Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4183
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg fikk nytt pass i fjor men mistet det kort tid etter når jeg skulle inn å sone en dom. Fikk nytt pass men finner ikke det igjen heller nå som jeg har kommet ut av fengsel og pakket opp flytte eskene... Typisk som faen men..
Jeg vil bestille nytt pass som blir tredde gang på et år ish og de så veldig rart på meg allerede sist gang. Greia er at jeg er sikta i en større sak nå og er redd politiet vil tro jeg ber om nytt pass for å rømme eller om jeg selger passene mine eller noe og jeg er lite hypp på mer mistanke eller overvåkning mot meg nå.

Hva vil de på passkontoret tenke om jeg bestiller enda en gang når de kan se jeg er sikta og venter på en rettsak? Har IKKE tenkt til å rømme, liker norske fengsler men orker ikke å bli spana på hvis de får mistanke om at jeg søker nytt pass ka dokk trur
Er det sannsynlig at de setter igang overvåkning pga mistanke om å rømme fra rettsak med høy strafferamme?
Vel, han her mistet ett pass i 2012, så et nytt pass i 2014, og når han da meldte det "stjålet" i 2017 så ble han nektet nytt pass (men han fikk et reisebevis så han kom seg hjem til Norge), så hvis du utrolig nok har klart å miste 2 pass iløpet av ett og samme år, så hadde jeg ikke vært optimist..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg fikk nytt pass i fjor men mistet det kort tid etter når jeg skulle inn å sone en dom. Fikk nytt pass men finner ikke det igjen heller nå som jeg har kommet ut av fengsel og pakket opp flytte eskene... Typisk som faen men..
Jeg vil bestille nytt pass som blir tredde gang på et år ish og de så veldig rart på meg allerede sist gang. Greia er at jeg er sikta i en større sak nå og er redd politiet vil tro jeg ber om nytt pass for å rømme eller om jeg selger passene mine eller noe og jeg er lite hypp på mer mistanke eller overvåkning mot meg nå.

Hva vil de på passkontoret tenke om jeg bestiller enda en gang når de kan se jeg er sikta og venter på en rettsak? Har IKKE tenkt til å rømme, liker norske fengsler men orker ikke å bli spana på hvis de får mistanke om at jeg søker nytt pass ka dokk trur
Er det sannsynlig at de setter igang overvåkning pga mistanke om å rømme fra rettsak med høy strafferamme?
Vis hele sitatet...
Har ikke hatt pass på flere år. hva skal du med det? Er det ikke bare å vente et par år før du spør om nytt?
Sitat av vet_ikke_jeg Vis innlegg
Har ikke hatt pass på flere år. hva skal du med det? Er det ikke bare å vente et par år før du spør om nytt?
Vis hele sitatet...
Pluss at nå kan man også bestille nasjonale ID-kort hvis man trenger dem som identifikasjon til å kjøpe øl, vin, røyk osv.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Pluss at nå kan man også bestille nasjonale ID-kort hvis man trenger dem som identifikasjon til å kjøpe øl, vin, røyk osv.
Vis hele sitatet...
I en alder av 34 har jeg fortsatt venner som ikke har fått ut fingeren og anskaffet førerkort, og de har i årevis måtte ta med nettopp passet på posten for å få utlevert pakker siden de ikke har førerkort til å legitimere seg (og fra hva jeg hører så er det visse post-i-butikk som ikke en gang aksepterer bankkort med bilde som identifikasjon).. Du kan tro de har gledet seg til det nasjonale ID-kortet sitt.. Og du kan tro de har hatt stålkontroll på hvor de lagrer passet sitt trygt så de ikke mister det og risikerer å bli stående uten legitimasjon..
Sitat av vet_ikke_jeg Vis innlegg
Har ikke hatt pass på flere år. hva skal du med det? Er det ikke bare å vente et par år før du spør om nytt?
Vis hele sitatet...
Nei du vet...reise kanskje?
Identifisere seg?
Sitat av moret Vis innlegg
Nei du vet...reise kanskje?
Identifisere seg?
Vis hele sitatet...
Identifisering er vell bare bankkort? Det er korona hva er vitsen å reise om man må sitte i karantene eller være sittende fast i et fremmed land ?
Sitat av vet_ikke_jeg Vis innlegg
Identifisering er vell bare bankkort? Det er korona hva er vitsen å reise om man må sitte i karantene eller være sittende fast i et fremmed land ?
Vis hele sitatet...
Vet at visse kryptobørser krever at du kan identifisere deg med enten ID kort eller pass, så muligens det.
Sitat av vet_ikke_jeg Vis innlegg
Identifisering er vell bare bankkort? Det er korona hva er vitsen å reise om man må sitte i karantene eller være sittende fast i et fremmed land ?
Vis hele sitatet...
1. Flere steder aksepterer ikke bankkort som legitimasjon da banken rent juridisk sett ikke har myndighet til å bekrefte at du er den du påstår at du er. Selv førerkort er ikke godt nok i mange tilfeller. Det er nettopp derfor staten endelig har fått på plass nasjonale ID-kort (og frem til nå kun utstedt pass som offisielt id-dokument, selv førerkort er strengt tatt iføleg loven ikke et id-bevis, det beviser bare at du har førerrett klasse x, y og z etc), og de har til og med sett behovet for å utvikle ett som er godkjent som internasjonal reise og ett som ikke er godt nok for reising.
2. Færre og færre banker tilbyr banker har siste tiåret tilbudt bankkort med foto, nettopp fordi verden har utviklet seg og man innså at hvem som helst kan opprette en bank/finansinstitutsjon, men det betyr ikke at de skal kunne være en legitim myndighet for identifisering, slike ting skal staten stå for.

Kort sagt, det er ikke uten grunn at Dronning Elizabeth II av Storbritannia ikke trenger pass. Grunnen er veldig enkel, til syvende og sist må det være en faktisk myndighet med autoritet som har ansvaret, selv om dette blir delegert nedover. Og siden Dronning Elizabeth II av Storbritannia er denne myndigheten for britene så trenger ikke hun sitt eget pass.
Ja, på 90-tallet var ikke verden, iallefall ikke Norge, kommet lenger enn som så og hvilken som helst lokalbank kunne bestille opp bankkort med bilde som verden i mangel på bedre alternativer, og så ble dette misbrukt gang på gang og man innså at det var behov for å å faktisk få dette på stell.

Hvis du trengere godt eksempel på hvor jævla gale det kan bli (og fortsatt er), se denne podcast-episoden eller les boka til gjesten i episoden: https://www.youtube.com/watch?v=DcpIsapqbAc
Sist endret av bashfoo; 14. desember 2020 kl. 11:57.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg fikk nytt pass i fjor men mistet det kort tid etter når jeg skulle inn å sone en dom. Fikk nytt pass men finner ikke det igjen heller nå som jeg har kommet ut av fengsel og pakket opp flytte eskene... Typisk som faen men..
Jeg vil bestille nytt pass som blir tredde gang på et år ish og de så veldig rart på meg allerede sist gang. Greia er at jeg er sikta i en større sak nå og er redd politiet vil tro jeg ber om nytt pass for å rømme eller om jeg selger passene mine eller noe og jeg er lite hypp på mer mistanke eller overvåkning mot meg nå.

Hva vil de på passkontoret tenke om jeg bestiller enda en gang når de kan se jeg er sikta og venter på en rettsak? Har IKKE tenkt til å rømme, liker norske fengsler men orker ikke å bli spana på hvis de får mistanke om at jeg søker nytt pass ka dokk trur
Er det sannsynlig at de setter igang overvåkning pga mistanke om å rømme fra rettsak med høy strafferamme?
Vis hele sitatet...

Basert på andre saker der folk slumser vekk passet sitt tipper jeg at du vil få svært store problemer pga du har mista 3 pass på ett år. Blir nok i noe nytt pass på deg nå med det første. Men vi har jo fått nasjonalt ID kort, og det kortet skal du kunne få selv om du har føckt opp med pass.

Fordelen er jo den nye ID kortet også er gyldig i Schengen. Så om nå bare corona'n forlater oss snart så kan du i det minste reise i EU uten pass. Bank o.l. vil godta det nye ID kortet.
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Basert på andre saker der folk slumser vekk passet sitt tipper jeg at du vil få svært store problemer pga du har mista 3 pass på ett år. Blir nok i noe nytt pass på deg nå med det første. Men vi har jo fått nasjonalt ID kort, og det kortet skal du kunne få selv om du har føckt opp med pass.

Fordelen er jo den nye ID kortet også er gyldig i Schengen. Så om nå bare corona'n forlater oss snart så kan du i det minste reise i EU uten pass. Bank o.l. vil godta det nye ID kortet.
Vis hele sitatet...
Om en har mistet så mange pass at en ikke får utstedt flere med det første, så vil en heller ikke fylle vilkårene for utstedelse av nasjonalt ID-kort med reiserett. En vil imidlertid kunne få utstedt ID-kort uten reiserett.
Antar at du ikke er så mye ute og reiser siden du ikke holder styr på hvor passet ditt er. Jeg vet nøyaktig hvor passet mitt er og kan finne det på under 1 min hvis jeg er hjemme. Jeg vil anta at du blir nektet pass, da du er pliktig til å oppbevare det sikkert.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Greia er at jeg er sikta i en større sak nå og er redd politiet vil tro jeg ber om nytt pass for å rømme eller om jeg selger passene mine eller noe og jeg er lite hypp på mer mistanke eller overvåkning mot meg nå.

Hva vil de på passkontoret tenke om jeg bestiller enda en gang når de kan se jeg er sikta og venter på en rettsak? Har IKKE tenkt til å rømme, liker norske fengsler men orker ikke å bli spana på hvis de får mistanke om at jeg søker nytt pass ka dokk trur
Er det sannsynlig at de setter igang overvåkning pga mistanke om å rømme fra rettsak med høy strafferamme?
Vis hele sitatet...
Mitt spørsmål her blir hvorfor du har behov for ett nytt pass akkurat nå? Spesielt når du sier at det vekker mistanke? Det kan umulig haste hvis du ikke har tenkt å bruke det... eller?
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sikkert en som driver å selger passene sine. Norske pass kan en få opp mot 30K for.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sikkert en som driver å selger passene sine. Norske pass kan en få opp mot 30K for.
Vis hele sitatet...
Hmm, det visste jeg ikke. Takk! Likevel vil jeg ikke at en eller annen hvem-som-helst skal ha ett bilde av meg med personnummer.
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Personnummer i seg selv er ubrukelig uten fødselsdato, det er først da det blir fødselsnummer og unikt kan identifisere deg som person. Selv som fullstendig fødselsnummer (6 siffer fødselsdato + 5 siffer personnummer = 11 siffer fødselsnummer) så er vi begynt å gå tom for unike varianter og arbeidet å få endret dette er allerede påbegynt og skal tentativt være klart innen 2032: https://www.skatteetaten.no/deling/o...lysninger/pid/
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Personnummer i alle praktiske henseende er vel å betrakte som 11 siffer, punktum. Blir du spurt etter personnummer tror jeg ikke noen ville ramset opp kun de seks siste sifrene med gitt alle 11.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Personnummer i seg selv er ubrukelig uten fødselsdato, det er først da det blir fødselsnummer og unikt kan identifisere deg som person. Selv som fullstendig fødselsnummer (6 siffer fødselsdato + 5 siffer personnummer = 11 siffer fødselsnummer) så er vi begynt å gå tom for unike varianter og arbeidet å få endret dette er allerede påbegynt og skal tentativt være klart innen 2032: https://www.skatteetaten.no/deling/o...lysninger/pid/
Vis hele sitatet...
Feil.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Personnummer i alle praktiske henseende er vel å betrakte som 11 siffer, punktum. Blir du spurt etter personnummer tror jeg ikke noen ville ramset opp kun de seks siste sifrene med gitt alle 11.
Vis hele sitatet...
Var akkurat det jeg og tenkte. Skal en ha fødselsdato for reg i kassa på vita spør de etter fødselsdato.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Personnummer i alle praktiske henseende er vel å betrakte som 11 siffer, punktum. Blir du spurt etter personnummer tror jeg ikke noen ville ramset opp kun de seks siste sifrene med gitt alle 11.
Vis hele sitatet...
Loven er veldig klar, at folk feiltolker denne forandrer ikke hva som er rett og dette er heller ikke et vanskelig konsept å skjønne.

Og hvis du gir 6 siffre når du blir bedt om om personnummer så har du gitt 1 nummer mer enn personnummeret er.. For som nevnt, personnummeret er 5 siffer. Fødselsdato er 6 siffer.

Har du solgt passet så inneholder dette uansett det fulle fødselsnummeret, ikke nødvendig å utgi seg for å være kassamedarbeider i området pass-selgeren bor i..
Sist endret av bashfoo; 29. desember 2020 kl. 18:35.