Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2980
Hei!

Har noen spørsmål angående noen pulsklokker jeg har sett på.
Disse: Polar rs800cx, Polar rcx5 og Polar rc3

-På hjemmesiden til Polar står det at Rs800 klokken har høydemåler og temperatur. Betyr dette at man kan se på klokken hvor mange m.o.h og grader det er? Fant lite informasjon om dette på nettet.
-Noen som har erfaring med disse klokkene?
-Noen andre klokker i samme prisklasse å anbefale med GPS. Gjerne med høydemåler og puls.
-Hvilken av disse klokkene er best?
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Hei!
Det at klokkene har høydemåler og temperaturmåler betyr at du kan se m.o.h og temperaturen ja.
Jeg har ikke erfaring med akkurat de modellene fra Polar, men jeg har hatt en modell av polar før.
Det første jeg vil si om Polar er at Polar er helt greie pulsklokker, men jeg har hatt noen få problemer med de.
Det jeg har hatt problemer med er at pulssensoren ikke alltid klarer å oppfatte pulsen, og den stopper å søke.
Jeg gikk fort over til Garmin, og har kun hatt positive erfaringer med den!
Hei. Jeg har hatt flere Polar-klokker og Suunto-klokker. Har blant annet hatt Polar rs800. Dette er en veldig gammel klokke med gammel teknologi. Mye av det jeg syntes var vanskelig med rs800 er tungvinn overføring til PC. Ellers har den vanvittig mange funksjoner. Den har ikke innebygget GPS, så du må evt ha en ekstern sensor.

Jeg har for lengst gått tilbake til Suunto og har en Suunto Ambit 2 som jeg er ekstremt fornøyd med. Dersom du ser etter en klokke med høydemåler, GPS og pulsmåler, er dette etter min mening det beste valget.

Forøvrig har jeg hørt masse bra om Garmin-klokkene også. Ta for eksempel en titt på Garmin Fenix, som var mitt andrevalg.

Jeg har hatt fem forskjellige pulsklokker de siste syv årene, så bare spør om det er noe du lurer på.
Bytt til Garmin.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Sitat av juster Vis innlegg
Hei. Jeg har hatt flere Polar-klokker og Suunto-klokker. Har blant annet hatt Polar rs800. Dette er en veldig gammel klokke med gammel teknologi. Mye av det jeg syntes var vanskelig med rs800 er tungvinn overføring til PC. Ellers har den vanvittig mange funksjoner. Den har ikke innebygget GPS, så du må evt ha en ekstern sensor.

Jeg har for lengst gått tilbake til Suunto og har en Suunto Ambit 2 som jeg er ekstremt fornøyd med. Dersom du ser etter en klokke med høydemåler, GPS og pulsmåler, er dette etter min mening det beste valget.

Forøvrig har jeg hørt masse bra om Garmin-klokkene også. Ta for eksempel en titt på Garmin Fenix, som var mitt andrevalg.

Jeg har hatt fem forskjellige pulsklokker de siste syv årene, så bare spør om det er noe du lurer på.
Vis hele sitatet...
Så veldig bra ut både Garmin og Suunto klokkene, veldig kjekt å ha mulighet til å se både termometer og høydemeter.

Har et spørsmål om RS800, trenger man gps for å se høydemeter?Termometeret virker vel uten ekstrautstyr?

Er det mye forskjell på Suunto Ambit 1 og 2? Så at det var 1000,- forksjell på prisen.

Har du noen erfaring med de andre klokkene jeg nevnte?
Sist endret av HuskaIkke; 10. desember 2013 kl. 08:16.
Kjøpte meg Garmin Forerunner 210 ifjor vinter som jeg skulle bruke i millitære. Har brukt den helt til nå og jeg dinner snart, så er meget fornøyd! Har mange funksjoner inkl GPS. Eneste ulempen er batterilevetiden, da jeg må lade den annenhver uke. Ellers topp!
Sitat av Kailua Vis innlegg
Bytt til Garmin.
Vis hele sitatet...
Hva med å gi noen grunner for denne påstanden?
Husk at termometeret er nærmest ubrukelig uten ekstern trådløs sensor(Ambit 2 og fenix støtter dette). Kroppsvarmen påvirker sensoren såpass mye at det kunne nesten stått på gresk.

Samtidig er høydemåleren enten basert på barometrisk trykk, som vil endre seg etter værforhold samtidig som den trengs kalibrering for å være helt nøyaktig, eller så er den basert på GPS og en matematisk modell av jordkloden, og dermed ikke være reell i forhold til antall m.o.h en befinner seg. For å vite det må man ha med seg digitale høydedata, ofte funnet i digitale kartverk av en viss kvalitet.

Men for å vite høydeforskjeller så fungerer både GPS og barometrisk trykk helt flott, og det er ofte nok når man er ute og trener
Sist endret av nomore; 10. desember 2013 kl. 10:30.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Sitat av nomore Vis innlegg
Husk at termometeret er nærmest ubrukelig uten ekstern trådløs sensor(Ambit 2 og fenix støtter dette). Kroppsvarmen påvirker sensoren såpass mye at det kunne nesten stått på gresk.

Samtidig er høydemåleren enten basert på barometrisk trykk, som vil endre seg etter værforhold samtidig som den trengs kalibrering for å være helt nøyaktig, eller så er den basert på GPS og en matematisk modell av jordkloden, og dermed ikke være reell i forhold til antall m.o.h en befinner seg. For å vite det må man ha med seg digitale høydedata, ofte funnet i digitale kartverk av en viss kvalitet.

Men for å vite høydeforskjeller så fungerer både GPS og barometrisk trykk helt flott, og det er ofte nok når man er ute og trener
Vis hele sitatet...
Okei. Når du mener høydeforskjeller, er det da f.eks hvor mange høydemeter man har gått siden man startet.

Når det kommer til m.o.h så får man vel ganske nøyaktig data når man synkroniserer klokken med pcen og legger det inn i google earth?


Ser at det er veldig lite forkjsell mellom Ambit 1 og 2 når jeg sammeligner dem. Mtp at det er 1000,- forskjell.

Men Suunto klokkene mangler en del funskjoner som Polar klokkene har. Som f.eks at man kan legge inn treningsprogram?
Eg sikter til høydeforskjell mellom to punkter ja, og da hvor mange høydemetre man har beveget seg.

Dette er ett tall som kan endre seg dersom det barometriske trykket endrer seg mye fra start til slutt, avhengig av høyden. Dvs endringer i været. Greit å være obs på. Noe som betyr at om det er sol og sommer når turen starter kl 11:00, og man blir overrasket over dårlig vær og det er skikkelig drittvær når du avslutter turen, så kan antall høydemeter være misvisende.

Usikker på om Google Earth viser høyde over havet, men om den gjør det, så ja, da er det moh.
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
En ekstra ting for å velge Garmin er at du kan koble klokka til pcen og legge inn øktene i Strava

Strava er helt genialt syns jeg! Man legger inn øktene og får opp GPS-ruta som man var ute å løpte i eller sykla på.
I denne ruta kan det være forskjellige segmenter som andre brukere har laget. I disse segmentene er det en som leder og han har den "KOM-en". Det er veldig moro å få mange KOMer, og man får også varsel når andre brukere har tatt ledelsen på det segmentet og tatt fra deg KOMen.

Jeg syns dette kan motivere mange til å holde seg i form.
Sjekk mer på Stravas nettsider
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Anbefaler Garmin.

De nyere modellene.

Jeg eier CS300 og har eid Polar RC800CX, men jeg ville valgt Garmin over begge to.

Dette fordi Garmin har innebygget GPS samt at de har bedre programvare. Sjekk linken @toffer125 linka til.
Har selv Garmin 910xt og veldig fornøyd med den. Når det er sagt så er et pluss med Polar at de har klokker som er fysisk mindre.

edit: Hør med Gard Olve!
Sist endret av Nature; 10. desember 2013 kl. 23:49.
Av Polarklokkene du nevnte, har jeg jun hatt RS800. Den har innebygd altimeter som fungerer uavhengig av GPS. Dette er imidlertid, etter min mening, en ubrukelig og unøyaktig funksjon.

Når det gjelder Ambit: Den store forskjellen mellom Ambit 1 og 2 ligger i at Ambit 2 har mer innebygd minne. Det er mulig å lagre ulike apps på klokken. Etter hvert som klokkene oppdateres, fylles mye av minnet opp av firmware. Ambit 2 har derfor mer minne for å få plass til flere apps. Den andre store forskjellen ligger i at Ambit 2 bruker både innebygd altimeter og GPS for å estimere høyde over havet.

Garmin lager supre klokker. Jeg velger imidlertid Suunto da jeg personlig synes de ser tøffere ut. Samtidig tåler de en kraftig trøkk.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Sitat av juster Vis innlegg
Av Polarklokkene du nevnte, har jeg jun hatt RS800. Den har innebygd altimeter som fungerer uavhengig av GPS. Dette er imidlertid, etter min mening, en ubrukelig og unøyaktig funksjon.

Når det gjelder Ambit: Den store forskjellen mellom Ambit 1 og 2 ligger i at Ambit 2 har mer innebygd minne. Det er mulig å lagre ulike apps på klokken. Etter hvert som klokkene oppdateres, fylles mye av minnet opp av firmware. Ambit 2 har derfor mer minne for å få plass til flere apps. Den andre store forskjellen ligger i at Ambit 2 bruker både innebygd altimeter og GPS for å estimere høyde over havet.

Garmin lager supre klokker. Jeg velger imidlertid Suunto da jeg personlig synes de ser tøffere ut. Samtidig tåler de en kraftig trøkk.
Vis hele sitatet...
Har ikke Ambit 1 også innebygd altimeter og gps?
Jo, men Ambit2 bruker begge samtidig for å estimere høyden. Dvs at GPS brukes for å kalibrere høyde estimert av barometeret. De kaller det FusedAlti. Denne funksjonen finnes ikke på Ambit1.

Jeg har brukt den en del på tur og har ikke funnet noen stor nytte for denne funksjonen på vidda. Vanlig altimeter fungerer mer enn godt nok. Det hender riktignok jeg må kalibrere den selv ut fra kartet. For min del var det utvidet minne (og garantert støtte for oppdateringer) som gjorde at jeg valgte Ambit2 fremfor Ambit1.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Trådstarter
Okei, da forstår jeg. Takk for hjelpen.