, kan og burde kanskje diskuteres.
Sist endret av Jokke; 23. desember 2020 kl. 01:26.
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har ikke orket å lese hele tråden så vet ikke om det har blitt skrebet før men:
Jeg har hatt mye med politiet å gjøre, det har likevel kun vært typisek foreleggssaker.
En morgen ble jeg dratt inn på ett rom og fortalt at jeg måtte avlegge både fingeravtrykk og bilde siden jeg var "kjenning". Siden jeg visste mine rettigheter så sa jeg at jeg gladelig ble med på dette så lenge jeg fikk lese kjennelsen fra juristen. Ble sluppet ut 15 min senere uten at noe av det tidligere ble nevnt.
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skal nevnes at jeg aldri har gjort noe alvorlig, bare mistenkte at de overdrivde i det de sa og at jeg tilfeldigvis hadde rett siden jeg hadde lest meg opp. De prøvde seg også på å si "OK men da må du sitte her hele helgen mens vi venter på retten", mens jeg selv egt visste at de ikke hadde grunnlag til å holde på meg. Selv har jeg altså hatt både gode og dårlige erfaringer når det gjelder politiet.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
La meg omformulere. Siden det åpenbart ikke er i politiets interesse å implementere endringen, hvordan ser du for deg at en politisk prosess skal tvinge det frem? Maktmiddelpolitikk er skrallebasert - det går bare én vei. Noen ganger får de nye verktøy fort, andree ganger må de bitche og gnåle mer. Men de mister aldri noe av betydning, eller underlegges begrensninger de ikke trivielt kan sno seg unna.


Dersom vi er på fantasistadiet og bare spekulerer i hva som hadde vært kult, rimelig og rettferdig, så har jeg en lang ønskeliste! Jeg ser for eksempel for meg at vi burde kastrere mulighetene for å frata folk fører- og våpenkort gjennom administratrive vedtak, fullstendig skrote hele DNA-registeret, og gi alle som har blitt utsatt for skjult overvåkning automatisk innsyn i egen sak når den er avslutta - samt få opplyst hvilke segmenter av den som fortsatt er rødstempla på grunn av pågående etterforskning mot andre og en tidsramme med rimelige maksimalgrenser for når innsyn vil bli gitt. Videre ser jeg for meg totalforbud mot løgn, videoopptak av alle avhør og at disse utleveres til avhørte i etterkant, meget klare sperrer mot formålsutglidning av alle verktøy de har, et regime der politiet er like tilbakeholdne med å delta i samfunnsdebatten som det dommere er, og jeg skulle gjerne hatt en mulighet til å få spesialenheten for politisaker til å ilegge små sanksjoner for små overtredelser fra politiets side. Hvis vi kan tillate oss å leke med slike tanker, så er jeg enig i at det hadde vært ganske digg om de var mer åpne om hvilke regler de spilte etter og hvilke rettigheter du som anholdt hadde.


Sannsynligheten for at politiet lar seg finne i å bli vingeklippet eller underlagt restriksjoner av de folkevalgte er imidlertid ganske eksakt lol. Sannsynligheten for at de folkevalgte noensinne kommer til å gjøre et seriøst forsøk på å få det til er enda mindre.
Vis hele sitatet...

Faen du er gær'n ass. Det der er jo helt sci fi. Et politi som hjelper oss og ønsker å opptre ryddig og i tråd med både lover og intensjonene til lovene. Det ligger opptakten til en hel bok her i det du sier Myoxo, sikkert en triologi også. En litt sci fi "virkelighets" roman, hvordan verden hadde blitt om politiet faktisk også forholdt seg til reglene uten å stadig tøye dem eller bevist bryte dem eller snu hodet vekk når kolleger bryter loven.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Så dypt satt deg ikke for meg, her sitter vi inne på ett nettforum å ytrer inntrykk og synspunkter som for meg ikke vil ha noen politisk verdi i det virkelige liv.

Det var en fin ønskeliste, kan også komme på en ti-talls ting jeg kunne tenke meg men det står ikke på noe brev til nissen for å si det sånn.

Og til slutt, sannsynligheten for at de her ytringene kommer til å ha noen verdi for det store samfunnet eller politikken innenfor noe som helst felt som angår våre rettigheter, daglige liv eller opplevelser hadde jeg ikke i tankene i det hele tatt. Det var kanskje, kanskje, ett snevert glimt av en mulighet for å få luftet tankene til en som spekulerte på det. Kan helt ærlig si at jeg ikke ser noen politisk verdi for samfunnet på dette diskusjonsforumet, eller på noe som helst annet diskusjonforum.

Her er det en diskusjon som foregår. Hva det innebærer, kan og burde kanskje diskuteres.
Vis hele sitatet...
404 noe gikk galt
Jeg tror du kan ha tolket litt feil, han forsøker vel å forklare hvorfor sannsynligheten for at disse positive tingene skjer dessverre er lik "lol"? Det innebærer naturligvis politikk. Syntes forøvrig diskusjonen er interessant, og syntes begge hadde gode poenger. Men dere er vel ikke egentlig uenige i noe her? Vi skulle ønske at politiet gjorde jobben sin annerledes, naturlig neste steg/spørsmål blir hvordan kan vi løse det? Da verken diskusjoner om politikk eller ønskelister forandrer noen ting, hvorfor skriver vi noe i det hele tatt? TS sier selv at saken ikke handler om fingeravtrykk. Han har for lengst fått svar på at han ikke har noen rettigheter, så hva mere enn ønskelister og politikk gjenstår egentlig? La oss ikke kastrere flere muligheter.
Sist endret av knert1; 23. desember 2020 kl. 03:26.
Sitat av knert1 Vis innlegg
404 noe gikk galt
Jeg tror du kan ha tolket litt feil, han forsøker vel å forklare hvorfor sannsynligheten for at disse positive tingene skjer dessverre er lik "lol"? Det innebærer naturligvis politikk. Syntes forøvrig diskusjonen er interessant, og syntes begge hadde gode poenger. Men dere er vel ikke egentlig uenige i noe her? Vi skulle ønske at politiet gjorde jobben sin annerledes, naturlig neste steg/spørsmål blir hvordan kan vi løse det? Da verken diskusjoner om politikk eller ønskelister forandrer noen ting, hvorfor skriver vi noe i det hele tatt? TS sier selv at saken ikke handler om fingeravtrykk. Han har for lengst fått svar på at han ikke har noen rettigheter, så hva mere enn ønskelister og politikk gjenstår egentlig? La oss ikke kastrere flere muligheter.
Vis hele sitatet...
Definitivt. Blir jeg stilt ett spørsmål så hender det at jeg svarer. Det er ikke mye å diskutere her i denne debatten, fra mitt ståsted og synspunkt.