Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2456
Hei nettopp fått bil og merker jo at det er veldig lett for og skli litt ut av svinger og rundkjøringer. Så lurer bare på hva konsekvensene er av og "drifte" rundt på snøen. Si en tom parkeringplass sent på kvelden
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ein stad mellom at du vert fotgjengar i 3 månader og ingenting, basert på lensmannen si meining om slikt.
Sitat av Gentleman1145 Vis innlegg
Hei nettopp fått bil og merker jo at det er veldig lett for og skli litt ut av svinger og rundkjøringer. Så lurer bare på hva konsekvensene er av og "drifte" rundt på snøen. Si en tom parkeringplass sent på kvelden
Vis hele sitatet...
I verste fall mister du lappen. I beste fall skjer ingenting.

Veitrafikkloven gjelder, pluss at du kan skape unødig støy for de som bor rundt og at det kan bli skade på offentlig/privat eiendom.
Alt avhengig av føret og hvor mye du bråker.

Kjør heller til en glattkjøringsbane som tillater at du leker deg.

Sitat av Veitrafikkloven
§ 2.Definisjoner.

Med veg forstås i denne lov også gate og plass, herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Grimdoc; 12. januar 2021 kl. 23:15. Grunn: Lagt til utdrag
Tenker du på hva som skjer hvis politiet observerer deg når du herjer rundt? Gjør du det ute på veien blir du bøtelagt for uvettig kjøring. Gjør du det på en parkeringsplass og under noenlunde trygge forhold, så kan det hende de nøyer seg med å brumme litt. Hvis du derimot mener hva som kan skje av uhell, så er svaret i grunn "det meste". Det er slike stunts som stort sett går bra, helt til man feilberegner og bruker rumpa på bilen som golfkølle mot en barnehage på fortauet.
Hva er det du egentlig lurer på?
Spørs på hvordan lokalmiljøet er. Noen steder står politiet og ser på, andre steder gir de deg straff. Hør litt rundt i rånemiljøet, så finner du stort sett ut hvordan ståa er.
Har du tilgang til en låst parkeringsplass eller liknende, går det vel under kjøring på bane?

Gjør du det bare én gang, kan du bortforklare det med at du feilberegnet farten.
Siden du er helt fersk, kan du jo prøve å bortforklare det med at du har for lite erfaring ennå.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Har du tilgang til en låst parkeringsplass eller liknende, går det vel under kjøring på bane?

Gjør du det bare én gang, kan du bortforklare det med at du feilberegnet farten.
Siden du er helt fersk, kan du jo prøve å bortforklare det med at du har for lite erfaring ennå.
Vis hele sitatet...
Etter min erfaring, så er det best å møte politiet med et smil og si hva man gjorde hvis man blir tatt på fersken i å sladde på en p-plass.

"Nei du, jeg var litt usikker på hvordan bilen reagerer på dette møkkaføret, så jeg tenkte å prøve ut dette her på parkeringsplassen med å kaste litt i rattet og nappe litt i brekket, da er jeg litt mer forberedt når jeg kjører på glatt føre".

Mine forholdsregler har vært:

Sørg for at parkeringsplassen er tom for både folk og andre biler.

Sørg for at det er på et område som ikke sjenerer andre, det bråker mer enn du tror. det vil si ikke i sentrum, i boligområder eller andre lignende steder.

Gjerne litt sent på kvelden, eller på nattestid. Da er minst mulig folk ute.

Ber folk deg om å stikke, så hør på det!!!

Vær hyggelig og imøtekommende, folk er ekstremt mye mer villig til å se litt mellom fingra hvis de liker deg og din oppførsel, selv om de ikke kanskje liker det du har gjort mens du har kjørt bil.

Har funnet på mye morsomheter i bil oppgjennom, og selv om politiet har sett meg så har jeg ikke fått én eneste bot eller prikk enda. Litt flaks er det, det er jeg villig til å innrømme, men jeg tror selv at det ligger i hvordan man oppfører seg og er villig til å legge seg flat ovenfor Politiet.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Har du tilgang til en låst parkeringsplass eller liknende, går det vel under kjøring på bane?

Gjør du det bare én gang, kan du bortforklare det med at du feilberegnet farten.
Siden du er helt fersk, kan du jo prøve å bortforklare det med at du har for lite erfaring ennå.
Vis hele sitatet...
Hva med å si at du har akkurat kjørt opp og øver deg på å beherske bilen på glatt føre? Eller noe slikt. Det har vært et par tilfeller der vinterens første snø fører til mange uhell at politimestre har anbefalt folk å trene litt på egnet plass.

Reaksjonen blir som den blir. Treffer du en suring så blir du fotgjenger, en annen politimann gir deg kanskje en tommel opp eller ber deg kutte ut og dra hjem.
Det vil jo være litt forskjell på om du spøler 8 tall og det å kjenne på bilens begrensninger. Lurt å øve på glatta så du får kjent litt på det ja.
Veitrafikkloven gjelder selv inne på dassen din, så de _kan_ (og tar mest sannsynligvis) lappen fra deg.

Om du sier du sklei litt for det er glatt, så har du ikke kjørt etter forholdene og de tar lappen fra deg.

Stort sett tar de lappen fra deg på veitrafikklovens paragraf 3, den kan brukes til det meste.

Skal du øve på en parkeringsplass så ville jeg avklart det med lennsmannskontoret før du begynner.
Du kan kræsje. Jeg mener, hva slags konsekvenser er det å spekulere i? Du burde vite det her når du har lappen.
Har vært borti en del politifolk om vinteren. De fleske kommer med pekefingeren, «ikkje gjør det når mi kåmmå bak dæ da» sa han ene når jeg heiv bilen rundt en tom parkeringsplass. En annen diskuterte jeg med og han ville ha tatt fra meg lappen på stedet sa han. Min svoger er politimann, han sa så lenge du ikke kjører for hardt, og ingen eller ingenting kan komme til skade, så gav han de bare en liten advarsel.
Dette her er en typisk sak som beror på politiets skjønn, og som vi vet fra andre førerkortsaker er ikke skjønnsutøvelsen spesielt konsekvent. Det er ukontroversielt at du blir fotgjenger dersom du styrer på i trafikken, herjer rundt på steder hvor du ikke har full oversikt og kontroll, eller hvor du forstyrrer andre. Det er også forholdsvis ukontroversielt at det er lov å teste bremselengde fra fornuftige hastigheter, øve på hvordan du henter deg inn fra en naturlig sladd og litt sånt, så lenge du gjør det i trygge omgivelser uten å forstyrre andre. I praksis betyr dette en tom og åpen plass langt ute i gokk.

Alt mellom disse to ytterpunktene kan resultere i alt fra beslag til ingenting. Dersom du ikke har lyst til å kjøre en prinsippsak for retten, bør du gå etter hovedregelen at hvis det er gøy er det også ulovlig.
Som NAF-medlem har du inkludert en tur årlig på glattkjøringsbane.. Bare nevner det hvis du faktisk er på jakt etter å trene egne ferdigheter på en lovlig måte..
Håper du er ganske langt unna Begby. Selvom jeg vet om minst 2 stk som har mistet lappen her i området.
Sist endret av Superspurv; 13. januar 2021 kl. 11:36.
Det er bare lurt å bli kjent med bilen grenser på vinterføre, men du må gjøre det under kontrollerte forhold. En tom parkeringsplass er fint, men du skal ikke leke Henning Solberg der å fly rundt å ei helsikes fart. Du kan få en publikumsklage og i værste fall beskjed om å slutte og forlate stedet, men foråsaker du en ulykke tyder det på ukontrollert herjing og da kan reaksjonen bli drøyere.
Dette er som tatt rett ut av en family guy episode, med andre ord er det idiotisk
Sitat av Imawesome Vis innlegg
Dette er som tatt rett ut av en family guy episode, med andre ord er det idiotisk
Vis hele sitatet...
Å spinne litt på en tom parkeringsplass om kvelden?
Family guy har tydeligvis tapt seg de siste årene ;p
Sitat av Rosander Vis innlegg
Å spinne litt på en tom parkeringsplass om kvelden?
Family guy har tydeligvis tapt seg de siste årene ;p
Vis hele sitatet...
Nei den dumme delen er spørsmålet som stilles ang. hva som kan skje.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Nei den dumme delen er spørsmålet som stilles ang. hva som kan skje.
Vis hele sitatet...
Uansett ka du spør om på freak e det alltid ein som deg så meine spørsmålet e domt❤️
Som nevnt her så kommer det veldig ann på hvor du gjlr dette, hvor hardt du gasser på og hvem som stopper deg, erfaringsmessig blir det bare tilsnakk på tomme parkeringsplasser men ikke ta det som en selvfølge, uansett råder jeg deg til å ikke ligge på turtallssperra da bilen bråker en del da og du kan bli anmeldt for ordensforstyrrelse
Jeg syns at alle med bil SKAL prøve seg litt på glatt føre på en sikker og trygg plass. Det er viktig å kjenne og vite hvordan bilen din håndterer glatt føre. Alle biler er forskjellig.
Sist endret av Spock_; 14. januar 2021 kl. 01:02.